Paard loopt beter als je doorzit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 16:28

Mijn paard heeft een vreemde draf; niemand kan thuisbrengen wat het is (lijkt of zn voorhand sneller gaat dan zijn achterhand). Hij is klinisch goedgekeurd, deed de buigproef zelfs uitmuntend. In maart, toen ik hem net had, liep hij vaak lateraal, dat doet hij amper meer. Hij heeft er lol in om HARD te draven buiten, ga je hem inhouden, dan irriteert hem dat vaak wat. In de bak heeft hij moeite met op de rechterhand lopen. Ik ben er volop mee bezig,maar wat me opvalt, is dat HIJ het het prettigst lijkt te vinden als je doorzit (valt vooral op met buitenrijden). Hij loopt dan stabieler en netter. Ik kan buiten ook slechts op 1 kant lichtrijden, op de andere kant lijkt het wel een kameel. In de bak is dat niet!
Wat zou daarvan de reden kunnen zijn? Ik kan netjes lichtrijden dacht ik zelf :D


elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:32

Ah, interessant. Ik weet geen verklaring ervoor maar volg het even.

Zoë, nog steeds m'n kleine lieverd.
Je word nooit vergeten. Veel te vroeg van ons afgenomen..
19.10.2001 - 03.08.2009

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:34

Mijn paard loop ook netter als ik doorzit veel stabieler en meer gecontroleerd lijkt het wel, mijn lichtrijden is volgendsmij ook niet slecht maar mijn instructeur zegt dat je houding dan toch ergens verandert ook al heb je dit niet door en is het voor je gevoel niet zo, ik probeer nu vaak stukje doorzitten stukje lichtrijden en het begint al te helpen

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:37

Lichtrijden is een grotere kunst dan je zou denken :D Je hoeft maar iets te ver omhoog te komen, naar voren te leunen etc. of je haalt je paard al uit balans, omdat het zwaartepunt dan verschuift. Voor een paard erg moeilijk om op te vangen en niet anders te gaan lopen. Ik bedoel hiermee niet dat je verkeerd lichtrijdt ;) Overigens klinkt het wel bekend, mijn merrie loopt prima als ik op het rechtervoorbeen lichtrijd maar als ik switch, sodeju, net een kameel :+ Denk dat het ook een hoop te maken heeft met scheefheid. Bij mij tenminste wel.

Fenore van Gipsy Spirit

Salou
Berichten: 301
Geregistreerd: 24-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:38

Ik vind het eigenlijk raar dat het vooral tijdens het buitenrijden is. Dan gebruikt een paard zijn rug over het algemeen minder (loopt vaak niet laag en rond) waardoor doorzitten juist niet fijn zou moeten zijn..

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:40

Het kan zijn dat als je doorzit je beter boven het zwaartepunt zit dan als je lichtrijdt. Waardoor hij zich makkelijker kan ontspannen in zijn rug. Vooral als hij stijf is aan een kant, gooit hij je naar die kant, ga je doorzitten lukt dat minder goed. Hierdoor blijf je beter recht boven je paard waardoor hij ook rechter kan lopen. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is ;)
Oh, zie net dat zoiets net al is genoemd. Sorry als ik iets dubbel zeg!

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:42

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar ik vind het wel interessant. Heb je misschien een filmpje? Zowel doorzittend als lichtrijdend? Dat geeft misschien een duidelijker beeld.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:17

Bij doorzitten blijft er contant contact met de rug. Veel ruiters gaat "te licht" lichtrijden. Als je geen indruk maakt op de rug, kan het paard ook moeilijk afdruk maken. Met doorzitten zit je vaak meer in de rug, waardoor het paard meer gaat dragen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 17:19

Het gekke is, ik heb altijd geleerd dat lichtrijden beter is voor de paardenrug. Maar ik ga twijfelen.... ik zit zelf namelijk ook erg lekker door bij dit paard! Is het schadelijk als ik meer ga doorzitten bij hem? Moet ik juist dat lichtrijden gaan aanpakken?
Nee helaaaas heb ik geen filmpje, meestal ben ik alleen....

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:23

Je paard is waarschijnlijk gewoon hartstikke scheef, dat verklaard ook het fijner aanvoelen op één kant tijdens het lichtrijden en een voorkeurs richting in de bak. Richt hem recht en maak hem sterk en je zult vanzelf merken dat het beter zal gaan. Er zijn een paar recente topics geweest waarin meerderen tips hebben gegeven voor het rechtrichten en een goede instructeur/trice kan je hier ook bij helpen.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 17:25

Lara_Silver schreef:
Je paard is waarschijnlijk gewoon hartstikke scheef, dat verklaard ook het fijner aanvoelen op één kant tijdens het lichtrijden en een voorkeurs richting in de bak. Richt hem recht en maak hem sterk en je zult vanzelf merken dat het beter zal gaan. Er zijn een paar recente topics geweest waarin meerderen tips hebben gegeven voor het rechtrichten en een goede instructeur/trice kan je hier ook bij helpen.


Dat ben ik zeker met je eens, ik denk ook dat hij scheef is. Ik heb alleen de juiste instructie nog steeds niet gevonden voor een beetje fatsoenlijke prijs...

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:50

Ze zeggen ook dat doorzitten je paard beter in balans is en jou beter aanvoelt :o?

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:53

Zoefferd schreef:
Ze zeggen ook dat doorzitten je paard beter in balans is en jou beter aanvoelt :o?


En je voelt je paard beter aan!

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:54

Je houding zal bij het doorzitten positiever zijn dan bij het lichtrijden.
kan liggen aan het feit dat je zelf wat scheef op en neer gaat, of wat meer je handen/teugels gebruikt voor stevige zit en de balans wat veranderd.
Is wel vaker zo, je doorzit zit is gewoon beter/ stabieler dan lichtrijden ;)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:56

Doorzitten zou ik alleen doen als je ook echt voelt dat je paard wel echt helemaal fijn door de rug loopt, en niet met een "rechte" rug. Zo'n rug zit prima in een vlakke gang, maar is eigenlijk geen verend geheel van achter naar voor. Op zo'n rug gaan doorzitten is niet bevorderlijk. Als de rug wel echt mee doet, dan zou doorzitten wel kunnen. Probeer het af te wisselen. Losmaken met doorzitten, en het gevoel daarna meenemen in het lichtrijden. Zorg dat je met het lichtrijden ook echt wel neerkomt, en niet boven het zadel blijft zweven.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Podiumzadel
Berichten: 33
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:56

Misschien een osteophaat laten komen?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:56

ik denk dat dit ook deel licht aan de balans van jou... met staan zit ga je toch iets uit balans. met doorzitten is dit niet zo ;) en hij is misschien lichtelijk scheef ;)
misschien kan jij meer steun geven aan hem met je benen als je niet lichtrijdt?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:03

Brendaaaa schreef:
Lara_Silver schreef:
Je paard is waarschijnlijk gewoon hartstikke scheef, dat verklaard ook het fijner aanvoelen op één kant tijdens het lichtrijden en een voorkeurs richting in de bak. Richt hem recht en maak hem sterk en je zult vanzelf merken dat het beter zal gaan. Er zijn een paar recente topics geweest waarin meerderen tips hebben gegeven voor het rechtrichten en een goede instructeur/trice kan je hier ook bij helpen.


Dat ben ik zeker met je eens, ik denk ook dat hij scheef is. Ik heb alleen de juiste instructie nog steeds niet gevonden voor een beetje fatsoenlijke prijs...



Wat noem je een fatsoenlijke prijs..? :+
Ik ga 15 euro betalen voor een half uur of 20 voor 3 kwartier. En dat is niet duur voor een PRIVÉ les waarin iemand zich enkel op jouw focust, en van te voren bedenkt hoe je iets moet aanpakken en wat je eventueel gaat doen.

Ik ben het verder met de rest eens trouwens, en denk ook dat het scheefheid is. Ik rijd een 6 jarige merrie die ook goed scheef is, en in galop haar kont echt op de binnenhoefslag heeft. Zelf krijg ik het niet opgelost maar hoop dat dit met lessen wel lukt. Haar draf is echter SUPER. Kan al heel mooi met de achterhand eronder komen, en een heerlijke zweefdraf lopen, terwijl de galop echt een beetje drama is.
Is er nieman bij je op stal die ook les geeft? Iemand die jou en je paard al kent.. Er is vast wel iemand die voor een klein bedrag les geeft. En het hoeft geen uur te zijn he. Een half uur (wat ik ga doen) is in principe tijd zat. Als jij ervoor je paard al lekker warm rijd, kan je meteen aan de slag, vervolgens nog even zelf rijden en dan afsluiten.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:03

D_Desteny schreef:
Zoefferd schreef:
Ze zeggen ook dat doorzitten je paard beter in balans is en jou beter aanvoelt :o?


En je voelt je paard beter aan!

Ojaa natuurlijk :D

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:08

Hier is dat ook. Daarom vind ik het fijn om in de bak met bbp te rijden! We voelen allebei alles!

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:08

Zoefferd schreef:
D_Desteny schreef:
En je voelt je paard beter aan!

Ojaa natuurlijk :D


:D
Hihi ben echt blij dat ik bij mijn laatste instructrice fatsoenlijk heb leren doorzitten.
Als mijn paard weer een beetje scheef wil worden of niet lekker los laat in de rug of waar dan ook voel ik het gelijk.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:09

Ik zou eens een goede zitles nemen om uit te sluiten dat het probleem bij jou zelf zou kunnen liggen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:11

Dit is heel herkenbaar. Ik vind het bijna onmogelijk licht te rijden op het rechterbeen buiten, maar wijd dit aan mijn slechte zit en de scheefheid van mijn paard. Hier zijn we dus ook druk mee bezig.

Ik moet wel zeggen dat ik 'vroegah' toen ik meer reed erg fijn doorzat en lichtrijden eigenlijk maar vermoeiend vond. :+ Ook het idee dat het paard dan makkelijker ontspant.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:12

unihorses schreef:
ik denk dat dit ook deel licht aan de balans van jou... met staan zit ga je toch iets uit balans. met doorzitten is dit niet zo ;) en hij is misschien lichtelijk scheef ;)
misschien kan jij meer steun geven aan hem met je benen als je niet lichtrijdt?


Ik denk niet lichtelijk scheef, maar goed scheef :+
En als je redelijk rijd, ben je met lichtrijden ook niet uit balans? Ik niet in elk geval. Ik heb met lichtrijden denk ik meer balans dan als ik doorzit. Dat ligt er maar net aan hoe je rijd natuurlijk, maar je moet zelf wel écht goed kunnen zitten en ontspannen in heel je lichaam wil je met doorzitten meer balans hebben dan met lichtrijden. Balans tijdens doorzitten is niet alleen het zitten op 1 plek zelf he.. ;) wat denk je van je benen, handen, en mee gaan in de beweging van je paard? Je kan denken dat je nog zo goed kan doorzitten maar het is niet alleen zitten. Als jij je handen teveel beweegt tijdens doorzitten; verstoor je de balans van je paard. Als jij achter de beweging aan zit; verstoor je de balans van je paard. Als jij je benen te veel beweegt; verstoor je de balans van je paard. :+
Over het algemeen kunnen mensen dit met lichtrijden wél beter onder controle hebben. Kunnen ze de handen wel netjes op 1 plek houden, kunnen ze wel de beweging van het paard volgen, en de benen stiller houden. (En voor deze, waarom? Omdat je dan steunt op de beugels, beter je hak uit kunt drukken, veel mensen, en vooral beginnende ruiters, trekken daar hun hakken op, spannen de boven- en onderbenen aan. Waar is dan die goede balans gebleven?)

Zonder iets van beeldmateriaal kan je hier dus niks over zeggen.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:35

Als je zonder zadel of tijdens het doorzitten geen goede balans heb dan heb je dat ook niet tijdens het lichtrijden het lijkt misschien wel zo maar het is niet zo.
Er zijn altijd dingen die niet kloppen, scheef zitten, wiebelende benen, handen etc die je paard uit balans halen.
Vaak ligt het ook niet alleen aan de ruiter maar ook aan het paard als die lekker over de rug heen loopt cq verzameld dan is het doorzitten vele malen makkelijker.
Ik kan met gemak stappen draven en galoperen zonder zadel met zadel en lichtrijden heb ik meer moeite :+

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, GrapeshotBot en 37 bezoekers