Witte staart..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:17

Hee!
Ik heb mijn lieve haflinger merrie Iris nu een klein jaartje!
Ze is een schat, veel rijden doe ik niet, vooral het borstelen, vlechten en wassen :)
Ze staat bij mij thuis (ik woon op een boerderij) en heb dus beschikking over warm water enz.
Nou is mijn vraag dus hoe ik haar staart/manen mooi wit kan krijgen, de manen zijn een beetje geelig, en de staart ook... Toen ik haar pas kreeg heb ik haar staart en manen regelmatig goed gewassen (met babyshampoo en groene zeep) en werd het ook wel minder, maar écht wit kreeg ik het nog niet..
Aangezien ik toen een ongelukje had, en 3 weken op krukken heb gelopen, en daarna 3 weken nog niet kon lopen, en zeker nog niet met een pony bezig mocht/kon zijn... Is haar staart er vooral niet mooier op geworden, ik heb het een aantal keer gewassen, en goed doorgeborsteld! Ze mest er vooral tegenaan, maar ook soms plas... Met de paar keer die ik haar staart nu alweer heb gewassen is de mest er wel uitgegaan, en de donkere plekken ook, maar ik ben nu dus weer terug bij af zegma ;)
Het hoeft niet spier wit te worden maar iets witter zou ik wel mooier vinden ;)
Misschien is hier alwel een topic over, maar ik kon deze niet vinden.. Als deze er wel is zouden jullie daar dan even een linkje van door willen sturen?
Alvast bedankt!!


Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:20

Waspa, head&shoulders, cowboy magic, biotex of schoonmaakazijn :)

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:23

Zilvershampoo.

First love never dies ღ
P & K ღ

Carmenxoxo
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: Huissen & arnhem

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:28

Bij mijn tinker gebruik ik ook zilvershampoo, en dan 2 x insoppen!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:54

Oké dankje voor de reactie! Dan ga ik zilvershampoo maar eens proberen :)
En wat is waspa? hihi ken ik niet.. ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:54

Joukje_04 schreef:
Waspa, head&shoulders, cowboy magic, biotex of schoonmaakazijn :)

Hihi wat is waspa? ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:55

Joukje_04 schreef:
Waspa, head&shoulders, cowboy magic, biotex of schoonmaakazijn :)

Oké ga ik dan maar eens proberen! Maar wat is waspa? :)

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:52

Waspa is alleen bij de poeisz te krijgen dacht ik. Ook bij de schoonmaakartikelen. Ik heb alle bovengenoemde middeltjes gebruikt en waspa werkt bij mij het beste :)

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:49

Heeft je haf een erg dikke staart? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om een stukje van de staartwortel te (laten) scheren. Je ziet er niets van, maar je paard kan bij harde wind ofzo haar staart beter tussen haar billen krijgen, en hij wordt misschien wat lichter, zodat ze hem hoger op kan tillen om te mesten/plassen. Heeft je paard géén mega dikke, zware staart, dan zou je eens een belletje naar een dierenarts kunnen overwegen. Mesten/plassen in de staart is niet normaal. Het kan zijn dat ze hem niet hoog genoeg de lucht in krijgt door gebrek aan spierkracht, en er daarom tegenaan mest. Als dat het geval is, kan het een symptoom zijn van ataxie. Niet om je bang te maken, waarschijnlijk ligt het aan het gewicht van de staart, maar you never know. :)

Ik waste de staart van mijn haf eerst met driehoekzeep, dan met zilvershampoo van andrelon, dan met cremespoeling en dan smeerde ik er riders magic in. Dit was dan het resultaat (ook geschoren staartwortel overigens :) ):
Afbeelding

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:53

EN tussen de was beurten door de staart in een staartzak. Maakt erg veel verschil!

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:56

Ja idd zilvershampoo!

Life begins at the end of your comfortzone


Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:59

Zijn de staart en manen wel wit van zich zelf.
Mijn palomino merrie heeft dat dus ook. Een gele gloed van zichzelf er door heen.

Dan ga je ze verder ook niet wit krijgen.

beestenfreak

Berichten: 1312
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:08

biotex en zilvershampoo vind ik erg goed werken, het liefst meteen na elkaar :)
Je kunt een staartzak gebruiken om hem wit te houden als het land nat/modderig is?

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:50

Joukje_04 schreef:
Waspa is alleen bij de poeisz te krijgen dacht ik. Ook bij de schoonmaakartikelen. Ik heb alle bovengenoemde middeltjes gebruikt en waspa werkt bij mij het beste :)

Oke dankje!!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:51

Cerera schreef:
Heeft je haf een erg dikke staart? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om een stukje van de staartwortel te (laten) scheren. Je ziet er niets van, maar je paard kan bij harde wind ofzo haar staart beter tussen haar billen krijgen, en hij wordt misschien wat lichter, zodat ze hem hoger op kan tillen om te mesten/plassen. Heeft je paard géén mega dikke, zware staart, dan zou je eens een belletje naar een dierenarts kunnen overwegen. Mesten/plassen in de staart is niet normaal. Het kan zijn dat ze hem niet hoog genoeg de lucht in krijgt door gebrek aan spierkracht, en er daarom tegenaan mest. Als dat het geval is, kan het een symptoom zijn van ataxie. Niet om je bang te maken, waarschijnlijk ligt het aan het gewicht van de staart, maar you never know. :)

Ik waste de staart van mijn haf eerst met driehoekzeep, dan met zilvershampoo van andrelon, dan met cremespoeling en dan smeerde ik er riders magic in. Dit was dan het resultaat (ook geschoren staartwortel overigens :) ):
[ Afbeelding ]


Super mooie staart!! Maar ik denk dat het vooral aan het gewicht licht, en het is vooral onderaan dus ik doe er een stukje af (is bijna 10 cm van de grond af nu) want ik denk ivm de wind dat dr staart dan een beetje terugwaait ofzo ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 13:53

Ik zal straks even zilvershampoo kopen en dan zal ik wel ff een foto maken van voor én na ;) Hopen dat het verschil maakt! Ze heeft achter op dr kont ook nog een beetje mest zitten.. Ik kon het er niet direct af halen ivm het ongeluk zegma... Dus dat zit er nog iets op.. Dat er ook direct met lekker warm water er goed afhalen en dan een deken op en de stal in!

jgd
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:59

Wassen met waspoeder voor witte was wil ook nog wel eens helpen. Word het keurig wit van.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:03

ik gebruik zilvershampoo werkt heel goed

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:04

jgd schreef:
Wassen met waspoeder voor witte was wil ook nog wel eens helpen. Word het keurig wit van.

Dat kan ik dan ook nog proberen ;) Dankje!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:08

beestenfreak schreef:
biotex en zilvershampoo vind ik erg goed werken, het liefst meteen na elkaar :)
Je kunt een staartzak gebruiken om hem wit te houden als het land nat/modderig is?

Dit vind ik ook goed werken.
Groene Biotex om het schoon te krijgen,ook 10 minuten in laten weken en eventueel daarna herhalen.
Zilvershampoo voor de glans, ook even in laten weken. Ik vind zelf de zivershampoo niet schoon maken maar echt een finishing touch.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:11

little_king schreef:
beestenfreak schreef:
biotex en zilvershampoo vind ik erg goed werken, het liefst meteen na elkaar :)
Je kunt een staartzak gebruiken om hem wit te houden als het land nat/modderig is?

Dit vind ik ook goed werken.
Groene Biotex om het schoon te krijgen,ook 10 minuten in laten weken en eventueel daarna herhalen.
Zilvershampoo voor de glans, ook even in laten weken. Ik vind zelf de zivershampoo niet schoon maken maar echt een finishing touch.

Oké, deze week maar eens een beetje proberen dan ;) Kijken wat het beste bij mijn haf werkt :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:12

Ow btw, ik heb geen staartzak.. En ik wil wel graag vandaag aan het wassen.. Kan ik dit nog anders doen, een of ander tijdelijk iets bij wijze van een staartzak? :)

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:12

Ultra superwhite shampoo :D Ideaal bij mijn palomino!
En inderdaad een staartzak daarna. Dat doet wonderen.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:13

Staartzak gebruikte ik alleen de dag voor wedstrijd of keuring omdat je anders weer overnieuw kunt beginnen, in het land nooit.
Een lange panty helpt ook een beetje als staartzak. (stukje mee invlechten zodat hij blijft zitten)

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Witte staart..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:17

Ik heb 'm er altijd in... haal m eruit met trainen en na tijd weer een vlecht maken en staartzak erom!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers