5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:18

Na heel lang niks op bokt te hebben geplaatst wil ik toch deze mooierd even laten zien :D
Deluna is een 5 jarige Kansas C merrie. Ik heb haar als 3 jarige ook een half jaartje gereden toen was ze drachtig van haar 1e veulen, er was gelijk al een goede klik. Ze werd al snel te dik om op te rijden en ben ik verder gegaan met een andere 3 jarige.
Ik heb de moeder van Deluna ook gereden als jong paard, tot de L1:

http://fotoserve.sunshine-it.nl/~claudi ... en0001.jpg

Nu heeft Deluna 2 veulens gehad, en lekker in de wei gestaan 2 jaar lang. Ik heb haar opgehaald toen het 2e veulen er nog bij liep, ze zag er zo uit toen ze kwam:

Afbeelding
Echte fokmerrie, veulen er net af :D

Ik ken Deluna dus al vanaf dat ze een veulentje was, en ze was zo'n knap veulen :j
Afbeelding

Nu is Deluna ongeveer weer 8 weken onder het zadel, en ze pakt het super op. rij technisch wil ik werken aan de volgende aandachtspunten:

* Deluna wil graag te diep lopen, dit gaat al veel beter want eerst liep ze echt met de kin op de borst. Ze is heel zacht in de mond waardoor ik het lastig vindt haar boven in te houden. Ze zakt snel te diep zeker als ze moe is en in de voltes. Wie hier tips voor heeft ik hoor ze graag!

*Mijn houding is om te huilen!!! Nu ik de foto's terug zie kan ik echt zien dat ik tussen mijn schouders 'inzak' Ik moet er echt aandacht aan besteden om netjes rechtop te blijven zitten.

*Ik moet op mijn handen letten, soms zijn ze ongelijk waardoor Deluna kantelt.

*Ze mag iets meer op het achterbeen, ik ben zo druk om haar bovenin te houden dat ze een beetje uit elkaar loopt soms, hier moet ik meer aandacht aan besteden.

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
Hier moet ik naar toe werken, leuk vind ze het nog niet maar hier is ze op het achterbeen, waardoor ze vanzelf naar mijn hand toe 'trekt' en doordat ze meer gaat zitten is ze automatisch op de loodlijn.
5.Afbeelding
6.Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips en commentaar :)
Zie ook het jaaroverzicht van het andere paard wat ik gereden heb :j
[EJL-ITP] Dante van B tot M2 in 2 jaar tijd

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:31

Leuke merrie en gaaf zadel! Het oprichten moet vooral vanuit de achterhand komen. Dus veel schakelen en schijnovergangen rijden. Mocht ze wat te diep komen dan kun je met je binnen hand af en toe een ophouding omhoog maken. Blijf haar toch ook wel wat langer en lager rijden om haar los in het lijf te houden. Afwisselen in houding dus.

abukir

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Gran Canaria

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:02

Ik weet hoe het is dat te diep lopen die van mij is ook zo . Is idd erg lastig ik geef m altijd n lichte ophouding en wissel veel van tempo en veel schijnovergangen. Als ik dat niet doe voel ik niks meer aan de voorkant als het aan hem ligt.

Ik vind wel dat je streng bent voor jezelf je hebt gelijk je schouders zakken af en toe in maar voor de rest vind ik je houding en je manier van rijden erg fijn over komen.

Ik weet ook zeker dat je haar helemaal voor elkaar gaat krijgen. Je andere topics zien er namelijk ook goed uit. Toppie ga zodoor !

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:04

Bedankt voor je leuke reactie :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:55

Zo, die heeft weer een mooi lijf na twee kinders! En een goed achterbeen zit erop. Mooi dier hoor en je houding is helemaal niet om te huilen, je moet alleen je schouderbladen proberen naar elkaar toe te trekken dan kom je vanzelf rechterop te zitten.

Wat zijn je doelen nu met haar?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:15

Rije schreef:
Zo, die heeft weer een mooi lijf na twee kinders! En een goed achterbeen zit erop. Mooi dier hoor en je houding is helemaal niet om te huilen, je moet alleen je schouderbladen proberen naar elkaar toe te trekken dan kom je vanzelf rechterop te zitten.

Wat zijn je doelen nu met haar?


We hopen Z dressuur te worden :D

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:48

Goed dat je zo kritisch bent toch en open staat voor tips! Als ik zo je foto's bekijk, denk ik dat er veel mensen wat van jou zouden kunnen leren! Zou willen dat iedereen zo met hun paard(en) bezig was. Super leuke paarden.. Dat gaat helemaal goed komen ;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:35

Wauw zeg, wat een fijn beestje! :))

Ik vind wel dat je je rug/schouders wat rechter mag houden, maar dat gaf je zelf ook al aan dacht ik.xD

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:02

Dat oprichten komt vanzelf, je zegt zelf al dat ze meer op het achterbeen moet dat gaat steeds makkelijker als ze nog meer kracht ontwikkeld dat heeft tijd nodig.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:14

Erg leuk dier Clau!
Inderdaad wat sterker maken, spier erop en lekker starten :)

Kom snel een keer kijken!

jUst_eVa

Berichten: 1069
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: abbekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:37

Die ziet er zeker nog goed uit na 2 veulens! Alleen mijn tip is om haar eerst volledig over dr rug te laten lopen en meer dr rug spieren trainen, en veel overgangen rijden om de rest ook sterkter re maken.Ik zie een paardje met nog weinig bespiering, met name in de hals wat de dan daarna kunt gaan trainen. Hoop dat je wat aan mn reactie hebt. :)

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:44


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:06

Daar zit talent in ! :j Je rijd ze ook erg netjes vind ik !
Ik heb er ook zo ééntje...graag te diep lopen...als je ze laat doen ,zou ze de hele tijd met het neusje over de grond lopen :D Ook heel sensibel op het been en gevoelig in de mond. Het diep lopen is er eigenlijk gewoon '' uitgegroeid '' naarmate ze sterker werd. Ze is ondertussen bijna 18 en gaat nog steeds als een trein! Ik heb ze dus liever van nature te diep dan te hoog... :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:07

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

jUst_eVa

Berichten: 1069
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: abbekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 05:03

CK88 schreef:
Bedankt voor de reactie, over de rug lopen doet ze wel ik rijd ze allemaal met de neus over de grond voordat ze meer bovenin wordt gezet, en ze loopt sowieso 1x per week aan de Pessoa. Ik zie nergens een gespannen rug op de foto's waar zie je dat?
Voorbeeld van hoe ik begin, hier met andere paarden:
http://fotoserve.sunshine-it.nl/~claudia/ikenusi14.jpg
http://fotoserve.sunshine-it.nl/~claudia/sunset4.jpg

Zonder ontspanning in de rug kan ik ook niet rijden :)


er staat ook niet dat ik het er niet ontspannen uit vind zien hoor! Ik vind dat je erg vriendelijk rijd. Maar omdat ze net weer loopt zou ik dr zelf wat meer ruimte geven van voor. Maar dat is mijn mening. Succes met jullie toekomst samen!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:52

haha die laatste foto! jou gezicht haha

maar knappe, chique merie zeg! :j

je hebt dr leuk aan het lopen, wel uitkijken dat ze niet teveel achter de loodlijn gaat "duiken", is zonde van het mooie beeld!

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:12

Fijne plaatjes om naar te kijken. Idd af en toe wat achter de ll, maar dat is niet schokkend.
Merrie met potentie.

Edit: mag ik vragen waarom je met een Custom zadel rijdt met een lamsvel eronder?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:22

nadita schreef:
Fijne plaatjes om naar te kijken. Idd af en toe wat achter de ll, maar dat is niet schokkend.
Merrie met potentie.

Edit: mag ik vragen waarom je met een Custom zadel rijdt met een lamsvel eronder?


Puur voor de sier, het is ook alleen de bontrand, er zit dus geen bont onder het zadel, alleen een dun katoen laagje waardoor het niet dikker is als een normaal dekje, zadel ligt perfect. Als ik er iets onder druk verpest het de hele pasvorm van mijn zadel inderdaad :) daarom op zoek gedaan naar een sier bontje omdat ik het wel mooi vindt. Mattes heeft ze :j

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:23

Willen jullie me aanmelden voor uitgelicht, dat zou ik wel leuk vinden :D

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:35

@ CK88: duidelijk.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:53

Wat een mooie combinatie! Afgaande op de foto's denk ik dat je verbeterpunten heel goed in kaart heb. Wel zou ik willen opmerken dat een paard dat heel zacht in de mond is, niet perse goed is omdat dat een teken is dat de aanleuning en de aanspanning over de bovenlijn niet in de orde is. Dit zie ik ook terugkomen in foto 4 waar je ziet dat ze achter het zadel hol wordt, de onderhals aanspant en de buikspieren lang worden (logisch voor een paard dat een veulen heeft gehad. Ze heeft wel veel beenactie dus wellicht was de overgang vrij abrupt gereden en zou je iets rustiger kunnen schakelen met behoud van coorecte aanleuning en aanspanning. Op de volgende foto drukt ze niet meer de rug weg maar kruipt ze achter de teugel en is ze net een fractie iets teveel door kaak en nek. Ik denk dat als ze wat meer en constant het bit zou durven aanpakken je een betere verbinding krijgt van achter naar voor en ook je paard wat meer aan elkaar kan rijden. Lang verhaal misschien maar ik geef meestal alleen commentaar op topics waarvan ik denk dat het al een heel eind de goede kant op gaat dus het is positief bedoeld. Succes en keep us posted. Denk dat die Z wel moet lukken als de foto's een betrouwbaar beeld geven.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:17

Bedankt voor de reactie! Ze is inderdaad zacht in de mond, daarom moet ze meer naar de hand 'toe trekken' als het ware zodat ik iets meer in de hand heb. Dit gaat al steeds beter door veel overgangen te rijden en dat achterbeen te activeren. Onderhals heeft ze niet, ze heeft nog helemaal geen hals helaas :P daardoor lijkt het misschien alsof ze de onderhals aanspant :j verder handig commentaar daar kan ik iets mee bedankt!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: 5 jarige Deluna na 2 veulens weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:15

Jeeej, bij uitgelicht :D Bedankt voor het aanmelden :j En de leuke reacties!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:36

ik vind dat je haar keurig rijdt!
Je kijkt wel heel serieus, haah

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:36

prachtig dier. EN je mag wel wat minder kritisch op jezelf zijn. Vind het er goed uitzien voor 8 weken werk.

Over dat te diep komen. Gewoon veel afwisselen met een oefening waarbij ze het niet doet. Bijvoorbeeld de stap. Niet te kritisch zijn want eigenlijk gaat dit gewoon best goed geef het net wat meer tijd zodat je haar zachte mond ook kunt behouden. 8 weken is best kort.