pony heel druk door wintersweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 12:32

Hallo iedereen,

Ik heb een verzorgpony van de manege ze is nog jong( 5jaar)
Wij hebben alleen een buitenbak.
De pony wordt heel druk als het hard waait en soms als ik niey kan rijden dan ga ik wandelen met haar maar soms (hoe kouder hoe eerder ze weigert) wilt ze niet mee of wordt ze heel druk .
Mijn vraag is dan ook hoe ga ik er mee om en wat kan ik doen
Want ze moet echt bewegen anders is ze niet te houden en ze is echt een bokker.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:36

longeren voor het rijden, samen met een ander paard rijden en overdag lekker de hele dag buiten met ander paarden en pony´s. Verder zorgen dat je regelmatig begeleiding krijgt bij het rijden. Staat ze in een binnen of buitenbox? Als ze de hele dag warm binnen staat en dan ineens naar buiten gaat kan ik mij voorstellen dat ze druk is

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 18:11

Ze staat binnen. En waar ze staat kan ze niet de hele dag naar buiten.
Maar ik heb gisteren haar gelongeert en dat ging heel goed. Dus ik denk dat ik gewoon ga wandelen als ik niet kan rijden of ik longeer haar.
En er kan vast wel een andere pony mee.
Ik ga dat gewoon zo proberen!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:20

Een 5 jarige pony de hele dag op stal laten en het dan raar vinden dat ze druk is? Tja heel vreemd hoor.

TTNB
Berichten: 131
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:23

Tooske schreef:
Een 5 jarige pony de hele dag op stal laten en het dan raar vinden dat ze druk is? Tja heel vreemd hoor.


Als je zoals TS een verzorgpony op een manege hebt, zal je de infornatie die jij kort beschrijft waarschijnlijk niet weten.

TS, is het mogelijk om de pony meerdere keren per dag naar buiten te laten gaan?

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:17

Die van mij is ook zo druk en ook 5 , ik denk ook dat het een beetje de leeftijd is maar dat koude weer geeft ze wel dat extra beetje joligheid haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:02

Wandelen zou ik persoonlijk niet voor kiezen omdat je aan de longe of erop gewoon meer te vertellen hebt zeker als ze fris zijn, bovendien kan een paard met wandelen zijn energie niet kwijt. Eerst longeren is een goede tip, en als je gaat rijden niet te lang stappen maar gelijk goed aan het werk zetten. Wat ik altijd goed vind werken is vrij vlot galop mee pakken, dan kan de ergste energie er vast wat uit.

myshettiez
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-12-13

Re: pony heel druk door wintersweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:36

hoi! ik heb een vz-pony, 6 jaar, ze is vrij zenuwachtig en ondeugend. maargoed, in de winter wordt dit nog erger. normaal in de zomerochtend staat ze op het land en ''s middagsrijd ik dusdat gaat prima (ze heeft gewoon superveel energie). maar in de winter staat ze op stal, heel veel paarden hebben het probleem dat ze 'winters druk zijn omdat zedan op stal staan. mijn oplossing is, (wij hebben ook alleen een buitenbak) eerst lekker longeren en als het niet vriest (de ondergrond niet bevroren is) ,vinden de meeestepony s het prima ffbuiten te staaan (niet te lang evt. met dekentje), dan is ze meestal wel rustiger en minderopgewonden. wat bij mij ook heel erg helpt is t-touch:www.tteam-ttouch.nl/paarden. dan is ze wat relaxer en is het zo weerzomer 8-) 8-) {:} *D :)

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:00

Als je (verzorg) paardje heel de dag binnen staat is het op zich wel begrijpelijk dat hij zo druk is tijdens het rijden (hij moet toch zijn energie kwijt).
Probeer dus anderen mogelijkheden te zoeken waardoor hij zijn energie kwijt kan. Kan je hem bijvoorbeeld de dagen dat je niet rijd (of dezelfde dag als het niet anders kan) niet een tijdje los gooien zodat hij zijn energie kwijt kan? Of misschien kan je met de manege overleggen of de dagen dat jij er niet bent iemand anders hem los kan gooien? En zoals hier al gezegd is wil longeren vaak ook erg werken.

En dan alsnog kan hij erg druk zijn... Mijn paardje staat s'ochtends nog op de wei en gaat 's middags naar de paddock waar hij tot de avond in blijft staan. Ik longeer haar voor het rijden en alsnog is ze veel drukker dan in de zomer.

Ik denk persoonlijk dat de ttouch zoals hierboven gezegd word je niet echt gaat helpen... Een vriendin van mij komt mijn paard soms ook masseren en een ttouch geven (dit heeft ze geleerd op cursussen en ze vind het leuk om af en toe te doen), ik merk dan dat ze op het moment zelf wel relaxt, maar die rust is tijdens het rijden in de buitenbak met een orkaan wind ver te zoeken.