Pony is in gedrag veranderd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:05

Hey Bokkers!

Ik heb mijn pony nu al 6 jaar. Hij is in die 6 jaar altijd een super pony geweest, heel braaf en rustig. Alleen is hij sinds een paar maanden erg veranderd in zijn gedrag. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik vind dit niet leuk natuurlijk. Hij is niet meer de pony die ik ken en dat vind ik heel erg jammer...

Ik heb hem gekocht als 3,5 jarige pony. Hij was toen al enorm braaf. Toen hij net bij mij thuis stond, kon ik meteen op hem rijden, hij schrok van niets. Ook op wandeling keek hij naar niets. Het leek wel alsof hij al jaren zadelmak was.
Ook de wedstrijden verliepen goed. Hij was rustig en braaf. Een ideale pony dus voor mij aangezien ik niet echt een held ben. :P

Nu is hij 9 en sinds dit jaar begon hij al wat te veranderen van gedrag. Hij werd veel heviger en had opeens alles gezien. Een fietser was eng, een wandelaar was eng, een blaadje dat bewoog was ook eng. Hij had zijn aandacht niet meer bij mij, maar bij alle andere dingen. Hij kan nu ook uren staren naar iets terwijl er (in mijn ogen) niets is.

In september is hij dan een maandje naar een andere stal gegaan (daar staat mijn ander paard normaal, maar hij ging een maandje op training dus dan kwam mijn pony er maar even staan) en daar is zijn gedrag gewoon super hard verslechterd. Het rijden ging totaal niet goed (osteopaat is een halfjaar geleden bij hem geweest en toen was er niets), hij had alles gezien en hij liep veeeel te hevig. Als de andere paarden die daar stonden, werden binnengehaald, dan kon je gewoon niet meer rijden. Hij begon te hinniken, liep de hele tijd te trippelen en begon zich op te boeien. Zo had ik hem nog nooit gezien. Het leek wel een onhandelbare hengst!
Ook grondwerk ging helemaal niet goed. Ik zette hem op de cirkel en hij begon te crossen. Hij ging echt zo snel dat ik soms dacht dat hij onderuit ging gaan. Ik kreeg hem ook helemaal niet rustig. Normaal loopt hij heel rustig aan het touw en kan ik hem in een buiging zetten, maar als ik die buiging dan vroeg, flipte hij gewoon helemaal.
Ook begon hij soms te steigeren als het niet naar zijn zin was. Als ik rechts zei en hij wou links, dan begon hij te steigeren zodat hij toch zijn zin kon krijgen. Dat pakt niet bij mij en daar wordt hij ook voor gestraft natuurlijk.

Ook kan hij in vrijheid met mij meelopen. Nu wilt hij dat niet meer doen. Hij blijft nu staan of hij loopt me voorbij en ik kan hem dan niet meer terugpakken, hij loopt dan gewoon weg van mij. Dat weglopen heeft hij ook nog nooit gedaan. Normaal komt hij als ik roep.

Ik doe ook al anderhalfjaar vrijheidsdressuur met hem. In het begin vond hij dit heel erg leuk. Hij leerde enorm snel bij en hij was ook erg enthousiast.
Ik heb in de zomer een stop gehouden omdat wij erg veel dazen hadden op de wei en hij werd daar gek van. Dus we hadden zo'n 3 maanden een pauze en ik pakte het in oktober weer op. Helaas ging dat ook niet goed. Alle kunstjes die hij kon, waren tegen zijn zin. Sommige kunstjes weigerde hij gewoon te doen. De buiging en het compliment krijg ik er dus niet meer uit. Hij staat in de spagaat en hij blijft daar heel lang staan ook al vraag ik iets. Ik heb dan een wortel in mijn hand om hem te lokken, maar daar kijkt hij gewoon niet naar. Hij staat eigenlijk een beetje te slapen (wat dan raar is, aangezien hij verder heel erg hevig is :? ). Als ik dan mijn stem verhef omdat ik toch iets verwacht van hem, dan loopt hij weg en kan ik hem weer niet terugpakken.

Hij is altijd mijn dikke vriend geweest, maar nu vind ik het gewoon niet meer tof om met hem bezig te zijn.
Ik denk dat jullie ook wel kunnen lezen dat hij erg veranderd is. Weten jullie hoe dit komt of wat ik hieraan kan doen? Ik ben eigenlijk echt radeloos ;( Het is gewoon niet meer de pony die ik 6 jaar geleden heb gekocht...

Groetjes
Anthea

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:08

Vreemd verhaal. Ik ben normaal niet zo van de dierenarts, maar als dit mijn paard zou zijn dan zou ik aan de dierenarts vragen om bloed te onderzoeken en het paard eens na te lopen. Tevens is zijn voer veranderd?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:12

Zijn voer al jaren hetzelfde. Ook de hoeveelheid blijft hetzelfde (in de zomer krijgt hij ietsjes minder omdat hij dan veel gras heeft).

DA kan ik mss wel eens opbellen. Maar zou hij dan iets kunnen hebben waarvan hij zo veranderd in gedrag?

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:40

Kijk Anthea als je hem nu net zou hebben dan zou het kunnen dat je geen goede (bege)leider zou zijn of anders gezegd dat jullie gezagsverhoudingen niet zouden kloppen. Maar als na zes jaar het gedrag van je paard veranderd en er is verder niets veranderd dan zou ik toch gaan denken aan de gezondheid van het dier. Tenminste als een van mijn paarden zo'n gedragsverandering zou laten zien (ze zijn net als jouw paard echt mijn vrienden en gewoon super braaf), dan zou ik het toch als er verder niets veranderd is gaan zoeken in de medische hoek.
Tja en wat hij dan zou kunnen hebben is speculatie: ogen, oren? ziekte vandaar bloedonderzoek? Iets intern aan de organen (bloedonderzoek zou je daarbij kunnen helpen), rug of been- spier- pezen? Neurologisch iets? Dat kan natuurlijk van alles zijn.
Het enige wat je weet is dat jouw grote vriend een dermate gedragsverandering heeft na zes jaar dat hij negatief gedrag vertoond. Dan is het toch vrienden eigen om echt te zoeken naar de oorzaak, zodat je hem kunt helpen in de hoop dat je jouw vriend weer terug krijgt en hij weer zijn fijn voelen?
Na zes jaar goede vriendschap kan ik niet meer geloven dat de oorzaak bij jou ligt.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:45

Pfoe moeilijk hoor. Het is duidelijk dat er iets is, maar ja dit is een speld in een hooiberg. Is dit geleidelijk gegaan of ging het in etappes vrij snel achteruit?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:50

Klinkt idd wel logisch. Ik ga het er vanavond eens over hebben met mama :)

@PBA: het is geleidelijk gegaan. Het is echt dit jaar begonnen. In het voorjaar was hij al wat heviger maar ik weet nu niet of dat nu kwam door de kou of omdat hij dan al begon te veranderen in gedrag... Ook zijn alle problemen niet gelijk gekomen. Van januari tot nu zijn deze problemen dus ontstaan...

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:55

Als ik dit zo lees denk ik ook dat hij niet zo lekker in zijn vel zit.
Want na zo'n lange tijd.. en dan opeens slaat zijn gedrag om.. Is wel beetje vreemd. Zal de DA even bellen voor hulp/advies.

A horse is your best friend <3
Saying ‘goodbye’ is often another way of saying ‘I remember’.
To the world you may be but one, but to one you might be the world.

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:56

Jemig wat lastig. Zou het iets met zijn ogen te maken kunnen hebben? Wilde gok, onderzoekje van de dierenarts lijkt me niet overbodig.

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:59

Vervelend zeg :\

Doe je altijd hetzelfde met hem? Misschien voelt hij zich niet genoeg uitgedaagd ? :)

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 15:29

DA ga ik dan zeker eens bellen. Ik zal dan ook heel het verhaal uitleggen, dan heeft ze mss al een idee!

Lisanne: Goh, er zit toch wel wat afwisseling in vind ik. Ik doe grondwerk, dressuur aan de hand (travers, schouder binnen enz), longewerk, VD en normaal ook rijden, maar dat kan niet meer aangezien de wei nu te nat ligt. Ik heb daar geen bak ter beschikking.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:37

Oogproblemen luggen het meest voor de hand. Eerst maar eens uitsluiten of hij nog wel kan zien.
Bloed prikken kan ook veel zaken uitsluiten. Cushing?

Succes met oplossen van puzzel

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 14:14

Zo, de dierenarts is gebeld en zal maandag komen :) Als er weinig of niets uit het onderzoek komt, dan zal de osteopaat ook nog eens gebeld worden. Ik hoop dat er iets uitkomt en ik hou jullie op de hoogte ;)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:06

Jeetje wat vervelend ):
Nou moet ik zeggen dat mijn pony ook wel veranderd is met toen ik haar net had en nu.
Maar goed van stal veranderd en het gaat heel goed

don't let your dreams be dreams...

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:35

xAnthea schreef:
Zo, de dierenarts is gebeld en zal maandag komen :) Als er weinig of niets uit het onderzoek komt, dan zal de osteopaat ook nog eens gebeld worden. Ik hoop dat er iets uitkomt en ik hou jullie op de hoogte ;)

+:)+ succes maandag en fijn dat je ons op de hoogte blijft houden.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:43

Misschien kan je je pony een week op pijnstillers zetten? (in overleg met de DA)
Zie je in die week verschil dan zal je pony toch echt ergens pijn hebben en anders kan je verder kijken..
Maar misschien heeft je DA wel een ander goed idee, ik hoop voor jullie dat er wat uit komt, want dit lijkt mij iig niet normaal!

Sometimes you win en sometimes you learn.

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:28

Wat vreemd.. Veel succes maandag, hopen dat daar iets uit komt. Hou je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd.

Ibelia14

Berichten: 710
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:34

Is er iets gebeurd in die maand op de andere stal?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 21:44

Ik hou jullie zeker op de hoogte :)

@ginger: Naar mijn weten is daar niets gebeurd, maar ja, ik ben er dan ook niet dag en nacht.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:09

Laten we eerst maandag maar eens afwachten of de dierenarts iets kan vinden. Ben wel benieuwd TS en fijn dat je ons op de hoogte wilt houden. Wacht je bevindingen af (als hij al gelijk iets kan zeggen).

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 13:09

DA is geweest. Op het eerste zicht kon ze niet direct iets vinden. Ze vond hem er goed bijstaan, goed in zijn vacht, geen doffe vacht en qua gewicht ook zeker in orde. Ze heeft de ogen, oren, gebit, longen, buik, het geslachtsdeel (:+ ) enz nagekeken, maar dat was allemaal in orde. Ze heeft nu bloed geprikt, hopelijk komt daar iets uit (donderdag - vrijdag weet ik iets). Donderdag komt de osteopaat naar mijn andere paard, dus mss kan ze gelijk even langs mijn pony komen.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:14

Werd hij ook door iemand anders getraind op die stal waar hij een maand stond?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:14

Je pony staat bij huis.
Heeft hij wel een ander paard als vriendje.
Of staat hij alleen.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 13:16

Hij werd door mij getraind en hij heeft een vriendje op de wei :j

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:20

Het is jouw pony,je andere paard staat ergens anders en hij heeft op de wei wel een vriendje. En op stal ?Is dat vriendje dan ook in de buurt. Is dat een pension klant. Heeft je andere paard ook thuis gestaan en is die later verhuist. Of hebben ze nooit samen gestaan.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 13:30

Mijn andere paard staat idd ergens anders omdat ik op de wei geen bak heb. Niet zo handig als je wedstrijden wilt rijden ;) Mijn pony rijd ik gewoon in de wei, longeer ik in de wei, dat maakt opzich allemaal niet zo uit. Hij moet niet meer mee op wedstrijd.
De stallen bij mijn pony zijn zo gebouwd dat ze elkaar nog kunnen zien. In het midden staat er gewoon een wand tussen van 1m ofzo, dus ze kunnen elkaar nog zien, ze kunnen zelfs nog wat kroelen.

Mijn paard heeft nooit thuis gestaan en heeft ook nooit met mijn pony gestaan.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers