Hertenhals soepel krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Hertenhals soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:32

Er staat hier een kleine merrie met een enorme onderhals.
Ze staat strak in de spieren , en ze vind het niet prettig als je aan haar manen kam komt.
Het is de bedoeling dat de spieren in haar hals wat soepeler worden.

Ik laat haar nu een paar keer achter mekaar met een stukje wortel , inbuigen tot aan haar heup .
In het begin kon ze daar helemaal niet komen , maar inmiddels gaat haar dat redelijk makkelijk af.
Maar ik heb het idee dat ze dat doet vanuit haar onderhals , en niet vanuit soepelheid uit haar nek.

Welke oefeningen zouden goed voor haar zijn om haar hals wat losser te krijgen?
Longeren ed zit er voorlopig nog niet in , dus echt oefeningen vanuit stilstand.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:56

Nammie schreef:
Er staat hier een kleine merrie met een enorme onderhals.
Ze staat strak in de spieren , en ze vind het niet prettig als je aan haar manen kam komt.
Het is de bedoeling dat de spieren in haar hals wat soepeler worden.

Ik laat haar nu een paar keer achter mekaar met een stukje wortel , inbuigen tot aan haar heup .
In het begin kon ze daar helemaal niet komen , maar inmiddels gaat haar dat redelijk makkelijk af.
Maar ik heb het idee dat ze dat doet vanuit haar onderhals , en niet vanuit soepelheid uit haar nek.

Welke oefeningen zouden goed voor haar zijn om haar hals wat losser te krijgen?
Longeren ed zit er voorlopig nog niet in , dus echt oefeningen vanuit stilstand.


Schouderbinnenwaarts vanuit stap is niet mogelijk?

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:00

Massage door iemand van Happy Athlete kan ik echt aanraden.
Mijn jonge merrie had dit ook toen ik d'r kocht, dat was na 1 behandeling al zoveel beter
en na 2 eigenlijk helemaal weg

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:01

Om aan spieren te werken, zullen ze toch eerst warm moeten worden. Rekken en strekken met koude spieren brengt hooguit blessures. Waarom niet bewegen? Een paard is daarvoor geboren!

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:03

Nee , niet zonder gesjor , en zonder correctie loopt ze gewoon verkeerd.
Ze zal echt haar lichaam anders moeten gaan gebruiken , maar zolang er nog zoveel spanning op die manenkam staat kan ik niks van der vragen.
Dat zal eerst soepeler moeten worden.

Zou bv achterwaarts vragen , met hoofd laag , een goede oefening kunnen zijn? Ik verzin maar wat hoor...

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:06


Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:07

Chessie schreef:
Massage door iemand van Happy Athlete kan ik echt aanraden.
Mijn jonge merrie had dit ook toen ik d'r kocht, dat was na 1 behandeling al zoveel beter
en na 2 eigenlijk helemaal weg


Tja , ik heb Ellen[zo heet ze geloof ik] hier zelf een keer gehad.
Ik vond het een ''harde'' methode , en gebaseerd op een quickfix , en dat hoeft in dit geval niet.

Ik zal het wel in mijn achterhoofd houden , mochten we op de ''zachte'' manier niks gaan bereiken.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:10

senna21 schreef:
Om aan spieren te werken, zullen ze toch eerst warm moeten worden. Rekken en strekken met koude spieren brengt hooguit blessures. Waarom niet bewegen? Een paard is daarvoor geboren!


Daar heb je gelijk in...
Kan ze zich ook een blessure toebrengen bij koude spieren en het worteltje wat ze kan krijgen , als ze erbij kan?

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:11

Op stal hebben wij nu ook iemand van Happy Athlete.
Vrijdag krijgt mijn lease paard zijn 2e behandeling.
Aanrader! Bij ons komt:
http://www.joy4horses.nl/

He tis inderdaad niet prettig om te zien maar ze gaat altijd nog een keer beide kanten langs en dan zie je dat de reactie al minder is.
En als je paard na de behandeling er beter uitkomt....Beter dan altijd pijn hebben.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:13

je kan ook aan dry-needling denken
heb ik bij mijn paard laten doen die aan 1 kant stijve spier in de hals had en ook op de rug
na 1 behandeling stukken verbeterd!

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hertenhals soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:19

Ik vond het juist een fijne behandeling, je ziet dat het soms niet lekker voelt, maar dat ze ook verlichting voelen
Mijne liet daarna meteen zonder bijzet oid lekker d'r hals zakken.. meteen de hele spanning weg

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:19

senna21 schreef:
Om aan spieren te werken, zullen ze toch eerst warm moeten worden. Rekken en strekken met koude spieren brengt hooguit blessures. Waarom niet bewegen? Een paard is daarvoor geboren!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb onlangs nog een gesprek gehad met mijn osteo over het nu wel of niet koud of warm stretchen en zij zegt dat beide interessant zijn. Je kan ze met elkaar vergelijken en de limieten van je paard inschatten. Met de wortel-oefening moet je het echt al helemaal verprutsen om je paard een blessure te doen oplopen, je kan daar eigenlijk weinig mee verkeerd doen hoor :')

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:41

Waarom kan je niet longeren?

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hertenhals soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:43

Weet je zeker dat t paard gezond is?

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:47

Nog even een aanvulling , dan begrijpen jullie beter waarom het ook nu nog geen geld kan kosten.
Het is een paard van de stichting , die altijd alleen maar gereden is in de walk. Heeft nooit de basis geleerd van draf en galop. Vandaar die hertenhals.
Ze staat hier in pension , en wordt door de stichting 2 keer per week getraind. Ik wil de merrie , en de stichting helpen , door bepaalde oefeningen met haar te doen , waardoor haar hals soepeler wordt.
De worteltjes oefening doe ik op de andere 5 dagen , maar misschien dat er nog andere oefeningen zijn om de merrie te helpen.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:52

kohtje schreef:
Waarom kan je niet longeren?


Alles is een bonk stress.zelfs ontspannen naast je stappen is er nog niet bij , dan direct hoofd omhoog , rug wegdrukken en een heerlijke hertehals :(
Als we zover zijn dat ze in ontspanning kan draven , dan hebben we al heel wat overwonnen.

De worteloefening vanuit stilstand gaat in alle rust , geen spanning geen stress.

Misschien zijn er nog meer oefeningen die vanuit deze ontspanning kunnen?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hertenhals soepel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:56

Met goed bijzetten kan je naar ontspanning toe longeren.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:57


Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:59

mirgino schreef:
je kan ook aan dry-needling denken
heb ik bij mijn paard laten doen die aan 1 kant stijve spier in de hals had en ook op de rug
na 1 behandeling stukken verbeterd!


He wat leuk!
Weer iets waar ik nog nooit van gehoord had.
Bedankt voor de tip
Zal me der in verdiepen , maar voorlopig willen we het nog zelf proberen.
Mocht dat niet lukken , dan staat de stichting vast wel open voor iets anders.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:03

kohtje schreef:
Met goed bijzetten kan je naar ontspanning toe longeren.


Dat wordt 1 groot drama.
Ze kan nog niet eens ontspannen naast je lopen.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:07

Babootje schreef:
Weet je zeker dat t paard gezond is?


Ja , vrijwel zeker , behalve de nodige spierspanning , en blokkades...

Het is een gangenpaard , welke alleen gebruikt is voor die speciale gang , dus nooit ontspannen heeft leren draven.
Altijd hoofd hoog met weggedrukte rug.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:08

Ik denk toch echt dat ze ergens pijn heeft, dat ze zo reageert en niet eens normaal naast je kan lopen uit angst voor pijn.

Misschien toch het dier eerst goed laten doorlichten voordat je erwat mee gaat doen.

Zeker als ik nu lees dat het een gangenpaard is en wat altijd daarvoor is gebruikt, is het heel goed mogelijk dat er ergens iets veel pijn doet.

Het is alleen jammer dat het niks mag kosten omdat het van de stichting is................
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-12-13 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:09

Ik zou haar inderdaad laten masseren, maar als het niets mag kosten dan is dat natuurlijk lastig.
Om de doorbloeding op gang te krijgen in de bovenste spiermassa kun je zelf alvast een klein beetje verlichting brengen door haar elke dag goed te borstelen. Met een rubbere rosborstel haar hele lijf goed poetsen doet in ieder geval alvast iets.

Buigen in de hals met een stukje voer kun je inderaad ook doen. Daarin kun je zorgen dat ze ver naar achteren buigt (worteltje bij haar heup) of heel fanatiek buigt (met je rug tegen haar schouder en haar om jou heen het worteltje laten pakken) korte buiging (worteltje bij de schouder)
Omlaag buigen kun je ook doen (worteltje tussen de knieen) die kun je steeds een stukje verder naar achteren doen of juist hoger tegen de borst.

Pas wel op dat je niet ineens teveel gaat doen. Daar kan ze ook weer last van krijgen. En begin met 2x in de week en bouw het uit naar 5x max. Dan kunnen de spieren hier rustig aan wennen.

Succes!

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:22

Ragdollcat schreef:
Ik denk toch echt dat ze ergens pijn heeft, dat ze zo reageert en niet eens normaal naast je kan lopen uit angst voor pijn.

Misschien toch het dier eerst goed laten doorlichten voordat je erwat mee gaat doen.

Zeker als ik nu lees dat het een gangenpaard is en wat altijd daarvoor is gebruikt, is het heel goed mogelijk dat er ergens iets veel pijn doet.

Het is alleen jammer dat het niks mag kosten omdat het van de stichting is................


We zijn nog niet zolang met haar bezig , en mocht het gewoon niet lukken , dan wordt er zeker wel geld uitgegeven aan een behandeling.
Alleen dat is niet de eerste optie.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:26

masja schreef:
Ik zou haar inderdaad laten masseren, maar als het niets mag kosten dan is dat natuurlijk lastig.
Om de doorbloeding op gang te krijgen in de bovenste spiermassa kun je zelf alvast een klein beetje verlichting brengen door haar elke dag goed te borstelen. Met een rubbere rosborstel haar hele lijf goed poetsen doet in ieder geval alvast iets.

Buigen in de hals met een stukje voer kun je inderaad ook doen. Daarin kun je zorgen dat ze ver naar achteren buigt (worteltje bij haar heup) of heel fanatiek buigt (met je rug tegen haar schouder en haar om jou heen het worteltje laten pakken) korte buiging (worteltje bij de schouder)
Omlaag buigen kun je ook doen (worteltje tussen de knieen) die kun je steeds een stukje verder naar achteren doen of juist hoger tegen de borst.

Pas wel op dat je niet ineens teveel gaat doen. Daar kan ze ook weer last van krijgen. En begin met 2x in de week en bouw het uit naar 5x max. Dan kunnen de spieren hier rustig aan wennen.

Succes!


Thanks!
Gaan deze oefeningen automatisch goed?
Ik weet bv dat ik niet zover moet gaan dat ze haar hoofd gaat kantelen , want dan heeft het niet het goede effect. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?