Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 15:53

Hallo allemaal,

Zoals jullie kunnen lezen heb ik hulp nodig..
december maand is aangebroken dat betekend dat oud & nieuw dichtbij komt.. Helaas hebben wij gemerkt dat ze hier al vuurwerk afsteken en onze kat daar sterk op reageert als in angst, wegkruipen en ga zo maar door..

Wat doen jullie met de katten en oud & nieuw?
Ik zat zelf te denken om hem een heel klein beetje kalmeringsmiddel te geven? Want het is nogal zielig hoe die er nu voor vlucht.. (Hij zit ook binnen met oud & nieuw)

Groetjes,

Michelle

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses


Brechtjee
Berichten: 773
Geregistreerd: 09-07-13

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:55

Wij laten ze op 31 december gewoon binnen en dan schuilen ze vanzelf wel ergens op zolder

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:58

Mijn moeder had sinds vorig jaar van die kalmeringspillen gekocht, het is wel een stuk minder.. Maar nog niet helemaal weg.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:19

Wij zorgen voor een schone kattenbak, genoeg plek om in te schuilen, op tijd eten en houden ze de hele dag binnen (oudjaarsdag en nieuwjaarsdag) als dat lukt. Verder ben ik al een dikke week aan het oefenen met vuurwerkshows op youtube. Vorig jaar schoot de kat bij heel zachtjes de filmpjes afspelen al in de kattenbak (schuilen!) en nu gaat het zelfs op vol volume toch wel al erg goed.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:20

Niks. Wegduiken en verstoppen is toch normaal gedrag?
Niets mee doen. Kat overleeft het wel.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:24

Geef alsjeblieft niet van die kalmerende tabletten, de angst is nog altijd even heftig aanwezig... maar hun lichaam kan niet reageren zoals het normaal zou doen.
Gewoon zorgen dat de kat binnen blijft, en laat hem maar gewoon weg kruipen en laat hem maar gewoon met rust. Met een paar uurtjes is het aller heftigste voorbij.

Die van ons is ook helemaal niet zichzelf, verstopt zich meestal in de cv-kast.
Eet die dag ook bijna niets maar hij kan best wel even zonder hoor!

BenteMaxime

Berichten: 1115
Geregistreerd: 07-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:27

jorika1986 schreef:
Geef alsjeblieft niet van die kalmerende tabletten, de angst is nog altijd even heftig aanwezig... maar hun lichaam kan niet reageren zoals het normaal zou doen.
Gewoon zorgen dat de kat binnen blijft, en laat hem maar gewoon weg kruipen en laat hem maar gewoon met rust. Met een paar uurtjes is het aller heftigste voorbij.

Die van ons is ook helemaal niet zichzelf, verstopt zich meestal in de cv-kast.
Eet die dag ook bijna niets maar hij kan best wel even zonder hoor!


Dit heb ik inderdaad ook gehoord. Met die middelen is het volgens mij alleen maar erger voor een kat en raakt nog meer in paniek, hij kan het alleen niet uiten.

"Some things are easier to write than say."

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:27

Wij halen de katten binnen en het kattenluikje gaat dicht.

Verder moeten ze het zelf uitzoeken. Dit klinkt misschien wat hard maar mijn ervaring is dat negeren het beste werkt.

Meestal vliegen ze om twaalf uur ergens een hoekje in en tien minuten later gaan ze al weer op zoek naar de etensbak :Y)

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:32

Als kat zich alleen verstopt niets doen, ik heb er 1 die gaat in blinde paniek rondjes rennen, zij krijgt wel iets. Heb kalmeringsmiddelen gehad, ik vond dit net te sterk voor haar. Ga het dit jaar proberen met een middel wat zij ook kreeg voor haar gewone stress. Zij heeft heel snel stress en gaat dan in huis plassen, wat ze met veel vuurwerk ook doet. Ik ben hier inmiddels al mee begonnen. Ook zorg ik dat zij bij iemand is, die weet hoe zij reageerd, haar op een strenge manier of rustige manier gerust kan stellen. Helaas raad ik dit niemand aan maar voor haar is het bete, ze wil die dag alleen maar bij mij zijn en de hele dag getild worden. Gelukkig weet mijn moeder ook hoe ze om moet gaan met katten die doordraaien bij angst, dus als ik er niet ben, is zij bij mijn moeder. Maar probeer alles zo donker mogelijk te houden, desnoods in een aparte ruimte en iets van tegen geluid, muziek of tv hard aan. Niet snel naar medicijnen grijpen, da zal dit ook niet snel doen.

25 september mama geworden van een dochter

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:35

Misschien is er wel een CD met vuurwerk en onweersgeluiden, dan kun je je kat er misschien rustig aan laten wennen...

[o]

Seni

Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:46

Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald, tranquilizers zorgen er inderdaad voor dat ze de angst nog net zo goed (of versterkt) aanwezig is maar het niet lunnen uiten. Dit ontspant de spieren.
Kalmeringstabletten (bijv. Alprazolam) kun je max 3 dagen geven en op de ergste dagen is dit dus een mooie uitkomst. Hier worden ze rustiger van en ze ervaren de stress/angst (veel) minder.
Het oefenen van geluiden via bijv. Youtube is een goede manier, echter reageren niet alle dieren er hetzelfde op. Zo vinden sommige dieren de geluiden niet meer eng. Maar de daadwerkelijke geluiden/flitsen/knallen wel nog doodeng vinden.

Je zou nog de feliway verdamper kunnen proberen, echter moet deze ong. Een maand inwerken, dus je bent wel een beetje aan de late kant. Belangrijk is inderdaad om voor afleiding te zorgen (radio/tvbijvoorbeeld) en fijne schuilplekjes etc.

Succes!

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:15

Ik zou gewoon eten en drinken neerzetten, schone kattenbak en dan de keuze aan de kat laten waar die gaat zitten. Die vinden hun veilige prettige plekje wel hoor om het vuurwerksgeweld af te wachten. Zo deed ik ook niks speciaals voor mijn kat vorig jaar. Dat was toen zijn eerste oud en nieuw. Die rende flink van de voordeur naar de keuken en maar terug naar de voordeur, vond het eng maar was toch net ff te nieuwsgierig :P Later is hij op bed gaan slapen.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Anoniem

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:20

Wij proberen de katten binnen te halen, maar soms lukt het ook niet. En loopt er 1 's nachts buiten. Maar ze kunnen altijd binnenkomen in de aanbouw.

En wij hebben 1 angstige hond. En die voeren wij altijd wat advocaat. Zodat ze wat rustiger word.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:58

Ik zou niks doen. Met pillen heb je vaak dat de kat zich juist angstiger gaat voelen doordat ze zich niet 100% voelen. Lekker donker maken in de kamer waar ze het meeste verblijven en de radio daar lekker hard aanzetten en er lekker bij op de kamer zitten als de kat steun heeft aan jou.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:13

Iemand had al Feliway gezegd, volgens mij is het zo dat Feliway wel direct werkt, tot maximaal een maand.. maar dat zou je op kunnen zoeken.
Feliway is op basis van feromonen die katten ook afscheiden wanneer ze kopjes geven. Hiermee markeren ze vaak een 'veilig plekje'.
Je ruikt er niks van en merkt er zelf ook niks van want de feromonen van de kat zijn anders dan die van de mens.
Dit zou je dus kunnen proberen alleen werkt het niet voor elke kat hetzelfde. (maar dat geld voor elk middel)
Zoals eerder ook al genoemd: in ieder geval niet aan tranquilizers beginnen, maak je het alleen maar erger mee omdat ze niks kunnen maar wel angst voelen.
Bij de dierenarts waar ik stage liep hadden ze overigens een "vuurwerkconsult" waarbij ze advies op maat gaven, misschien doet jouw dierenarts dat ook?

"In the end, we don’t know what horses can do. We only know that when, over the past thousands of years, we have asked something more of them, at least some of them have readily supplied it."
– Jane Smiley

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:16

Hmm ik hoor dus dat pillen/verdoving geen goed idee is...
Dan is het afwachten en kijken wat die gaat doen, radio staat hier altijd aan met oud & nieuw en zorgen dat die binnen blijft is geen probleem want hij wilt niet eens naar buiten!

We gaan het zien, bedankt iedereen voor de berichten

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:17

miekel92 schreef:
Iemand had al Feliway gezegd, volgens mij is het zo dat Feliway wel direct werkt, tot maximaal een maand.. maar dat zou je op kunnen zoeken.
Feliway is op basis van feromonen die katten ook afscheiden wanneer ze kopjes geven. Hiermee markeren ze vaak een 'veilig plekje'.
Je ruikt er niks van en merkt er zelf ook niks van want de feromonen van de kat zijn anders dan die van de mens.
Dit zou je dus kunnen proberen alleen werkt het niet voor elke kat hetzelfde. (maar dat geld voor elk middel)
Zoals eerder ook al genoemd: in ieder geval niet aan tranquilizers beginnen, maak je het alleen maar erger mee omdat ze niks kunnen maar wel angst voelen.
Bij de dierenarts waar ik stage liep hadden ze overigens een "vuurwerkconsult" waarbij ze advies op maat gaven, misschien doet jouw dierenarts dat ook?



Dat vuurwerkconsult klinkt ook wel erg aantrekkelijk!
Bedankt!

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:28

Binnen houden (kattenluik op slot) en gordijnen dicht, radio aan, lichten aan. Dan is het hier redelijk rustig :).

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:33

love_western schreef:
Wij proberen de katten binnen te halen, maar soms lukt het ook niet. En loopt er 1 's nachts buiten. Maar ze kunnen altijd binnenkomen in de aanbouw.

En wij hebben 1 angstige hond. En die voeren wij altijd wat advocaat. Zodat ze wat rustiger word.


Echt? Word de hond dan lichtelijk aangeschoten ofzo?

[o]

KarmaChansy

Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:55

Mijn kat gaat op 30 12 avond naar binnen, wat een complete hel is want hij is een buitenkat :+, de hond krijgt wel wat kalmeringsmiddel.

EDIT: kat zit bovenop zolder verscholen achter de kast en ligt vaak te slapen :j donker plekje is voldoende vaak

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:03

Kenyada schreef:
love_western schreef:
Wij proberen de katten binnen te halen, maar soms lukt het ook niet. En loopt er 1 's nachts buiten. Maar ze kunnen altijd binnenkomen in de aanbouw.

En wij hebben 1 angstige hond. En die voeren wij altijd wat advocaat. Zodat ze wat rustiger word.


Echt? Word de hond dan lichtelijk aangeschoten ofzo?

Denk het wel. Mij niet echt in verdiept, is niet mijn hond. En ik woon ook niet bij mijn moeder thuis. Mijn moeder kreeg die tip van een oom van haar.

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:05

Hoe meer aandacht je eraan besteed hoe meer de kat het gevoel heeft dat er wat aan de hand is. Mijn katten geven er gelukkig niet veel om. Was niet thuis om 12uur maar toen ik 's ochtends thuis kwam lagen ze gewoon te slapen op de bank. Ik had de gordijnen dicht, licht aan en radio aan en een druppeltje bach rescue in hun drinkwater gedaan (gewoon die voor mensen dus).

Gewoon ervoor zorgen dat ze genoeg verstop plekjes hebben (bv kast open laten staan) en verder niet te veel aandacht aan geven.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 16:06

We hebben inderdaad besloten er niet veel mee te doen, en hem gewoon zijn gang te laten gaan en geen middeltjes te geven we zijn sowieso thuis :)

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:11

Kat hele dag binnen houden.
Zelf rustig blijven, kat lekker met rust laten.
Eventueel een veilige plek creeren (doos neer zetten waar ze in weg kunnen kruipen, gordijnen sluiten), maar ze vinden zelf ook wel een plekjes (onder het bed/ onder de bank).
Eventueel tv / radio aan, zodat de klappen minder hard doorkomen in huis.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568


Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:31

Mijn hond krijgt ook een lepel advocaat ze worden sneller weer meer ontspannen dat is wat ik eraan merk, de katten blijven binnen de een vind het dood eng de ander gaat juist in de vensterbank zitten kijken naar het vuurwerk.

Broken crayons still color


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Hhilde, SUSANNEx en 32 bezoekers