Boos worden of juist negeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 23:04

Hoi bokkers!

Een aantal weken geleden heb ik mijn beste ponyvriendin verkocht en ben ik begonnen met het rijden van Wietske, de fries van mijn opa. Deze merrie is ondertussen 14 jaar, sinds 2 jaar beleerd voor de wagen door mijn opa en daarvoor is ze een tijd zonder succes dressuurmatig gereden door een kennis.

Ze liep actief voor de wagen (2x in de week ritten van meer dan een uur) maar was altijd bij mijn opa in handen. Ze werd in die tijd weinig meer ohz gebruikt. Toen mijn pony verkocht is ben ik een paar keer met haar op buitenrit gegaan om lekker aan elkaar te wennen en ik heb daarna tot nu toe 4 dressuurlessen met haar gereden.

Maar nu het probleem...

Vanaf het begin is ze niet lief met zadelen. Ze dreigt dmv gillen en stampen. Ze is een behoorlijke tank van boven de 165 en dat maakte behoorlijke indruk op mij. De eerste keer was mijn opa er bij en daar heeft ze dus alle respect voor, toen haalde ze het niet in haar hoofd, maar bij het aansingelen in de bak deed ze het wel (opa was weg). Sindsdien deed ze het elke keer bij het opzadelen. De ene keer bij het singelen, maar ook wel eens bij het poetsen al.
Ik was zo bang dat ik haar op stal heb gezet en er iemand bij heb gehaald, ik was echt te bang in mijn eentje.

Nu hebben we een aantal keer gereden, onder het zadel gaat het super! Echter durf ik het nog niet alleen en dat betekend dat er altijd iemand bij moet zijn en ik wil het ook alleen kunnen. De afgelopen 2x is het overigens goed gegaan, niks aan de hand maar de spanning bij mij blijft.

Nu wil ik het binnenkort alleen gaan proberen, maar wat moet ik doen als ze weer gaat dreigen? Moet ik mijn angst omzetten en een keer kwaad worden of het juist volledig negeren?
We zijn op weg om vriendjes te worden en ik wil niet dat ik weer bij het begin moet beginnen omdat ik boos wordt...

Sorry voor het lange verhaal maar ik vraag me echt af wat nou het beste is.

BvanhetB

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:46

Je reactie moet afhangen van waarom het paard dit gedrag vertoont. Heb je de mogelijkheid om het hele ritueel (dus van uit het land halen t/m het rijden) op film te zetten? Dan kan er eventueel meer zinnigs over het gedrag gezegd worden en daarmee over hoe ermee om te gaan :)

Denise1984

Berichten: 2634
Geregistreerd: 09-03-05

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:53

Past het zadel goed?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:55

Is deze merrie hengstig?

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:59

sorry maar in mijn ogen heeft ze geen respect voor jou...
want waarom doet ze het niet als je opa erbij is???
dan worden toch dezelfde spullen gebruikt???

reageert ze op jou als jij je stem verheft??

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:04

Als het niks medisch is en het zadel goed past, zou ik (her)beginnen met grondwerk. Geleidelijk aan, naarmate je merkt dat jullie band beter wordt, kan je haar rustig een keer het zadel opleggen - en dan vooral niet rijden, maar haar voeren, iets doen wat ze leuk vindt... Zo legt ze ook niet meer de associatie zadel = rijden = klieren - mocht het daar aan liggen.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:55

Ik zou kunnen vragen of mijn vriend wil filmen maar dat betekend dat ik het alleen moet doen. Dan komt het volgende probleem: moet ik haar in de stal vastzetten of buiten aan een paal waar ze bijna 360 graden kan draaien?

Als ze gilt of stampt verhef ik mijn stem en soms krijgt ze een hengst van me, maar de ene keer stopt ze en de andere keer doet ze het nog een keer.

Vorige week is ze hengstig geweest en toen heb ik bewust mijn instructrice gevraagd te helpen maar toen deed ze niks. Het lijkt inderdaad wel op het gedrag dat ze bij andere paarden zou tonen als ze hengstig is.

Ik ga proberen het te laten filmen en dan zal ik het hier plaatsen :)

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:00

Eerst proberen vertrouwen in elkaar te krijgen, zoals al genoemd is via grondwerk. Boos worden kan werken maar niet altijd.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:03

Daarom twijfelde ik ook wat ik nou moest doen.. Aangezien het de laatste 2 keer wel goed ging maar ik niet weet of het weer fout gaat als ik alleen ben, en wat ik dan moet doen.
Grondwerk vind ik lastig, waar moet ik beginnenmet een paard dat niks kent, is alleen wandelen al genoeg en wat als ze dan door me heen denderd?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:09

Een paard dat niks kent is het niet. Bij je opa doet ze alles. Dus ga in de leer bij je opa. Die kan het prima. Het lijkt me dat je opa gewoon de juiste routine doet, en van jou weet ze het niet goed.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:15

Als het zadel goed past en er medisch niets loos is, dan zou ik haar gewoon grandioos op haar falie geven. Moet je er wel volledig van overtuigd zijn, dat er medisch niets mis is en verder het dekje en de singel oke zijn en het zadel past.
Normaal doen is dan de enige boodschap!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:23

Mijn opa spant haar alleen in voor de wagen en neemt haar dan mee hè, en af en toe moet ze het erf op voor de smid. Verder niks. Hij is dan wel dagelijks op stal en als ze bijv naar binnen wil rennen corrigeert hij haar wel maar verder niks. Het enige wat ik van opa zou moeten 'leren' is hoe ik respect krijg.

Tendance, dat is mijn eerste reactie dus ook, het is namelijk nergens voor nodig. Er zijn geen drukplekken van het zadel of singel te zien en tijdens het rijden is er ook niets aan de hand, behalve wanneer je dus wil zadelen en singelen en dus dicht bij haar en haar buik oid moet komen?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:26

Opa corrigeert blijkbaar op het juiste moment. Dat is belangrijk. Hij heeft zijn manier van omgaan met haar, zodat ze weet war ze aan toe is. ik zou het niet zomaar op 'boos worden' gooien, want als je op het verkeerde moment boos wordt werkt het averechts. Negeren op het juiste moment is een optie.

Nogmaals, kijk naar je opa. Wat hij doet, hoe hij het doet, hoe hij respect vraagt zonder veel gedoe. Als je paard weet waar ze aan toe is, wordt het veel makkelijker allemaal.

En neem de tijd er voor. Zij moet aan jou wennen, en jij moet aan haar wennen. Ik heb een niet ingereden paard gekocht, waar ik ook het advies voor kreeg om er echt de tijd voor te nemen.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:30

Als je merrie zo reageert uit angst (om één of andere reden), en jij gaat net je stem verheffen en boos worden, denkt je merrie: "O nou ziejewel, ze is gewoon gemeen en eng!". Dus dat verergert de reactie alleen maar.

Daarom zou ik proberen even om het probleem heen te werken door middel van grondwerk en een andere routine. Je zal van zelf zien of er nog zo problemen op te treden, waar voorlopig jullie grenzen liggen ten opzichte van elkaar. Van zodra er meer vertrouwen is en je je routine verandert, kan het best zijn dat het hele probleem is opgelost :)

Als ze het eng vindt om van jou dingen op haar lichaam te krijgen, probeer haar dan rustig aan, spelenderwijs te desensibiliseren. Eerst overal aanraken, en dan geleidelijk aan met verschillende voorwerpen. Bots je op een grens, respecteer die dan, wees niet boos, maar keer glimlachend en rustig een stukje terug. Approach en retreat, dus.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:31

Eerst eens uitsluiten of het geen medische oorzaak is.

Mijn paardje deed dit ook, buiten, proberen te schoppen bij het opzadelen en borstelen.
Bij haar is het een stuk beter gegaan toen het vertrouwen tussen ons groeide.
Nu is het bij haar wel een gevolg van iets dat gebeurt is bij de vorige eigenaar.
Nu kan ik haar prima alleen zadelen etc. Maar zodra er iemand bij komt staan in haar stal, dan moet die uitkijken want dan bijt ze wel....

In het verleden hebben ze haar prof. laten beleren voor de wagen alleen wisten ze niet dat ze drachtig was, en daar werd ze al steeds narriger op de singel, zelfde reactie als de kruissingels van haar deken wilde vast maken.
Bij mij weet ze nu dat ik het rustig gaatje voor gaatje doet,,,,,

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:37

Gelukkig blijft het bij dreigen en zal ze nooit echt iets doen maar dat maakt mij niet minder onzeker haha.
Ik denk zelf ook dat het een stukje vertrouwen is omdat het de afgelopen keren goed ging, dus ik zal het binnenkort rustig en alleen gaan proberen. Vraag mijn vriend wel mee voor de zekerheid en om eventueel te filmen.
Opa neemt me overigens niet serieus. Hij denkt dat ik me aanstel en dat ik gewoon harder moet optreden en dat is het. Hij is nogal van de oude stempel, nukkig en het hoeft niet met allemaal poespas. Dus van hem hoef ik geen steun te verwachten met grondwerk. Ik kan wel mijn instructrice eens vragen.

Ik zal voorlopig ruim de tijd nemen om haar te poetsen enzo (wordt nog leuk met een ongeduldig paard) en het zo ver uit te werken dat ik haar alleen kan opzadelen :)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:46

Ze pikt jouw onzekerheid op, en dat maakt haar onzeker. Daar komt ook een stuk geduld om de hoek kijken, hoor. Wel jammer dat opa het niet zo serieus neemt. Gewoon meekijken en niks zeggen. De lichaamstaal zegt ook al veel hoor. Je moet alleen wel goed kijken, dat maakt het lastig. Filmen werkt ook heel goed. Je ziet dan ook precies de reacties over en weer.
Nog een tip: hou de tijd kort, waarin je werkt. Ze moet ook wennen. in het begin mocht ik niet langer dan tien minuten rijden. Gaat het goed, duidelijk belonen met je stem, een aai of zo iets. Wat werkt moet je vasthouden, en van daar uit rustig verder uitbouwen. Ze is al 14, en het leren zal wat meer tijd in beslag nemen. Het is voor haar ook weer even 'nieuw'.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:49

zoutenootjes schreef:
Ze pikt jouw onzekerheid op, en dat maakt haar onzeker. Daar komt ook een stuk geduld om de hoek kijken, hoor. Wel jammer dat opa het niet zo serieus neemt. Gewoon meekijken en niks zeggen. De lichaamstaal zegt ook al veel hoor. Je moet alleen wel goed kijken, dat maakt het lastig. Filmen werkt ook heel goed. Je ziet dan ook precies de reacties over en weer.
Nog een tip: hou de tijd kort, waarin je werkt. Ze moet ook wennen. in het begin mocht ik niet langer dan tien minuten rijden. Gaat het goed, duidelijk belonen met je stem, een aai of zo iets. Wat werkt moet je vasthouden, en van daar uit rustig verder uitbouwen. Ze is al 14, en het leren zal wat meer tijd in beslag nemen. Het is voor haar ook weer even 'nieuw'.

Fijne reactie, ben het hier volkomen mee eens hoor :)
Ze is nu 2 jaar voor de wagen beleerd maar begon afgelopen zomer pas met uitproberen.. Met rijden beloon in de les ook erg veel. Ik weet ook dat ze nog niet de conditie, kracht en spieren heeft om het de hele les vol te houden dus ik stap regelmatig tussendoor en beloon haar dan ook uitbundig.
Onder het zadel hebben we gewoon wel al een klik. Maar als ik er naast sta is het gewoon nog erg lastig. Ik hoop dat het filmen lukt!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Boos worden of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:14

Succes, het komt vast helemaal goed.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:31

Rubber_Duck schreef:
Opa neemt me overigens niet serieus. Hij denkt dat ik me aanstel en dat ik gewoon harder moet optreden en dat is het. Hij is nogal van de oude stempel, nukkig en het hoeft niet met allemaal poespas.

Dat rechtlijnige geen poespas zal hij ook wel naar het paard uitstralen, zij weet dan precies waar ze aan toe is. Tweede project erbij: opa wat stroop om de mond smeren, dat hij toch zo'n goede paardenman is, dat je graag wil leren hoe hij dat doet, dat je het fijn zo vinden van zijn jarenlange ervaring te profiteren. Maar dan dat het nèt niet slijmerig overkomt ;)

Voor de rest: niet forceren. Hou het leuk voor het paard, hou het leuk voor jezelf. Dat straalt vertrouwen uit en kom je in een positieve spiraal. Boos worden helpt in zo'n situatie sowieso niet.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:29

Bij Youtube kan je filmpjes op zoeken over grondwerk.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:33

Rubber_Duck schreef:
Mijn opa spant haar alleen in voor de wagen en neemt haar dan mee hè, en af en toe moet ze het erf op voor de smid. Verder niks. Hij is dan wel dagelijks op stal en als ze bijv naar binnen wil rennen corrigeert hij haar wel maar verder niks. Het enige wat ik van opa zou moeten 'leren' is hoe ik respect krijg.

Tendance, dat is mijn eerste reactie dus ook, het is namelijk nergens voor nodig. Er zijn geen drukplekken van het zadel of singel te zien en tijdens het rijden is er ook niets aan de hand, behalve wanneer je dus wil zadelen en singelen en dus dicht bij haar en haar buik oid moet komen?


Bij de pony van mijn moeder waren ook geen drukplekken of niks te zien en hij vertoonde ook geen vreemd gedrag tijdens het rijden, maar een bezoek van de osteo twee weken geleden heeft toch wel uitgewezen dat hij helemaal vast zat in zijn rug DOOR het zadel. Een paard laat niet altijd iets merken als het pijn heeft, dus als ik jou was zou ik toch maar eerst zeker zijn dat je alle medische/zadelklachten kan uitsluiten ;)