problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 07:43

Heb echt heel lang getwijfeld of ik hierover een topic moest plaatsen.. Aangezien ik er zelf echt even niet uitkom, hoop ik dat ik met een aantal bokkers kan brainstormen over dit probleem.

Ik heb namelijk een ontzettend lieve merrie die angst heeft voor lage doorgangen. Ze is vrij groot en uit paniek gooit ze haar hoofd dan omhoog richting hetgene wat ze eng vindt.

Dit is vooral bij de stalopening en bij de trailer. We hebben haar nu sinds juni dit jaar, daarvoor werd ze altijd met bijzet in/uit de stal gehaald en op de trailer gezet.

Ook is ze met de vorige eigenaar op Horse Event geweest bij Annemarie van de Toorn. Wat eigenlijk super ging!

Vanaf dag 1 zijn we flink gaan oefenen in combi met een dually halster (monty Roberts).
Nooit gedacht dat een halster zoveel verschil kon maken!

Tot op heden is de angst voor de stalopening eigenlijk volledig verdwenen, zolang je haar ontspannen meeneemt. Ze doet zelfs haar hoofd door de opening van de stal.

Trailer laden ging eigenlijk ook echt super. Van angstig paard dat met bijzet geen voet wilde verplaatsen richting de trailer, naar een paard dat de trailer toch best wel gezellig vindt:



Ze gaat er zelfs vanaf een afstand er helemaal zelf in.

Je zal vast denken... Wat is dan het probleem?

Helaas hebben we niet de mogelijkheid gehad om rustig te oefenen met korte afstanden, doordat we wegens een bezeerd voetje naar de kliniek moesten. Dit was best een flink stukje rijden. Ook waren wij zelf iets gespannen voor wat er in de kliniek zou gebeuren.

Op de heenweg twijfelde ze bij de laatste 2 passen, maar vertrouwde mij toch voldoende om er helemaal in te staan. Nadat alles gesloten en vastzat kreeg ze een klein paniekje waardoor ze haar hoofd omhoog gooide en het halster kapot trok. Dit gebeurde in nog minder dan een seconde. Ik stond er nog bij en moest even knipperen toen ik zag dat het halster stuk was.

Op de terugweg twijfelde ze wee bij de laatste 2 passen, maar nu raakte ze zo erg in paniek dat ze heel hard haar hoofd stootte en achteruit rende.

Daarna kreeg ik haar er niet meer in.. Ze wilde wel, maar durfde haar hoofd niet meer naar beneden te doen. Was zo sneu!
Haar benen gingen wel, maar ze hield haar hoofd zo hoog dat ze zowat boven de trailer uitkwam. Ook deed ze erg schrokkerig met haar hoofd, dat je moest uitkijken dat je geen kopstoot zou krijgen.

Na 2 uur proberen, verdoven en nog een paar keer stoten hebben we d.m.v. een dike touw haar hoofd omlaag gehouden en in de trailer "getakeld". Echt totaal niet mijn manier, maar we moesten iets.

Heb heel veel hulp van mensen van de kliniek gehad en we zijn al die tijd erg rustig met haar geweest. Toen ze op de trailer stond ontspande ze ook weer iets.

Thuis gekomen heeft ze ook weer met het uitladen haar hoofd gestoten uit paniek, echt vreselijk om te zien.

Zowel op de heen als op de terugweg kwam ze bezweet de trailer uit.

En mijn probleem nu: ze heeft nog steeds wat last van haar voet en die wil ik zoveel mogelijk ontlasten. Alleen.. Over 7 weken moeten we weer terug voor controle.

Wat kan ik nu het beste doen? Probleem is dus de blinde paniek en het hoofdstoten daardoor. En de stress van de rit zelf.

Ik zit er zelfs aan te denken om dan maar weer iets aan haar hoofd te hangen zodat ze deze niet omhoog kan gooien. Maar is dit wel fair?

We waren zo ver gekomen, baal er zo van. Zowel het paard als ik hebben er flink schrik van gekregen!

(Sorry voor het lange verhaal)

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:50

Wat rot voor jullie.
Ik zou toch blijven oefenen met trailerladen, ook in deze 7 weken.
Niet wachten tot jullie weer naar de kliniek moeten.

En misschien helpt het als je zo'n hoofdbeschermer gebruikt:
Afbeelding

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:55

ik lees even mee.
ik heb hetzelfde met mijn paard
hij liep er makkelijk in totdat we een paar keer naar de kliniek geweest zijn
en hij verdoofd mee terug ging
een rit van 1.5 uur heen en 1.5 uur terug
hij ging er steeds moeilijker op
en nu stoot hij zijn hoofd bij het erin gaan en vliegt dan achteruit
ik heb mijn trailer te koop gezet deze is 2.20cm hoog en ga dan voor een trailer van 2.35cm kijken
die van stalhoudster is deze hoogte en daar gaat hij wel op nog niet echt makkelijk maar hij stoot niet zijn hoofd
en hij raakt gestresst als de klep dicht gaat, dus dat word flink oefenen straks
ik wil heel graag naar strand maar ben er al jaren niet geweest.

maar wat merk je voor verschil met dat halster?
daar ben ik erg benieuwd naar :j

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 08:04

Bedankt voor jullie reactie (en respect dat jullie mijn hele verhaal hebben gelezen)!
@ Myca: Toevallig heb ik zo'n hoofdbeschermer aangeschaft, het is mij aangeraden nooit meer zonder die beschermer te gaan trailerladen. Dat gaan we dan maar doen.

Over het oefenen... Ik wil heel graag oefenen, maar durf het niet zo goed. Ze heeft namelijk een kneusing opgelopen en heeft 2 weken geduurd voordat we dit onder controle kregen. Zat zelf te denken om over 4 weken te kijken hoe ze het doet met haar voetje en dan de trailer erbij te pakken.

@ mirgino: Hier ook iemand met een trailer van 2,20 m hoog. Die van mij gaat als goed is volgend jaar eruit en er komt een trailer van 2.30/2.40 voor in de plaats.
"Fijn" dat ik iemand tegenkom met hetzelfde probleem.. Ben het namelijk nog niet eerder tegengekomen in al die jaren.

Halster is gewoon erg top.. Hebben heel veel grondwerk gedaan (oefenen met meelopen/wegdraven/stoppen, zelf lage doorgangen gecreërd in de bak,etc.) en daardoor leerde ze dat als ik niks vroeg het goed was. Maar als ze iets niet goed deed kreeg ze druk van het halster en gaat het halster scheef zitten (dit is niet echt prettig). Zodra ze luistert ontspan ik, halster wordt goed gedaan en krijgt een aai over haar hoofd. Werkte perfect! Van respectloze bulldozer naar perfect opgevoede dametje.

edit: en mede door het halster kreeg ik haar in de trailer, met een brede glimlach. Heb zelfs nog een filmpje hoe ze voorheen geladen werd (met bijzet), deze kan ik evt. sturen via pb. daar is goed het verschil te zien met het filmpje uit dit topic.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:27

TAO -> OPG

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:36

Wat in dit geval een in mijn ogen prettige stressvrije manier is om een paard tóch te 'dwingen' omdat je nu eenmaal weg móet, is blinddoeken. Een paard dat geblinddoekt is, houdt z'n hoofd laag, en blijft kalm is mijn ervaring. Fijner dan touwen en bijzetten en dat soort zaken.
Eerst met blinddoek gewoon een beetje rondleiden over het erf, waarbij ze je wel móet vertrouwen want ze ziet niets, en dan de trailer in. Eenmaal dicht blinddoek voorzichtig af en rijden maar. Desnoods vastmaken in de trailer met het halstertouw onder de voorbalk door zodat ze alsnog niet omhoog kan als ze toch nog in paniek dreigt te raken zodra de blinddoek af gaat.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:43

het eerst wat ik mij opkwam was inderdaad ook, is je trailer wel hoog genoeg voor dit paard...
maar die vraag heb je al beantwoord...

ik zou persoonlijk niet meer gaan laden voor je over een hogere trailer beschikt, om weer vertrouwen terug te krijgen...

en dan inderdaad weer stapje voor stapje, ik heb met mijn jonge paard begeleiding van Monya Spijkhoven en die doet het heel fijn en is heel ervaren.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 09:51

@ Ibbel: We hebben zelfs geprobeerd om haar te laden met blindoek, dit vond ze nog enger dan zonder. Zodra ze de klep voelde en erop stond, ging het hoofd weer omhoog.

@ Nouvel: Trailer is inderdaad niet ideaal in een situatie als deze. Trailer is ook te zien op het filmpje in mijn openingspost.

Het leren laden zonder angst lukt mij tot het moment dat ze in paniek dreigt te raken. We hebben een heel traject gevolgd de hele zomer en dit is ook allemaal gefilmd. Zal ik deze anders even doorsturen?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:55

Tjaaa idd, dit is weer een flinke stap achterwaarts.
Maar voor mij persoonlijk was het na het lezen van jouw verhaal, ik zou er ineens weer mee willen trainen, rustig aan opbouwen en terug er op.
Maar vooral trachten het hoofd laag te vragen en het paard te overtuigen het ook zo te houden, en dit uit zichtzelf uiteraard, het paard moet er dus zelf voor gaan kiezen het hoofd laag te houden.
Af en toe verkeerde reacties kan je uiteraard niet echt vermijden, maar steeds opnieuw met een duidelijke kew het steeds opnieuw vragen.
Rust en kalmte zijn hier het grrotste belang

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: problemen trailerladen door angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:42

Hand achter zijn oren leggen al geprobeerd?? Werkt bij die van mij als ze de stal niet in wilt.. 1x behoorlijk hard de hoofd gestoten door een voorbij lopend paard die lelijk deed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers