slofteugel worden te veel gebruikt voor "stomme" problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:38

alleen als het nodig is

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:38

Mee eens!

Mijn vriendin gebruikte ook altijd een slof en allemaal ingewikkelde gevallen, terwijl dat (volgens mij) helemaal niet nodig was!
Maar ja, ziet er natuurlijk wel interressant uit he? (NOT)

De eigenaar van mijn verzorgpony gebruikt ook een slof, en dat is volgens mij ook niet nodig, want ik rij er ook op zonder slof.

Mijn tante gebruikt ook een slof voor haar paard maar dat is echt nodig...

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:58

Daar ben ik het ook mee eens.
Ik rijd niet met een slof, heb er nog nooit mee gereden en ben ook niet van plan om ermee te gaan rijden! *LOL*

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:00

Er zijn wel wat mensen die een slof gemakkelijkheidshalve gebruiken!!!
Misschien heb je mijn verhaal al wel gelezen in het topic "Op mijn stal heerst een echte slof-cultuur."
Ik heb dus zo'n paard die het echt nodig had om met haar hoofd naar beneden gedwongen te worden. Ik heb er een gekocht omdat m'n instructrice het aanraadde, ook zij wist geen andere oplossing. Nu het gelukkig veel beter gaat met de aanleuning en de soepelheid van mijn paard rijd ik niet meer met een slof. Alleen in uiterste noodgevallen doe ik hem nog eens aan. Ik rijd nu sinds een half jaar zonder en heb hem nog 1 x aangedaan, omdat ze echt een blok beton was in mijn handen, ze wilde echt niet links of rechts kijken en stak haar hoofd recht omhoog. Ik zag echt geen andere oplossing dan even de slof aan te doen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:14

ik rijd ook best vaak met slof. en dan vooral bij paarden die net achter de oren moeilijk willen buigen. (is dit ook een probleemgeval?) ook gebruik ik de slof weleens met springen. nu ik er aan denk, volgens mij heb ik hem inmiddels aleen paar maanden niet gebruikt. vraag me eigenlijk zelfs af waar ie is!
maar echt vaak gebruik ik hem niet. ik doe nu liever longeren met een touwtje.

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:15

Is springen met een slof wel goed, Yvonne?

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:17

ik vind persoonlijk de rede die je zelf aangeeft als slof rede (met koppie in de lucht) geen rede om naar een slof te grijpen. Een martingaal of thiedeman zou beter zijn.
Yvonne, springen met slof? Ben je niet vreselijk bang dat dat fout gaat? (benen in slof)
Ik heb het een keer fout zien gaan, en sinds dien ijs ik ervan

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:33

Tja misschien is zo'n thiedemann of een martingaal wel beter maar ik gebruik de slof omdat, zoals ik al eerder zei, mijn instructrice dat aanraadde. Ikzelf ken eigenlijk niet zo veel van hulpteugels, dus daarom heb ik hem gekocht. Nu heb ik de laatste keer die slof niet alleen gebruikt omdat ze haar hoofd in de lucht stak, maar gewoon omdat ze na een hele tijd rijden, ik weet niet precies hoelang, ze nog altijd heel gespannen liep en echt geen stelling wilde geven. Ze heeft het sowieso al wat moeilijker met de linkerstelling, maar zelfs rechterstelling, die bijna zo goed is als het zou moeten zijn, wou ze echt niet doen. Ik heb natuurlijk wel de slof niet strak opgenomen, gewoon losjes dat ze voelde wat de bedoeling was, in welke richting haar hoofd moest gaan.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 18:05

Als je met springen de slof door de ringetjes van martingaal doet, kan het wel. dan komt je paard er niet in met zijn benen.
Niet dat ik het doe maar zo heb ik het wel eens gezien hier bij een nogal fel springpaard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 18:07

mijn reactie was niet voor jou bedoelt bit, maar voor malle babbe

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 23:22

met een martingaal/thiedeman/stoot kan ie zijn kop niet omhoog gooien, lijkt me toch wat vriendelijker

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 00:07

Nou ff bemoeien; dmv een martingaal en thiedeman en stootteugel komt een paard (de mijne iig) niet door de hals, hij gooit hoogstens zijn hoofd niet zo ver omhoog. Thiedeman misschien, maar daar ben ik niet zo'n fan van, en een martingaal is echt puur alleen dat ie z'n hoofd niet heel hoog draagt, maar daarmee krijg je een paard niet door de hals. Stootteugel aan de zijkanten kan misschien werken, maar dat vind ik ook niet zo prettig eigenlijk.
Ik vind een slof niet fijn om mee te rijden, zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &forum=1&0
Maar dat is puur eigenlijk omdat ik er zelf niet handig mee om kan gaan. Ik kom in de knoop te zitten met al die teugels.
Het werkt echter wel om je paard eens lager of dieper te laten buigen, en als je dan handig bent in het rijden met slof, is deze veel handiger dan een hulpteugel die je 'vastzet'

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 07:44

Eigenlijk hebben we deze discussie (ook over hulpteugels in het algemeen) al een aantal keer gevoerd. Iedere hulpteugel heeft zijn eigen doel;
De martingaal werkt alleen bij paarden die de kop omhooggooien en dus heb je er niks aan als je een paard rijdt die de neus naar voren steekt.
Een thiedeman zie ik vooral als een hulpmiddel wanneer je een paard wil begrensen (vooral voor mensen die geen ervaring of handigheid hebben met de slof), deze is echter niet geschikt om een paard wat meer door de rug te vragen.
Een slof is niet bedoeld om het paard mee "rond" te trekken, je vraagt het paard er wat dieper en geslotener mee maar je kan een paard nooit nageeflijk krijgen op een slof. Dit zal je ten alle tijde moeten bewerkstelligen met een combinatie van zit, been en teugelhulpen en daar gaat het dus meestal fout, de mensen lopen aan een slof te sleuren maar vergeten dat het motortje in de achterhand zit en dat je die dus wel op gang moet houden.

Kortom de slof waar het in eerste instantie om ging is een heel goede *hulp*teugel, waar helaas niet iedereen goed mee omgaat.

Ik zie nou dat ik bijna hetzelfde vertel als wat Laura hierbven heeft gezet, nah ja.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-06-07 08:39 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 08:31

Ik ben het lelemaal met Laura eens. Een Martingaal of tiedeman is wat betreft zijn werking niet te vergelijken met een slofteugel.
Dat er zo vaak verkeerd met een slof wordt gewerkt is vooral te wijten aan het bedroevende niveau van de instructie. Maar goed dat zijn dezelfde mensen die een spoor aan een been gespen bij een paard dat niet wil lopen of de ruiter een zweep in de hand douwen. Of een neusriempes strakker aantrekken en scherpere bitten nemen wanneer een paard een 'moeilijke' mond heeft.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:04

Ikben het ook eens met Laura en Jippie.
Ik reed zelf nooit met slof, maarnu wel eens af en toe als hij weer te loperig is, dan heb ik het dus niet over rennen, maar net een paar pasjes versnellen, onderhals proberen er wat op te zetten etc. Dan adviseert mijn instructrice ook een slof, maar dan aan de singelstoten bijgezet, zodat er minder inwerking is...

Groetjes Suzanne

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 15:34

nee hoor springen met slof hoeft niet gevaarlijk te zijn. het ligt er gewoon aan hoe je hem gebruikt.
ik vind ook niet dat ik hem verkeerd gebruik. ik gebruik hem puur voor het losmaken van de hals precies achter zijn oren. daar laat ie nog al moeilijk los en als ik hem dan lekker laag instel komt dat mooi los en kan ie er na een tijdje af.

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 20:19

Idd, alleen voor echte probleembeesies, en met ervaren ruiter erop.
Mijne loopt ook het hele uur (kan zelfs 5 uur doorrijden-bij wijze van spreken- en dan doet ze t nog) met r koppie in de lucht. En geen ruiterhand (of been..) die daar verandering in brengt.. Nu zal ik wel weer reactie's krijgen dat ik dan iets fout doe.. Maar, bij mijne is het zo, doordat ze op de drafbaan heeft gelopen, heeft ze allemaal scherpe bitjes ingehad, en heeft ggeen vertrouwen meer in de ruiterhand, en heeft zichzelf geleerd overal doorheen te trekken.
Maar, mij zal je nooit met slof zien rijden!
Ik had een tijd terug een bijrijdpaard, toen ik ermee begon was t enige dat ie deed bokken en op hol slaan. Nou, ik veel getraint en na een half jaartje was ie al weer lekker aan het lopen, mooi naar beneden, en zijn M2 Dressuurcarierre kwam weer boven drijven.
Maar, na een tijd moest ik helaas stoppen, omdat ik ook nog Navy had, en dus te weinig tijd had.
Iemand anders, met ook een paard, ging m doen. Nou, in het begin ging ie r natuurlijk testen. Zij zaagde m dus naar beneden, en binnen de kortste keren was ie wwer als voor ik met m begon.. Ik heb nog een paar keer op m gereden, en hij was echt niet meer het beest waar ik zo gek op was. Maar, om ff on topic te blijven, ik ging dus twee weken geleden weer ff op hem. Omdat zij m gerust twee dagen in een stal van 3 bij 3 laat staan, vroeg ik aan d'r of ik een martingaal om mocht doen. Ze zou m wel ff pakken. Kwam ze terug met een slof.. "Ik heb geen martingaal, ligt thuis, rijd maar met deze, goed strak, dat werkt hetzelfde als een martingaal." Nou, ik heb r midden in dr gezicht uitgelachen, dat paard afgezadeld, en nooit meer tegen r gepraat. Nu doet iemand anders m gelukkig weer, madame vond m te overheersend worden..
Sorry, moest ff mijn hart luchten Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 20:17

ik ken iemand en die heeft echt een paard met pit ( absoluut niet gemeen ofzo) maar omdat zei bang is voor dat paard doet ze er maar een slof aan! zeg dan toch gewoon dat je bang voor je paard bent maar dat doet ze dus echt niet en zo wordt dat arme beesie helemaal in de krul getrokken, en kan ie geen kant meer op.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 12:57

Citaat:
Op 2001-06-08 20:17, schreef littleroosie:
ik ken iemand en die heeft echt een paard met pit ( absoluut niet gemeen ofzo) maar omdat zei bang is voor dat paard doet ze er maar een slof aan! zeg dan toch gewoon dat je bang voor je paard bent maar dat doet ze dus echt niet en zo wordt dat arme beesie helemaal in de krul getrokken, en kan ie geen kant meer op.



Als een paard echt niet wil krijg je hem met geen 20 slofteugels in de krul hoor! En dat hij dan geen kant meer op kan is ook onzin, een paard is vele malen sterker dan dat wij zijn, als hij kwaad wil gooit hij zijn koppie gewoon nog iets dieper tussen zijn benen en zit dan een gemene bok maar eens uit! (Ik zeg niet dat het een erlijke manier van rijden is zoals jij omschreef!)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:16

ik heb een hekel aan de slof omdat je je paard in een gedwongen houding trekt,ik geef meer een voorkeur aan de elastiek,omdat die op het juiste moment lucht geeft,en niet tegen houdt als de slof........ Party!!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:09

Een elastiek.
GAtver de gatver.
Ik heb hier eeder ook wat over geschreven. ik zoek het even op.


Hier het topic waar ik mijn verhaal geschreven heb.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 63&forum=8
_________________
<i> "You must be the change you wish to see in the world." -- Mahatma Ghandhi </i>

<b> Nog steeds bedankt Lovley! </b>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-06-09 21:11 ]</font>

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:38

jij hebt het over een halsverlenger ik heb het over een elastiek,2 verschillende dingen.........dus.......en een halsverlenger helpt dus ook voor geen moer... Party!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:43

Een halsverlenger is toch precies hetzelfde als een elastiek?
iig het is hetzelfde. Het is alle2 elastisch en dat wilde ik zeggen dat ik daar niet van hou.
Groetjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anja_96, Antheman, Groetje, IASCrawler, Marjelle1992, schumiegirl, Trendiction, VWestra en 94 bezoekers