Verplicht met opleiding stoppen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:39

Een kennis van mij doet de MBO-opleiding Onderwijsassistent. Hij heeft nu te horen gekregen dat hij moet stoppen met de opleiding omdat hij 'niet de juiste kwaliteiten bezit.' Zijn cijfers zijn prima, de leraren mogen hem allemaal, hij ligt goed in de klas, op zijn stages heeft hij het zeer goed gedaan, en hij doet zowel vrijwilligers- als vakantiewerk met kinderen. Vooralsnog is het voor hem een raadsel waarom hij moet stoppen. Morgen volgt hier een gesprek over. Hij was vorig schooljaar ook begonnen aan deze opleiding maar heeft toen niet voldoende zijn best gedaan en moest halverwege stoppen. In de zomer gaf hij aan graag opnieuw te starten omdat hij inmiddels wél voldoende gemotiveerd was, en er is toen een gesprek met de mentor geweest. Die heeft hem toestemming gegeven om opnieuw te beginnen. De mentor gaf nu aan dat ze toen al met dezelfde twijfels zaten die nu reden zijn om hem van de opleiding af te schoppen, maar destijds is daar niets over gezegd.

Mijn -of eigenlijk zijn- vraag: mag dit? Mogen ze hem van de opleiding sturen terwijl hij wel voldoet aan de eisen? En heeft hij nog rechten met betrekking tot het collegegeld, of hulp bij het regelen van een andere opleiding zodat hij niet een heel verloren jaar heeft? Zeker aangezien ze in de zomer dus al die twijfels hadden en dat toen hebben verzwegen zou ik het wel heel krom vinden als hij nu zijn opleiding, geld, én schooljaar kwijt is..

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:58

Volgens mij niet! Mijn advies zou zijn dat hij in elk geval niet uit zichzelf akkoord gaat maar nadrukkelijk laat weten dat hij zich wil blijven inzetten voor de opleiding, en een schriftelijke bevestiging vraagt van hun motivatie. (En hoewel het lichtelijk paranoide klinkt vraag ik me zelfs af of het niet handig is om een opname te maken van het gesprek morgen?)

Daarna zou hij contact op kunnen nemen met http://www.job-site.nl/

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:01

Volgens mij mag dit ook niet zomaar.
Zeker niet als hij prima cijfers haalt en geen school uren mist.
Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt. Terwijl ik het wel bont heb gemaakt wb opleiding volgen

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:03

In de Handleiding Onderwijs van de betreffende school staat, samengevat, dat een leerling verwijderd mag worden van de opleiding bij 'ernstig wangedrag', als hij regelmatig de regels overtreedt, of 'een ernstig gebrek aan motivatie toont'. In al die gevallen moet de leerling eerst schriftelijk (per aangetekende brief) op de gevolgen van zijn gedrag worden gewezen en moeten de ouders en leerling 5 dagen tijd krijgen te reageren.

Die procedure is nu sowieso niet gevolgd want het is hem in een gesprek verteld. Er staat niets over eventuele andere motivaties 'ter beoordeling van docenten' oid., zou dat betekenen dat redenen anders dan bovenstaande niet geldig zijn?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:13

Dat lijkt me inderdaad :j Hij kan in het gesprek morgen zeker ook vragen waarom de procedure niet is gevolgd en verzoeken om alsnog de procedure op de juiste manier in gang te zetten. (Dus dat zij schriftelijk een goede motivatie sturen met 5 dagen tijd om te reageren, waarna hij reageert met een brief waaruit blijkt dat de motivatie goed is, zijn cijfers goed zijn, en dat hij dus niet akkoord is met de conclusie.)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:16

nou geef jij aan dat het een kennis is, heb jij wel alle informatie van deze persoon gekregen over de kwestie? Het lijkt mij als er een gegronde regel is dat het zou mogen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:18

Zoals ik het begrijp is hij dis eerstejaars ? Heeft hij dan niet gewoon een algemeen bindend studieadvies gekregen?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:23

Ik heb alle informatie ja. Ik kan echt met zekerheid zeggen dat hij voldoende motivatie heeft laten blijken, geen ernstig wangedrag heeft vertoond, en niet bewust regels heeft overtreden.

Hij is inderdaad eerstejaars, maar in de wet staat over het algemeen studieadvies: “De ontbinding (van de onderwijsovereenkomst) is slechts gerechtvaardigd indien de student naar het oordeel van het bevoegd gezag, met in achtneming van zijn persoonlijke omstandigheden, onvoldoende vorderingen heeft gemaakt in de opleiding.”

In een artikel van de MBOraad staat verder dat "Het moet voorafgegaan worden door gesprekken met de student over de afspraken die bij
de toelating zijn gemaakt en zijn vastgelegd in de onderwijsovereenkomst. De uitkomst van het studieadvies, en dus ook van een negatief bindend studieadvies, mag nooit een verrassing zijn voor de student;
• Het negatieve (en dus) bindende advies moet op papier staan, met redenen omkleed zijn, een verwijzing bevatten naar afspraken in de onderwijsovereenkomst en er moet een beroepsmogelijkheid in opgenomen zijn."

Kortom: er klopt helemaal niks van wat hier gebeurt. Ik vind deze informatie trouwens nu pas hoor, ben ondertussen druk aan het zoeken.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:24

Een school zal echt niet helemaal zomaar, out of the blue, ineens, zeggen dat hij MOET stoppen.
Ik ben dus erg benieuwd naar de reden hiervan.
Wellicht is de kennis minder gemotiveerd dan hij doet overkomen? Wellicht zijn zijn resultaten toch minder dan gehoopt?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:26

wellicht is er wel iets heel anders voorgevallen...Zeker in de leraren branche zullen ze niet zomaar iemand van de opleiding zetten lijkt mij...met het grandioze leraren tekort wat er is..

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:31

De mentor heeft letterlijk gezegd dat zijn cijfers prima zijn en dat het daar niet aan ligt, dus dat is het echt niet. Hij heeft alles op tijd ingeleverd, gaat altijd naar school, doet het goed op stages. Dat lijkt me toch voldoende motivatie..In hun handleiding staat ook: "een ernstig gebrek aan motivatie vertoont door bijvoorbeeld regelmatig ongeoorloofd afwezig te zijn, nadat hij/zij schriftelijk
is berispt en is gewezen op de mogelijke gevolgen van zijn/haar gedrag." Die schriftelijke berisping is er sowieso nooit geweest.

De kans dat hij iets ernstigs heeft verzwegen, of brieven niet heeft laten zien, wordt uiteraard rekening mee gehouden, al kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen (en ik ken hem echt goed). Dat zal dan morgen in het gesprek wel blijken. Maar vooralsnog vertrouw ik (en zijn ouders) hem wel. Het lijkt me ook dat als er een ernstig incident was geweest de mentor dit wel had gezegd, en niet zo vaag was geweest over dat hij 'de benodigde kwaliteiten mist.'

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:34

Ik ben inderdaad heel benieuwd wat precies de motivatie is, maar het hoeft zeker niet te zijn dat de redenen ook echt gegrond zijn. Zo weren mbo-scholen bv leerlingen met autisme omdat ze geen zin/tijd/geld hebben voor de begeleiding en heb ik hier op bokt ook wel vaker vreemde situaties gehoord.

Dus er zal vast iets zijn, wat helemaal de schuld van die jongen niet hoeft te zijn, maar dat maakt niet uit. De vraag is of er voldoende reden is. En het is gewoon gebleken dat scholen daarin soms te makkelijk zijn en te snel leerlingen afstoten terwijl dat niet mag en ook niet nodig is.

Ik denk dat het lerarentekort verder totaal niet meespeelt in de beslissing van het mbo.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:35

Dani schreef:
Hij heeft alles op tijd ingeleverd, gaat altijd naar school, doet het goed op stages. Dat lijkt me toch voldoende motivatie.


Ik ben docent op een middelbare school.
Mijn leerlingen zijn er ook (praktisch) altijd, dat wil echter echt nog niet zeggen dat ze dan dus automatisch ook gemotiveerd zijn :+

Aanwezigheid en op tijd inleveren zeggen echt niets over motivatie.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:38

Goof: da's waar maar scholen mogen leerlingen gewoon niet zomaar van school sturen. Daar moet een behoorlijke aanleiding voor zijn. Als je nooit iets inlevert en nooit in de lessen bent is die aanleiding er uiteindelijk op het mbo (na duidelijke waarschuwingen).

Maar je mag gewoon simpelweg geen leerlingen van je opleiding sturen omdat je 'het gevoel hebt' dat iemand niet zo gemotiveerd is. Als een leerling zich aan de afspraken houdt (aanwezig zijn, inleveren, zich gedragen, voldoendes halen voor de vakken), dan heeft hij recht op onderwijs.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:07

Ik vind het een heel vreemd verhaal. Wat ik uit de OP lees is het een modelleerling, die gaan ze echt niet zomaar verwijderen. En nee, je kunt niet zomaar iemand van school sturen.
Zelfs als een leerling zich misdraagt moet je als school nog procedures volgen voor je iemand uitschrijft (officiele waarschuwing, schorsing, aangetekende brieven e.d).

De school kan wel adviseren om een andere opleiding te gaan doen, maar dat advies hoeft je kennis niet op te volgen.

Edit: lees nog even je laatste vraag. Als je kennis jonger is dan 23 en geen niveau 2 diploma heeft zijn ze verplicht om hem te helpen overstappen naar een andere opleiding.
Maar nogmaals: als er verder geen reden is voor uitschrijving door zijn gedrag, kunnen ze hooguit adviseren om een andere opleiding te volgen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:14

Wij vinden het allemaal een heel raar verhaal.. Niemand begrijpt er iets van, en het wordt alleen maar vreemder nu blijkt dat ze alle procedures links laten liggen. En dat ze dit dus al maanden wisten, niets hebben gezegd, en nu moet hij ineens per direct weg. Ben erg benieuwd naar het gesprek morgen. Er gaan in ieder geval printjes mee van nuttige passages uit hun eigen handleiding onderwijs en deelnemersstatuut en van het betreffende wetsartikel.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:16

Ze zijn toch de hele kinderopvang/ onderwijs aan het uitlichten las ik laatst? Ik weet er niks van en het is misschien wel stom om te opperen maar heeft hij een justitieel verleden? Nogmaals ik weet hier niks van, schiet me zomaar binnen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:21

Nee ook niet..ook geen kleinigheden. Wel een goede suggestie, had daar nog helemaal niet aan gedacht. Maar hij is nooit aangehouden of überhaupt beschuldigd van iets.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:20

Shadow0 schreef:
Goof: da's waar maar scholen mogen leerlingen gewoon niet zomaar van school sturen. Daar moet een behoorlijke aanleiding voor zijn. Als je nooit iets inlevert en nooit in de lessen bent is die aanleiding er uiteindelijk op het mbo (na duidelijke waarschuwingen).


Oh absoluut waar hoor.
We horen hier echter 1 kant, er zal ongetwijfeld aanleiding zijn voor het gesprek dat gaat plaatsvinden, dat bedoel ik ermee te zeggen. Ik zeg niet dat de school correct handelt.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:34

Goof: dat zal inderdaad zeker. Helemaal aangezien ze maanden geleden al twijfels hadden (zegt de mentor, althans). Ik ga er wel vanuit dat de school handelt met goede bedoelingen en omdat ze oprecht denken dat hij kernkwaliteiten mist. Alleen geeft dat ze niet zonder meer het recht iemand weg te sturen, en helemaal niet op deze manier. Hij is ook helemaal niet onredelijk, als ze goede argumenten hebben kan het best dat hij zegt 'oké, jullie hebben gelijk, ik ga iets anders doen.' Ik snap werkelijk niet dat ze niet gewoon eerst eens een gesprek zijn aangegaan. :n (het gesprek morgen is op verzoek van de ouders, niet vanuit de school zelf)

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:08

Ik kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat een school dit doet, zoals het nu klinkt zou dat bijzonder slechte reclame zijn. Ik vraag me af of je kennis niet toch iets achterhoudt. Maar goed, dat zal morgen wel duidelijk worden.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:40

Ik hoop dat je nog een update geeft over het gesprek, ben wel heel benieuwd wat de beweegreden van de school is. Heeft hij misschien een addendum meegekregen vanwege de tweede kans? Of zit er toch meer achter wat je kennis niet heeft gezegd?

Als het zo is als je kennis je vertelt, kan ik me namelijk niet voorstellen dat ze hem uitschrijven. Goeie leerling, altijd aanwezig, veroorzaakt geen problemen, goeie cijfers, die wil je als school toch niet zomaar uitschrijven lijkt me.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:42

VOlgens mij kan een opleiding alleen een leerling verbannen wegens te weinig studiepunten. Of krijg je die op MBO niet?

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:08

Shadow0 schreef:
Volgens mij niet! Mijn advies zou zijn dat hij in elk geval niet uit zichzelf akkoord gaat maar nadrukkelijk laat weten dat hij zich wil blijven inzetten voor de opleiding, en een schriftelijke bevestiging vraagt van hun motivatie. (En hoewel het lichtelijk paranoide klinkt vraag ik me zelfs af of het niet handig is om een opname te maken van het gesprek morgen?)

Daarna zou hij contact op kunnen nemen met http://www.job-site.nl/



Het opnemen van een gesprek, zonder dat de gesprekspartner daarvan op de hoogte is, is strafbaar. Al zijn de meningen daarover verdeeld. Dit lijkt mij dus geen goed advies.

Deze zin lijkt mij van belang: “De ontbinding (van de onderwijsovereenkomst) is slechts gerechtvaardigd indien de student naar het oordeel van het bevoegd gezag, met in achtneming van zijn persoonlijke omstandigheden, onvoldoende vorderingen heeft gemaakt in de opleiding.”

Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling. Als een leerling goede cijfers haalt en gemotiveerd is, dan zie ik geen reden waarom de onderwijsinstelling een leerling zou willen verwijderen. Ik denk dat de leerling misschien wel wat bijzonderheden heeft achtergehouden.
Ik zou in ieder geval de motivatie van de instelling afwachten en analyseren en aan de hand daarvan advies inwinnen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:14

Electra63 schreef:
Het opnemen van een gesprek, zonder dat de gesprekspartner daarvan op de hoogte is, is strafbaar.


Nee hoor, dat is niet waar. Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je ook (ongevraagd) opnames maken. De meningen zijn misschien verdeeld daarover, de juridische kant is vrij helder.

Citaat:
Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling. Als een leerling goede cijfers haalt en gemotiveerd is, dan zie ik geen reden waarom de onderwijsinstelling een leerling zou willen verwijderen.


Risicobeheersing. Leerlingen met autisme worden bv ook gewoon (tegen de regels in) geweerd. Ook als ze prima cijfers hebben op de vooropleiding. Niet omdat ze slechte leerlingen zijn ofzo, of dat er werkelijk een probleem is, maar vooral omdat het wel eens een probleem zou kunnen worden en dat kost geld en daar heeft het MBO geen zin in.
Of dat hier ook aan de orde is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar er is wel dusdanig vaak gedoe met MBO-scholen dat het verstandig is om ook met minder goede intenties rekening te houden.