'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:53

bokt.nl
ingezonden door Dirk

Charlie, een paard waarvan men dacht dat het geslacht was, maar dat werd teruggevonden in de straten van Longford in Ierland, verblijft momenteel in België. Charlie werd recent opgevangen door de Hungry Horse Outside-stichting. Volgens de gegevens op zijn chip was de bonte Cobruin op 24 maart 2012 geslacht. Dat was dus niet het geval.

Charlie is afgelopen weekend samen met nog een Irish Cob aangekomen in België. De twee paarden zullen daar eerst een lange rustperiode krijgen en geïntegreerd worden in een bestaande groep paarden. Daarna zullen ze zadelmak gemaakt worden volgens de principes van het natural horsemanship.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat Charlie en zijn maatje naar een manege in Varna (Bulgarije) zullen gaan. Daar worden de paarden op een zo natuurlijk mogelijke manier gehouden en er wordt bitloos gereden. Charlie zal gebruikt worden om met kinderen te werken en om wandelingen te doen.

Verwant artikel:
[VN] Geslacht paard in Ierland staat op uit de dood

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:24

Bulgarije niet het meest paard vriendelijke land. Hopelijk is het waar dat hij het goed krijgt. Veel paarden gaan naar de slacht daar. Hopelijk eindigt hij daar nu niet echt.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:29

Waarom zoveel reizen met het dier? Van Ierland naar Belgie naar Hongarije? Waar is dat voor nodig? Van de kosten voor transport zouden ze ook andere paarden kunnen 'redden'.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:00

Wat een waanzin....

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:52

jorretje schreef:
Waarom zoveel reizen met het dier? Van Ierland naar Belgie naar Hongarije? Waar is dat voor nodig? Van de kosten voor transport zouden ze ook andere paarden kunnen 'redden'.



Mee eens.

Bulgarije staat ook niet bekend als paardvriendelijk en in slachthuizen is het er vreselijk, ooit eindigen deze paarden daar denk ik.

Raar zoveel reizen, als het ook prima in naar engeland kan, het is toch een paardenland???? een stuk korter reizen ook.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:26

maar het NH en het bitloos wandelen met kinderen maakt dat allemaal goed toch?

Zoolgangster

Berichten: 9585
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:53

Ik kan me de twijfels wel voorstellen... Een erg lange reis en dan nog naar een land dat als slecht bekend staat, en dat paradijsje waar dat paard heengaat... het klinkt eigenlijk tè lief en paradijselijk en dat soort idealistische bedrijfjes (als ze ècht zo idealistisch zijn) wil nog wel eens geen succes worden... en wat gebeurt er dan met de paarden?

Er is wel verbetering (dankzij de EU) bij Bulgaarse dierentuinen, maar hoever het met de behandeling van slachtdieren is weet ik niet.

Ik hoop dat het erg goed gecheckt is, maar dat is lastig vanuit Ierland, lijkt me.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:43

De behandeling van de dieren in de slachthuizen zijn vreselijk en de manier waarop ze het hoekie om geholpen worden zijn ook vreselijk, dat ga ik hier maar niet vertellen hoe ze het daar doen, het is te schokkend.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:46

Arm dier . Wat een gezeul met dit paard.
En nu maar hopen dat ie het daar beter krijgt.
Enige wat je over bulgarije hoord is hoe slecht ze met hun dieren omgaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:55

karina1977 schreef:
Arm dier . Wat een gezeul met dit paard.
En nu maar hopen dat ie het daar beter krijgt.
Enige wat je over bulgarije hoord is hoe slecht ze met hun dieren omgaan.



Ja, het is niet bepaald een fijn land voor de dieren, dat is gewoon de realiteit. Laten we maar hopen dat het echt zo is dat het goed gaat krijgen.

Wel een beetje raar, want zoveel dieren in dat land hebben het slecht en men laat er 2 helemaal uit ierland via belgie er komen........... er zijn zat paarden in Bulgarije die het slecht hebben, laten ze die dan een tehuis bieden.........

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:58

Het is inderdaad wel vreemd dat dit paard naar Bulgarije gaat... Ik ben er afgelopen zomer geweest maar de standaarden voor dieren ligt daar toch wel een stuk lager dan hier. Wat ik er allemaal gezien heb...
Waarom laten ze dat paard niet gewoon waar die is?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:21

Dus korte samenvatting van 2 voorpaginanieuwstopics....verwaarloosde tinker uit Ierland wordt manegepaard in Bulgarije.

Oké hoop dat het goed uitpakt voor Charlie

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:19

De algemene levensstandaard in Bulgarije is anders dan hier. Tot zover.
Dat wil echter niet zeggen dat er niet goed gezorgd wordt voor alle paarden in heel Bulgarije of dat het er alleen maar kommer en kwel is voor elk paard. Dat mensen vooral slechte dingen horen (of onthouden) in de context dieren en Bulgarije wil niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is.
Dat is natuurlijk een generalisatie om kromme tenen van te krijgen.

Er worden ook best wel een heel aantal paarden uit West- en Centraal-Europa naar Oost-Europa, waaronder Bulgarije, verkocht. Voor de sport, voor de fok, vul maar in. Daar zitten ook prijzige exemplaren tussen! Die worden niet aan hun lot overgelaten of voor dood op straat achtergelaten oid.

En jawel, er zijn wel degelijk luxe(re) faciliteiten/stallen in Bulgarije!
Voor de goede orde, een paar voorbeelden van zeer divers soorten stallen, van vrij gewoontjes naar iets luxer.

In de regio Varna (Oost-Bulgarije):

http://horseclubvarna.com/
http://konnabaza.com/
http://www.zdravetsbg.com/
Rijvereniging
FB pagina van rijvereniging
Nog een stal
http://tinker-bg.com/
Manege met m.n. tinkers (maar ook Engels Volbloed, aangezien de rensport in Bulgarije relatief groot is en er dus veel EV rondlopen, buiten lokale rassen). Zij halen ook Tinkers uit België, Nederland, UK en Ierland.
http://www.hipoterapia-varna.com
Kleine gehandicaptenmanege

Regio Sofia:
http://www.ridingcenterbulgaria.com/ (vrij luxe)
http://konnabaza-bojurishte.com/

Zuidwest Bulgarije:
http://www.perivolasbg.com/ (doen ze o.a. ook aan therapie met paarden).
http://bghorses.com/

Het is dus zeker niet allemaal ellende en als de nieuwe eigenaren de moeite willen doen om dat paard helemaal naar Bulgarije te verslepen zal de kans dat hij onder de noemer kommer en kwel zal komen te vallen vrij klein zijn.

Het enige waar je je enigszins zorgen over zou kunnen maken (en ook dat is sterk regio gebonden) is dat de afgelopen paar jaar er bosbranden zijn geweest en mede daardoor ook wolven een bedreiging begonnen te vormen voor lokaal vee, waaronder paarden die in taboenes lopen.
In Ierland (waar Charlie vandaan komt) is er ook veel ellende met paarden, mede door de crisis, maar zijn er ook heel veel paarden die het wél goed hebben. Een beetje minder generaliseren zou fijn zijn.

Dat je je kunt afvragen of je het wel moet willen, zo'n paard eerst van straat plukken in Ierland, vervolgens richting België en tenslotte naar Bulgarije is weer een heel ander soort discussie, die ik persoonlijk veel relevanter vind. Of moeten maneges in Bulgarije pertinent alleen paarden in eigen regio aankopen? Dat zou eigenlijk nogal hypocriet zijn, namelijk.

Dat je vooral slechte dingen 'hoort' (of onthoudt) wil echt niet zeggen dat er alleen maar slechte dingen zijn...
Goed, tot zover mijn kritische noot...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: 'Verrezen' paard uit Ierland gaat naar Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:44

Ik begrijp de zorgen of het paard wel goed terecht komt best.

Eerst wil ik de mensen die daadwerkelijk zorg dragen voor dit soort paarden in het zonnetje zetten.
Zij besteden onbaatzuchtig hun tijd en vaak ook het nodige geld aan deze paarden.
commentaar is snel geleverd, maar door hun toewijding, geduld en kennis worden deze dieren weer PAARD.

Van mij mogen er meer paarden worden geslacht, niet omdat ik dat leuk vind maar omdat we niet elk paard kunnen redden en een mooie (oude) dag of een 2e kans kunnen geven.
Een hond en kat zijn vaak trouwe huisgezellen tot hun laatste dag, wat doen jullie als je paard oud en niet meer bereden kan worden?

Juist, heel veel respect voor de mensen die deze dieren wel die kans geven.