Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213


leonie87

Berichten: 4458
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:13

Ik qoute even een artikel dat ik tegenkwam:

Citaat:
Middels uitgebreide discussies op o.a. Horses.nl over de amateurs versus de (semi-)profs in de Nederlandse paardensport hebben ontevreden KNHS-leden de wens geuit een nieuwe bond op te willen richten die de belangen van de amateurruiter beter behartigt en de amateur weer volop laat genieten van zijn geliefde paardensport.
De rest van het artikel vind je hier:
http://horses.nl/algemeen/serieus-onder ... iter-club/

Ook de enquete van NAC vind je onderaan in de link.

Wat vinden jullie ervan?

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:39

Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.

Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.

Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.

Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.

In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.

Dit trouwens gericht op dressuur.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:48

Ik zie het ook niet voor me.
Ik vind het juist goed amateur en prof naast/door elkaar, dit trekt het niveau omhoog.
Wat wil men met die amateur club bereiken? Hoeft men in het L dan niet meer te wijken? Of zijn de hindernissen bij het springen 10cm lager dan bij een knhs rubriek...

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:53

Angela schreef:
Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.

Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.

Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.

Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.

In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.

Dit trouwens gericht op dressuur.


helemaal mee eens :j !! :D

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:56

Mij lijkt het een goed dat er eens beweging in de ruiter/wedstrijdsport komt. Ik weet niet wat het beste is: een aparte club ernaast of onder de vlag van de KNHS. Punt is dat de KNHS het meeste geld binnenkrijgt door de basisruiters, maar de basisruiters hier verder niet heel veel van terug zien.

Startgelden zijn torenhoog, terwijl je als je gewoon 'leuk' rijdt niet snel in de prijzen zit. Dat is niet erg, maar het is niet leuk als je erg veel startgeld moet betalen. Ik zou graag wedstrijden zien met minder startgeld en minder prijzengeld. De accomodaties moeten ook maar beter en beter, groter en meer nationaal/internationaal. Super leuk voor alle semi-prof en het is heerlijk om ernaar te kijken en te genieten van onze mooie sport, maar mij wordt het vooral door de kosten gewoon te gek.

De KNHS heeft in mijn ogen teveel een monopoliepositie en dat zou ik wel graag anders zien. Maar de nieuwe 'club' hoeft in mijn ogen qua wedstrijden/proeven/parcoursen niet veel te veranderen, dat vind ik allemaal prima zoals het nu is.

IMAGINATION is EVERYTHING

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:02

Nog even als aanvulling: er zijn natuurlijk ook FNRS wedstrijden, waarbij de ruiter zichzelf ook "omhoog" kan rijden. Helaas is het niet mogelijk om over te stappen, wel voor de ruiter, maar niet voor het paard. Daardoor zal de combinatie bij het starten van KNHS wedstrijden alsnog in de B moeten beginnen, ook al zijn ze M klaar. Dat geeft een kromme situatie. Blijkbaar wilt de KNHS niet echt samenwerken, want anders was er wel een systeem gemaakt waarbij ook het paard punten behaald die mee zijn te nemen als je naar de KNHS wilt overstappen.

In de FNRS zie ik trouwens wel een veel eerlijkere jurering. Daar kunnen ze op menig KNHS wedstrijd nog het een en ander van leren.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

leonie87

Berichten: 4458
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:14

Ik zou zeker de rubrieken zelf niet aanpassen. De proeven en dergelijke zijn prima, maar het is wat Yucca zegt. het meeste geld komt in het la-tje door de amateurs. Deze kunnen het tegenwoordig nog maar nauwelijks bekostigen (zie de terugloopt van de startkaart na invoer van de startpas waarbij de prijs steeg met bijna 300% omdat er zoveel mee gedaan kon worden, wat nu nog altijd niet kan), maar als je wil starten heb je geen andere keus dan de monopolie van de knhs. Hier zijn waanzinnig veel klachten over geweest maar de knhs houd zich stil.

Wat ik momenteel ook niet reëel vind is dat er mensen in de lagere klasses (zeg tot en met het M2) starten die gewoon professioneel rijden. Hoeveel kans maak je dan als amateur met 1 paard waar je mee traint? Ik begrijp dat de profs het niveau omhoog trekken, maar het is een beetje appels met peren vergelijken waardoor veel amateurs hun plezier en motivatie verliezen. Iets wat je als sportbond toch juist niet wil?

Ik denk niet dat het ondergeschaard moet worden bij de knhs, want dan houd je die monopolie positie. Hoe ze het precies voor zich zien, weet ik niet. dat zal moeten blijken uit de vergadering. Maar er zitten nu niet de minste mensen achter dus ik ben zeer benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:22

Yucca schreef:
Startgelden zijn torenhoog, terwijl je als je gewoon 'leuk' rijdt niet snel in de prijzen zit. Dat is niet erg, maar het is niet leuk als je erg veel startgeld moet betalen. Ik zou graag wedstrijden zien met minder startgeld en minder prijzengeld. De accomodaties moeten ook maar beter en beter, groter en meer nationaal/internationaal. Super leuk voor alle semi-prof en het is heerlijk om ernaar te kijken en te genieten van onze mooie sport, maar mij wordt het vooral door de kosten gewoon te gek.

De KNHS heeft in mijn ogen teveel een monopoliepositie en dat zou ik wel graag anders zien. Maar de nieuwe 'club' hoeft in mijn ogen qua wedstrijden/proeven/parcoursen niet veel te veranderen, dat vind ik allemaal prima zoals het nu is.

Helemaal eens met jou Yucca.

En een bedenking die ik had: stel nou, het wordt een aparte club, met amateurs, en je komt daar uiteindelijk dus op een hoog niveau. Ik neem aan dat de amateurclub dan stopt, want die is niet voor de toppers. Maar kun je dan alsnog door naar de KNHS of zou de KNHS het niet erkennen en moet je daar weer vanaf nul beginnen?

En komt er een controlesysteem dat je niet beide kunt starten, dat je straks bij de amateurclub begint in de B en iedereen het snot voor zijn ogen gaat rijden omdat je bij de KNHS al Z1 rijdt met dat paard oid?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:44

De reden dat ik ja stem is, omdat knhs zijn monopoliepositie maar is een keer moet afgeven.
Ze bepalen nu al jaren de wel en wee in de paardensport en opleidingen.
En hebben de standaarden en prijzen zo hoog opgeschroefd, zodat de middenmoot niet mee kan komen.

Kijk maar eens bij de eisen van bepaalde opleidingen.
Er zijn genoeg recreanten die een opleiding willen volgen en dit qua rijniveau makkelijk aankunnen. Maar ze moeten eerst perse op L- niveau winstpunten hebben gereden om überhaupt tot de opleiding toegelaten kunnen worden.

Dit betekend dus dat voor een groot deel van de recreanten niet de opleidingen kunnen volgen.
Dan moeten ze eerst:
Een geschikt paard kopen
Een startpas aanvragen
Eerst nog honderden euro's tegen aan klakken om de winstpunten binnen te slepen.
En dan pas kunnen ze de opleiding volgen, die ook nog honderden euro's kost.

Natuurlijk vind ik ook dat je eisen mag stellen voordat je een opleiding mag starten, maar doe dit op een redelijke manier.
Of zorg ervoor dat je verschillende manieren hebt om een opleiding te mogen starten.

Daarnaast heb ik altijd het gevoel gekregen dat de wedstrijd ruiters boven de recreanten geplaatst wordt bij knhs.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:54

Ik heb misschien gestemd. Ik vind het jammer dat ik vaak tussen de profs rij en daardoor eigenlijk niet vaak in de prijzen rij. Maar het houdt het niveau van de sport wel hoog en het rijden van een winstpunt/prijs tussen de profs dan heb je wel gewoon goed gereden. Als bij een amateur bond makkelijker prijzen/punten verdient, zou ik het minder waardevol vinden om bij die bond Z dressuur te worden. Wat ik ook vervelend vind dat de kosten van wedstrijd rijden zo ontzettend hoog zijn, als ik 25 euro betaal en van te voren weet dat ik niet voor de prijzen mee rij en via de amateur club kan ik voor de helft wedstrijd rijden, is het opzich natuurlijk wel aantrekkelijk.
Maar ik denk dat de lijn tussen wanneer je professionele ruiter ben en wanneer amateur ruiter een hele dunne lijn kan is

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:10

Het hoe en wat is denk ik nog niet eens zo belangrijk nu: eindelijk is er een groep (goed onderlegde!!) mensen die een knuppel in het hoenderhok gooien en ik hoop oprecht dat er hierdoor iets veranderd of de KNHS eens wakker wordt.

IMAGINATION is EVERYTHING

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:15

Yucca daar sluit ik me volledig bij aan. Ze staan na mij inziens te lang aan de macht, het is de hoogste tijd om tegengas te geven dmv concurrentie.

leonie87

Berichten: 4458
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:35

Ik sluit me daar ook echt bij aan. De KNHS moet echt wakker worden. Ik heb meerdere discussies gevolgd over het opstarten van een 2 organisatie en ik ben blij dat er nu daadwerkelijk 1 echt opstaat met een zeer goed onderlegd bestuur. Ik hoop inderdaad ook dat dit verandering kan brengen in hoe het er nu aan toe gaat.

Het hele artikel staat woensdag in de paardenkrant! Ik ben benieuwd of daar hun plannen wat meer uitgedragen worden.

Paardjes123, ik zou het niveau an sich hetzelfde houden zodat Z1, Z1 blijft. Alleen heb je het tussen de amateurs kunnen behalen ipv tussen de profs, en hopelijk voor een klap minder geld.
Je hebt nu ook de friezen wedstrijden en hier word toch echt anders gejureerd (meer gekeken naar de mogelijkheden van de fries), dat is niet hetzelfde als Z halen bij de knhs wedstrijden vind ik persoonlijk. Dat zou ik ook liever anders zien. Ik zeg hiermee niet dat die combinaties het niet zouden kunnen in de knhs wedstrijden (voor ik iemand tegen het hoofd stoot ;) )

Dat de lijn tussen een prof en een amateur dun is, is logisch. Ik zou zeggen, max 2 paarden tegelijk uitbrengen of iets in deze trend. En na 2x Z bereikt te hebben moet je ook naar de profs of zo (allerlei varianten op te bedenken natuurlijk)

Het verbieden van de zogenoemde "wilde wedstrijden" heeft ook enorm veel verpest voor de recreanten. daar waar je iedere vrijdag voor 5 euro een spring of dressuur rondje kon rijden, kan dit nu niet meer of kost het het 3 voudige. Dit vind ik echt een vorm van de sport vernielen in plaats van mensen motiveren. Enkel en alleen omdat de knhs geen geld verdiend aan die wedstrijden. En de sancties zijn ook niet mis, als ze je betrappen er toch een gereden te hebben. Dit moet echt anders.

Wennedy (v Kennedy) Eindstand M1 +9
Empaier (v. Dayano) Eindstand M1 +8
Kwiedo (v. Furst Romancier) Eindstand Z1+1

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:42

Ik zie het probleem niet echt.... Met 2 bonden maak je het alleen maar lastiger.
Ik vind ook niet, wat hier boven gezegd wordt, dat de lagere basissport niet voor amateurs is. Maar iets is waar de (semi) prof' s door heen moeten met hun paarden. Ik zie dit ook niet echt in... (Semi) Prof' s mogen doorstarten vaak tot hoger niveau, wat betekent dat ze klassen overslaan of echter maar een x aantal keer starten.
Als je M/ Z rijd rij je tegen veel prof's, iig meer als tegen prof' s in het B/ L. Maar het is niet voor niets dat je geen B meer mag rijden als je 2x Z bent geweest en verder rijden de prof' s met hun jonge paarden de L,M, Z/ ZZ wedstrijden.
Om er een andere bond naast te maken voor de amateurs zou ik jammer vinden. Doet het niveau van de paardensport ook niet echt goed....
Denk ook niet dat er dan nog sprake is van 'grote rubrieken' in het M, Z en ZZ als je het gaat scheiden in 2 bonden. Maakt het nog minder leuk....
Daarnaast heb je ook bepaalde locaties waar je van weet dat daar veel of weinig prof' s starten. Wil je niet tegen prof' s rijden ga je naar een andere locatie.

Dat de KNHS wat moet veranderen is wat anders, maar persoonlijk zou ik het jammer vinden als er een aparte bond zou komen voor de amateurs.
Lees in de reacties op horses ook veel die zeggen dat het goed is want dat jury' s bekende namen niet slecht durven te punten. Als jij gewoon goed rijd kunnen ze niet om je heen en dan punten ze je ook wel goed. Ben je misschien niet nummer 1, maar wel nummer 2. Sowieso moet je toch rijden voor jezelf en niet voor de prijzen... En met springen hetzelfde, als jij 2x0 bent en snel heb je een prijs. Ik zie het die 2 aparte bonden echt niet zitten en zou het jammer vinden als het door gaat.

Waarom is de paardensport niet leuk als je tegen prof's moet rijden?
Ik vind het echt onzin 2 bonden en ben er dan ook echt niet voor.

Ik heb de paardenkrant helaas niet, ben wel benieuwd naar het artikel!

Edit: En wat ga je dan krijgen, een gelders/ Nederlands kampioen voor de amateurs en een gelders/ Nederlands kampioen voor de profs? Toch niet leuk meer....
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 10-12-13 15:57, in het totaal 4 keer bewerkt

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:51

Wat een onzin :') Zo is het nou eenmaal, als ruiter rij je tussen de profs. Nou helemaal niet erg toch? Als zij beter kunnen rijden of een beter paard onder hun kont hebben is dat zo. Ik rij heel vaak tegen profs en die snaaien inderdaad geregeld de prijzen onder mijn neus vandaan, ja, nou en.. Een jury hoort daar doorheen te kijken en dus hoef je als amateur echt geen punten mis te lopen :n Die professionals halen enkel het niveau vaak omhoog en dat vind ik een goede zaak. En ook ik win wel eens van de professionals, nou is alleen maar gaaf toch! Zij rijden overigens niet altijd toppaarden, maar ook vaak genoeg een 'gewoon' paard voor anderen, zij hebben gewoon meer ervaring. :)

Ik vind het zelfs kinderachtig als professionals niet meer in de basissport worden toegelaten, we hebben het hier wel over paarden.. Kan de ruiter nog zo goed zijn, met een slecht paard halen zij echt niet enkel eerste prijzen, en zo ook andersom.

Vind het zelf echt een grote onzin. Als je geen punten kan rijden in je klasse ligt dat echt niet aan een paar professionals.. Zo'n amateur club haalt alleen het niveau omlaag en die vind ik in sommige klasses al beroerd. Dat ze die prijsjes weg snaaien, ach, wat maken die bekers en lintjes nou uit. Het is toch al lang bekend dat je het om het geld niet hoeft te doen, dat wedstrijdrijden ;)

Paardrijden is gewoon een ontzettende dure hobby, en als je er je sport van maakt wordt het alleen nog maar duurder.. Dat de prijzen allemaal zo hoog liggen is natuurlijk heel jammer, maar ik denk niet dat we er iets aan kunnen doen en de KNHS ook niet..

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:53

Daarbij zou ik er echt stijl van achterover slaan als ik commentaar zou krijgen in de M dat mijn paard 'te verzameld' loopt. Of dat hij 'te opgericht' is. Dit is een streven, en als dit correct gereden wordt vind ik het niet goed als je daar op afgestraft wordt.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:56

Ik ben wel voor, al is het maar om de KNHS wakker te schudden...

Hier in de regio zijn er veel profs en die rijden ook in alle klasses mee, heb niets tegen de personen an sich maar wel dat zij de wedstrijden op het prijzengeld uitzoeken. Hoe hoger de prijzen, hoe meer inschrijvingen en hoe prestigieuzer de wedstrijd. Organisaties verhogen dus jaarlijks het startgeld om het prijzengeld ook te mogen verhogen waardoor de amateur met 1 paard zoals ik minstens 15,- betaal voor een Z1proef die steevast door de profs gewonnen worden. Het gaat me er niet om dat ik niet kan winnen, ik scoor mijn wp's wel maar ik weiger mee te betalen aan een dergelijk hoog prijzengeld dat de winnaar een 6e werkdag a 50-60,- betaald krijgt en ik het amper betalen kan.
Het kan toch niet zo zijn dat een prof van het prijzengeld moet leven, waarom niet een normaal inschrijfgeld en normaal prijzengeld ??

Plato: SGW M+1, Spr L+1, Dr Z1+4
Handgemaakte halsters en hoofdstellen van het beste Engelse Rundsleer, op maat en naar wens gemaakt!
http://www.zadelopmaat.nl Zadelpasser MSFC + zadelmaker
https://sites.google.com/site/leersnijkunstnl/ Figure carving, Tooling, Stalplaten en meer ...
Facebook.com - Leersnijkunst: voor voorbeelden van mijn werk

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:59

essie_blue schreef:
Daarbij zou ik er echt stijl van achterover slaan als ik commentaar zou krijgen in de M dat mijn paard 'te verzameld' loopt. Of dat hij 'te opgericht' is. Dit is een streven, en als dit correct gereden wordt vind ik het niet goed als je daar op afgestraft wordt.

Die opmerking slaat op de klasse B en L.
Waar je idd als je een drie- of vierjarige gewoon voorwaarts-neerwaarts voorstelt nogal eens op het coupon kunt krijgen dat je paard meer opgericht moet worden. Wat je bij de prijswinnende B-combinaties ook vaak al ziet. Maar wat voor een jong dier wat net zadelmak is en zijn eerste proefjes loopt absoluut niet wenselijk is. DUS houden mensen hun jonge paarden thuis tot ze minstens M-klaar zijn en wel met die kont naar onder en die kop omhoog kunnen. Of ze trekken ze gewoon omhoog voor de proef. Waardoor nog meer het beeld ontstaat dat een paard voor het B al opgericht moet worden....

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:59

Dat je in de hogere klassen tegen de profs rijd, oké. Maar in de lagere klassen horen de profs in mijn ogen niet thuis. En nee, dat is geen jaloezie. Maar gewoon een feit dat deze de prijzen voor de mensen die wedstrijden voor hun lol. En ook wel eens een prijsje willen pakken. Maar dat niet lukt, omdat de profs meerijden.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:02

Ibonn schreef:
Ik ben wel voor, al is het maar om de KNHS wakker te schudden...

Hier in de regio zijn er veel profs en die rijden ook in alle klasses mee, heb niets tegen de personen an sich maar wel dat zij de wedstrijden op het prijzengeld uitzoeken. Hoe hoger de prijzen, hoe meer inschrijvingen en hoe prestigieuzer de wedstrijd. Organisaties verhogen dus jaarlijks het startgeld om het prijzengeld ook te mogen verhogen waardoor de amateur met 1 paard zoals ik minstens 15,- betaal voor een Z1proef die steevast door de profs gewonnen worden. Het gaat me er niet om dat ik niet kan winnen, ik scoor mijn wp's wel maar ik weiger mee te betalen aan een dergelijk hoog prijzengeld dat de winnaar een 6e werkdag a 50-60,- betaald krijgt en ik het amper betalen kan.
Het kan toch niet zo zijn dat een prof van het prijzengeld moet leven, waarom niet een normaal inschrijfgeld en normaal prijzengeld ??


Maar ligt dat niet meer aan die verenigingen? Die kiezen ervoor om het inschrijfgeld omhoog te doen en het prijzengeld omhoog te brengen zodat ze prof' s trekken...
Hier is het inschrijfgeld geen 15 euro voor zover ik weet, maar zijn er ook genoeg amateurs en prof' s die wedstrijden uitzoeken op het prijzengeld met een inschrijfgeld van 10 euro.


Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:02

Ik hoef geen prijzen, maar ik zou het wel fijn vinden als ik vaker een springwedstrijd kan starten, om ritme op te bouwen. 10 euro startgeld is me dan eigenlijk wel te gek hoor.

Opzich heb ik er nog niet eens problemen mee om tegen profs te rijden, maar wel tegen de 'poespas' en hoge startgelden die erbij horen.

Kijk, ik snap dat alles duurder is en dat organiserende verenigingen steeds meer kosten hebben en minder sponsoren/vrijwillgers, maar zijn er dan echt geen wedstrijden meer mogelijk voor 5/6 euro inschrijfgeld?

En het is inderdaad wel ontmoedigend als je na een B-proef commentaar krijgt dat je meer berg-op moet rijden en vanuit het achterhand gereden. Tja....dat lijkt me geen doel opzicht, maar een resultaat uit training, training, training....en of je dat dan in de B geheel moet laten zien, dat vraag ik me af.

Ik heb het idee dat het gat tussen de prof's en de amateur gewoon steeds groter wordt.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 10-12-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IMAGINATION is EVERYTHING

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:03

Ibonn: Je kan dan toch ook ergens anders starten met minder prijzengeld en lager inschrijfgeld? Nu kan je er donder op zeggen dat die mooie grotere wedstrijden straks alleen voor de profs zijn en je als amateur daar zowieso niet aan mee mag doen. Nu heb je iig nog een keus (al zal dat per regio wel verschillen, in deze regio heb ik iig keus genoeg)............

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:05

Als het gaat om "zij winnen alle prijzen" en "het is oneerlijke concurrentie", schaf dan alle prijzen en klasseringen af. Dan kom je gewoon allemaal je rondje doen en dat is het. Je zou zelfs kunnen beredeneren dat een getrapt systeem voor de prijs van je startkaart wenselijk is: je krijgt een rekening achteraf en n.a.v. het aantal gereden proeven op niveau X Y of Z betaal je. Wie meer en hoger start betaalt meer, net als degene die onder z'n niveau start. Zo blijkt het gevoelsmatig echter niet te werken voor de meeste mensen en vanwege het competitie-element doe je ook mee aan een wedstrijd lijkt me.

Ik denk eigenlijk dat het oprichten van nog een bond met net iets andere belangen helemaal niks oplost. Misschien dat een wat makkelijker beleid voor oefenrondjes of een betere invulling van Impulsrubrieken zinvoller is.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:05

Sannnn schreef:
Maar ligt dat niet meer aan die verenigingen? Die kiezen ervoor om het inschrijfgeld omhoog te doen en het prijzengeld omhoog te brengen zodat ze prof' s trekken...
Hier is het inschrijfgeld geen 15 euro voor zover ik weet, maar zijn er ook genoeg amateurs en prof' s die wedstrijden uitzoeken op het prijzengeld met een inschrijfgeld van 10 euro.

In de tijd dat ik nog actief ohz reed waren de proeven hier vaak 12,50 tot 14,- (dressuur)

Nu men ik en betaal ik meestal 8,50 tot max. 10,- per proef
En sommige wedstrijden zelfs maar 7,-

Vind ik toch veel normalere prijzen..

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:08

essie_blue schreef:
Zo is het nou eenmaal, als ruiter rij je tussen de profs. Nou helemaal niet erg toch? Als zij beter kunnen rijden of een beter paard onder hun kont hebben is dat zo.

Ik hoor in mijn regio wel veel geluiden dat de gewone amateurs met een of twee paardjes al niet eens meer naar de selecties gaan 'want ze komen er toch niet tussen'. Dat is gewoon zonde.

Over het inschrijfgeld: Hier is het meestal 12,50 per proef want dan hoeven ze nog net geen (hoog) prijzengeld te geven -O- Afgelopen selectiewedstrijd maar 10 EUro per proef gelukkig. Maar ik heb van de zomer bij de selecties die ik zelf niet mee reed ook 15 Euro per proef gezien. Dat vind ik gewoon niet meer echt toegankelijk.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, ontherun en 53 bezoekers