Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:26

Ik heb eindelijk m'n ideale woning kunnen huren, topwoning en topbuurt en nu heb ik met mn moeder overlegd omdat zij chronisch ziek is en ik het ookwel gezellig vind of ze mee gaat naar de nieuwe woning en dat wil ze graag. Wie kan me nu zeggen hoe de woningbouw hierop gaat reageren, kan ik dit gewoon doen meteen of kan ik haar beter even wat later inschrijven op mn woning? Ik ben 36 dus woningbouw gaat niet vallen over ouder-kind relatie in ieder geval.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:28

Volgens mij kan dat gewoon. Jij bent huurder en je moeder medebewoner.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:29

ben ik dan wel nog steeds doorstromer en niet ineens starter, want dan ben ik mn jaren kwijt

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:31

Aan jouw huurstatus veranderd toch niets? Je hebt alleen een medebewoner.

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:33

Zolang jij officieel huurder bent is er weinig aan de hand, echter, denk je ook aan huursubsidie, je moeder zal misschien ook moeten inleveren qua inkomen, laat je goed voorlichten. Wat ga je doen als jij een relatie krijgt??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:34

ah oke, medebewoner, niet medehuurder

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:35

bigone schreef:
Zolang jij officieel huurder bent is er weinig aan de hand, echter, denk je ook aan huursubsidie, je moeder zal misschien ook moeten inleveren qua inkomen, laat je goed voorlichten. Wat ga je doen als jij een relatie krijgt??

kosten delen we dat komt wel goed en als er een relatie komt hoort zij er ook bij, net als mn huisdieren, daar ben ik duidelijk in, die niet, mij niet

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:40

Let op, zorg dat je de hoofdbewoner wordt, dat de huuroverenkomst alleen op jouw naam staat en alleen door jou ondertekent wordt.
Lees dit maar eens: https://www.jurofoon.nl/nieuws/6527-ver ... edebewoner
En wat heeft dat voor eventuele negatieve gevolgen voor je moeder. Wie weet gaat het niet goed tussen jullie en wat dan?

En laat je inderdaad goed informeren over de (financiële) gevolgen. Ook gezien de chronische aandoening van je moeder.
Laatst bijgewerkt door Boras op 10-12-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:42

woning komt op mijn naam dus ik ben de hoofdbewoner, ook omdat ik weet dat mn moeder over een paar jaar in de verzorging zal komen en ik dan de woning niet kwijt wil zijn, maar ik ga je link even lezen, bedankt

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:45

Volgens mij schrijf je je moeder dan gewoon in als inwonende op je adres, inderdaad wel even rekening houden met eventuele veranderingen in je huursubsidie als dat van toepassing is.

Gezocht mijn oude merrie
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=121&t=811393&hilit=
Eieren vandaag zijn beter dan kippen morgen

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:48

oke dacht al zoiets maar even fijn om bevestigd te zien :)

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:49

Dit kan gevolgen hebben voor je inkomen (belasting, evt. uitkering/AOW etc.) Laat je daar goed over informeren.
Niet dat dit leidend hoeft te zijn, maar voorkom wel dat je voor vervelende financiële verrassingen komt te staan.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:33

Waar jullie ook even rekening mee moeten houden is de ziekte van je moeder. Ik weet niet in hoeverre deze invaliderend is, maar als dat zo is, dan even heel goed bedenken of jouw woning ook op de lange termijn geschikt is voor je moeder.

Het kan namelijk zijn dat de gemeente anders in de toekomst bij het aanvragen van woningaanpassingen daar negatief op reageert, omdat je moeder terwijl ze wist dat ze ziek was, verhuisd is naar een woning die niet meer geschikt is. Ofwel, als de ziekte van je moeder (potientieel) invaliderend is, dan kan ze misschien beter blijven zitten waar ze zit met het oog op aanpassingen.

Ik heb zelf MS en ben heel bewust van Den Haag naar Eindhoven verhuisd om dichter bij familie te wonen. Ik moest er bij het zoeken naar een woning wel rekening mee houden dat deze wel al gelijkvloers en met een lift bereikbaar was, zodat deze eventueel op termijn aanpasbaar zou zijn. Anders had ik bij grote aanpassingen hoogst waarschijnlijk een (dwingend) verhuisadvies gekregen.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:35

Als het een sociale huurwoning is, dan moet je even goed naar jullie verzamelinkomen kijken. Het kan zijn dat je gezamenlijke inkomen boven de grens komt, waardoor je niet meer in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Dan kan je beter zelf het huis accepteren en je moeder wat later bijschrijven als medebewoner.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 21:41

bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:46

Misschien moet je je ook nog even indenken in een andere denkbeeldige situatie.
Wat gebeurd er met je (invalide) moeder als jij tegen een boom rijdt?
Het is wel handig als je meerdere mogelijke scenario's even checkt.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:13

Kieffer schreef:
Als het een sociale huurwoning is, dan moet je even goed naar jullie verzamelinkomen kijken. Het kan zijn dat je gezamenlijke inkomen boven de grens komt, waardoor je niet meer in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Dan kan je beter zelf het huis accepteren en je moeder wat later bijschrijven als medebewoner.


Volgens mij is dat ook de bedoeling van TS. TS staat wrs alleen ingeschreven en accepteert de woning ook alleen en dus op haar inkomen. Als haar moeder er dan later bij in komt wonen, dan is dat voor de sociale huurgrens geen probleem, want ze is dan automatisch medebewoner en geen medehuurder, dat kan evt na 2 jaar wel omgezet worden.

Het is wel zo bij veel woningbouwverenigingen dat je hun formeel toestemming tot samenwonen moet vragen. Als zij dat afwijzen, dan heb je dus pech.

Wat het punt van Myca betreft, idd iets om rekening mee te houden. Pas na twee jaar ingeschreven te hebben gestaan op het betreffende adres heeft je moeder recht de woning te behouden als jou iets zou overkomen, aldus de woningbouw hier. En dan is het zeer verstandig haar bij te laten schrijven als mede-huurder.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Nieuwe huurwoning, ouder in laten wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 13:00

Dankjewel dat is zeker een overdenken waard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annabel, Annienke, Binck8, BingBot, Elitedeux, fohadie, furious, GoogleAdsense, haffiefreak, HELder, idion, Jive03, Lauke, Ptl4ever, Roosch, Sigge, sollair310, wiifke, Zebrastreep en 55 bezoekers