Help, pony is erg bang!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jopaardjoJarig

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Help, pony is erg bang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:59

Hallo allemaal,

Ik heb samen met een vriendin een 13 jarige New Forest pony, we hebben hem nu al 2,5 jaar.
Het is een leuk beestje en het rijden gaat goed enzovoort.
Maar de laatste tijd is hij erg bang tijdens het rijden in de bak.
Dat komt doordat de sportvelden tegenover onze buitenbak deels weg zijn gehaald en dat nu de chillplek is geworden voor hangjongeren. Hij is en blijft gespannen in de buitenbak, ookal zit er op dat moment niemand. En het is dan niet zo dat hij het alleen spannend vindt als hij er langs loopt, nee, ik kan niet eens meer een normale volte met stelling rijden omdat hij alleen maar wilt kijken naar die ene kant.
En het is niet zo dat hij normaalgesproken heel bang is, laatst namelijk nog een schriktraining met hem gedaan, en dan is meneer nergens bang voor.

Heeft iemand een goede tip voor ons, want het rijden wordt nu veel minder leuk en we rijden hem de laatste tijd omdat we hem dressuurmatig gewoon even goed willen trainen, maar plezier hebben we er steeds minder in, en dat vinden we echt heel jammer..

Dus kan iemand ons helpen? :o

jopaardjoJarig

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Re: Help, pony is erg bang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:18

niemand?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Help, pony is erg bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:21

Rustig je topic staat er nog maar net op.

Het is niet erg raar dat je pony nu bang is. Er is een verandering aan de omgeving waar jij met je pony altijd gereden hebt.
Daar zou mijn paard ook aan moeten wennen.
Ik zou zeggen, als hij schrikt dan moet je er niet te veel op reageren. Benen niet aanspannen, teugels niet strakker pakken. Gewoon doorrijden.
Dan merkt je pony ook wel dat er niks aan de hand is.

pien_2010

Berichten: 43258
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:46

Als mijn paardje zo bang zou zijn en kijkerig dan zou ik de keer erna eens ipv rijden haar aan het halstertouw meenemen naar de plek en dan gaan we samen met zijn tweetjes eens gezellig al die enge boskabouters en hangkabouters onderzoeken. Ik zelf zou daar gewoon eens alle tijd voor nemen. Wellicht kun je haar daar ook wat laten grazen. Ook als er mensen zijn zou ik gewoon gaan want jij bent er immers bij en dan is als het goed is de wereld al veel minder eng voor je paard en kan hij zijn nieuwsgierigheid uitleven. Ga een praatje maken met die jongeren en vraag of ze eens iets tegen je paard willen zeggen. Paarden zijn net autisten. Verandering van omgeving hoe klein ook, kunnen ze helemaal van slag brengen. De sensibele paardjes zijn er gevoeliger voor dan de wat "aardsere" paarden. Dus probeer maar gauw het geheel te doorbreken zodat ze tijdens het rijden niet steeds banger en banger wordt. Is namelijk nergens voor nodig want er is niets aan de hand wat niet opgelost kan worden. Benader het maar met wat meer humor. Daar kom je vaak een heel eind mee.
Hetzelfde hebben wij hier met de paarden gedaan toen de riolering aangelegd werd en onze rustige plek opeens in een werkplaats veranderde met allemaal grote machines. Toen we alles eens goed onderzocht hadden en de mannen met veel plezier de paarden hadden begroet en we zo een praatje hadden gemaakt konden we daarna weer alle kanten uit met de paardjes ook al veranderde de weg elke dag drastisch.

jopaardjoJarig

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:10

SindyKaya schreef:
Rustig je topic staat er nog maar net op.

Het is niet erg raar dat je pony nu bang is. Er is een verandering aan de omgeving waar jij met je pony altijd gereden hebt.
Daar zou mijn paard ook aan moeten wennen.
Ik zou zeggen, als hij schrikt dan moet je er niet te veel op reageren. Benen niet aanspannen, teugels niet strakker pakken. Gewoon doorrijden.
Dan merkt je pony ook wel dat er niks aan de hand is.


Bedankt voor de reactie. Maar het is niet zo dat hij schrikt, het is zo dat hij het continu eng vindt en er door afgeleid is. Hij blijft het spannend vinden, ookal doe ik alsof er niets aan de hand is, al enkele keren geprobeerd namelijk.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help, pony is erg bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:17

Misschien is je pony eens bang gemaakt door een paar jongeren?
Of kunnen die helemaal niet in de buurt komen?

jopaardjoJarig

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:59

pien_2010 schreef:
Als mijn paardje zo bang zou zijn en kijkerig dan zou ik de keer erna eens ipv rijden haar aan het halstertouw meenemen naar de plek en dan gaan we samen met zijn tweetjes eens gezellig al die enge boskabouters en hangkabouters onderzoeken. Ik zelf zou daar gewoon eens alle tijd voor nemen. Wellicht kun je haar daar ook wat laten grazen. Ook als er mensen zijn zou ik gewoon gaan want jij bent er immers bij en dan is als het goed is de wereld al veel minder eng voor je paard en kan hij zijn nieuwsgierigheid uitleven. Ga een praatje maken met die jongeren en vraag of ze eens iets tegen je paard willen zeggen. Paarden zijn net autisten. Verandering van omgeving hoe klein ook, kunnen ze helemaal van slag brengen. De sensibele paardjes zijn er gevoeliger voor dan de wat "aardsere" paarden. Dus probeer maar gauw het geheel te doorbreken zodat ze tijdens het rijden niet steeds banger en banger wordt. Is namelijk nergens voor nodig want er is niets aan de hand wat niet opgelost kan worden. Benader het maar met wat meer humor. Daar kom je vaak een heel eind mee.
Hetzelfde hebben wij hier met de paarden gedaan toen de riolering aangelegd werd en onze rustige plek opeens in een werkplaats veranderde met allemaal grote machines. Toen we alles eens goed onderzocht hadden en de mannen met veel plezier de paarden hadden begroet en we zo een praatje hadden gemaakt konden we daarna weer alle kanten uit met de paardjes ook al veranderde de weg elke dag drastisch.


Bedankt voor je uitgebreide reactie!
We zijn gister ook met hem aan het halster even wezen kijken daar, hij vond het aardig spannend, maar we gaan er nu elke dag gewoon even bij kijken met hem. Ik hoop dat dat gaat helpen. :)

jopaardjoJarig

Berichten: 457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 16:28

mika11 schreef:
Misschien is je pony eens bang gemaakt door een paar jongeren?
Of kunnen die helemaal niet in de buurt komen?


Ik ben er bijna helemaal zeker van dat dat niet het geval is, ken namelijk een aantal jongens van die groep en een daarvan heeft zelf ook paardgereden dus zal dat zeker niet doen!

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help, pony is erg bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:25

Je weet dat hij het raar vindt dat er dus iets is veranderd in de omgeving. Probeer je pony te laten concentreren op het rijden. Als hij iets eng vindt moet je het een beetje negeren en gewoon doorrijden en doen alsof er niks aan de hand is. Anders loop je eerst een paar rondjes door de bak voor het rijden?

Succes! :)

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:26

jopaardjo schreef:
mika11 schreef:
Misschien is je pony eens bang gemaakt door een paar jongeren?
Of kunnen die helemaal niet in de buurt komen?


Ik ben er bijna helemaal zeker van dat dat niet het geval is, ken namelijk een aantal jongens van die groep en een daarvan heeft zelf ook paardgereden dus zal dat zeker niet doen!


Ik denk dat ze jongeren over het algemeen bedoeld, en niet die jongerengroep.. :)