Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:21

Afgelopen Oktober heb ik een rond reis gemaakt door Zuid Afrika, dat is echt super bevallen.
Na mijn vakantie hoorde ik dat ik geen werk meer heb en dit toevallig samen met een reisgenootje. Nu bedachten wij dus dat we tijd zat hebben en dat we wel vrijwilligerswerk willen gaan doen in Zuid Afrika.

Iemand ervaring?
Waar heb je gezeten?
Wat heb je gedaan?
Hoelang ben je geweest?

Wat mij opviel is dat er best veel verschil in de prijzen voor vrijwilligerswerk zit. zo betaal je rond de 2000Euro en ik kom op sites waar je alleen je vliegticket hoeft te betalen. Wat hebben jullie betaald en wat zat daar bij in?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:04

De dochter van mijn manager is 6 maanden in Mombasa, Kenya, geweest.
Hij vertelde dat juist de goede bureaus geld vroegen, de bureaus waar het op ticket na gratis was, stonden een stuk minder betrouwbaar bekend.

Zuid-Afrika ken ik verder niet, maar ik zou iig zorgen dat je bij een goede organisatie zit.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 08-12-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:07

Ik ben er wel op vakantie geweest en ben daar door heel Zuid Afrika gereist.
Helaas geen vrijwilligerswerk maar lijkt me heel erg leuk alvast veel plezier

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:08

Ik ken 1 iemand die er geweest is, en die zei dat hij zijn vriendinnetje nooit alleen daar naar toe zou laten gaan... Ligt er misschien ook af waar je precies zit... maar lang niet alles is even betrouwbaar daar... Dus zou daar even goed op letten.

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:09

Het is heel erg verbeterd hoor in Johannesburg moet je niet alleen s'avonds rondlopen maar in Kaapstad kon het in de schemering best

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:10

een paar meiden van mijn opleiding zijn bij african dream horse safari geweest. hebben echt een hele toffe ervaring gehad. Was wel heel erg duur.

Maargoed dat is dus een betrouwbaar adres als je ook met paarden wilt.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:11

Ik ben niet in zuid Afrika geweest, wel in Ghana. Ik heb vrijwilligerswerk gedaann met kinderen met een verstandelijke beperking op een lokaal project wat opgezet is door Nederlanders. Ik betaalde behalve mijnn vliegticket en visum e.d. Slechts voor mijn huisvesting en eten. Huisvesting kostte me geloof ik zo'n 90euro in de maand.. Ik hoefde geen programmakosten te betalen. Wel moet je minimaal 3 maanden beschikbaar zijn ..

CelestinaH
Berichten: 84
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:21

Vind het erg vreemd dat hier niemand t raar vind dat je zelf kosten moet maken als je vrijwilligerswerk gaat doen. Dat je je reis zelf moet betalen kan ik nog mee leven maar dat je dan zelf je huisvesting en eten betaald vind ik ronduit schandalig.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:23

Ik heb die vraag meerdere keren gekregen. Maar is het niet gewoon voor jezelf dat je gaat? IK wilde er heen, het is niet per definitie zo dat ze mij wilden hebben..

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:25

Ik heb me daar bij mijn managers dochter ook over verbaasd, maar in dat soort landen is er amper geld om de mensen te helpen die je met dat vrijwilligerswerk gaat helpen.
Als er dan extra monden gevoed moeten worden en mensen een veilig onderkomen geboden moet worden, is er dus vervolgens geen geld meer om de kansarmen daar te helpen.
Daar zit het m in dat men een bijdrage vraagt.

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:22

Ik heb via de organisatie be-more vrijwillegerswerk gedaan in Port Elizabeth, Zuid-Afrika. Deze organisatie werkt ook in andere steden in Zuid-Afrika en volgens mij ook in Uganda en Malawi. Ik heb gewerkt voor een onderwijsproject, het was een hele leuke tijd!

De kosten staan precies vermeld op hun website. Het is inderdaad zo dat je betaald voor huisvesting, vervoerskosten, eten ed. Op zich niet gek, wij verbleven in een huis voor vrijwilligers in een "goede" wijk. Een organisatie die onderwijsprojecten verzorgt in townships heeft niet zomaar de middelen om dit te betalen. Bovendien denk ik dat het voor de meeste vrijwilligers voor ook iets is wat je zelf leuk vind.

Succes met kiezen van een organisatie en veel plezier alvast.

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:24

Terwijl toen ik in port elisabeth was we van 4 mensen op verschillende plekken te horen hebben gekregen hoe slecht die zwarte wel niet waren. Maar dat is daar dus niet overal zo?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:23

thqs voor jullie reacties!

lianne, ik denk dat je overal wel op moet letten, ookal is het bijvoorbeeld nederland. ik heb me in mijn reis nergens onveilig gevoeld. nu waren wij ook wel met zn 10en. zelfs in kaapstad/johannesburg/pretoria en durban heb ik me goed gevoeld.

PocoGaucha, oh dat lijkt me echt vet! maarjah mn reisgenootje heeft jammer genoeg niks met paarden :( en we wilden graag samen, wel zo gezellig.

ievie, via welke organisatie heb jij dat gedaan? klinkt interessant.....

katrien, thqs ik ga even zoeken. klinkt goed met de kids en een goede buurt om te verblijven.

anke, nou nee. en ik vind het eerlijk gezegd een beetje een rare opmerking. niet alle zwarten zijn slecht. dat is wel iedereen over een kam scheren... wat ik hier boven al zei, ik heb mij nergens onveilig gevoeld. ok wacht 1x. dat was in Swaziland. we stonden met de auto op een parkeerplaats, de mannen waren even wat te eten halen en wij met de meiden (5) stonden bij de auto. er stopt een andere auto met 3 donkdere mannen erin, stapten uit en probeerde ons over te halen om met ze mee te gaan en dan ook echt verhandelen!! (best raar hoor als er een serieus bod word gedaan hoeveel koeien ze voor je willen geven richting de mannen) dat was een raar moment, maar nee ik heb mij nergens onveilig gevoeld in de maand die ik er geweest ben.
laatste week viel mij juist op hoe super aardig de donkere mensen zijn. hun zien ook wel dat wij toerist zijn en toeristen leveren geld op. ik heb een scheur in mijn scheenbeen opgelopen op mijn vakantie. Ik liep dus op krukken met een brace. Overal werden deuren open gehouden, mocht met de auto vooraan staan, als ik in een rij stond mocht ik voor, mensen die excuus aanboden omdat het in hun land was gebeurt! en dr was zelfs een vrouw die een traan liet gaan. Ik ben op een aantal plaatsen wezen stappen, Pretoria, St.Lucia, Durban en Kaapstad. Ik heb mij nergens bedreigd of naar gevoeld. In Kaapstad is dat super geregeld dat er gewoon Tourist Police met je mee loopt. Niks aan de hand :)

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:16

Ik zei het ook niet het werd ons daar zo vaak genoemd. Wij hebben het ook 1x maar gehad toen we vastzaten in een krottenwijk met onze ipads en alles. Ik ben dus totaal niet tegen zwarten

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:18

Wat stoer, zeg. Veel succes!

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:16

@anke98, de manier waarop je 'zwarten' zegt, komt voor mij dan wel anders over. Negatief.. Maargoed, daar hoeven we het verder niet over te hebben..

Edit: ik heb te een PB gestuurd over de plek waar ik geweest ben..

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 10:56

thqs voor alle pbtjes! vanavond komt die vriendin waarmee ik samen wil gaan, we gaan even onderhandelen wat ons wat lijkt en wat ons minder leuk lijkt..