Doorzitten op een fries..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:10

Hee.

Ik heb een fries, maar het doorzitten lijkt soms echt onmogelijk..
Hoe kun je dat verbeteren?


nikkialex

Berichten: 1880
Geregistreerd: 21-03-11
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:11

Oefenen :) heel veel oefenen


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:11

Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-12-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:12

Freya6 schreef:
Zitles nemen


Waar kun je dat doen?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:16

Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen
uhmm, met een boomloos zadel heb je juist minder steun, dus is moeilijker :+

Het is vooral oefenen en aanvoelen denk ik, een fries gooit hoog op dus is moeilijk uit te zitten. Een zitlesje zou ook nog wel eens kunnen helpen idd. Gewoon ff googlen (of bokken) en je komt wel op een instructrice :)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:07

AmoorM schreef:
Hee.

Ik heb een fries, maar het doorzitten lijkt soms echt onmogelijk..
Hoe kun je dat verbeteren?


Net als bij elk ander ras, moet een paard wel zijn rug loslaten. Om te kunnen doorzitten. Dit heeft niks met het ras te maken maar met het paard. Dus eerst het paard soepel en ontspannen over de rug leren lopen. Daarna kun je pas gaan doorzitten.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:09

Eileen_ schreef:
Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen
uhmm, met een boomloos zadel heb je juist minder steun, dus is moeilijker :+

Het is vooral oefenen en aanvoelen denk ik, een fries gooit hoog op dus is moeilijk uit te zitten. Een zitlesje zou ook nog wel eens kunnen helpen idd. Gewoon ff googlen (of bokken) en je komt wel op een instructrice :)


Dat zal verschillen per persoon, ik kan alleen doorzitten zonder zadel en boomloos en met een boomzadel stuiter ik alle kanten op. Het gaat namelijk niet om de steun die je uit een zadel haalt, maar uit je zit.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:21

Niet gaan knijpen met je benen en dan bedoel ik niet vanaf je knie of zelfs heup. Maar ook, of eigenlijk nog belangrijke; helemaal bovenin (liezen).

https://www.stal-hereditas.nl
Bobby M2+1(RIP), Cantaor WH M2+4 (RIP), Galina Z1+1, Jerez L1+2, Nino M2 +2, Afanoso L2+1

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:17

Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen



oh mijngod, serieus? Het eeuwige antwoord op alles: 'les nemen'.

wordt er af en toe echt niet goed van.. Mijn god. straks is er ook nog les in jezelf aankleden om te gaan paardrijden. of hoe-doe-je-je-paard-een-halster-om-les..

anyway, een fries kan heel mooi gelijkmatig bewegen. Pak dus je paard wat terug in een mooie verzamelde draf maar maak hem wel compact zodat de achterhand mooi mee blijft werken.. dan kun je heel lekker doorzitten.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:21

Je leert het echt het best door het vaak te oefenen. Ik heb zelf een fries en met de jaren ging het steeds beter.

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:23

Ik ga mee met FrysWytske, ik merk naarmate mijn fries verder komt in de africhtig, zij steeds fijner gaat zitten.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:36

RoyceMack schreef:
Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen



oh mijngod, serieus? Het eeuwige antwoord op alles: 'les nemen'.

wordt er af en toe echt niet goed van.. Mijn god. straks is er ook nog les in jezelf aankleden om te gaan paardrijden. of hoe-doe-je-je-paard-een-halster-om-les..

anyway, een fries kan heel mooi gelijkmatig bewegen. Pak dus je paard wat terug in een mooie verzamelde draf maar maak hem wel compact zodat de achterhand mooi mee blijft werken.. dan kun je heel lekker doorzitten.


Daar kun je lacherig over doen, maar een goede zit is essentieel en je wil niet weten hoeveel mensen er zijn die geen goede zit hebben. Zo'n rare tip vind ik het niet.

Fenore van Gipsy Spirit

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16217
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:38

RoyceMack schreef:
Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen



oh mijngod, serieus? Het eeuwige antwoord op alles: 'les nemen'.

wordt er af en toe echt niet goed van.. Mijn god. straks is er ook nog les in jezelf aankleden om te gaan paardrijden. of hoe-doe-je-je-paard-een-halster-om-les..

anyway, een fries kan heel mooi gelijkmatig bewegen. Pak dus je paard wat terug in een mooie verzamelde draf maar maak hem wel compact zodat de achterhand mooi mee blijft werken.. dan kun je heel lekker doorzitten.

Jeetje doe eens normaal ofzo. Dit is toch haar mening. Hoef je haar niet gaan lopen af te katten >;)

De ene vind het makkelijker om op een boomloos zadel door te zitten. De ander op een boomzadel. het is ook wat je gewend bent :) En misschien kan je zitles op je fries krijgen?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:42

RoyceMack schreef:
Freya6 schreef:
Zitles nemen, centered riding.
Boomloos zadel zit ook veel makkelijker door.
Zonder zadel oefenen met ontspannen zitten waarbij je je benen gewoon laat bungelen



oh mijngod, serieus? Het eeuwige antwoord op alles: 'les nemen'.

wordt er af en toe echt niet goed van.. Mijn god. straks is er ook nog les in jezelf aankleden om te gaan paardrijden. of hoe-doe-je-je-paard-een-halster-om-les..

anyway, een fries kan heel mooi gelijkmatig bewegen. Pak dus je paard wat terug in een mooie verzamelde draf maar maak hem wel compact zodat de achterhand mooi mee blijft werken.. dan kun je heel lekker doorzitten.
Rustig, denk aan je bloeddruk :')
Een zitlesje is iets anders dan vaste les. Met zitles kan je met 1 lesje al heel ver komen. Een (goeie) instructrice ziet dingen wat jij niet ziet/ voelt. Dusja, het kan een heel goeie oplossing zijn.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:51

Het verschilt enorm per fries vind ik. Op de een kon ik niet zitten en op mijn eigen wel.
Licht ook aan je eigen zit. Maar OOK aan je zadel.
Als jij je bekkenbodem niet kan ontspannen (JE watte?? Je Bekkenbodem) en daardoor je liezen aantrekt, kun je nooit onspannen. Dit zie je veel bij zadels die heel breed zijn, waardoor je in een stoelzit wordt gedwongen en ook dat, is natuurlijk niet de boedoeling.

Je moet eerst lekker ontspannen zijn. Lekker relaxed. Probeer te "spelen" met je buikspieren en je paard te voelen. Span je benen niet te strak aan. Daardoor krijg je enorme wiebelbenen en kun je je paard raken.

Beste om het aan te leren uit je zelf, is inderdaad door verzameling in te zetten en die te verruimen.

Op mijn eigen zit ik veel prettiger door op boomloos, dan op een boomzadel. Maar dat is gevoel.

Wat eigenlijk wel punt 1 is. Is je eigen balans....En omdat doorzitten eigenlijk intesiever is dan lichtrijden (als je het al gewent bent), moet je ook denken om je ademhaling, en als 3e, ook zeer belangrijk, altijd ontspannen.
Zelf noem ik dat het ABC.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eviii_x
Berichten: 788
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:58

Naja, ik kon eerst niet doorzitten omdat ik me heel erg klemde in het zadel met mijn benen.
Heb hier 2 lessen moeten doorzitten en mijn benen ontspannen en dit hielp wel degelijk..
Je hebt het gevoel alsof je als een belabberd persoon er op zit maar dat valt echt mee!
Achterover (niet te ver) zitten en benen ontspannen.
In de stap zit ik wel altijd goed, netjes, ontspannen en recht en wanneer ik altijd ging aandraven ging ik voorover zitten etc en heb nu geleerd om precies hetzelfde te zitten zoals ik in de stap ook altijd zit!

Jschuur
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:00

Als je een fries goed van uit de achterhand rijd zodat hij zijn rug dus ook gaat gebruiken en zelf gaat dragen. Word het doorzitten makkelijker hoe meer een paard uit elkaar loopt hoe moeilijker het doorzitten is.
Probeer zijn rug wat losser te maken. Door bijv. Slangenvoltes te rijden met stellingen en contra stellingen ok kun je af en toe op een lange zijde zijn achter been iets laten wijken zodat hij dus iets voor je gevoel ''scheef'' loopt zo komen de spieren in de rug losser.
Ik heb zelf ook veel friezen gereden op een friezen stalhouderij. In begin aan de longeerijn los gemaakt warmlopen daarna op gestapt en gelijk aan het werk. Slangevoltes zig zaggen zet bijv. een paar pionnen in de bak en zigzag er doorheen de ene keer vraaag je de juiste stelling en juiste plaatsing van het achterbeen andere kreeg vraag je contra stelling en een iets wijkende vorm van het achterbeen!
Hierdoor word hij los en gaat hij meer zijn rug gebruiken. Veel tempo wisselingen werkt ook goed om het paard actief met zijn achterhand er onder te krijgen:)

Kom je er niet uit kan je me altijd een pb sturen ik weet hoe lastig het af en toe kan zijn

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:00

Eerst jouw paard helemaal goed voor elkaar hebben, dan pas proberen door te zitten. Als jouw paard niet ontspannen loopt, zit jij niet lekker en zit je op het paard zijn/haar rug te bonken. Ook niet fijn voor het paard dus.

Als je denkt dat je je paard echt goed voor elkaar hebt, dan kleine stukjes doorzitten. Verzameld gaat het makkelijkst. Probeer deze kleine stukjes steeds meer uit te breiden.
En ontspan! Dat is ook heel belangrijk. Niet klemmen

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:55

Ik heb zelf ook een Fries en kon in het begin onmogelijk doorzitten, maar met veel oefenen raak je gewend aan de manier waarop ze lopen en lukt het vanzelf. Ik heb zelf heel veel zonder zadel gereden en dan lange stukken heel langzaam gedraafd en steeds een stukje sneller. Je zult zien dat het dan met zadel ook makkelijker gaat.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:03

Just_Sannee schreef:
Eerst jouw paard helemaal goed voor elkaar hebben, dan pas proberen door te zitten. Als jouw paard niet ontspannen loopt, zit jij niet lekker en zit je op het paard zijn/haar rug te bonken. Ook niet fijn voor het paard dus.

Als je denkt dat je je paard echt goed voor elkaar hebt, dan kleine stukjes doorzitten. Verzameld gaat het makkelijkst. Probeer deze kleine stukjes steeds meer uit te breiden.
En ontspan! Dat is ook heel belangrijk. Niet klemmen

dit dus :)
Op mijn vorige Friesje kon ik héél goed doorzitten als ik haar goed aan het lopen had!
Nu ben ik bezig met een jonge Fries waar ik ook niet op ga doorzitten als ze niet goed loopt. Heb het ook nog niet veel gedaan. Nog maar een paar keer, toen ik veel bezig was met halt - draf en draf - halt (was te lui om die 3 passen licht te rijden.. :o :+ ) dus bleef ik doorzitten, omdat ze haar achterhand er goed bij had zat ze superlekker! Loopt ze weg en valt ze dus uit mekaar kan ik ook echt niet blijven zitten, dan ga ik ook gwn lichtrijden, is voor paardlief anders behoorlijk vervelend denk ik..
Om eens te testen, moest ik aandraven en blijven doorzitten, als ze niet wegloopt en op eigen benen netjes blijft bewegen zit ze zo lekker!
Ik doe het nu niet en zal nog wel even duren voor ik echt kan doorzitten (zeg maar een L proefje rijden). Eerst paard voor mekaar zodat ik haar manier van bewegen niet verpest, we gaan nu net zo lekker :)

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:06

Oefenen, oefenen en oefenen. En inderdaad zorgen dat het paard fijn over de rug loopt.
@FriesWytske, dit kan zeker wel per paard verschillen. Ik heb een Fries gereden welke ik wou uitbrengen op een harddraverij zonder zadel. Met zadel en fijne aanleuning kon er nog door niemand op doorgezeten worden, ze gooide extreem, echt extreem hoog op. Maar met veel oefenen is het mij gelukt! En nee, ik ben echt geen leek met zonder zadel rijden. :')

liekemel
Berichten: 190
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Friesland

Re: Doorzitten op een fries..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:20

Wat voor mij toen een oplossing is geweest, was om t paard eerste aan de Longe los te werken.
Iemand die jij vertrouwd vervolgens laten longeren (bijgezet) terwijl jij er op zit. Eventueel touw om de hals om vast te pakken zodat je eerst aan de beweging van t doorzitten kan wennen en daarom sneller de benen durft te ontspannen. Het werkte bij mij het snelst om met zadel, zonder beugels kleine stukjes verzamelde draf door te zitten en die kleine stukjes steeds verder uit te breiden. Denk er om dat je goed op je kont zit, je rug liever iets naar achter dan naar voren en ontspannen.

Never take anything for granted.
Allways remember that life can be such a bitch..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers