Onduidelijke wonde en slechte genezing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Onduidelijke wonde en slechte genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:03

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn paardje heeft al sinds jaar en dag mok aan 1 been. Soms is het heel erg, soms is het zo goed als weg.

1 maand geleden leek het helemaal weg te zijn. Niks meer te voelen of te zien. Ik heb dan alle 4 de benen gewassen met maci cowboy green spot. Niet verder bij nagedacht, heel dom.
Ik zie onmiddellijk (wanneer ik erover wreef met een handdoek) haar loskomen aan zijn mokbeen. Dus onmiddellijk de benen met isobetadine wash gewassen om het product weg te krijgen. Been ontsmet en nu alweer 2 weken aan het behandelen met wondzalf.
Het zag er beter uit. Daarstraks wreef ik wat ruwer het zand van zijn benen en zag ik dat het haar weer loste en een soort van schaafwonde gaf. Identiek als 2 weken geleden maar groter. Ik heb het dan onmiddellijk terug gewassen met isobetadine en acederm opgespoten. Geen mokzalf omdat ik dacht dat het misschien moest uitdrogen?
Ik vind geen verklaring.
Op stal zegt iedereen dat het natte mok is?
Maar hij heeft altijd al droge mok gehad. Kan hij dan ineens natte mok hebben?
En waarom werkt die mokzalf dan niet?
Als ik rij, kan ik er dan best een verband ronddoen of net niet en met isobetadine wassen nadien en ontsmetten?
Graag jullie mening!

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Onduidelijke wonde en slechte genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:24

Na wat foto's opgezocht te hebben, lijkt het inderdaad natte mok.
Maar wat nu?
Zinkzalf wordt zo een zootje als er zand en vuiligheid inkomt en je krijgt dat niet afgewassen. En de mokzalf die werkte voor de droge mok, werkt duidelijk niet voor de natte mok:(

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Onduidelijke wonde en slechte genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:12

Wist je dat mok vaak terugkeert door vitaminen en mineralengebrek bij een paard, met name tekort aan zink?

Als ik jou was zou ik dus het eten van je paard goed onder de loep nemen. Zo min mogelijk suikers en andere ballast en vitaminen.
Ik heb zelf hele goede ervaring met Metazoa.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:26

Wat krijgt je paard te eten? Mijn paard had ook een beetje last van mok toen hij teveel suiker in zijn eten kreeg. Ik dacht dat hij dat nodig had omdat ik best intensief met hem rij :') , maar hij staat nu op Care4Life van Pavo en doet het hier veel beter op. Krijgt een kwart schep haver erbij voor wat pit.

Voor de verandering in voer heb ik er zinkzalf opgesmeerd, mokzalf en mokzalf die ik bij de dierenarts had gehaald. Hielp allemaal niet zo veel, want het kwam van binnenuit en ieder wondje wat ik dus dicht had met de zalf ging weer open door verkeerde voeding. :Y) Kon wel blijven smeren op die manier.


Edit: over het vies worden van de zinkzalf, smeer het er gewoon dikker op. Dan plakt de viezigheid aan de buitenste laag zalf en niet aan de wond, die wordt dan beschermd door zalf. Wel zo nu en dan de zalf eraf halen en nieuwe erop doen, de wond moet ook kunnen ademen.

Noelledeboer
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-11

Re: Onduidelijke wonde en slechte genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:30

Er is een nieuw product voor de behandeling van mok (Hippoderma) dat zowel bij droge als natte mok werkt. Voordeel is dat het een niet vette gel is en dus niet extra vuil aantrekt. Daarnaast houdt het de plek zo schoon mogelijk zonder dat je het steeds nat hoeft te maken met betadine. Ken een paar paarden met hardnekkige mok die er veel baat bij hebben gehad. Veel succes

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Onduidelijke wonde en slechte genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:12

Hallo,

Dank jullie wel voor de reacties.Paard krijgt standaard krachtvoer en hooi. Maar hij staat in een stal waar alles in zit dus zijn eten wijzigen is niet echt mogelijk.
De Hippoderma heb ik besteld. Kunnen we weer proberen.
Ik heb er nu zinkzalf opgedaan. Dat lijkt het goed te doen.
Ik ben voorstander voor zinkzalf omdat ik weet dat het de pijn/irritatie/jeuk quasi onmiddellijk wegneemt.
En dan voel ik mij al minder slecht.
Dierenarts komt morgen eens kijken ernaar voor de zekerheid.
Nu natuurlijk wel die zinkzalf er nog af krijgen.