Hengstkeuze, waarop letten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 22:56

Volgens de dierenarts kan fokken geen kwaad met Mujannah, maar ik zoek dus wel een hengst met wel sterke rug en achterhand...

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:56

Ja goedgekeurd zegt natuurlijk niet persé wat over hoe het veulen wordt.

En een mindere rug is zeker erfelijk, dus een hengst vinden die correct gebouwd is en duidelijk een goede rug heeft en bekken.

set_elkol schreef:
Dahman is al genoemd.


Sorry niet goed gelezen :o

Vind het niet de meest flatteuze foto van Dahman overigens :P
Laatst bijgewerkt door corrina1994 op 10-12-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:58

Sorry dubbel post

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:21

Zoals gezegd doen we alles in overleg met mijn veearts. Probleem met rug en bekken zijn zeer ws niet aangeboren bij Mujannah trouwens... Ze heeft wat ongelukkige pech gehad... Afgelopen zomer flink gevallen met mijn bijrijdster en daarbij nogal wat gewrichtjes verschoven die pas na genezing van alle wonden en kneuzingen door osteopaat zijn behandeld (6 weken na de val). Verder was ze vroeger vreselijk onbenullig in de wei en ging ook regelmatig op de buikschuif onder de omheining door een ander stuk wei in... We zijn nu met rijden dressuurmatig fanatieker bezig om haar rug sterker te maken. Uiteraard gaan we haar niet laten dekken als de veearts het afraad!

Maar niet sterke rug kan verschillende gradaties hebben natuurlijk... Ze is nu bijna 12 en wordt pas sinds mei 2012 bereden en we zijn nu opbouwend in de endurance bezig. Als haar rug zo heel slecht zou zijn zou ze niet een wedstrijd van 55 km lopen met een tweede plaats +:)+ ... Na elke wedstrijd is ze bij de nakeuring nog net zo fit als bij de voorkeuring... Helaas ikzelf niet waardoor ze mij nog weleens mee sleurt... Maar goed dat mijn locomotie niet wordt beoordeeld %) ...

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:22

Was vooral om te benadrukken dat hij een zwaarder type is, want daar ging het over. Speciaal voor jou nog een mooie van Dahman :+

http://www.eenhoornendurance.com/#Eenhoorn's%20Dahman

Ik zou me ook afvragen wat een dracht doet met de rug van je merrie. Mijn Arabische merrie is nu 3 maand drachtig en al stuk dikker.
Fijn dat je overleg hebt met de dierenarts :j

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:29

Ja, heb heel goed contact met mijn dierenarts! Vandaag weer een geval "vage klachten", maar toch gebeld... Mark kwam en zag meteen wat we bedoelden! Na onderzoek is er wel degelijk wat aan de hand, helaas... Hij noemde 3 mogelijke dingen: verergerde insuline-resistentie (paard is 26), tekort aan eiwit door de IR of een tumor rond de koker... We proberen of prednison helpt (alle 3 wordt ermee behandeld) en over 10 dagen contact en indien nodig bloedonderzoek. We dachten 2 weken geleden dat ie koliek had en toen kwam er een ander (die onze paarden niet kent), maar ws was het toen ook dit... Mark maakt ook altijd even contact met mijn Engels Volbloed die super eenkennig is en juist als hij voor andere paarden komt wordt ie wat makkelijker (Mark kon hem op zijn neus aanraken, maar tot nu toe kwam hij tot 2 meter afstand!). Maar goed, als Mark twijfelt aan dekken of niet zegt ie dat ook eerlijk.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 07:52

Toch raar dat ze dan niet natuurlijk gedekt kan worden maar wel een bevalling aan zou kunnen. Ik zou denk ook niet met zoon merrie fokken zeker omdat het karakter ook al niet goed is. Maar goed de keuze is natuurlijk aan je zelf veel succes met het vinden van een geschikte hengst!

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:12

Dat hij een natuurlijke dekking afraad is vooral omdat de hengst door het stoten binnenin schade kan aanrichten... Dat geld bij elke natuurlijke dekking... Mujannah heeft niet zozeer een "niet goed karakter", maar is juist heel intelligent, super spiegel en daardoor wàs ze voor mij moeilijk in te rijden. Ze was 4 toen ik haar kocht en moest toen nog alles leren... Ik wist niet hoe ik moest reageren op bepaald gedrag (daarom had ik les) en zij werd bevestigd in "haar gekkigheid". Nu we haar wel kunnen rijden en ook endurance rijden merken we dat ze een super sterk karakter heeft: ze heeft veel looplust, is een doorzetter, kan ontzettend eigenwijs zijn, maar we zijn in al onze wedstrijden nog maar 1 keer afgekeurd wegens te hoge hartslag. Die was te hoog, omdat ze nog "te wakker" was en op alles om haar heen reageerde... Vroeger (voordat ze bereden kon worden) vond ik haar een slecht karakter hebben, maar nu ben ik er eigenlijk voor de wedstrijden wel blij mee... Alleen weet ik niet of ik een dergelijk karakter nog een keer aankan... Maar wie weet is het anders als een veulen hier wordt geboren en we die vanaf dag 1 "in handen" hebben...

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:11

Mujannah schreef:
Vandaag was de veearts er voor een van de paarden en meteen even overlegd over Mujannah laten dekken... Ik wilde eigenlijk liefst natuurlijke dekking... Hij raad dit af, omdat haar rug en bekken niet zo sterk zijn en het gewicht van de hengst teveel kan zijn. Daarbij is er dan meer risico op schade van binnen tijdens de dekking... In elk geval gaan we Mujannah volgend jaar eerst inwendig onderzoeken voor de zekerheid en dan kunnen ze gelijk bepalen wanneer de eisprong plaatsvind en we dus kunnen insemineren. Lijkt me zo leuk, een mini-Mujannah!!! Op het karakter na dan := ...


maar uit deze laatste zin vatte ik ook op dat haar karakter nog steeds erg moeilijk is.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:24

Ik ook! :D Je laatste post suggereert een arab zoals een arab is en waarom ik zo van ze hou: slim, gevoelig... En een arab veulen is natuurlijk zo puur, vol van instincten maar ook dat slimme gevoelige. Als je dat lastig vindt te handelen, tja, misschien is het dan wijzer om t niet te doen of er eerst meer ervaring in te krijgen? Want veel zit m in de opvoeding en dat begint bij dag 1.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:57

Weet ik allemaal wel, maar opvoeding vanaf dag 1 is makkelijker dan vanaf 4 jaar (ze kon nog amper aan een halster lopen en voetjes geven) :n ... En tegen de tijd dat het veulen echt bereden kan gaan worden heb ik mensen die daarmee gaan helpen...

Vanmiddag weer een kort rondje gereden op Mujannah... Ze was weer zo fris als vanouds... Overal van "schrikken" en dan letterlijk gaan stuiteren... Nu wordt ik er gelukkig niet heel bang meer van en na een paar uitbarstingen bleef het bij dribbelen/passageren, overdwars draaien en licht steigeren en bokken...

Maar we hebben nog tijd zat om alles uit te zoeken en een geschikte hengst te vinden :j .

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:07

ik heb een hele fraaie zwarte Egyptenaar met een kanon van een rug en achterhand. Een lieve zachte hengst met waanzinnige gangen. We bieden hem volgend jaar voor het eerst ter dekking aan, zodoende zal hij scherp geprijst zijn.
Voor info en foto's etc. kun je ene PB sturen.

mijn merrie heb ik met 13 voor het eerst laten dekken en heeft dit jaar haar eerste veulentje gehad. Niets te klagen gehad over de dracht, bevalling en opvoeding. Alleen de dekking was wat lastig omdat ze het behoorlijk eng vond. Uiteindelijk goed gelukt.