grondwerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:18

Heeel erg vaak wordt het woord grondwerken gebruikt...

Wat valt hier allemaal onder en is het goed voor je paard om het 1 en ander te doen buiten rijden?

(ik longeer niet omdat hij dat niet kan en niet echt geleerd heeft)

danjulliewelll! :)


Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:28

Het klinkt een beetje onduidelijk... Wat is je vraag?

Btw, als je je paard niet kan longeren omdat hij dat nooit geleerd heeft, is het juist goed om daar mee te gaan beginnen.

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:43

Ja, eigenaar houdt er ook persoonlijk niet zo van... vind dat ook een beetje vaag hoor maar dat is nou eenmaal zo...

Nou wat is grondwerk, wat valt eronder, is het goed voor je paard, moeilijk?, moet je erin lessen.. Heb er weinig ervaring mee.

Ook bijvoorbeeld natural horsemanship, wat is dat?

Carmenxoxo
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: Huissen & arnhem

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:45

Je paard trainen vanaf de grond, dit kan vd zijn maar ook longeren.

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:05

Ik zelf doe bijvoorbeeld veel grondwerk oefeningen met de kaptoom. (Grondwerk kan erg goed werken voor de soepelheid en het recht richten van je pony/paard).

Aan de kaptoom doe ik dan de teugels vast em die sla ik er gewoon omheen net zoals je ze hebt als je gaat rijden. Ik pak ze dan aan 1 kant van de hals vast zodat ik daarmee kan sturen tegelijkertijd heb ik vaak een zweepje bij de hand om kleine aanwijzingen te geven zo loop je dus naast je paard en kun je het paard corigeren door middel van een duwtje of tikje/aanwijzing. Ik kan het niet erg goed verwoorden.

Hier een voorbeeldje wat grondwerk onder andere inhoud. Zij werkt ook met de kaptoom ik zelf doe het iets anders omdat ik haar manier wat onhaandig vind.Maar dit was het beste voorbeeld wat ik kon vinden. http://youtu.be/n8QP2oNHauI

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:08

De eerste oefening in "grondwerk" is longeren en je paard leren gehoorzaam in stap, en draf te gaan en halt te houden, linksom en rechtsom.
Het is de basis van alles, als je paard en jij dat niet beheersen dan zou ik nog even wachten met verder gaan.
Daar heb je voorlopig je handen al vol aan....

Als je het longeren goed bevestigd hebt koop je een boekje over grondwerk om de volgende stap te gaan zetten.

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:33

Inderdaag ik zou als ik jou was toch echt eerst beginnen met longeren.


LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:43

Allemaal heel erg bedankt :) Moet inderdaad echt longeren :) Wil dat ook graag en heb er ervaring mee dus gaat lukken.

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:44

Ruth1995 schreef:
Ik zelf doe bijvoorbeeld veel grondwerk oefeningen met de kaptoom. (Grondwerk kan erg goed werken voor de soepelheid en het recht richten van je pony/paard).

Aan de kaptoom doe ik dan de teugels vast em die sla ik er gewoon omheen net zoals je ze hebt als je gaat rijden. Ik pak ze dan aan 1 kant van de hals vast zodat ik daarmee kan sturen tegelijkertijd heb ik vaak een zweepje bij de hand om kleine aanwijzingen te geven zo loop je dus naast je paard en kun je het paard corigeren door middel van een duwtje of tikje/aanwijzing. Ik kan het niet erg goed verwoorden.

Hier een voorbeeldje wat grondwerk onder andere inhoud. Zij werkt ook met de kaptoom ik zelf doe het iets anders omdat ik haar manier wat onhaandig vind.Maar dit was het beste voorbeeld wat ik kon vinden. http://youtu.be/n8QP2oNHauI


Heeeel heeeel heeel erg fijn :)

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:56

@Lievesjors. Maar zoals ik al zei zou ik eerst beginnen met longeren, en als hij dit een beetje onder de knie heeft kun je wel wat beginnen met grondwerk. Niet teveel vragen in het begin gewoon rustig op bouwen. Eventueel kun je met de eigenaar overleggen (benoem waar het goed voor is: soepelheid en bijv het rechtrichten) en het eerst misschien samen doen dan kan de eigenaar zien of het goed gaat en of ze het geschikt vind voor haar paard/pony.

Volgensmij kun je er best wat over vinden op internet, ik kwam sites tegen zoals paardenbegrijpen.nl kijk eerst eens voor wat informatie dat kan ook helpen!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:58

in feite is longeren ook een vorm van grondwerken, alles wat je naast je paard doet is grondwerken :)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:36

RT-V >> TVG

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Re: grondwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 22:13

Ja inderdaad! Dankjewel!

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 08:40

Elles schreef:
RT-V >> TVG



Wat bedoel je hiermee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers