Verhuizen naar [plaats], tips gevraagd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 02:43

1 januari start ik een baan in Nijmegen (bij Radboud). Dit is vanuit waar ik nu woon opzich te doen, maar ik moet waarschijnlijk eind maart mijn woning uit dus ben ik vast aan het kijken om naar Nijmegen te verhuizen.

Gelukkig hoor ik van iedereen dat Nijmegen een vreselijk leuke stad is, alleen ik ken Nijmegen dus heel slecht eigenlijk. Naar ik me kan herinneren ben ik 4 keer in Nijmegen geweest, waaronder twee sollicitatie gesprekken :+ .

Nu heb ik naar huisjes zitten kijken en kom ik eigenlijk vooral uit op de wijken in de buurt van winkelcentrum Dukenburg en dan met name Lindenholt/het kamp. Ik ben van de week bij een paar huizen wezen kijken en het gaf me heel erg de indruk van de buitenwijk de Reeshof in Tilburg, waar ik van mijn 12 tot 19 heb gewoond. Ik hoor er heel erg veel verschillende meningen over, maar overwegend "daar wil je niet wonen" en ik kan mijn vinger er niet opleggen waarom dan niet.

Ik hoef niet zo nodig in de buurt van het centrum te zitten. Ik vind het eigenlijk vooral lekker als ik een beetje ruimte heb en iets van een tuin. Verder wil ik in de toekomst graag een hond en daarmee vind ik het erg belangrijk dat ik in de buurt van losloop zones woon. Ook vind ik het wel een lekker idee dat ik dicht bij de uitvalswegen zit en dus niet een halve stad door moet voor ik goed en wel op weg ben naar een andere stad. Ik ben benieuwd naar meningen van mensen die de wijken en de stad ook echt een beetje kennen.

Ook vind ik het leuk om tips te horen over Nijmegen verder, zoals eventuele maneges die leuk zijn voor volwassenen of zo, voor als ik het paardrijden weer op zou willen pakken. Maar ook wat je van Nijmegen vind en wat the placets to be zijn.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 03:19

Ga eens een dagje winkelen in nijmegen en spreek winkeliers aan over het wonen in nijmegen,financeel gezien is nijmegen best wel duur en betaal je zoiezo meer in t centrum dan in t buitengebied.
Dukenburg tja niet willen wonen het is maar net wat je gewent bent qua leefongeving.

#Ladytrucker #Proud

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 04:20

leuke stad hoor! ;) Maar als je niet van drukte houd, moet je een paar daagjes op vakantie tijdens de 4 daagse ;P

Spoiler:
Patience is key

VogeltjeM

Berichten: 3748
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:35

Nijmegen is inderdaad echt superleuk. Je zou ook eens kunnen kijken naar omringende dorpjes, zoals Groesbeek. Dat ligt op fietsafstand (8-10 km gok ik) van de Radboud, maar is wel een dorp met prachtige bossen en wat meer ruimte dan Nijmegen zelf denk ik. Ik heb een jaar op kamers gewoond in Groesbeek en daarna nog een hele tijd in het centrum van Nijmegen zelf, maar ik zat toch achteraf gezien beter in Groesbeek :D Alleen ik ben geen stadsmens en houd van rust en buiten, dus is een dorp voor mij sowieso de betere optie :+ Het centrum van Nijmegen is wel heel gezellig en nog relatief rustig om te wonen vergeleken met andere stadscentra denk ik. Veel oude hoekjes en straatjes waar je wel centraal woont, maar waar toch niemand voorbij komt. Dukenburg zou mijn eerste keus niet zijn, al scheelt het ook weer waar in Dukenburg je zit. Maar dat is echt puur persoonlijke voorkeur.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 09-12-13 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: lusitano_roux

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:43

Ik kom zelf uit Weurt, ligt naast Nijmegen.
Jaren in Nijmegen gewerkt.( in de wijk)
Als je vervoer hebt zou ik ook na een dorpje bij nijmegen gaan.
Ik zelf ben al iemand die nooit in de stad wilt wonen.
Weurt of Beuningen is ook goed te vertoeven.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 07:53

Wijchen! Ik en zelf geboren en getogen Nijmeegse, maar wij hebben er bewust vcoor gekozen een huis in Wijchen te kopen. Ligt bijna tegen Nijmegen aan, heeft een station en een leuk centrum. Veel ruimte en ook wat meer ruimte voor honden. De uitlaatplaatsen in Nijmegen vind ik schandalig klein.

Wat etreft de wijken die je noemt. Vrienden van me wonen in Zwanenveld, naast WC Dukenburg en die wonen er naar volle tevredenheid. Al zou ik zelf nooit zo dicht bij een WC willen wonen, teveel overlast. We hebben zelf ook gekeken naar huizen in de wijken daar, maar vonden de wijken niet zo fijn ogen. Geen idee waarom precies. Ik ben zelf geboren in de Aldenhof en heb gepuberd in Hatert :D en heb daar bij beide prettig gewoond en dat worden ook mindere wijken genoemd.

Ik geloof dat de -broeken en -ackers wel prima wijken zijn. Maar dan nog, ik heb er leuke huizen gezien en als ik niet ons huidige huis (en wijk) tegen gekomen zou zijn, zou ik daar ook prima hebben vertoefd hoor.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 07:56

Maar wat is het dan aan Dukenburg dat het je eerste keus niet zou zijn? ik hoor alleen maar, daar wil je niet wonen. Maar ik hoor niks over waarom dan. Ik kon aan de wijk waar ik vorige week was niks zien wat het nou een vervelend gebied maakte of zo. Nu was ik er wel midden op de dag en niet savonds of zo. Maar wat is dan de issue? Te burgerlijk? Onveilig? Niks te doen in de omgeving? .....

De dorpjes eromheen lijkt mij ook leuk, maar ik bijzonder weinig aanbod voor woningen in mijn prijsklasse. Eigenlijk kom ik die gewoon niet tegen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:09

Shiloh schreef:
Maar wat is het dan aan Dukenburg dat het je eerste keus niet zou zijn? ik hoor alleen maar, daar wil je niet wonen. Maar ik hoor niks over waarom dan. Ik kon aan de wijk waar ik vorige week was niks zien wat het nou een vervelend gebied maakte of zo. Nu was ik er wel midden op de dag en niet savonds of zo. Maar wat is dan de issue? Te burgerlijk? Onveilig? Niks te doen in de omgeving? .....

De dorpjes eromheen lijkt mij ook leuk, maar ik bijzonder weinig aanbod voor woningen in mijn prijsklasse. Eigenlijk kom ik die gewoon niet tegen.


In die buurt zit eigenlijk vanalles.
Gebeuren ook vaak veel dingen.
Meer inbraken enz.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:11

Wil je kopen of huren?
Idd Wijchen is ook ee mooi dorp waar zat te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:12

Ik woon ook in [plaats]! :D
Naja, in de nieuwbouwwijk. Hier in [plaats]-Noord staan leuke huizen. Veel jonge mensen, en er komen steeds meer (leuke!) voorzieningen bij. Ongeveer 7 km van de stad af. :)

Ik weet niet wat je zoekt? Echt een huis? Of Eem appartement? Want die heb je hier dan weer niet zo veel. :P Op dit tijdstip kan ik je niet meer informatie geven, ik ga straks naar school en moet nog wat dingen voorbereiden, maar ik denk dat je hier echt wat kan vinden. :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 08:25

Ik wil kijken of ik kan kopen, gezien de huurprijzen echt buiten proportie zijn als je het mij vraagt. Maar als ik al hypotheek kan krijgen, is het niet veel. Zeker onder de 100.000. Dus dat wordt al snel een appartement, maar dat is niet erg, ik zit nu op 22m2 inclusief keuken en badkamer, dus ga er (als het goed is) sowieso op vooruit. Punt is dat je met een dergelijk bedrag echt super beperkt bent in de opties.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:42

In Wijchen staan huurhuizen zat, koopwoningen zijn duurder.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:45

Wijchen is een goede tip inderdaad, een storp (groot dorp) waar het prettig wonen is met bijna alle faciliteiten van een stad. Maar een betaalbaar huurhuis vinden valt inderdaad niet mee in de dorpen.

Ik weet niet hoe dukenburg is om te wonen.
Als je op internet zoekt op 'gewoon meedoen in dukenburg" dan vind je een pdf-bestand met onderzoeksreseultaten van welzijnsorganisatie Tandem met redelijk recente info over Dukenburg en haar bewoners.

Heb je een wijk op het oog, dan zou ik daar eens gaan rondlopen (ook 's avonds laat) en ook bewoners vragen naar hun ervaringen.

VogeltjeM

Berichten: 3748
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:00

Shiloh schreef:
Maar wat is het dan aan Dukenburg dat het je eerste keus niet zou zijn? ik hoor alleen maar, daar wil je niet wonen. Maar ik hoor niks over waarom dan. Ik kon aan de wijk waar ik vorige week was niks zien wat het nou een vervelend gebied maakte of zo. Nu was ik er wel midden op de dag en niet savonds of zo. Maar wat is dan de issue? Te burgerlijk? Onveilig? Niks te doen in de omgeving? .....

De dorpjes eromheen lijkt mij ook leuk, maar ik bijzonder weinig aanbod voor woningen in mijn prijsklasse. Eigenlijk kom ik die gewoon niet tegen.


Ik denk dat de rest van Nijmegen gewoon zo leuk is dat het vanzelf tegenvalt :P Ik heb geen uitgebreide rationele reden voor mijn gevoel, maar het is gewoon de uitstraling van de wijk, weinig natuur, voelde me er niet veilig savonds op straat, veel van die groepjes hangjongeren en dat soort dingen. Het ligt niet echt in lijn met de rest van de stad ofzo.

Instagram: lusitano_roux


Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:58

VogeltjeM schreef:
Shiloh schreef:
Maar wat is het dan aan Dukenburg dat het je eerste keus niet zou zijn? ik hoor alleen maar, daar wil je niet wonen. Maar ik hoor niks over waarom dan. Ik kon aan de wijk waar ik vorige week was niks zien wat het nou een vervelend gebied maakte of zo. Nu was ik er wel midden op de dag en niet savonds of zo. Maar wat is dan de issue? Te burgerlijk? Onveilig? Niks te doen in de omgeving? .....

De dorpjes eromheen lijkt mij ook leuk, maar ik bijzonder weinig aanbod voor woningen in mijn prijsklasse. Eigenlijk kom ik die gewoon niet tegen.


Ik denk dat de rest van Nijmegen gewoon zo leuk is dat het vanzelf tegenvalt :P Ik heb geen uitgebreide rationele reden voor mijn gevoel, maar het is gewoon de uitstraling van de wijk, weinig natuur, voelde me er niet veilig savonds op straat, veel van die groepjes hangjongeren en dat soort dingen. Het ligt niet echt in lijn met de rest van de stad ofzo.


Idd, kan je beter in het waterkwartier wonen.
vroeg me af hoe je an je boktnaam kwam)

MonaLieske

Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:12

Waarom raden mensen Dukenburg af? Het ligt redelijk ver van het centrum is, maar als je dat geen probleem vindt, zie ik niet in wat er mis mee is. Zeker als je dicht bij het winkelcentrum en station Dukenburg zit, heb je alles dat je nodig hebt in de buurt. Het heeft niet dezelfde uitstraling als het oudere gedeelte van Nijmegen, het is wat 'kaler', misschien is dat het probleem.

Ik zie een hoop mensen die dorpjes in de buurt van Nijmegen aanraden, daar moet ik persoonlijk niet aan denken. :+ Wijchen, Beuningen, enz. vind ik allemaal niks. Doe mij maar de stad, lekker met alles binnen handbereik.

Nijmegen is een stad met best veel rustige, groene wijken. Voor een hond zou het ideaal zijn om bijvoorbeeld in de buurt van het Goffertpark te zitten, dan heb je alle ruimte. Het is ook op slechts 10-15 minuten fietsafstand van de RU.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:17

Een leuke manege (rijschool) zit op 15 minuten rijden met de auto hier in Herpen :D

Afanaisa91

Berichten: 1337
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:55

Allereerst: proficiat met je baan! :D
Het lijkt me lastig om in een andere stad meteen je draai te vinden. Is het misschien een idee om een weekendje te gaan verkennen?
Toen ik je berichtje las moest ik meteen denken aan Brakkestein. Deze wijk ligt pal naast het Radboud en grenst aan het bos. Ik ben momenteel helemaal niet op de hoogte van de huizenprijzen daar, maar qua sociale status en ligging lijkt dit me een prettige buurt.

In de omgeving van Nijmegen is veel bos. Als je liever niet in het centrum woont is het misschien de moeite waard om ook eens te kijken naar huizen in deze (groene) aangrenzende dorpen: Berg en Dal, Heilig Landstichting, Groesbeek, Malden of Wijchen. In Wijchen heb je het recreatiepark de Berendonck (wat overigens ook vlak bij Dukenburg ligt).

Dichter bij het centrum heb je, zoals MonaLieske al aangaf, het Goffertpark als groot Nijmeegs natuurgebeid. Het Kronenburgerpark ligt in het centrum, langs de Waalkade heb je ook wat groene stukken waar je van het groen kan genieten. Ook zeker de moeite waard!

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:04

Ik woon hier, heb geen zin/tijd om hier uitgebreid op te reageren, maar voor vragen mag je me best PBen. :) Wil je best wegwijs maken.

Anoniem

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:19

Nog even iets uitgebreider.. :')

Het is hier redelijk groot, er wonen veel jonge mensen. Er wordt hier nooit iets gestolen/overlast. Veel mensen kennen elkaar wel, dus is een gezellige buurt! Ik weet niet of je het in andere dorpen ook hebt? Maar bij ons heb je van die zogenaamde straatfeesten. Dan doe je een hele avond iets leuks met de andere mensen in je straat.
Verder is het maximaal 5 minuten lopen van een van de huizen naar het park/bos, maar ook zit hier een (kleine) bieb en een theater. Je kunt je aanmelden voor verschillende sporten hier, en op 10 minuten afstand met de fiets zit je bij een sportclub.
Redelijk natuurlijke omgeving.
8 kilometer afstand naar het Radboud, en het is prima te doen! Je kan fietsen, met de bus, auto etc. En dat (vooral het fietsen) vind ik zelf heel prettig. Uiteraard kan dat met wijchen etc ook. ;)
Maar hier zit je toch sneller buiten (denk ik?)

Prijzen van huizen zitten ook redelijk in je prijsklasse. Toevallig ken ik de mensen van dit huis. En het staat al een tijdje te koop, misschien kan je ernaar kijken. Moet je maar even kijken of je hier iets mee doet. Maar het is een leuke buurt, dat zeker! :D

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:34

Ik reageer ff kort.
Lees niets over Nijmegen-oost wat ik je echt kan aanraden! Zeer gemoedelijk, fijn wonen. Kom er vandaan

Woon nu in het centrum en afgezien de idioot hoge prijzen is dat fijn wonen, woon net buiten winkelstad (Kronenburgerpark) en dat is echt heerlijk.

Ook Nijmegen-west bijv de planetenbuurt is een aanrader!

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:37

Ik meld me als Nijmeegse student! :)

Ik woon zelf niet in Nijmegen, maar het is een leuke stad, al heb ik stiekem meer voorkeur voor Arnhem, al verklaart iedereen me daardoor voor gek. Nijmegen is een echte studentenstad met veel facetten, maar door de hoeveelheid studenten misschien niet op alle plekken fijn rustig wonen.

Wat ik je eens zou aanraden is om net buiten Nijmegen naar huisjes te kijken. :)
Wij wonen nu in Bemmel, heerlijk hier. Een fijne omgeving, je bent zo in Nijmegen, maar we hebben wel de rust, ruimte en niet het verkeer, drukte en dronken lallende mensen om 4 uur 's nachts. Mocht je zin hebben om een keer langs te komen, je bent van harte welkom hoor! :) Kun je de omgeving enzo meteen zien! :)

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:37

Mijn schoonzusje woont in nijmegen... kan haar wel even wat informatie vragen zij studeerd namenlijk daar ook

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:37

Er is niet veel mis met Dukenburg, hoor. De wijken waar zich echte problemen vormden en die van oudsher slechte wijken waren, zijn allemaal flink aangepakt. Hangjeugd waar je last van zou kunnen hebben, kan in iedere wijk. En ik woon in Wijchen echt in een goede buurt, maar ook hier wordt de laatste tijd meer ingebroken.

Het lijkt me dat je eigen gevoel gewoon goed moet zitten, jij moet er wonen tenslotte. Dukenburg heeft wel een groot overdekt winkelcentrum (erg fijn, Hema C&A We Xenox Kruidvat Blokker AH en nog veel meer) en een station. Das misschien wel fijn? Te dicht bij het winkelcentrum is het ellende met parkeren (vergunningen), dat is wellicht iets om rekening mee te houden.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verhuizen naar Nijmegen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:31

Ik studeer in nijmegen, werk in nijmegen en kom er eigenlijk al mn hele leven.

Ik raad je aan om te kijken naar woningen buiten nijmegen. Nijmegen is een vrij dure stad waar je veel betald voor weinig. Het is echter wel een ontzettend leuke stad maar ook de crimineelste geloof ik..

Ik zou eens kijken naar omliggende dorpen, rivierenland etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anouck, Amazonbot, Arlette1991, LisaVH96 en 119 bezoekers