Paardrijden is leuk! totdat...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 12:01

Je verkeerd valt.

Dit verhaal gaat over mijn moeder, paardenvrouw in hart en nieren maar helaas kan ze vrijwel niets meer.
Ze is pas 52 jaar.

Mijn moeder heeft vanaf dat ze zelf een paard kon kopen meerdere paarden gehad, ze handelde een beetje.
Kocht groene paarden, reed ze in, startte ze op concours en meestal stonden er dan al mensen klaar om het paard te kopen.

Zo ook het paard waar ze een lelijke val van maakte, paard was al verkocht maar de nieuwe eigenaren wilden graag dat het paard nog wat meer doorgereden werd.
Een heel braaf paard, maar zelfs de braafste paarden kunnen schrikken.
Het paard schrok van opvliegende eenden, en lanceert mijn moeder.
Ze valt recht op haar hoofd, en vervolgens plat op haar rug.
Ik was nog klein, ik denk een jaar of 4 en herinner me nog dat het regenachtig was, ik stond met mijn paraplu'tje langs de kant en hoorde een "krak" toen ze viel.
Mijn moeder voelde haar benen niet meer en werd met de ambulance afgevoerd.

In het ziekenhuis werden foto's gemaakt, maar daar is een breuk in de rug over het hoofd gezien.
Wel bleek dat ze een whiplash had en moest met een kraag en een doosje paracetamol weer naar huis.
Na enkele weken kon ze nog niet lopen, wederom terug naar het ziekenhuis voor foto's, en daarop was te zien dat er kalk gevormd was, een "oude" breuk dus.
Er was niets meer aan te doen, een korset zou geen optie meer zijn, leer er maar mee leven.

Mijn moeder heeft altijd hard gewerkt, eerst in de paarden en later in de zorg.
Dit heeft ook zeker effect gehad op haar lichaam.
Maar nu is ze 52, heeft ze een hernia in haar nek welke is vastgezet, precies waar ze de whiplash opgelopen had.
Na de operatie had ze nog steeds pijn in haar nek, de bovenste wervel, waar je hoofd op rust, is ook versleten.
Ze word niet meer geopereerd ivm te hoge risico's.
Haar schouder is versleten, 2x is er een stuk van het sleutelbeen gezaagd om ruimte te maken maar dit heeft onvoldoende effect.
Ook hier word ze niet meer aan geopereerd, er zijn geen optie's meer.
Ze krijgt pas een prothese als ze boven de 70jr is, of wanneer de pezen helemaal weg zijn.
tot die tijd, leer er maar mee leven.

Haar rug speelt weer op, precies de wervel die gebroken is geweest, ze kan momenteel niets anders dan krom lopen naar de keuken/wc, en verder plat liggen.
Haar bekken staat scheef, 3cm verschil tussen links en rechts.
Haar heupen zijn aan het slijten, ze heeft ook heupdysplasie.
Haar knieën gaan pijn doen.
Leer er maar mee leven, als je boven de 70 bent willen we kijken of we gaan opereren.

Ik maak er weleens grapjes over, dat ze tegen die tijd volledig uit kunst-gewrichten zal bestaan.
Ze leeft het leven van een hoogbejaarde vrouw, maar ze is nog zo jong.
En dat allemaal door een val, ontlasting en overbelasting.
Ze heeft ontelbare onderzoeken, fysiotherapie, injectie's etc gehad maar het heeft allemaal nauwelijks tot geen effect.
Ze mag geen zware dingen meer tillen, niet ergens aan trekken/duwen(bijv. kast of tafel verschuiven) ivm risico op verlamming.

Aankomend jaar gaan we naar België, wellicht kunnen ze daar meer voor mijn moeder doen dan hier in Nederland, want op deze leeftijd hoort niemand thuis achter de geraniums te zitten.
Laatst bijgewerkt door different1 op 09-12-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:05

jeetje, wat erg zeg!!! :(:)
Dan blijkt maar weer dat paardrijddn ook ontzettend mis kan gaan.
Heel veel sterkte voor jou en je moeder.

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:05

Jeetje wat een verhaal.
Hoop voor jullie dat ze in belgie wat kunnen doen want dit is ook geen leven lijkt mij.

Sterkte!

Nocturnal Grey sinds 6 juli 2010 in mijn bezit

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

Wat een indrukwekkend stukje heb je geschreven. Ik begrijp dat ze echt alles uit de kast hebben getrokken om haar verder te kunnen helpen maar dat het gewoon niet effectief is geweest. Ik hoop voor jullie dat ze in België meer kunnen doen.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 12:17

Nog een kleien aanvulling gedaan, ze mag geen gekke bewegingen maken, niet zwaar tillen etc ivm risico op verlamming.
Het is heel heftig, en ze is er ook best depressief door.
Paarden en paardrijden waren haar lust en haar leven, nu mag/kan ze nog niet eens een paard vasthouden...
In België zijn ze verder en doen ze meer, naar wat ik gehoord heb, dus vandaar de keuze om daar aankomend jaar heen te gaan.
Hier in Nederland is het klaar, second opinion etc leverden helaas niets op.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:20

Een paard is je beste vriend en daarnaast ook je grootste vijand.

Wat vervelend dat je moeder nog ruim 20 jaar later met de gevolgen van die val kampt. Best kans dat als ze nu een vergelijkbare val had gehad dat er dan heel anders was gereageerd door de medische wetenschap. Hopelijk brengt Belgie nog uitkomst.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:22

Triest maar helaas heel veel voorkomend onder de mensen die met paarden gewerkt hebben. De slijtage is enorm! Je hoeft ook maar een keer fout te vallen zoals bij je moeder en het plaatje is compleet.

Veel sterkte gewenst voor je moeder!

Vraagje nog, heeft ze er in de winter meer last van dan in de zomer?

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:31

Heel vervelend inderdaad, alsof je niet gehoord wordt. Toch snap ik de kant van de artsen wel. Je kan een lichaamsdeel zoals knie, heup schoudergewricht, maar twee keer vervangen. 1 keer van versleten naar kunst en daarna nog een keer van kunst naar kunst. Daarna is er geen mogelijkheid meer een nieuw gewricht vast te zetten aan de bestaande botten. Daarom willen ze zo lang mogelijk wachten met het vervangen van de boel. Een vervangen gewricht gaat een jaar of 8-10 mee, als je nu vervangt en over 10 jaar weer, zit je met hetzelfde vanaf je 70e, en dan is er ècht niets meer aan te doen.

Mijn schoonvader moet eigenlijk een nieuwe knie en heup, is nu net 70. Heeft er wel last van, maar wil nog niet onder het mes, wacht zo lang mogelijk, om bovenstaande reden.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

ValerieV

Berichten: 314
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Spakenburg

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

Sterkte voor jou en je moeder natuurlijk! Wat erg zeg! :(:)

Petrie rijlaarzen, maat 38,5! http://www.bokt.nl/markt/ad/269902/petr ... arzen-mt-5

Sometimes you have to fall before you can fly

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:39

Sterkte aan je moeder!! Wat een verhaal zeg...
Ik heb zelf ook al het een en ander meegemaakt met paarden met de nodige blijvende schade tot gevolg maar ik ben heel blij dat ik nog gewoon kan functioneren...
Het is en blijft een gevaarlijke bezigheid en ik duim alvast dat ze in België iets kunnen doen...

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:40

kleinvosje schreef:
Daarom willen ze zo lang mogelijk wachten met het vervangen van de boel. Een vervangen gewricht gaat een jaar of 8-10 mee, als je nu vervangt en over 10 jaar weer, zit je met hetzelfde vanaf je 70e, en dan is er ècht niets meer aan te doen.


En dan ga je er maar vanuit dat je dan nog leeft of niet zwaar dement bent...
Ik vind dat altijd een beetje kromme redenatie eerlijk gezegd, voor het zelfde geld hebben ze over 10 jaar alweer een nieuwe techniek, je leeft NU, niet over 10 jaar.

Ik wens je moede en je familie veel sterkte TS, het is vast heel zwaar voor jullie hele gezin. Ik hoop dat ze in Belgie wat kunnen doen.

V_eraa

Berichten: 1102
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:44

Wow wat een verhaal, schrik er wel van! Heel veel sterkte voor jullie! En hopelijk kunnen ze in België iets voor jullie doen!


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:47

Sizzle schreef:
kleinvosje schreef:
Daarom willen ze zo lang mogelijk wachten met het vervangen van de boel. Een vervangen gewricht gaat een jaar of 8-10 mee, als je nu vervangt en over 10 jaar weer, zit je met hetzelfde vanaf je 70e, en dan is er ècht niets meer aan te doen.


En dan ga je er maar vanuit dat je dan nog leeft of niet zwaar dement bent...
Ik vind dat altijd een beetje kromme redenatie eerlijk gezegd, voor het zelfde geld hebben ze over 10 jaar alweer een nieuwe techniek, je leeft NU, niet over 10 jaar.



Nou, de gemiddelde levensverwachting ligt toch wel wat hoger dan 70 volgens mij? Dus ja, ik ga ervan uit dat je dan nog leeft.
Ik ben het deels wel met je eens hoor, maar je kunt niet onbeperkt sleutelen aan een mensenlichaam. Kan me goed voorstellen dat de boel er niet steviger van wordt als je elke keer aan botten moet rommelen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:05

svdijk schreef:
Je verkeerd valt.

Dit verhaal gaat over mijn moeder, paardenvrouw in hart en nieren maar helaas kan ze vrijwel niets meer.
Ze is pas 52 jaar.

Mijn moeder heeft vanaf dat ze zelf een paard kon kopen meerdere paarden gehad, ze handelde een beetje.
Kocht groene paarden, reed ze in, startte ze op concours en meestal stonden er dan al mensen klaar om het paard te kopen.

Zo ook het paard waar ze een lelijke val van maakte, paard was al verkocht maar de nieuwe eigenaren wilden graag dat het paard nog wat meer doorgereden werd.
Een heel braaf paard, maar zelfs de braafste paarden kunnen schrikken.
Het paard schrok van opvliegende eenden, en lanceert mijn moeder.
Ze valt recht op haar hoofd, en vervolgens plat op haar rug.
Ik was nog klein, ik denk een jaar of 4 en herinner me nog dat het regenachtig was, ik stond met mijn paraplu'tje langs de kant en hoorde een "krak" toen ze viel.
Mijn moeder voelde haar benen niet meer en werd met de ambulance afgevoerd.

In het ziekenhuis werden foto's gemaakt, maar daar is een breuk in de rug over het hoofd gezien.
Wel bleek dat ze een whiplash had en moest met een kraag en een doosje paracetamol weer naar huis.
Na enkele weken kon ze nog niet lopen, wederom terug naar het ziekenhuis voor foto's, en daarop was te zien dat er kalk gevormd was, een "oude" breuk dus.
Er was niets meer aan te doen, een korset zou geen optie meer zijn, leer er maar mee leven.

Mijn moeder heeft altijd hard gewerkt, eerst in de paarden en later in de zorg.
Dit heeft ook zeker effect gehad op haar lichaam.
Maar nu is ze 52, heeft ze een hernia in haar nek welke is vastgezet, precies waar ze de whiplash opgelopen had.
Na de operatie had ze nog steeds pijn in haar nek, de bovenste wervel, waar je hoofd op rust, is ook versleten.
Ze word niet meer geopereerd ivm te hoge risico's.
Haar schouder is versleten, 2x is er een stuk van het sleutelbeen gezaagd om ruimte te maken maar dit heeft onvoldoende effect.
Ook hier word ze niet meer aan geopereerd, er zijn geen optie's meer.
Ze krijgt pas een prothese als ze boven de 70jr is, of wanneer de pezen helemaal weg zijn.
tot die tijd, leer er maar mee leven.

Haar rug speelt weer op, precies de wervel die gebroken is geweest, ze kan momenteel niets anders dan krom lopen naar de keuken/wc, en verder plat liggen.
Haar bekken staat scheef, 3cm verschil tussen links en rechts.
Haar heupen zijn aan het slijten, ze heeft ook heupdysplasie.
Haar knieën gaan pijn doen.
Leer er maar mee leven, als je boven de 70 bent willen we kijken of we gaan opereren.

Ik maak er weleens grapjes over, dat ze tegen die tijd volledig uit kunst-gewrichten zal bestaan.
Ze leeft het leven van een hoogbejaarde vrouw, maar ze is nog zo jong.
En dat allemaal door een val, ontlasting en overbelasting.
Ze heeft ontelbare onderzoeken, fysiotherapie, injectie's etc gehad maar het heeft allemaal nauwelijks tot geen effect.
Ze mag geen zware dingen meer tillen, niet ergens aan trekken/duwen(bijv. kast of tafel verschuiven) ivm risico op verlamming.

Aankomend jaar gaan we naar België, wellicht kunnen ze daar meer voor mijn moeder doen dan hier in Nederland, want op deze leeftijd hoort niemand thuis achter de geraniums te zitten.

Mag ik vragen welk ziekenhuis?
Mijn tante is aan haar rug geopereerd in Sint Niklaas.
Ze had een hernia in haar ruggenwervel en daar is ze in België aan geopereerd omdat ze het in Nederland niet wouden doen.
Ze is nu 46 en loopt nu ongeveer 4 jaar met een rollator en een scootmobiel.

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:09

kleinvosje schreef:
Heel vervelend inderdaad, alsof je niet gehoord wordt. Toch snap ik de kant van de artsen wel. Je kan een lichaamsdeel zoals knie, heup schoudergewricht, maar twee keer vervangen. 1 keer van versleten naar kunst en daarna nog een keer van kunst naar kunst. Daarna is er geen mogelijkheid meer een nieuw gewricht vast te zetten aan de bestaande botten. Daarom willen ze zo lang mogelijk wachten met het vervangen van de boel. Een vervangen gewricht gaat een jaar of 8-10 mee, als je nu vervangt en over 10 jaar weer, zit je met hetzelfde vanaf je 70e, en dan is er ècht niets meer aan te doen.

Mijn schoonvader moet eigenlijk een nieuwe knie en heup, is nu net 70. Heeft er wel last van, maar wil nog niet onder het mes, wacht zo lang mogelijk, om bovenstaande reden.

Mijn oma heeft vorig jaar een nieuwe knie gehad.
Ze is er zo blij mee!!
Nu wil ze een nieuwe heup want daar heeft ze veel last van.
Maar dat willen ze doktoren nog niet doen want ze vinden het niet erg genoeg. :(

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:21

-O- jeetje....daar word je wel ff stil van.......

heel veel sterkte voor je jullie ,dit is niet niks zeg!
en idd voor SO gaan ,wat de ene arts niet aandurft kan bij een ander routine zijn

zo ook met nieuwe knie, een vriend van mij 57jr heeft vorig jaar een nieuwe knie gehad in Haga ziekenhuis
na bijna 25jr pijn en ellende vanwege vuile pezen die er toen geplaatst waren
en nu fiets hij alles weer :j en pijnvrij!!!

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:24

Wat erg voor je moeder :(
Maar helaas blijft paardrijden nu eenmaal een risico-sport.. Diegene die het er voor over hebben weten wat de risico's inhouden..
Veel sterkte aan je moeder!

Why change the past, when you can own this day?

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:20

Er is destijds een " fout" gemaakt door de breuk over het hoofd te zien.
Dat dit er allemaal uit voortvloeit had niemand verwacht.
Ik zelf vind het erg jammer dat mijn moeder nu geen prothese(s) krijgt, de gemiddelde levensverwachting ligt inderdaad boven de 70, maar moet je nu 20 jaar als een hoogbejaarde door het leven gaan, om vervolgens aan het einde van de rit geholpen te worden?(daarbij heeft de gehele familie van mijn moeder verschillende soorten kanker gehad, en is er maar 1 persoon ouder geworden dan 65, bij mijn moeder zijn er ook meerdere keren slechte cellen weggehaald, dus of mijn moeder echt 70 of ouder word is eigenlijk niet te verwachten. Ik begrijp wel dat ze daar niet al te zeer naar kijken)
Ik begrijp heel goed dat er niet eeuwig gesleuteld kan worden, en tot nu toe hebben de artsen vrij veel gedaan.
Maar liever nu nog 10-15 jaar meer mobiel en minder pijn lijkt mij.

Paardrijden is inderdaad een risicovolle sport, maar dat de nasleep van een val zodanig groot is dat mijn 52 jarige moeder het leven moet leiden van een 80 jarige, dat is geen gevalletje van " je weet wat de risico's zijn als je paardrijd".

Welk ziekenhuis we in Belgie gaan bezoeken weet ik nog niet, mijn moeder is momenteel erg moe en dit is een drukke maand. In januari gaan we weer opnieuw alle mogelijkheden bekijken en met de zorgverzekering in overleg.

Mama_Suus

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Heerle [NB]

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:22

Sterkte voor jou en je mams!

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:35

Sterkte!

Dat ze nu niet willen helpen ivm de slijtage van kunstgewrichten vind ik ook een beetje krom, zeker als je kijkt naar de snelle technologische ontwikkelingen die op dit moment plaatsvinden. Daarentegen snap ik ook wel weer dat je als 'medisch systeem' niet zomaar kan anticiperen op dingen die misschien in de toekomst worden uitgevonden.

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:39

Protheses ik ken het uitstellen door doktoren ervan.... Mijn vader heeft vanaf zijn 23 ste meerdere operaties (uit mijn hoofd, 6 aan de rechterkant en 5 aan de linkerkant) gehad aan beide benen, met name zijn knieën. Hij is uiteindelijk op 52 jarige leeftijd bij een arts in het Jeroen Bosch ziekenhuis terecht gekomen, toen kon hij nauwelijks meer lopen van de pijn. Deze arts is mijn vaders redding geweest, hij heeft eerst zijn ene knie vervangen een half jaar later de andere. Mijn pa is nu 63 en loopt nog steeds met 2 kunst knieën! Zijn werk uitvoeren kan hij helaas niet meer, maar normaal rondlopen wel en zonder pijn. Want met pijn rondlopen betekend dat je andere gewrichten gaat overbelasten.

Ook hij was veels te jong om deze operaties te laten uitvoeren, maar zijn levenslust was zodanig laag dat er eigenlijk geen andere keuze meer was. En ja de kans bestaat dat deze kunst knieën nog een keer vervangen moeten worden, of dat hij uiteindelijk toch in een rolstoel beland, maar dat liever op een wat latere leeftijd dan zo jong al.

Zijn problemen zijn trouwens ontstaan door zijn beroep, loodgieter en warmingsmonteur, hij zat veel op zijn knieën en in kruipruimtes, in die tijd waren hiervoor nog geen ARBO regels.

Maar geef niet op!

Onze mooiste ervaringen zijn onze stilste momenten.
Y;(

r_lolita
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:40

Jeetje, wat een verhaal. Sterkte voor jou en je moeder! Hopen dat ze haar in belgie verder/beter kunnen helpen!

If You Can Dream It, You Can Do It! Lolita & Goofy <3

Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:41

Je hebt PB :)

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:41

Wat verschrikkelijk voor je moeder om zo jong zo een leven te hebben.

Veel succes in België, ik heb er goede ervaring opgedaan toen ik in Nederland vastliep op protocollen.
Ik was in het uz gent, maar ik hoor goede verhalen over meerdere ziekenhuizen. Mij beviel de benadering van het probleem en van de patiënt prima.

Misschien is het verstandig om de ziektekostenverzekering (als dat mogelijk is) nog snel aan te passen indien noodzakelijk.
Het kan zijn dat je alleen met een restitutiepolis in België terecht kunt tegen volledige vergoeding van de kosten. Zowiezo kijken welke zorgverzekeraar contracten heeft met belgische ziekenhuizen.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paardrijden is leuk! totdat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:28

LZP -> MW


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maliboe, Sterrendief, Urbiezira en 124 bezoekers