Kat steekt kont uit kattenbak...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 22:13

Misschien een beetje een rare topictitel, maar ik snap er even niks meer va... :?

Wij hebben 2 katten. Een kater van 3,5 en een poes van 2,5 (beide geholpen ;) ). Sinds enkele weken zijn wij overgestapt op een andere kattenbak. Ze maakten namelijk een rotzooi van de oude versie met kattenbakzakken (zak kapotgraven) en bovendien had ik al meer dan eens gelezen dat silicaatvulling niet optimaal is voor de gezondheid van mens en dier. Zodoende een Peewee kattenbak systeem aangeschaft. De katten vonden het maar een beetje raar zo'n andere bak, dus de eerst tijd even de kap eraf gehaald en de vulling gemengd met wat oude vulling. Dit ging helemaal prima, dus kap er weer op en na een tijdje volledig over op de nieuwe vulling.

Hier komt het probleem. Onze kater doet alles netjes op de kattenbak, geen probleem. Onze poes heeft echter af en toe (dus niet altijd en alleen bij plassen, nooit bij poepen) dat ze haar koppie naar binnen steekt en haar pootjes ongeveer op de drempel zet, zodat haar kont alleen nog naar buiten hangt. En dan gaat ze plassen (lekker alles op de uitloopmat voor de bak 8)7 )

Mijn vraag aan jullie bokkers:
- waarom zou ze dit zo doen? (ze doet het dus niet altijd en altijd vlak voor de bak)
- hoe los ik dit op?

Wat we zelf tot nu toe geprobeerd hebben:
- ik dacht eerst dat ze de bak te vies vond (in de oude bak kon je bij wijze van spreke een week niet poepscheppen en nog geen probleem, maargoed dit is een andere bak en hierin graven ze wel minder). Dus we zijn heel strikt in het dagelijks omscheppen van de bak etc.

Brand los bokkers!

PS Verder is er dus niks veranderd in de situatie van onze poezels.

Anoniem

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:19

Onze poes heeft het ook een tijdje gedaan, maar dit kwam omdat ze de uitloopmat voor de bak niet fijn vond. Mat weggehaald en geen plas meer :)

Anders zou ik het niet weten, wel vervelend trouwens!

Succes

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:22

is deze bak kleiner?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:24

Grotere bak zonder vulling eromheen zetten (gewoon alleen een bodem), dan ligt het in ieder geval zo dat je het eenvoudig op kan ruimen.

Is je bak groot genoeg en schoon genoeg? Sommige katten vinden het vies als er al andere kat opgezeten heeft (of zijzelf) en sommige katten hebben liever geen kap (weet niet of je die hebt).

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:26

Katten houden niet van een kap over hun kattenbak. Maar ze deed het niet met de oude vulling en toen zat de kap er ook over begrijp ik? Dan zou ik even nog eens een ander type kattenbakvulling proberen, katten zijn daar heel kieskeurig op :).

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:31

Mijn vorige poezendame deed het als ze ontevreden was over de inhoud van de bak; vulling die haar niet aanstond of te vies.. En later toen ze oud was kreeg ze haar achterlijf gewoon niet meer over de instap, maar ik heb niet het idee dat dat laatste het probleem is van jouw poezel.
Ik zou eerst eens kijken naar een andere vulling, da's het makkelijkst testen.

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:25

Ik vind het vooral zo raar dat ze het nooit met poepen doet, maar alleen met plassen en dan ook niet altijd. Op de oude bak was ze nooit kieskeurig (en die kon stinken :oo ), maar deze houden we voor de zekerheid extra goed schoon. Uitloopmat vond ze bij de vorige geen probleem, maar een keer proberen om deze weg te laten kan natuurlijk nooit kwaad. Kap heeft inderdaad altijd op de bak gezeten (ook op de oude). Hebben nog wat oude vulling over, dus zou eens kunnen proberen of het helpt om die er weer in te gooien (rare poezel, die oude vulling was superstoffig, deze lijkt mij veel fijner, maarja, misschien heeft madam daar andere ideeën over...)

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:26

@ dierenfan: deze bak heeft hetzelfde formaat als de vorige (zag dat ik dat vergeten was te antwoorden :o )

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:31

Doet je kater je bak niet gewoon markeren?
dan vind je andere kat het dus niet meer prettig om het op die kattenbak te doen en plast ze erbuiten( uit angst dat ze gedomineerd wordt als de ander merkt dat ze op zijn plek plast).

ook kan het zijn dat je bak niet schoon genoeg voor haar overkomt. Dan zoeken ze een ander plekje om te plassen. Misschien omdat het perongeluk 1x ging dat ze het daar nu vaker doet? Ivm dat ht toch al ruikt?

Is de bak te klein? kan ze zich niet fijn omdraaien? en draait ze zich maar niet om als gevolg dat ze niet met haar achterse in de bak is?

Of ze heeft een hekel aan je matje..en wil hier gewoon vanaf, tja poezen zijn soms eigenwijs..


Overigens, haal je matje weg.
dat ruikt voor hun (ook al is het 10x gewassen) nogsteeds naar plas en wordt dus gewoon voor hun geassocieerd met daar kun je op plassen...

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:32

Hoe veel bakken heb je staan en waarmee maak je ze schoon?

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:38

@KingYasFenn: Naar mijn weten markeert de kater de bak niet, zou dat dan bij de vorige bak niet ook al zo geweest moeten zijn? De bak is 10x schoner dan de vorige, bovendien lijkt het me dan logisch dat je juist niet je kop naar binnen steekt maar er juist helemaal naast plast (correct me if i'm wrong, ben geen kattenexpert). Ik zal iig het matje weghalen (draait nu in de wasmachine, maar begrijp dat dit niet afdoende is).

@Koper: ik heb 1 kattenbak staan, is ook altijd zo geweest. We scheppen dagelijks de drolletjes eruit en het systeem van de bak werkt als volgt: er worden houtkorrels in gestrooid, die verpulveren bij contact met de urine en vervolgens door de vloer in de onderbak zakken door het graven in de bak. Dagelijks scheppen we dus ook de bak extra om, om dat zaagsel door de bodem te laten zakken en wekelijks halen we het zaagsel uit de onderbak. De korrels neutraliseren de geur naar mijn weten goed (maar ik heb geen kattenneus), de bak stinkt iig veeeeel minder dan de oude (misschien vinden een onze katten dat wel gewoon lekker ofzo :') )

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:41

Wat ik weet is dat katten het niet prettig vinden om op dezelfde plek te poepen en te plassen. Misschien de moeite waard om eens een tweede bak neer te zetten?

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:43

Hmm, we hebben de oude bak nog, dus als voorgaande suggesties niet werken is dit absoluut te overwegen (wel raar dat het op de oude bak nooit een probleem was, maarja, het blijft een kat :') )

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:44

Het kan bijvoorbeeld zijn dat de vorige kattenbak vulling zo sterk voor hun van geur is, dat je poes het markeren niet echt opmerkte/ niet hinderlijk vond..
nu is je vulling veranderd en ervaart ze het wel als hinderlijk...
Waarom ze dan niet totaal ergens anders plast? Omdat ze weet dat ze het in de kattenbak moet doen en niet totaal fout wil zijn en er dus maar voor plast.
(of omdat ze juist heel lang ophoudt omdat ze niet durft en dan toch maar even gaat kijken en dan het maar laat lopen?)
Ik heb geen idee.
wij hebben nu een open kattenbak omdat mijn poes ook niet plaste waar de kater deed plassen, altijd ervoor.
Toen kreeg ik een openkattenbak aangeraden omdat daar de markering minder zwaar hangt/ hij het niet rondom kan afbakenen...

Of dat bij jou het geval is weet ik niet.
ging het wel goed toen je de kap er nog niet op had???

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 00:01

Toen de kap er nog niet op was is het volgens mij ook een keertje mis gegaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zal zeker uitproberen of het werkt als ik die er even aflaat.

Trouwens, aan alle meedenkende bokkers, bedankt voor de tips! Ik ga er zeker mee aan de slag!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:05

Vuistregel voor het aantal kattenbakken: (aantal katten) +1
Anyhoo, gewoon dingen blijven veranderen tot ze 't weer normaal doet. Katten zijn pluizige ettertjes op dat vlak en laten het meer dan subtiel weten als het hen niet zint.

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 00:10

Hihi, ik ken de vuistregel, maar 3 kattenbakken op 55m2 is mij wat te enthousiast, ga eerst eens kijken of ik het met bovenstaande tips kan oplossen. Desnoods terug naar het oude stinksysteem (als madam dat dan zo heerlijk vindt...)

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:13

Als het met de openkattenbak niet zo was, denk ik dat het snel is opgelost hoor ;)

eventueel de hele kattenbak eens met (baby)shampoo onder de douche doen.
Dat ruikt enorm en overpowert de geur van je kater ( ook de kap dus, mocht hij daar markeren)..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:21

Haha, wat een gekke beesten zijn het ook soms _O-
Had je nou maar één bak, of twee? Als je er twee hebt, kun je er eentje zonder kap doen en ze een flink eind uit elkaar zetten, dat scheelt misschien al.
Het is al gezegd, maar experimenteer gewoon een beetje en het komt vanzelf goed! Tot die tijd kun je wel een matje blijven gebruiken, of kranten oid, om de schade te beperken :j

Dat katten per definitie niet van een bak met kap houden is onzin, die van mij markeert juist met haar pootje aan weerszijden van de kap... Plus ze houdt wel van wat privacy geloof ik :=

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:12

Wij hebben hetzelfde systeem met kap. Ook wij scheppen elke dag de drollen eruit, maar schudden even met de bak totdat alle losse houtvezel naar de onderste bak is gezakt. Wij gooien trouwens om de dag de vulling uit de onderste bak, omdat daarna de losse houtvezel niet langer doorzakt. Veel succes met het zoeken naar een oplossing!

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:12

Ok, oplossing 1 (het matje weghalen) heeft niet gewerkt, dus zijn nu over op oplossing 2. Hebben het deurtje uit de kattenbak gehaald (hier leek madam wat moeite mee te hebben) en iets meer vulling erin gegooid (tot boven het max streepje, scheppen toch zelf het zaagsel naar beneden), zodat ze beter kan graven. Mocht dit niet werken gaat de kap eraf en als ze dan nog problemen heeft gaan we de oude vulling weer proberen. Ooit zal ze toch weer tevreden moeten zijn... :=

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:29

Bij mij hielp het juist door minder grind er in te doen :)

Andere optie is blaasontsteking, daarvoor moet je de plas opvangen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:04

Blaasontsteking zal ze toch juist door het hele huis gaan plassen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:31

Dat hoeft niet, die van mij piestte veelal voor/rond de bak, enkele keer op de deurmat :=

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Kat steekt kont uit kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 09:16

@ Sammie: Blaasontsteking heeft ze al eens gehad. Toen plaste ze steeds hele kleine beetjes door het hele huis, omdat ze het gewoon niet op kon houden. Nu is het echt 1 keer een heleboel.