De witte professor en ik

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:49

Ik ben nu 8 weken een combinatie met deze mooie witte ruin. Ik noem hem gekscherend "de professor" omdat hij t/m Grand Prix niveau is opgeleid, incl. eners, passage en piaffe, en echt mijn leermeester is. Ikzelf reed 5 jaar geleden L/M niveau, maar ik ben door jaren niet te rijden wel wat teruggezakt naar B niveau, als ik zo mijn eigen rijden evalueer.


Het is geweldig om op zo'n paard te mogen rijden. Het voelt alsof ik jaren in een Fiat Panda heb gereden, en nu een Ferrari onder mijn kont heb. Hij vergeeft gelukkig al mijn fouten, al laat hij soms met een grapje of een bokje weten dat ik het toch niet helemaal goed doe :D

We willen ons geluk beproeven in de B vanaf 2014. Maar in de training test ik soms wel eens wat knopjes uit, ook al gaat het niet altijd even goed :D :D (Achja iedereen moet ergens beginnen toch _O- )

Mijn grootste werkpunten zijn mijn benen die vaak hun eigen leven leiden, en mijn handen. Ik val soms toch terug in wat vast houden, i.p.v. goed meeverend contact en vaak wat piano handjes.

Z'n grote neusgaten _O-

Jammer dat deze onscherp is


Proberen hem iets te sluiten



Interessante compositie van m'n vriend :+

Braaaaaaf paard

En nog 2 van een tijd geleden




En nog wat materiaal in beweging...

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:04

Leuke combi zijn jullie en je zit echt keurig :D ; daarom is het zo jammer dat je je voeten veel te ver door de beugels doet en vaak als kapstokken houdt. Vooral die waar je probeert wat meer te sluiten. Daar heb je je hele been uitgedraaid. Misschien toch eens proberen je beugels een gaat korter te doen, zodat je in ieder geval je hak wat laat zakken en het niet zo makkelijk meer is om je hele voet naar buiten te draaien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:08

Wat een prachtig dier, ik vind het er al beduidend beter uit zien dan je vorige topic, dat voorop!
Wat het plaatje helemaal af zou maken, is als jij nog iets meer ontspannen zou gaan zitten en je benen zou laten afhangen. Nu lijk je wat op te spannen en daardoor steek je je benen wat af! :) Als je meer ontspant in je lichaam, gaan je armen ook meteen ontspannen en is de kans reëel dat je ook meteen van dat vasthouden af bent! ;) En dan denk ik ook dat het neusje er meteen fijner uit gaat komen. ;)

Maarrrrr!!!!!! Neem dit niet te zwaar op want ove het algemeen vind ik het er gewoon fijn uit zien! Zeker de appuyementen vind ik erg mooi tonen zo op foto. Hij is fijn actief, ook achteraan. Dat er boven in kruipen en wat "kort" in de hals worden is heb ik het idé, toch ook een beetje een arabieren-moeilijkheidje. Is niet altijd simpel om dat er uit te rijden en op een aantal foto's rijd je hem gewoon fijn op lengte waardoor ik het idé heb dat het eerder momentopnames zijn (korte momenten van spanning waardoor ie even wat strak wordt in het lijf). Maar daarna heb je hem weer fijn en dat op zich is ook al een kunst! :)En dat gaat je volgens mij nog makkelijker af gaan als je iets meer ontspannen gaat zitten! Prachtig dier is het! :)

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:13

Jij op B niveau teruggezakt? :evaw: Hihi. Ziet er hartstikke goed uit!
Kan qua commentaar met Ayasha meegaan.
Lekker genieten, maar dat doe je vast :D

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:17

Het ziet er hartstikke goed uit hoor op zo'n peerd met zoveel knopjes! :D
Ik ben het met Ayasha eens qua commentaar op je beenhouding.
Jullie komen er wel hoor, het is wel een beauty hoor.. *\o/*

Als het je lukt de puntjes op de I te zetten.. Zó chique! :D

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 19:26

Dankjullie wel voor de leuke reacties!!

Jullie weten precies m'n pijnpunten hihihi.

Mijn benen vind ik vreselijk moeilijk. Tot een paar weken terug trok ik ze ook nog heel erg op als ik been gaf, dat heb ik nu gelukkig afgeleerd. Maar inderdaad, nog steeds flinke kapstokken _-:(
Ik zal eens een gaatje korter proberen... Hoop dat het scheelt :D


Mijn algehele gespannenheid klopt ook helemaal!! Het is een vrij sensibel/schrikkerig paard, en ik ben niet zo'n super handige ruiter. Dus als ik voel dat hij spanning opbouwt (bijv. wanneer we naar de enge hoek rijden) dan neem ik die spanning helemaal over, i.p.v. die af te laten vloeien. Dat gaat nu steeds beter, maar is echt een punt waar ik goed aan moet werken!
Ik merk idd ook dat die hele gespannenheid doorwerkt in mijn hele houding, maar ook in zijn houding (idd soms wat te kort of wat te strak). Iemand daar nog goede tips voor?
De stukken dat we niet bij "enge hoeken" of bakkabouters rijden kan ik namelijk wel helemaal ontspannen en loopt hij ook heel soepel en mooi voor de loodlijn (EN heb ik meteen meeverend contact, ipv dat ik strak wordt in m'n armen/handen).

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:29

Heb je les met dit geweldige paard? Want volgens mij kun je het wel, maar eerlijk gezegd zie ik toch heel wat dingen die mis gaan en volgens mij is dat zonde.

In ieder geval succes met de wedstrijden volgend jaar!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:33

Wat een leuk dier en wat fijn dat je zo'n leermeester hebt :D

Op de foto's zie ik je nog teveel knutselen in plaats van rijden. Al die oefeningen zijn enig en leuk om te voelen, maar zonder eerst een goede basis bij jezelf te leggen worden het meer kunstjes dan dressuur. Mijn tip is: ga eerst terug naar het begin: je houding en zit. Zorg dat je paard goed van achteren naar voren loopt en als dat allemaal meer bevestigd is komen de oefeningen vanzelf.

Succes!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 19:37

Pacific schreef:
Heb je les met dit geweldige paard? Want volgens mij kun je het wel, maar eerlijk gezegd zie ik toch heel wat dingen die mis gaan en volgens mij is dat zonde.

In ieder geval succes met de wedstrijden volgend jaar!


Ja we hebben ook les! Ik rij hem nog maar kort dus heb nog maar 2 lessen gehad!

Kun je de dingen die je mis ziet gaan misschien benoemen? Ik wil graag leren en verbeteren!

Pletje123 schreef:
Op de foto's zie ik je nog teveel knutselen in plaats van rijden. Al die oefeningen zijn enig en leuk om te voelen, maar zonder eerst een goede basis bij jezelf te leggen worden het meer kunstjes dan dressuur. Mijn tip is: ga eerst terug naar het begin: je houding en zit. Zorg dat je paard goed van achteren naar voren loopt en als dat allemaal meer bevestigd is komen de oefeningen vanzelf.


Daar heb je helemaal gelijk in!! Ik moet ook zeggen dat ik niet al te vaak de moeilijkere oefeningen probeer!
Een "normale" training bestaat uit basis werk (schakelen en volte's) , in een wat moeilijkere training een keer wijken of schouderbinnenwaarts...
Alleen als m'n vriend mee is om te filmen dan probeer ik wel eens wat extra's (om te kijken hoe het er later vanaf de grond uitziet) :+ :D

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:40

Wat leuk zo'n paard. Je oefeningen zijn nog zeker niet perfect, maar je rijd ook geen gp he. Ik zou voor je pirouette meer terug rijden nu mis je de verzameling, en opletten dat hij niet door je binnen kan valt. Zo is je appyument ook nog af en toe met zijn achterband voor. Ik zou lekker aan de basis beginnen en vooral ontspaning. En af en toe een leuke oefening mee pikken. Heel veel succes met je leermeester maar dat gaat vast goed komen ;)

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:42

Wat een prachtig paardje. Ik mag jaloers zijn haha :D Je weet wat je moet verbeteren en ik zou daar dan maar lekker op gaan werken. Als het zo goed blijft gaan, komen jullie denk ik nog heel ver en word jij op een dag misschien zijn leermeerster(es):P

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:43

Ik heb helaas écht geen tijd om ieder punt te benoemen en tips te geven, maar ik kan je wel een site geven waar je vast wat aan hebt. Ik zal hem je even PBen.

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:45

hoi een tip, je mag je zadel net iets meer naar achteren neerleggen gr

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:10

Voor de spanning; heel bewust in en uit gaan ademen als je die voelt op komen en per uit ademing stel je je voor dat de spanning mee uit je lichaam gaat. Kans is groot dat als jij ontspannen door rijdt, hij niet meer/veel minder zal schrikken!

esther19

Berichten: 24
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Schoonoord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:12

Leuk paardje (: mooie combinatie

irisloove

Berichten: 725
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:13

erg netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:16

Wat pletje idd zegt, ga lekker met de basis bezig :) Je knikt in in je heup met sommige zijgangen en ik vind hem er aan de voorkant soms niet lekker doorheen. Ik denk dat werken aan ontspanning voor beiden een mooie doel is om mee aan de slag te gaan. Wat Ayasha al zegt, denk aan je ademhaling, wordt bewust van je spanning, ga elke 5 minuten even je lichaam na, heb je spanning in je lijf, zit je nog wel recht? Als je daar bewust van wordt kun je dat steeds sneller gaan aanvoelen en herstellen. En idd als jij gaat ontspannen gaat het paard dat ook doen, een paard kan al voelen wanneer de hartslag omhoog gaat dus die pikken dat feilloos op :)

Succes!

Edit, ik denk ook dat dit zadel niet optimaal voor jou is, t lijkt wat groot voor je waardoor je wat gaat schuiven in het zadel en weinig steun hebt :)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:52

Wat ik denk te zien komt misschien ook door spanning. Ik heb het idee dat je óp het zadel zit, in plaats van "in" het zadel. Je kan proberen zonder beugels te rijden en je zwaar te maken (maar wel rechtop blijven zitten). Misschien dat er dan ook wat meer ontspanning in komt? Je gaat dan ook je bovenbenen langer maken en je knieën iets meer klemmen. Ik zie namelijk ook dat je je knieën naar buiten draait, waardoor je tenen dus ook naar buiten staan. Het is maar een tip, ik kan het ook verkeerd gezien hebben.
Het is verder erg leuk om te zien!!!

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:55

Wat fijn dat je zo'n fijn leerpaard hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:01

Ahhhh dit is nou een schimmel naar mijn hart! Zijn bouw vid ik geweldig, zijn instelling vind ik geweldig en zijn kleur en koppie oefff <3 ben zo dol op schimmels hihi. Jullie zijn een leuke combi! Denk dat je eventjes basis miet gaan rijden, vind hem soms iets eng in zijn hals. Op sommige foto's lijkt het alsof je je balans vind in de teugels. Een zit lesje zou misschien ook wel fijn zijn voor jullie! Als je hem nog maar zo kort rijd vind ik dat jullie al heel goed gaan hoor! Het lijkt alsof jullie elkaar al een poosje kennen namelijk! Vandaar dat ik de combi ook mooi vind! Veel plezier van dit knappe paard! Ik ga jullie topics volgen iig!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:02

Prachtig paard!
Leuk dat je er zo mee kan rijden. :j
Maar ik vind ook dat je eerst veel meer zelf klaar moet zijn voordat je een werkpirouette gaat doen en galopwissels, dan moet je eerst heel stil en goed kunnen zitten en een betere aanleuning weten te behouden en weten hoe je hem echt mooi in balans kunt rijden.
Genoeg om eerst nog aan te werken al snap ik dat die dingen wel heel leuk zijn om te doen, maar nog veel leuker als het er ook echt mooi uitziet.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:08

gaaf dat je de kans hebt om een paardje te rijden wat zoveel kan, hoop dat ik die kans nog eens krijg :D
jullie zijn een leuke combi :)

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:14

Wat geweldig leuk dat je van zo'n leermeester mag genieten! Wat een prachtig voorrecht om op deze manier het gevoel voor de oefeningen te mogen krijgen! Vergeet alleen niet aan de basis te werken. Voorwaarts en sensibel voor je hulpen, stabiele ontspannen aanleuning :) Geniet van je professor, hij zal je veel kunnen leren.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:14

Joolien schreef:
Wat pletje idd zegt, ga lekker met de basis bezig :) Je knikt in in je heup met sommige zijgangen en ik vind hem er aan de voorkant soms niet lekker doorheen. Ik denk dat werken aan ontspanning voor beiden een mooie doel is om mee aan de slag te gaan. Wat Ayasha al zegt, denk aan je ademhaling, wordt bewust van je spanning, ga elke 5 minuten even je lichaam na, heb je spanning in je lijf, zit je nog wel recht? Als je daar bewust van wordt kun je dat steeds sneller gaan aanvoelen en herstellen. En idd als jij gaat ontspannen gaat het paard dat ook doen, een paard kan al voelen wanneer de hartslag omhoog gaat dus die pikken dat feilloos op :)

Succes!

Edit, ik denk ook dat dit zadel niet optimaal voor jou is, t lijkt wat groot voor je waardoor je wat gaat schuiven in het zadel en weinig steun hebt :)


Bedankt, dat is een goeie tip die ik zeker ga gebruiken!

Het zadel is inderdaad voor mij zeker niet ideaal, zeker omdat ik hou van een zadel met veel steun waarin je lekker "opgesloten" in zit. Zo is mijn eigen zadel ook, dus is het even een ommezwaai naar zo'n "open" zadel waarin je een beetje aan je lot wordt overgelaten! Maar dat mag natuurlijk eigenlijk geen reden zijn voor een slechte zit (maar het maakt het wel een stuk moeilijker hihi := )

Share: Wat een leuk berichtje :D Hij is ook echt een paard die je vanzelf heel leuk gaat vinden, hij heeft echt z'n eigen karakter en gebruiksaanwijzing, maar als je hem respecteert dan krijg je dat dubbel en dwars terug. Zo lang ik hem eerlijk rijdt is hij ook eerlijk terug! En als je niet zit op te letten dan laat hij dat wel weten _O- Dan springt hij opeens voor de lol weg haha.

MirandaFuego schreef:
Prachtig paard!
Leuk dat je er zo mee kan rijden. :j
Maar ik vind ook dat je eerst veel meer zelf klaar moet zijn voordat je een werkpirouette gaat doen en galopwissels, dan moet je eerst heel stil en goed kunnen zitten en een betere aanleuning weten te behouden en weten hoe je hem echt mooi in balans kunt rijden.
Genoeg om eerst nog aan te werken al snap ik dat die dingen wel heel leuk zijn om te doen, maar nog veel leuker als het er ook echt mooi uitziet.


Klopt, daar zijn we nog lang niet klaar voor!!! Maar af en toe kan ik het niet laten om even Anky te spelen haha :D :D . Maar in de normale trainingen is wijken zo ongeveer het moeilijkste wat we doen. Die hogere oefeningen (ook het appuyement) is echt een uitzondering en voor we daar echt serieus aan gaan beginnen zullen we een tijd verder zijn denk ik!

Anoniem

Re: De witte professor en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:21

T is dat k zelf ook een onwijs leuk schimmeltje heb staan anders zou k haast zeggen k ben jaloers.
Wat een onwijs leuke pony en leuke combi zijn jullie!
En terug gezakt naar B niveau? Knap rijden kan je dan voor een B ruiter :P
Ziet er super uit, kan niks anders zeggen :)