Kale staart door winterdeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noelledeboer
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-11

Kale staart door winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:39

Mijn paard heeft in een paar weken tijd een bijna kale staart gekregen van de winterdeken. Ik baal vreselijk want ik had sinds dit jaar eindelijk een goed product om staart en maneneczeem te voorkomen. De staart van mijn paard was weer heel mooi aangegroeid. Door schuring van de deken is de staart nu alsnog bijna kaal geworden. Mijn paard schuurt zelf niet maar het wordt veroorzaakt door de wrijving van de deken.
Heeft iemand een creatieve oplossing voor dit probleem? heb inmiddels een andere deken opgedaan, maar deze is minder goed dan de warme en waterdichte Bucas deken.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:08

Een fleecedeken eronder wil bij mij nog wel eens helpen.
Eventueel een staartbeschermer?

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:11

en dat merk je nu pas op?
misschien had je eerder moeten ingrijpen toen je het zag.
wat ik deed(had een staartschurende deken) is de bovenkant even inbinden met een washandje(van de staart).
zodat het niet kon schuren met de deken..

maarja, als je de helft al kwijt bent heeft dat niet echt veel nut, dan schuurt je paard nu misschien wel meer (vanuit zichzelf) omdat hij al flink jeuk heeft..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 11-12-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:11

Is je deken wel groot genoeg?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:13

een deken die de staart vrijlaat. dan maar een koud gat :)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Kale staart door winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:15

ja! ik weet de oplossing.. staartflap eraf! ik knip standaard bij al mijn dekens de staartflap eraf.. dure deken of niet.. mijn paard schijt altijd met haar staart recht omhoog en dat gaat niet met een staartflap dus schijt ze heel haar staart en benen onder... ook schuurt de flap over haar staart waardoor er veel haren uitvallen... zodra ik nu een nieuwe deken koop zet ik gelijk de schaar erin...
mocht het zonder staartflap nog zo zijn, is de deken waarschijnlijk te lang, of de bilriemen zitten te strak..

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:47

Had hetzelfde probleem! Heb altijd bucas dekens gehad en vind ze super maar mijn huidige paard is wat lang en de bucas pasvorm is zowel bij de schoft als bij de staart niet goed voor hem.
Heb nu een deken die minder van kwaliteit is maar minder rond afloopt achter en toch ook lekker zit en warm genoeg is. Liever wat vaker een nieuwe deken kopen (doe met bucas deken wel 5 jaar) dan een deuk in de nek van m'n paard en een kale staart! Uit voorzorg spray ik wel vaak met glansspray op z'n staart zodat het minder wrijving geeft !
Succes, oh ja : staart flap er af of oprollen hielp mij niet juist de rand waar de flap aangezet zit veroorzaakte t probleem!

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:56

KingYasFenn schreef:
en dat merk je nu pas op?
misschien had je eerder moeten ingrijpen toen je het zag.
wat ik deed(had een staartschurende deken) is de bovenkant even inbinden met een washandje(van de staart).
zodat het niet kon schuren met de deken..

maarja, als je de helft al kwijt bent heeft dat niet echt veel nut, dan schuurt je paard nu misschien wel meer (vanuit zichzelf) omdat hij al flink jeuk heeft..

Let wel op met iets om de staart binden , kan ook heel snel afknellen , dan ben je de hele staart kwijt .
Heb al eens een keer iets gehoord over iemand die de staart na het wassen een nacht strak gebandageerd had en waar de hele staart uitviel nadien. Gelukkig zelf niet gezien of meegemaakt maar wel verstandig om even na te vragen in hoeverre je iets om een staart kunt binden en kunt laten zitten .

Noelledeboer
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-11

Re: Kale staart door winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 10:18

Dank voor jullie reacties & tips.
@KingYasFenn: Ik ben er niet zo'n voorstander om iets om de staart te binden, zeker niet voor een paar maanden. Mijn paard heeft gelukkig geen jeuk aan zijn staart. Heeft in het verleden veel problemen gehad met staart- en maneneczeem maar daar heb ik eindelijk een goed middel voor gevonden.
Alle andere reacties: staartflap verwijderen is met deze #Bucas deken geen optie omdat de rand van de deken nog steeds over de staart schuurt. De pasvorm van deze deken is denk ik inderdaad niet zo geschikt voor mijn paard. @Elllenimar; herken ook het probleem bij de schoft zoals jij beschrijft.
Heb nu al een week een andere deken op liggen met een gladde binnenvoering. Deze deken is bovendien minder zwaar en druk ook niet in de schoft. De staart is sindsdien niet kaler geworden en ik hoop dat het haar weer gaat groeien.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Kale staart door winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:19

ja de bucas dekens zijn super als ze je paard passen, vond het jammer om ze te verkopen maar was voor mijn paard beter :)
de pasvorm van bucas is erg afgerond... en dat gaat niet altijd helaas
hoop dat je nu weer een staart krijgt, vast wel want ik had na twee winters in het voor jaar een echt kale staart en zocht het probleem niet in de deken helaas maar nu heb ik al weer twee jaar een mooie staart ;))
succes!

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Kale staart door winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:19

bedoel eigenijk dat je paard weer een staart krijgt....haha