liksteen en glucosamine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

liksteen en glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 10:49

Hallo,

Ik wil een liksteen kopen: http://www.ej.nl/products/10000252/7930038/HORSLYX+MOBILITY
Maar...ik geef hem al glucosamine met msm van horseflex.
Ik vroeg me af of het goed is om ze beide te geven?
Want ik wil niet stoppen met de horseflex omdat ik niet zeker ben hoeveel hij aan de liksteen gaat likken...
Maar ik zou het wel leuk vinden als mijn liksteen mijn ouder paardje wat extra vitaminen geeft. Ik heb momenteel al een mineralenblok en zoutsteen maar dat is nog anders.


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: liksteen en glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:54

Dus je hebt al een mineralenblok en een zoutsteen? :oo

Dat is echt niet nodig, geef dan in plaats van die rommel een supplement met vitaminen en mineralen (zonder suiker). Een liksteen kan wel, maar zonder toegevoegde prut. Een paard weet zelf wat hij nodig heeft. Een hymalaya steen is wel prima, omdat die natuurlijk is.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:08

Supplementen zijn geen snoepjes. Doordat er aan zo'n liksteen een smaakje is toegevoegd, zal de pony naar smaak likken, niet naar behoefte. (Dit geldt ook voor de hymalayasteen, heb ik vaker gezien...)
Goede voeding zit in de hoofdmaaltijd, niet in pilletjes en poedertjes. Heb jij zicht op de kwaliteit van de voeding die je nu geeft?
Glucosamine is een toevoeging die je niet aantreft in normale voeding, dus dat is een goed supplement (indien de pony daar behoefte aan heeft)
Als je toch extra vitamines wilt toevoegen, doe dat in de vorm van een brokje en lees goed de bijsluiter.
Overvoeren van vitamines en mineralen is ook niet gezond.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:12

demo_love schreef:
Dus je hebt al een mineralenblok en een zoutsteen? :oo

Dat is echt niet nodig, geef dan in plaats van die rommel een supplement met vitaminen en mineralen (zonder suiker). Een liksteen kan wel, maar zonder toegevoegde prut. Een paard weet zelf wat hij nodig heeft. Een hymalaya steen is wel prima, omdat die natuurlijk is.


zoutsteen is een Himalaya steen en de mineralenblok had hij van ervoor dus die heb ik laten liggen.

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:13

senna21 schreef:
Supplementen zijn geen snoepjes. Doordat er aan zo'n liksteen een smaakje is toegevoegd, zal de pony naar smaak likken, niet naar behoefte. (Dit geldt ook voor de hymalayasteen, heb ik vaker gezien...)
Goede voeding zit in de hoofdmaaltijd, niet in pilletjes en poedertjes. Heb jij zicht op de kwaliteit van de voeding die je nu geeft?
Glucosamine is een toevoeging die je niet aantreft in normale voeding, dus dat is een goed supplement (indien de pony daar behoefte aan heeft)
Als je toch extra vitamines wilt toevoegen, doe dat in de vorm van een brokje en lees goed de bijsluiter.
Overvoeren van vitamines en mineralen is ook niet gezond.


de glucosamine en msm geeft ik hem omdat hij ouder is en dat mij aangeraden is. hij doet het er ook goed op.
Dus geen liksteen dan maar :)

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:17

Ieder paard moet een gewone mineralensteen (bijv. KNZ) tot z'n beschikking hebben. Daar zal hij naar behoefte van nemen, omdat er verder geen toevoegingen in zitten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers