paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:14

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb een 3jarige zelfgefokte Florencio merrie. Ze is behoorlijk introvert en als ze ergens geen zin in heeft of angst heeft sluit ze zich volkomen af en blokkeert of bevriest en er is geen beweging in te krijgen. Aan de hand. Slaan of dwang is uit den boze, dan wordt het nog erger. Ze is nog niet zadelmak en heeft genoeg afwisseling. Zo kreeg ik haar gisteren bv de longeer cirkel niet in en stopt 10m van te voren en weigert nog een stap te verzetten. Links, rechts, achterwaarts ging nu wel, maar zodra je weer richting longeercirkel gaat, wordt ze weer n standbeeld.


Binkster
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Zoetermeer

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:18

Ik heb ook een pony gehad die dit deed. Bij slaan of dwang werd hij agressief. Ik heb toen van mijn instructie geleerd dat het gewoon een kwestie is van volhouden. Niet achteruit zetten of omdraaien gewoon lichte druk en als ze dan wel een stap vooruit zet belonen door te ontspannen. Maar dit is natuurlijk allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan. Soort van de aanhouder wint. Hier heb ik dan wel 9 maanden over gedaan :(

Bink ikzaljenooitvergeten

Zoey mijn nieuwe aanwinst #trots

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:20

Bevriezen komt voort uit stress, niet uit 'geen zin hebben'. Paard zet letterlijk de knieën op slot. Toch een kwestie van met veel rust het paard leren mee te lopen, al dan niet in combinatie met een voedselbeloning etc. En hele kleine stapjes nemen, met weinig al genoegen nemen. Als je dit niet goed oplost, heb je straks een paard wat eenmaal met zadel en ruiter ook bevriest en als het dan uiteindelijk wel in beweging komt, ontploft.

Misschien even iemand in de buurt zoeken om je te helpen. Die kan wellicht zien waar het probleem precies door ontstaat en de oorzaak verhelpen in plaats van de symptomen te bestrijden. Zo via het internet krijg je natuurlijk maar een vrij eenzijdig verhaal en er kunnen wel veel meer factoren zijn die een rol spelen...

Rust zacht, lieve, lieve Sundance 03-12-2009..
Je kunt je paard wel naar het water geleiden, maar je kunt hem nooit dwingen het te drinken
Equi-Performance sponsored by HypoStore

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:36

Bevriezen komt idd voort uit stress, zover ben ik inmiddels al wel. Dat gaat ze doen als ik haar bv zou slaan of teveel dwang. Zover laat ik het niet komen. Idd veel rust en lichaamstaal gebruiken. Icm voedselbeloning.. Ze blokkeert nu meestal alleen. In haar geval is dit niet voortkomend uit angst maar dominantie. Annemarie van der Toorn is er al n keer mee aan de slag geweest om mijn merrie aan het longeren te krijgen. . Het is ook alweer weken goed gegaan tot gisteren. Ze wilde haar stal al niet uit. En ik was benieud of er Bokkers zijn die dit herkennen en hoe zij ermee omgaan.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:42

Mijn toen nog driejarige ruin wilde niet in de stapmolen. Ik heb hem er twee keer achteruit in gezet...totale verbazing van hem uit en de derde keer liep hij weer heel braaf mee vooruit. Maar bij hem was er geen stress bij, was gewoon proberen grens te zoeken. Nu heeft hij het nog wel eens. Boos worden heeft geen zin, alleen net even iets slimmer zijn dan hij is helpt. Ik zie hem dan "denken" : Chips...ze heeft het toch weer voor elkaar, en de volgende keer is hij dan weer erg braaf en doet wat ik vraag. Komt geen boosheid/stress of wat ook aan te pas.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:49

Toevallig begeleid ik sinds kort een combinatie met exact dit probleem. Introvert paard die al blokkeerde bij het uit de wei halen. Duurde een half uur voordat je 'm uit de wei had. Daarna op weg naar de bak blokkeren, in de bak vaak blokkeren en trailerladen was ook bijna onmogelijk.
Na één les was het verschil al 180 graden. Inmiddels 3 weken bezig en deze combinatie gaat met sprongen vooruit. Paard is weer nieuwsgierig en vind het leuk om aan het werk te gaan.
Paard is uit zijn introverte schulp aan het kruipen en loopt weer.
Ik zou je willen adviseren om iemand in de arm te nemen die goed naar jouw lichaamstaal kan kijken en jou daarin kan adviseren. Want het blokkeren is eigenlijk bijna altijd doordat de begeleider iets uitstraalt/doorgeeft waardoor paard in de blokkade schiet.
Een paard dat 'geen zin' heeft bestaat trouwens niet. Wél een paard dat zoveel signalen doorkrijgt dat hij maar niks meer doet, een paard waarmee iedere dag hetzelfde wordt gedaan terwijl het paard juist veel nieuwe uitdaging nodig heeft enz...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:08

ik neem toch aan dat als A. van der Toorn met jou paard heeft gewerkt je zelf ook hebt geleerd ermee om te gaan?
Misschien moet je dan contact opnemen met haar.
Zij kent het paard. En weet misschien waar het probleem is ontstaan

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:35

Het kan iets miniem kleins zijn, dat je als geleider zelf niet eens opvalt.

Wellicht blokkeer je onbewust met je lichaamshouding (te meer daar er staat dat ze recent al niet eens de stal meer uit wilde komen)?

Een paard dat echt dominant is (dat zijn er niet zoveel), zou eerder dwars door de geleidelijn/halstertouw (en eventueel de geleider er bij) heen lopen, dan weigeren (bevriezen).

Een voorbeeld: ik longeer geregeld paarden (voor anderen), dan haal ik eerst de lange longeerzweep uit de houder die buiten aan de longeercirkel bevestigd is, en leg die alvast midden in de cirkel.
Daarna haal ik een paard op, doe het hek achter ons dicht, dirigeer paard naar hoefslag en pak de longeerzweep op.
Een paar dagen geleden bevroor ter plekke een bepaalde merrie op een paar meter voor de doorgang van de cirkel. Een merrie die normaal altijd juist een van de meegaandste was... wat was er aan de hand...?
Ik kreeg haar absoluut niet in beweging.
Toen zag ik het ineens: omdat ik eerder geen zin had gehad om door die natte bak te lopen (er zat een scheurtje in 1 van mijn rubberlaarzen) om de longeerzweep er in te leggen, stond die nog steeds in de houder, en toen ik die er uit pakte, en naast de longeerbak neerlegde (wel aan de binnenkant), was het probleem verholpen.
Nooit een tik mee uitgedeeld, toch was alleen dit al genoeg om deze brave merrie onwrikbaar te doen bevriezen....

Hiermee bedoel ik maar te zeggen: het zijn soms zulke kleine dingetjes, dus ga na of je recentelijks iets hebt veranderd in de routine, soms kan het iets onbenulligs zijn dat je zelf niet door hebt.

Hiermee wil ik niet beweren dat je het in die richting moet zoeken, het is slechts een tip, soms zoeken we het te ver terwijl het antwoord wel eens erg voor de hand kan liggen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:45

Masseer het tandvlees boven de boventanden met je vingers.
Je handpalm onder de kin en je vingers naar boven tussen tanden en lippen glippen.
Masseer stevig.
Er komt dan een antistress hormoon vrij, het geeft ze een fijn gevoel.
Misschien help dit je over de drempels waar je met dit paard voor komt te staan.
De eerste keer even voorzichtig doorzetten, ze vinden het in het begin eng, als ze het eenmaal kennen stellen ze die hulp op prijs.
Niet meteen het hele resultaat willen maar het opbouwen in een paar sessies.

Daarna een handje brokken en gewoon proberen verder te gaan met wat je aan het doen was.
Het van slot halen van de kaken met brokjes ontspant ook.
Veel je stem erbij gebruiken op een rustige lage toon.
Zelf rustig en diep ademhalen.

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:56

Alle tips zijn welkom, heb met veel paarden gewerkt maar dit is gewoon nieuw voor me. Ben al erg bezig met mezelf en mijn lichaamstaal tav mijn paard.. wat Parelli les gehad. En zorgen voor afdoende afwisseling en geen grote stappen maken. Toen Annemarie op stal was, had ze 3 camera, s op haar gericht en was ze daar zo van onder de indruk, dat ze wel meeliep. Ze was toen ook wat meer extravert. . Annemarie heeft geleerd me mijn paard van me af te krijgen, uit mijn ruimte en haar op de volte in beweging te krijgen voor het longeren. Ze gebruikte een bamboestok met plastic lintjes. Dit lukt nu ook goed. Volgens Annemarie is het een introvert, left brain paard en ontzettend slim en wil nog wel eens op vertrouwd terrein het leiderschap overnemen. Ook daar ben ik bewust mee bezig. En trailerladen is ook heel wisselend. We doen altijd precies dezelfde handelingen met haar. Ik heb ook weleens andere mensen haar laten longeren, begeleiden, maar dan doet ze precies hetzelfde. Ze had gisteren haar hooi nog niet op toen ik haar meenam enn ze is nogal dol op eten. Misschien dat dit ook een oorzaak kan zijn?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:00

Nu, zo te lezen is het waarschijnlijk gewoon een rangorde kwestie.
Het kan ook een mengsel van beide zijn.

Anoniem

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:53

Heb dit laatst ook gehad met een lesklantje, die stond met haar paard langs de weg en wilde niet meer verder. Ik heb gewerkt met druk op de vriendelijke manier. In dit geval was het een longeerlijn onder het bit door, gewoon druk op zetten voorwaarts, niet aan gaan trekken, gewoon constante druk. Zelf rustig blijven. Zodra het paard voorwaarts gaat, lijn weer ontspannen. Zodra hij weer stil staat, druk er weer op.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:55

Vaak helpt het om ze even 'los te maken van de grond' door ze een paar stapjes terug en/of om te zetten, dan zit er weer beweging in en zijn ze weer bereikbaar.

Shimene

Berichten: 42
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:00


cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:24

en als je die bamboestok meeneemt en achter haar wappert op de momenten dat ze stil gaat staan? Dus naast haar lopen met die stok laag en zodra ze stil gaat staan de stok omhoog achter haar? Of iemand anders met die stok achter haar laten lopen.

Soms wil simpelweg wachten ook helpen, die introverte paarden zijn in hun hoofd heel druk bezit met van alles en nog wat en zodra ze daar mee klaar zijn gaan ze weer reageren op hun omgeving.
Duurt maar twee dagen zou Parelli zeggen :)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:27

Joolien schreef:
Heb dit laatst ook gehad met een lesklantje, die stond met haar paard langs de weg en wilde niet meer verder. Ik heb gewerkt met druk op de vriendelijke manier. In dit geval was het een longeerlijn onder het bit door, gewoon druk op zetten voorwaarts, niet aan gaan trekken, gewoon constante druk. Zelf rustig blijven. Zodra het paard voorwaarts gaat, lijn weer ontspannen. Zodra hij weer stil staat, druk er weer op.


Een paard dat echt niet wil lopen loopt gewoon niet. Een introvert paard kruipt in zichzelf en kun je druk op blijven zetten tot je een ons weegt maar die zal in veel gevallen geen enkele stap vooruit zetten. Die paarden gaan in zichzelf zitten en sluiten zich af.

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 01:30

Dank voor de reacties !! Leuk en leerzaam filmpje ook. Helaas heb ik het zelf op deze manier ook al geprobeerd, dan blokkeert ze nog meer. Wachten zonder enkele druk, ook geprobeerd, dan blijft ze gewoon een uur staan zonder een pas te verzetten. Pasjes opzij, achterwaarts om haar er weer ' bij te krijgen' ook geprobeerd, zo gauw het dan weer voorwaarts is, boem is ho. Met de bamboo stok van achteren begeleiden werkt helemaal averechts op zo' n blokkeer moment. Dan gaat ze zich helemaal afsluiten. Ze pikt geen druk langs of achter haar. Angst is het niet bij haar, als ze ergens angst voor heeft of opwinding gaat ze rennen of steigeren. Ik heb zelf meer het idee dat ze niet wilt. En niet willen is bij haar ook echt niet willen. Miss groeit ze eroverheen?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:34

Mogelijk dat je met onderstaande simplificatie iets kunt.

Er zijn 3 soorten paarden:
ik doe het niet
ik doe het
ik doe het al

ik doe het zijn de gemakkelijken, ze doen gewoon wat we van ze vragen, het leven is mooi, every body happy.
Als iemand er al problemen mee krijgt is dat vrijwel altijd te wijten aan zijn totale onkunde en domheid.
Ze gaan gewoon de trailer in en onderweg dommelen ze een beetje en knabbelen wat hooi.
Dit soort paarden maakt iedereen gelukkig.
Onder druk doen ze het gewoon.

ik doe het al zijn de bangerikken, paarden met weinig vertrouwen.
Zij lopen voortdurend voor alles weg, verdragen geen druk. Op een hulp reageert hij al bijna voor dat je hem geeft én veel te overdreven.
Ze vluchten voor hun ruiter uit die in het zadel zit (zonder succes....).
Ze gaan met stress de trailer in en komend er druipend uit.
Heel moeilijk te rijden en alleen door ervaren en gevoelige ruiters, kan gemakkelijk een probleempaard worden.
Je krijgt van hen voortdurend bijna altijd te veel en dat geeft veel stress aan beiden.
Ze weigeren nooit maar breken het hele parcours af.
Onder druk wordt alles slechter, ze vluchten er voor.
Ze hebben tijd, rust en aandacht nodig, een ruiter die ze kunnen vertrouwen.

ik doe het niet dit zijn de moeilijke, paarden met een neiging tot leiderschap, strijdlustig.
Verdraagt geen druk, hij doet het niet! .
Druk levert stress op en maakt alles moeilijker.
Gaat de trailer niet in.
Het zijn meestal goede paarden met uitzonderlijke kwaliteiten omdat als ze het doen dan doen ze het ook.
Alleen geschikt voor heel ervaren ruiters. Ze kunnen gevaarlijk zijn, onvoorspelbaar, onberekenbaar voor onervarenen.
Het springt een parcours perfect rond en weigert bij één hindernis, pertinent.
Werken met deze paarden onder druk levert niets op, je moet ze meenemen.
Om bij hen toch de rangorde vast te stellen en dat is essentieel moeten ze gekadreerd worden, ze moeten leren onze rangorde te respecteren.

Wat ze moeten doen maken ze zelf uit.
Wij geven aan wat niet mag.

(Je mag niet stil blijven staan is iets anders dan je moet lopen....(interessant))

We bakenen onze privé ruimte af, blijf bij mij vandaan.
We nemen een emmer brokken en die mag niet aangeraakt worden tot wij dat toestaan.
We lopen nu niet verder, we blijven hier.
Jij gaat opzij want ik moet erdoor, meteen.
We nemen ze mee in hun werk en maken dat interessant en leuk voor hen.
Ze zijn heel gevoelig voor bewondering, beloning, voorrechten.
Wij delen uit, jij wel brokken en de andere niet, jij stuurt de anderen weg.

Je moet ze zacht maken niet afharden.
Opvoeden duurt lang, vraagt intelligentie en nadenken, eenmanspaard.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:05

faramunda schreef:
Bevriezen komt idd voort uit stress, zover ben ik inmiddels al wel. Dat gaat ze doen als ik haar bv zou slaan of teveel dwang. Zover laat ik het niet komen. Idd veel rust en lichaamstaal gebruiken. Icm voedselbeloning.. Ze blokkeert nu meestal alleen. In haar geval is dit niet voortkomend uit angst maar dominantie. Annemarie van der Toorn is er al n keer mee aan de slag geweest om mijn merrie aan het longeren te krijgen. . Het is ook alweer weken goed gegaan tot gisteren. Ze wilde haar stal al niet uit. En ik was benieud of er Bokkers zijn die dit herkennen en hoe zij ermee omgaan.



ik zou het probleem bij Annemarie voorleggen, zij kan je vast tips geven.

I. M Gonnywee 03-10-2011http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/26051_387776004786_4752800_n.jpg
I.M A Star is born 09-12-2017

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:07

is je paard op tv geweest met Annemarie?, de naam klinkt zo bekent

I. M Gonnywee 03-10-2011http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/26051_387776004786_4752800_n.jpg
I.M A Star is born 09-12-2017

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:55

Zou het kunnen dat ze het longeren als zeer onprettig ervaart?

Ik geloof itt velen het hier genoemde dominantie-verhaal niet. In de relatie mens/paard is geen sprake van een rangorde, zoals in een kudde omdat de mens met paard nu eenmaal geen kudde vormt, ongeacht wat goeroes vertellen. Paard weet verdraaid goed dat een mens geen ander paard is.

Daarom is het van belang om gewoon eenvoudig en helder te zijn en er niet meer poespas bij halen dan nodig. Regels afspreken dus.
Verdiep je eens in mclean bijvoorbeeld. Een man met een nuchtere kijk, die al diverse keren bewees dat een paard met het etiket dominant helemaal niet dominant was
http://www.aebc.com.au/stepbystep

Maar neem ook het longeren onder de loep. Hoe longeer je? gebruik je al dan niet veel druk? Kan het te zwaar zijn (bv voor haar gewrichten), had ze dit keer misschien nog spierpijn of misschien zelfs iets verrekt (zie je niet altijd meteen), zorg je voor voldoende afwisseling of is het geestdodend?
Dat ze pertinent niet die longeerring in wil, heeft ongetwijfeld een reden. Ze staat in ieder geval niet te popelen om te longeren, om het maar eens voorzichtig te zeggen
Dus het kan geen kwaad om je eigen longeren onder de loep te nemen.
In dat opzicht is het leuk om eens te kijken hoe bv nathalie penquitt of Philippe Karl longeren. Zij zorgen voor veel afwisseling tijdens het longeren.

Het is, zoals suelza al noemde, van belang om dit correct aan te pakken, omdat je anders met rijden veel gevaarlijkere problemen gaat creeeren. Zou trouwens ook haar adviezen van harte nemen.. ken haar niet persoonlijk, maar kom haar vaak tegen op het net en vindt dat ze een zeer goede en verstandige kijk heeft op zaken, zonder het verder te zoeken dan nodig.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:11

liljebo schreef:
Ik geloof itt velen het hier genoemde dominantie-verhaal niet. In de relatie mens/paard is geen sprake van een rangorde, zoals in een kudde omdat de mens met paard nu eenmaal geen kudde vormt, ongeacht wat goeroes vertellen. Paard weet verdraaid goed dat een mens geen ander paard is.
Het vaststellen van de rangorde is een essentieel gegeven voor de omgang met paarden.
Het ontbreken van duidelijkheid hierin is een van de meest voorkomende oorzaken van "problemen".
Paarden zijn normaal gesproken in hun leven door mensen gesocialiseerd en zien ons mensen dan waarschijnlijk niet als gewone paarden maar wel degelijk in een voor hen begrijpelijke sociale context.
Ik ben hier in mijn werk met héél veel "probleempaarden" voortdurend mee geconfronteerd.
De al jaren voortdurende "problemen" zijn vaak in een paar minuten opgelost wanneer er zoals jij zegt regels afgesproken worden.
liljebo schreef:
Daarom is het van belang om gewoon eenvoudig en helder te zijn en er niet meer poespas bij halen dan nodig. Regels afspreken dus.

Dit is domweg rangorde bepalen.
Als je je daar bewust van bent kun je al het gefrutsel en de psychologische analyses even laten liggen tot bovenstaande op orde is.

Overigens is rangorde bepalen iets anders dan dominant zijn.
Dominantie is actief.
De hoogste in rangorde is passief, aan mij ga je niet voorbij .

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:35

Rangorde is een biologisch gegeven, dat alleen tussen dieren van hetzelfde soort voorkomt en dat betrekking heeft op toegang tot voer en paring, om ervoor te zorgen dat de sterkste genen overleven.

Dominantie, wat hier zo vaak wordt omschreven, komt zelfs in een kudde veel minder voor dan je zou denken als je bokt lees. De meeste paarden laten zich graag leiden.
Maar dan wel door iemand die weet wat hij of zij wil, eerlijk en helder is, en eerlijke heldere regels bepaald
Ik zou het persoonlijk opvoeden willen noemen. :)
(hoewel het vooral belangrijk is wat je doet, en niet hoe je het noemt)

(er zijn nogal wat onderzoeken geweest op dat gebied oa bij de join up van monty roberts, die ook door een bestuurbaar autootje kon worden uitgevoerd)

Maar goed... Ik heb verder geen belang bij een discussie daarover en van mij mag iedereen denken wat hij/zij wil. Ik zou alleen willen dat er iets minder vaak werd geroepen: hij is dominant; minder beroep wordt gedaan op rangorde en meer op gewoon opleiden (de meeste problemen ontstaan toch echt omdat de basis niet goed is )

Bovendien denk ik dat het handig is om je eigen handelen onder de loep te nemen: waarom wil het paard perse niet die longeerring in. Ik mag aannemen dat het niet is omdat ze daar zoveel lol heeft.
Tuurlijk zul je moeten opleiden, maar het kan echt geen kwaad om te kijken hoe je het ook voor het paard leuk kunt houden. Gewoon een investering in de toekomst

Tot zover mijn bijdrage :)

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 10:56

Marymary, ja, ze is vorige week op tv geweest met Annemarie van der Toorn (aan de bak met Annemarie) Annemarie is van het Boek, Kijken door de ogen van je paard. Heeft een opleidingsinstituut en is in de leer geweest bij Monty Roberts in Amerika. Ik kan me wel vinden in het verhaal van Simpelman. Haar moeder, wie ik al 17 jaar heb, Zdressuur, nu nog rijd, is een , Ik doe het, paard. Extreem extravert en ook super moeilijk. Alles klopt qua beschrijving. Haar 3jarige dochter, waar het nu over gaat, introvert, ik doe het al, paard. Ook hier klopt de beschrijving precies. En ook Liljebo, in jouw verhaal kom ik dingen tegen die kloppend zijn. Idd, dit paard nogal snel verveeld en ik moet met n heldere kijk bekijken dat ik het leuk en spannend voor haar houdt. Ik zal t longeer filmpje eens bekijken. Als ze blokkeert heeft dat een reden en het is aan mij om uit te vogelen wat. Ze heeft zich de afgelopen 3 maanden perfect laten longeren, zonder druk of dwang. Tot nu. Het is heel wisselend. Als ze zich ergens niet goed bij voelt, of klaar mee is, doet ze het dus ook niet of erg moeizaam. Maar ze heeft wel leiderschap en duidelijkheid nodig, anders gaat zij bepalen hoe of wat. Annemarie zei dat het een heel goed paard is, alleen anders en met de juiste weg bewandelen kan ik heel ver komen met haar. Het is de bedoeling dat ze in juni mee naar de stamboekkeuring gaat en aankomend jaar zadelmak gemaakt gaat worden. Ik heb bloed laten trekken om te kijken of ze ergens last van had, dat was niet. De tandarts komt regelmatig ter controle. En als ze druk is met wisselen laat ik haa4 ook met rust. De volgende stap is de osteopaat om te kijken of ze fysiek ergens last van heeft, zodat dat iig uitgesloten kan worden. Heb zelf ook aan groei of gewrichtspijnen gedacht. Of spierpijn. Ik moet een weg zien te vinden om met haar blokkeren om te kunnen gaan of om ze voor te kunnen zijn. Alles wat Simpelman zegt over een , ik doe het al, paard, slaat op mijn merrie. Hoe ga je dan om met het blokkeren, zich afsluiten?

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Re: paard wil niet meelopen als ze geen zin heeft en bevriest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:11

Liljebo. Dank voor je bijdrage. :) ook dit zal ik meenemen. Ik let zelf heel erg op mijn eigen handelen en houding. Ik zorg voor afwisseling. Longeren, losgooien, stapmolen, obstakeltraining, balkjes, trailerladen, in het bos wandelen, met en zonder mams, een poetsbeurt, solarium, niks doen. En alles niet te lang. Buiten het stallencomplex, dus op vreemd terrein, heb ik een heel ander paard. Dan is ze onzeker en zoekt begeleiding en leiderschap. Dan blokkeert ze ook nooit en is attent, fris en bij mij. Ook wissel ik de longeerplek regelmatig af. We hebben een omheinde longeercirkel, waar ze vaak niet in wilt. Longeren op het veld is geen probleem. Dat vind ze leuk. Die Suelza wat je zei, doet die ook iets met Paardengedrag ofzo? I


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers