De kleur schimmel, wat is het nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 20:20

Na 7 jaar een schimmel te hebben vroeg ik mij af: Wat is een schimmel?
Behalve dan een kleur, want ze is 20 jaar en nog steeds niet helemaal wit :+.

Ze zeggen een soort huidziekte, waarbij de pigment wegneemt.
Maar is het zo?

Brand los!

Liefs.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:21

Ik heb 2 schimmels. Heel raar, want de 1 is zwart en de ander is spierwit :+ Ik doe maar een gok, ik denk het witte. Mijn zwarte 'wordt' schimmel, maar hij is eigenlijk al schimmel. Hmmm, ik raak in de war.......... :Y)

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:24

Schimmel is een gen dat ervoor zorgt dat het fenotype van een paard, snel verouderd. Ze worden dus qua uiterlijk sneller oud, dan een ander kleur paard. Ik geloof dat ze ook lichamelijk wat sneller oud worden (vandaar ook de melanomen enzo), maar niet zo snel als dat ze van kleur veranderen en dat ze daar last van hebben.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:25


Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:28

Ik zie op de gelinkte pagina geen tekst over schimmels. Kan het zijn dat ik geen rechten heb dit te lezen of is de link niet juist?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:32

Wat zie jij dan? Ik zie dit:

Het 'Grey'-gen, aangeduid met 'G', zorgt ervoor dat de haren langzaam aan hun pigment en dus hun kleur verliezen. Dit gen is dominant en een schimmel zal dus ook altijd een ouder hebben die schimmel is. Bij de geboorte zijn de haren van het veulen net zo gekleurd als van andere paarden, onder invloed van hun basiskleur, verdunningen en andere factoren. Een schimmel is dus niet bij de geboorte altijd zwart.
Schimmelveulens zijn veelal te herkennen aan de lichte rand rond de ogen. Ook zijn schimmels met een zwarte basiskleur ook echt diepzwart bij geboorte, anders dan zwarte niet-schimmel veulens die vaak grijzig of bruinig geboren worden.
In de loop van de tijd zal het paard helemaal wit worden. Dit is een proces dat vele jaren kan duren, de snelheid waarmee dit gebeurt kan van paard tot paard erg verschillen. Maar ook de basiskleur heeft hier een rol in. De lichtere kleuren -zoals bijvoorbeeld palomino- kleuren eerder naar grijs (wit) dan donkerder basiskleuren.

Het gaat wel over de kleur, maar het eerste deel verklaart toch al veel?

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:39

Een echt antwoord heb ik niet, maar wat wellicht wel grappig is om te weten, is dat niet alleen paarden een schimmel kleur kunnen hebben.
Bij gerbils (woestijnratjes) komt het bijvoorbeeld ook voor, ik heb er 2 gehad in die kleur. Het ene diertje heeft 3 jaar kleur gehad voordat hij naar wit verkleurde, en de andere was binnen 2 maanden al haar kleur kwijt. Grappig genoeg verkleurden de staarten niet mee, bij beide ratjes zijn de de staarten altijd een kleurtje gebleven.

http://gerbilwiki.nl/index.php/Schimmel

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:12

Ine23 schreef:
. De lichtere kleuren -zoals bijvoorbeeld palomino- kleuren eerder naar grijs (wit) dan donkerder basiskleuren.

Het gaat wel over de kleur, maar het eerste deel verklaart toch al veel?


Vraag mij af wie dat weer verzonnen heeft? |o

Ten eerste is palomino niet een 'lichtere kleur', en heeft de basis kleur helemaal geen effect op de snelheid van het schimmelen.
Alleen bij geel-achtig gekleurde palominos kan het zijn dat de toevoeging van de witte schimmel haartjes een heel andere zicht geeft op het geheel. Het lijkt alsof zij sneller verschimmelen maar in feite is dat niet zo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:17

Net zoals er bij mensen individuen zijn die sneller grijs worden dan de ander (sommigen al met 20 jaar) is dat bij paarden ook zo. Er zijn schimmels die op hun derde al helemaal wit worden, zijn er ook schimmels die dat pas zijn op leeftijd van 10 jaar of ouder.
Het gen dat er voor zorgt dat paarden grijs worden, het grey gen, is dominant, en komt dan altijd van een van de beide ouders.

Een palomino, of valk, is een enkele verdunningsfactor (dilute gen) op een basiskleur rood (vos), een cremello, perlino of smokey cream een dubbele verdunningsfactor op vos, valk of zwart. Het dilute gen heeft niets te maken met het grey gen.

Je suis Charlie.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:18

Peterina, geen idee, het staat op de wiki van bokt :+

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:23

Peterina schreef:
Alleen bij geel-achtig gekleurde palominos kan het zijn dat de toevoeging van de witte schimmel haartjes een heel andere zicht geeft op het geheel. Het lijkt alsof zij sneller verschimmelen maar in feite is dat niet zo.

Dat vind ik een veel logischere verklaring!

Ik heb trouwens een hele aparte schimmel als ik de wiki moet geloven... Mijn schimmel word namelijk weer steeds donkerder van kleur :7 Ze is bijna helemaal wit geweest, maar nu worden de "vliegenschimmelvlekjes" weer steeds groter :D

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:42

Ine23 schreef:
Peterina, geen idee, het staat op de wiki van bokt :+


Dat zou ik met heel veel graantjes zout aannemen dan. :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:46

Ik ga even kijken of ik daar een bronvermelding bij kan vinden en indien niet, eventueel kan aanpassen.

Je suis Charlie.

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:47

Wat ik mij altijd heb afgevraagd kan een appeltjes schimmel, zo'n hele mooie grijze met duidelijke appeltjes <3 zo blijven of worden die ook uiteindelijk lichter/wit?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:50

Die wordt ook lichter/wit.

Zelfs een bonte kan helemaal wit worden. Je ziet dan alleen nog aan de kleur van de huid waar de vlekken hebben gezeten.

Je suis Charlie.

Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:56

Peterina schreef:
Ine23 schreef:
Peterina, geen idee, het staat op de wiki van bokt :+


Dat zou ik met heel veel graantjes zout aannemen dan. :D


Ik ken nochtans een aantal valk-schimmels. En die waren toch wel héél snel zeer licht grijs.
Dit is bijvoorbeeld een valk geboren schimmel: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YFIHVSBB.jpg Anderhalf jaar oud op die foto en al helemaal zeer licht grijs.
Dat is toch al heel erg licht voor die leeftijd? Haar fokker heeft meerdere verdunde paarden die ook schimmel zijn en zij gaf ook aan dat de verdunde kleuren sneller wit worden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:59

De snelheid van verschimmelen ligt aan een aantal factoren:
- bloedlijnen!! er zijn sommige WB bloedlijnen waar het veulen al grotendeels grijs is bij het wissel van het veulenvacht +/- 4 maanden. WB C-lijn is hier voor bekend. Bij Arabieren zijn er ook verschillende bloedlijnen bekend.
- leeftijd: het is een fabeltje dat vergrijzing met jong paarden gebeurt; er zijn er ook die pas vanaf 5 jaar of zelfs later pas beginnen met schimmelen.
- homozygoot of heterozygoot zijnde voor schimmel. Hier is momenteel veel discussie over maar over het algemeen blijken homozygoot schimmels veel sneller wit te worden dan heterozygoot schimmels.
Verder denk ik zelf dat ook gezondheid in het algemeen en environment/huishouding ook veel er mee te maken heeft.
Maar basis kleur heeft niets met snelheid van vergrijzing te maken en ook niets met hoe ze eruit zien als zij aan het verschimmelen zijn. Veelal doet schimmel het basis kleur verwarren ... op een vos zie je 'in eens' zwarte haren in manen en staart bijvoorbeeld.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:05

Peterina dat is duidelijke taal :)

Peterina schreef:
Verder denk ik zelf dat ook gezondheid in het algemeen en environment/huishouding ook veel er mee te maken heeft.

Hoe bedoel je dit precies?


Set_Elkol
Berichten: 14841
Geregistreerd: 06-06-06

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:08

Misschien dat een gezonder paard juist sneller of langzamer wit wordt?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:12

set_elkol schreef:
Misschien dat een gezonder paard juist sneller of langzamer wit wordt?

Dat vroeg ik me dus af. Maar is het dan juist sneller of langzamer?

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:12

Naar dat stukje ben ik ook wel benieuwd.

Paard van een kennis van me is schimmel, was als 3 jarige nog zwart, als 5 jarige beetje schimmel.
Spierwit heb ik hem nooit gevonden, was altijd minder wit dan het witte welshje wat er bij liep, meer gebroken wit :+
Als 12 jarige kreeg hij steeds smeer vliegenschimmel stipjes en wordt hij elk jaar juist weer grijzer.
Hoe zit dat dan eigenlijk dat ze juist weer nieuwe kleur erbij krijgen?

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:19

Waarom denken wij dat een paard sneller grijs wordt ... omdat wij meer 'witte' haartjes, cq grijze haren, door het vacht zien.
Een paard dat niet gezond is wordt grauw van vacht = lichter/valer waardoor de bleker haartjes (of liever gezegd : de verbleking van de haren) duidelijker wordt.
Een geond paard heeft een rijker tint van vacht waar 'verbleking' = als het niet als contrast op zwart is = minder duidelijk is of gezien wordt.
Klinkt verwarrend maar ik bedoel ... een paar grijze haartjes (haartjes worden grijs, dan wit) in een gezond vacht vallen niet op, pas als die vacht 'lichter' wordt: door zon (environment/huishouding) of gezondheid dan beginnen die haren op te vallen. Een wees eerlijk: als men eentje ziet dan in eens begint men meerdere te zien (en te zoeken) :D
Ik denk ook dat snelheid van wissel genetisch is vastgelegd aan ras en bloedlijn.

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 12:59

Wat een leuke en leerzame dingen.
Maar de mijne is 20, en op dr benen nog steeds niet helemaal wit :').
Dan vraag ik me dus af, hoe kan het? Het is een vuilnisbak, denken iets met NF x Welsh x Connemara, maar zeker weten doen we t niet.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: De kleur schimmel, wat is het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:04

Niet elk paard wordt helemaal wit :) Dan werkt het grey gen langzamer, werd ze ook pas later lichter?

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 21:06

Cerera schreef:
Niet elk paard wordt helemaal wit :) Dan werkt het grey gen langzamer, werd ze ook pas later lichter?


Heb haar sinds haar 14e, en toen was ze wel wit (alleen dr benen nog grijs).
Volgens mij was ze rond haar 10e ook totaal niet wit, wat ik zag aan foto's.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, MairiMacBran, Nannetje7, nick_en_ik en 144 bezoekers