gehakselde mais

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

gehakselde mais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 18:00

Ik heb net even bij mijn buurman een emmertje gehakstelde mis gehaald om een pony wat dikker te krijgen. Hoeveel mag ik daar van voeren per keer ?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:30

Ik gaf mijn pony (E-pony) altijd ongeveer een halve emmer per dag. Je moet er idd wel mee oppassen, want ze kunnen er ook snel te vet van worden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:39

Ik geef een 4-tal kolven per dag, ze eet mooi de maïsjes eraf, het midden blijft liggen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:45

sonjabelgium schreef:
Ik geef een 4-tal kolven per dag, ze eet mooi de maïsjes eraf, het midden blijft liggen.


Die van mij zou dus heel die kolf naar binnen stauwen Haha! Vork

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:35

Kolfjes kregen ze bij ons dus eerst ook. Nu het mais van het land is kunnen we niet meer halen en zijn we overgegaan op gehakselde mais.
Deze pony moet echt dikker worden, vandaar dat we dit proberen. Maar de kolfjes gingen ook helemaal naar binnen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:45

gehakseld mais, hele kolven... Tos vreet het gelijk! Haha!
Maar met mais moet je opletten hoor, erg vet makend!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:56

Het stinkt behoorlijk , ze eet het redelijk goed op ik heb haar een halve emmer gegeven. Het is D - pony die 3 maanden terug een veulen heeft gehad. Ze staat al op 4 kg sport paarden brok maar ik wil haar lekker rond afleveren als ze weer terug naar de manege gaat.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 23:16

Als je je pony dikker wil krijgen kun je m (gehakseld)mais voeren, maar liever niet te lang achter elkaar, want het is eigenlijk niet geschikt voor paarden (wel voor varkens om ze vet te mesten). Je kunt je paard evt. ook musli geven, is beter. Een paard verteerd mais trouwens ook niet (goed).......

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:33

[qoute]maar liever niet te lang achter elkaar, want het is eigenlijk niet geschikt voor paarden[/quote]
Onze pensionpaarden krijgen allemaal twee keer per dag mais, en ze doen het er goed op hoor! Ik vind het op zich stinkspul, en voer hooi bij, maar lang achter elkaar kan dus geen kwaad

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:06

Max schreef:
Het stinkt behoorlijk , ze eet het redelijk goed op ik heb haar een halve emmer gegeven. Het is D - pony die 3 maanden terug een veulen heeft gehad. Ze staat al op 4 kg sport paarden brok maar ik wil haar lekker rond afleveren als ze weer terug naar de manege gaat.


Als de pony het veulen nog bij zich heeft drinken kun je beter merrie/veulenbrok(Havens) voeren. Hierin zit precies wat een lacterende merrie nodig heeft om op kracht te blijven (veel vit.A o.a.).
Sportbrok is voor paarden die prestaties moeten leveren en heeft duidelijk een heel andere samenstelling.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:24

Mijn paard is ook vrij mager en die geef ik een kiloschep gehakselde mais per dag. Naast haar gewone brok.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:32

Krijg nu wat!!!!!! Gisteren at m'n merrie'tje gewoon de maïsjes eraf, kolf bleef liggen, vorige winter ook ... EN NU deze morgen ... ze VREET HET HELEMAAL OP!!! Hoe Economisch zeg! hihihi ... Vlug nog wat zakken gaan trekken voor ze van het land af gaan. Trouwens, pellen jullie de maïs of eten die ponies die ook met de bladeren errond?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 09:42

Sugarmiss"]
[quote="Max schreef:
Het stinkt behoorlijk , ze eet het redelijk goed op ik heb haar een halve emmer gegeven. Het is D - pony die 3 maanden terug een veulen heeft gehad. Ze staat al op 4 kg sport paarden brok maar ik wil haar lekker rond afleveren als ze weer terug naar de manege gaat.


Als de pony het veulen nog bij zich heeft drinken kun je beter merrie/veulenbrok(Havens) voeren. Hierin zit precies wat een lacterende merrie nodig heeft om op kracht te blijven (veel vit.A o.a.).
Sportbrok is voor paarden die prestaties moeten leveren en heeft duidelijk een heel andere samenstelling.
[/quote]

Stom van me ik heb even op die zak gekeken het is inderdaad merrie brok. Ik krijg die zakken van de eigenaar had het niet in de gaten. Ze krijgt dus al merrie brok !

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:03

Ik voer mijn paard een emmer mais per dag. Ik heb het ooit aan een veearts gevragen of dat geen kwaad kon. En dat kan niet. Mais is energie zei hij. Je moet alleen het ontwormen goed bijhouden. Dus misschien iets vaker doen dan je nu doet.