vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 23:17

HoiHoi,

mijn nieuwe paardje is een echt varkentje in de stal! -O-
Vind niets leuker dat gezellig in zijn eigen mest gaan slapen/liggen met als gevolg dat onder zijn buik en hier en daar op zijn lichaam het haar zodanig aan elkaar klit dat ik het met gewoon borstelen niet proper krijg.
Wassen doe ik liever niet met dit weer.

Ikzelf dacht aan de green spot remover maar heb bang dat die niet effectief genoeg is en enkele keren/week gebruikt mag worden..

Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!


Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:20

Schrobben, schrobben en nog eens schrobben! Een goede roskam en harde borstel, daarna met de zachte erover om het stof eruit te krijgen.
En natuurlijk zn stal proper houden, of evt. op het land? Dan zal hij niet zo snel in de poep liggen

niek_aaron
Berichten: 558
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: NB

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:23

zomers op de paddock is mijn merrie brandschoon, maar nu op stal echt zo vies....

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:26

Heb de mijne 1 december nog gewassen, niks aan de hand, de 6 december nog in de fleece deken úren in de regen gestaan op het open veld en bibberen deed die beide keren wel flink, maar ziek is die er niet van geworden. Ik zelf zou dus gewoon wassen als je een binnenplaats hebt of warm water.
Kan overigens ook, emmer warm water met sop en spons :))

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 07:51

Hij kan zowel binnen als buiten wanneer hij dat zelf wenst. Maar toch gaat hij elke keer in zijn mest liggen 's nachts.. Dus hij mest in zijn stal en gaat er gewoon vervolgens inliggen..
Warm water en een binnenplaats zijn hier niet voor handen.. Alleen ijskoud water :brr: .

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:54

Rubber roskam en een heleboel vrije uren plannen...

In korter tijdsbestek: pensionstal in de buurt vragen of je tegen betaling gebruik mag maken van de wasplaats en het solarium en het eruit wassen. Daarna regelmatig goed insprayen dat hij min of meer vuilafstotend wordt.

Voor volgende winter: deken met buikflap kopen ;)

Of: Deze winter het rijden enzo opgeven en wachten op de verharing, dan komt het er vanzelf af.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:02

Rubberen of metalen roskam en flink borstelen. De harde stukken krijg je daarmee er wel van af, de groene verkleuring is een ander verhaal. Maar die kan geen kwaad, ziet er alleen wat raar uit.
Onze tinker is ook zo n smeerkees. Die poept eerst een hoofdkussentje en gaat daar dan inliggen. Zelfs buiten in de wei krijgt hij het voor elkaar om in de poep te gaan liggen. Daar waar zijn deken zit is hij wit de rest is muisgrijs met groene en bruine verkleuringen. Ik heb een ouderwetse metalen koeienrosborstel en daarmee krijg je best veel weg.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 19:54

Hij is ook maar 2 jaar en heb hem nog maar erg recentelijk. Is nog volledig groen dus moet alles nog leren. Wordt dus nog niet bereden en ga hem sowieso geen deken opleggen omwille van esthetische redenen.
Helaas ook geen pensionstal in de buurt waar ik hem onder solarium kan plaatsen.. Het enige dat ik hier dus hoor is metalen roskam (met rubberen lukt het niet) en aan mekaar geklitte haren afsponsen? Eventueel met de green-spot remover af en toe erover?

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:59

Als hij twee is zul je er vermoedelijk ook nog niet veel mee doen? Dan zou ik gewoon wat je eraf krijgt eraf poetsen en verder wachten op de verharing.
Metalen roskam (of bijv. zweetmes) zou ik zelf niet doen, soms trek je de plukken vacht er dan met huid en al vanaf.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:04

Als ie pas 2 is en je er toch niet echt iets mee doet, waarom moet ie dan persé helemaal schoon worden/zijn? Haal het ergste er met een stalen roskam of plastic pennetjesborstel af en laat 'm verder lekker paard zijn zolang het nog kan. Als je er eenmaal mee aan het werk gaat, kan ie zich dat getrut met borstels de rest van z'n leven nog laten welgevallen.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:06

Nee,, ik probeer hem nu vooral langzaam aan de basis wat bij te brengen (wat super goed gaat). Zoals respect hebben voor mijn ruimte, halster, meelopen, voetjes geven, voetjes geven, voetjes afspoelen, hier en daar eens een "eng" voorwerp introduceren,... . Vraag me alleen af of die klitten zijn huid niet irriteren.. Dat is ook de reden dat ik me wat zorgen maak.
Laatst bijgewerkt door kellykeuhh op 10-12-13 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

babssaartje
Berichten: 146
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: voor mij een weet voor jou een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:07

een deken ik weet niet of hij/zij die nu op heeft? goed met de rosborstel poetsen. en misschien is scheren ook een oplossing

saartje, je was een topper!
knhs instructieweek 11
hup hollandhup

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:07

je kunt misschien beter de stal iets schoner houden?Die van mij mesten ook s'nachts als ze op stal staan,maar die hebben geen plakaten stront op hun lijf hoor.Dus ik vermoed dat het iets met hygiene te maken heeft.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:15

Stal wordt altijd proper onderhouden. Ligt vol houtkrullen en is dus ook makkelijk proper te houden. Toch gaat hij elke keer vlak nadat hij (of weidegenoot) gemest heeft hierin liggen.. Ook kan ik momenteel alleen 's avonds gaan dus heeft de mest al een nacht en een dag gehad om "in te trekken" & "op te drogen"..

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:41

Misschien helpt het om een deken op de doen. Ik zou wel en sterke regendeken op doen en goed in de gaten houden hoe hij erop reageert!

Stal Qlincy / http://www.charissaijff.nl/
Een wedstrijd win je thuis

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:47

Gewoon laten voor wat het is. Stoort je paard minder dan dat je daar aan zit te trekken en doen. (slechte, pijnlijke ervaring tijdens het leren) In de lente komen die klitten er mooi flok per flok vanaf... En anders dan mooi knippen. Maar nu gewoon laten...

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:48

Laat hem op het land met inloopstal? een 2jaar hoort zo weinig mogelijk op stal te staan, en als hij er niet in staat kan hij zich ook niet aansmeren

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:52

Mijne had dat vorig jaar ook. Heb het ergste er zoveel mogelijk proberen af te halen, maar wat niet ging, heb ik laten hangen tot ze begon te verharen en ik het eraf kon plukken.

Dit jaar probeer ik haar gewoon veel vaker uitgebreid te borstelen. Hopelijk gaat dat voldoende zijn.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 22:45

Miekemuis: Hij staat inderdaad op het land met inloopstal.. Toch kiest hij er telkens voor in de mest te gaan liggen.

Dus best gewoon laten zitten tot komende lente?

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:51

Mijne ging (gaat) idd ook liggen in de mest in de grote schuilstal. :roll:

Zou idd gewoon kijken wat je eraf kan halen met de borstel, maar de rest gewoon laten zitten tot de lente. Wassen vind ik nou toch ook niet direct ideaal, of je moet hem met de haardroger kunnen droger achteraf. :D
(Prachtige pony's trouwens in je profiel !)

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:56

Ik heb ook zo een smeerkees, stal wordt elke dag gemest maar mevrouw gaat er gewoon bewust in liggen, bovenop een dikke plark kak ligt t gewoon t warmst :P

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:05

Ik lees mee en hoop op het ultieme antwoord... :P

Heb hier een oudje lopen met dun, kwetsbaar velletje. Hij gaat ook standaard in de mest liggen en hangt dus vol klitten.. Vorig jaar heeft hij er zelfs een behoorlijke wonde door gekregen...

If it's not an Icelandic, it's just a horse.
Lessen en training van IJslandse Paarden: https://raudidalur.weebly.com/

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: vuil, aan mekaar geklit en bemeste vacht proper krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 07:54

Voor die laatste heb ik dus ook wat bang.. ik denk dat ik af en toe eens een spons erbij ga nemen en wat warm water van thuis in een jerrycan.. Zien of ik er zo wat af krijg. En daarna eventueel met greenspot remover over.

Solleke_Noah

Berichten: 11053
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:10

Hier geen paarden die in de mest gaan liggen, maar uitgebreid rollen op natte kleigrond, dat klit ook zo fijn :P Wij gebruiken een metalen roskam, super handig! Zelfs bij het oudje met gevoelig velletje. Verder zou ik de ergste klitten wegknippen.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 08:17

Kleigrond is hier ook aanwezig.. Laten we hopen dat hij dat maar niet ontdekt.. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariskaFally, marte_kandia, nuscaniels en 9 bezoekers