Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 00:10

Vandaag erkende zadelmaker laten langskomen. Zadel gekocht maar mijn gevoel zit tegen. Nogtans veel goed gehoord maar zit met twijfels over mijn gekochte zadel.

Heb over het laatst een vriendin gezien toen (andere) zadelmaker langskwam. Deze ging helemaal anders te werk. Ze heeft de rug gemeten en ook op papier gezet. Erna meermaals de kussens aangepast en telkens wat laten stappen en draven. Deze besprak ook verschillende zadeldekjes, singels en singelsloten. Deze komt na een 6tal weken ook terug om kussens aan te passen aan nieuwe bespiering/inzakken zadel etc.

Terwijl er bij mij niets op papier werd gezet. Zadelmaker heeft een 8tal zadels op rug gelegd op stal en ik heb er uiteindelijk 3 getest waarvan er 2 overbleven. Heb gedraafd en gegalopeerd en dan keek hij ruimte tussen schoft en druk onder zadel na. Niets aangepast, komt ook niet terug nakijken ofz.

Een heel andere aanpak dus.. Ben best teleurgesteld, mijn gevoel zit slecht met mijn nieuw zadel :(
Ben ik nu paranoia aan het worden en moet ik mijn (erkende) zadelmaker gewoon vertrouwen?

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!


Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:17

Dat valt zo niet te beoordelen. Je hebt zadelpassers en zadelmakers en je hebt zadelmakers die ook zadelpasser zijn.

Sommigen hebben zo veel ervaring dat ze al die metingen niet nodig hebben en metingen wil ook niet zeggen dat de passer/maker vakkundig is. Je kan er ook een hoop tierelantijnen bij halen om jezelf geloofwaardig te maken. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is want ik was er niet bij maar ik wil je wel duidelijk maken dat het niets zegt.

Ik heb zelf een zadelmaker die ook zadelpasser is en die werkt zeker niet met dingen op papier zetten. Ze ziet het probleem en past daar het zadel op aan.

Of die van jou goed is moet daar niet van afhangen. Zit jij fijn en loopt je paard goed? Dat is wat telt waarbij je natuurlijk er wel rekening mee moet houden dat niet alle problemen bij het paard aan het zadel liggen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:07

Misschien is het wel dezelfde persoon aangezien je ook uit België komt.

Toch enorme twijfels, weet niet of het zadel eventueel teruggenomen wordt (is gisteren namiddag gekocht).

Mijn paard heeft een moeilijke rug en is absoluut niet recht. Het verbaasd me dus ook dat de standaard kussens niet werden aangepast. Mijn paard staat ook al 3tal maand zo goed als stil en dus wordt het werk opnieuw opgepakt. (Heb ik ook duidelijk vermeld) Hierdoor zal zijn bespiering toch veranderen maar ook hoor ik vaak dat zadelmaker altijd terugkomt na een 5tal weken om de kussen terug aan te passen aan de rug. Hier is dit het geval absoluut niet, is zelf niet ter spraken gekomen. Er werd ook weinig uitleg gegeven van hoe het zadel correct moest lggen, welke singelsloten gebruiken, onderhoud etc


Ik geef toe dat ik me heb laten meeslepen door het feit dat hij erkend is en hij niet op bestelling werkt. Dit omdat ik begin februari naar Frankrijk verhuis en dus geen weken kan wachten op mijn nieuw zadel. Daarnaast ben ik een eeuwige twijfelaar en dus ben ik overwelmd door het feit dat ik snel moest beslissen. Helaas zit mijn gevoel tegen en heb ik spijt van mijn aankoop..

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:25

Even los van de centrale vraag van je topic.
Je geeft aan dat je bij een vriendin een zadelmaker heel anders te werk hebt zien gaan. Waarom heb je die zadelmaker dan niet ook zelf laten komen? :)

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 19:49

Omdat deze zadelmaker enkel op bestelling werkt. Wegens kerstvakantie kan dit snel 6 à 8 weken duren. Aangezien ik begin februari vertrek naar Frankrijk kan ik geen 8 weken wachten. Helaas is ze nu volzet tot januari

De zadelmaker van gisteren heeft een zadel met foamvulling gegeven. Dit kende ik niet dus heb er informatie over gezocht.
Voordeel: past zich aan rug. Mijn paard heeft moeilijke rug dus ideaal.
Nadeel: kan niet worden aangepast dus absoluut niet ideaal voor paard waarvan rug zal veranderen bespiering in mijn geval)

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:52

Okee, nou ben ik misschien even advocaat van de duivel.
Maar als je naar Frankrijk verhuist, waarom koop je dan nu bij een Belgische zadelmaker een zadel?
Of ga je er vanuit dat dit zadel nu voor altijd goed blijft passen?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 19:55

Omdat ik al 3maand niet meer rij. Nu al de problemen (zoals osteo en TA) zijn opgelost, op het zadel na, wil ik het werk ohz opnieuw starten en dus geen 3 maand meer wachten. Anders moet ik daar een zadelmaker zoeken en zijn we minstens 6maand verder.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:01

Ik ben benieuwd...wie is bij wie langsgeweest? Beide verhalen komen mij bekend voor namelijk en...ik woon niet zo ver uit jouw buurt :D
Mag per pb hoor !

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:04

Vanaf de computer kan niemand je vertellen of het goed gaat komen bij deze zadelmaker.
Echter wanneer je gevoel er tegen is, raad ik aan om de bestelling terug te draaien of hem iig nog een x te laten komen voor meer uitleg als hij niet wil anuleren.


Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:18

Ik kom wel uit België maar ik heb een zadelmaker in Nederland dus dat zal dezelfde niet zijn. Verder weet ik natuurlijk ook niet of die zadelmaker wel of niet goed is. Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van foam omdat er niets aan veranderd kan worden.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:41

crazygirl1 schreef:
Omdat ik al 3maand niet meer rij. Nu al de problemen (zoals osteo en TA) zijn opgelost, op het zadel na, wil ik het werk ohz opnieuw starten en dus geen 3 maand meer wachten. Anders moet ik daar een zadelmaker zoeken en zijn we minstens 6maand verder.


Dan is een goede zadelmaker die met enige regelmaat je zadel aan kan passen wanneer je paard veranderd toch juist heel erg belangrijk om nieuwe problemen te voorkomen? :)

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 00:16

Probleem is opgelost. Het zadel gaat terug en er komt volgende week een andere zadelmaker.
Deze hefet enkele zadels op voorraad, anders wordt het 6tal weken wachttijd. Dan heb ik het net oor ik vertrek naar Frankrijk. Ik zal het dan wel daar in Frankrijk moeten laten hervullen.

Ondertussen nog andere bokkers gehad met slechte ervaringen over deze zadelmaker.

Hopelijk is dit snel voorbij!

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Wat is voor jou een goede zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:14

Fijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Hieperdi en 59 bezoekers