trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:56

Sinds 6 maanden hebben wij een nieuwe Ifor Williams tweepaards HB501. Heel tevreden zijn we er over behalve..... Als we wegrijden met de trailer nadat die een paar uur of dag heeft stilgestaan dan blokkeert de rem de eerste beste keer dat we moeten afremmen voor een kruising, rotonde, stoplicht o.i.d. Dit veroorzaakt voor de paarden in de trailer een schok, die voelen we in de auto ook. Niet prettig voor de paarden en soms hoor je ook een schrapend geluid erbij.

Het gekke is dat dit dan de verdere rit helemaal niet meer gebeurt, het is dus alleen in het begin. De handrem van de trailer gebruik ik nooit, dus het is niet alsof de remblokken vast geroest zitten ofzo. Ik probeer altijd heel rustig en gelijkmatig te remmen en toch gebeurt dit. Het is net alsof er iets vast zit dat ineens losschiet en daarna ook los blijft. Btje vaag misschien, maar ik kan het niet beter uitleggen.

De dealer heeft gezegd dat het nieuwigheid is en moet ""slijten"". Maar ja, hoe lang duurt nieuwigheid? Een paar maanden terug zijn de remmen van de trailer door de dealer helemaal nagekeken vanwege deze klacht, maar hij kon niets bijzonders vinden.

Zoals gezegd hebben we de trailer al ruim 6 maanden en hij wordt 3 a 4 keer per week gebruikt.
Herkent iemand dit probleem of weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe je dit zou kunnen oplossen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:59

Ik zou een onafhankelijke garage inschakelen in dit geval en zien of die ook niets vind.
Het hoeft niet in je remschoenen te zitten, het probleem kan ook in de oplooprem zitten.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:01

Is de oplooprem van je trailer goed gesmeerd? Dat geeft ook een soort schok als je remt. Is heel makkelijk te verhelpen, aanvullen met een vetspuit.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:04

Kan je zo'n oplooprem zelf smeren? Of moet dan de hele boel uit elkaar?

En is het dan niet raar, dat het alleen bij de eerste x remmen steeds gebeurt en daarna niet meer?

salitka
Berichten: 330
Geregistreerd: 11-03-05

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:10

Hier exact het zelfde probleem gehad, ik moest zelfs mijn paard in de kliniek laten staan omdat hij helemaal niet meer reed, uiteindelijk moesten we keiharde klappen geven op de achterwielen tegen de wieldoppen dat hielp wel. Maar we hebben uiteindelijk een onafhankelijk garage gebeld en die heeft het verholpen, weet alleen niet meer precies wat het was sorry
Ik was redelijk kwaad, ga je voor de veiligste trailer die er is, maar daarbij ook de duurste en dan zo'n slechte service!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:10

Ik rem altijd een keer flink, zonder paard, en klaar. Ik heb ook een Ifor. Maar dat deed ik ook met m'n vorige trailer, geen Ifor.
Trailer aanhaken, even remmen, en dan paard in.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:19

Dat kan je zelf doen. Er zitten nippels op bij de oplooprem. Zo'n vetspuit past daar precies op en dan vul je het aan zeg maar. Je hebt dan wel zo'n spuit nodig. Wat voor vet erin gaat is gewoon smeervet. Shell ep2 zit er in onze trailer.

Je kan altijd proberen of dat de oplossing is, zou wel de makkelijkste optie zijn.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:26

Citaat:
Ik rem altijd een keer flink, zonder paard, en klaar. Ik heb ook een Ifor. Maar dat deed ik ook met m'n vorige trailer, geen Ifor.
Trailer aanhaken, even remmen, en dan paard in.


Ja, doe ik ook wel, maar lost het probleem niet op. overigens was mijn vorige trailer ook een IW, weliswaar een 1,5 paards, maar die had dat probleem helemaal niet. Dus het kan ook zonder!

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:43

het kan zijn dat de oploopdemper defect is. dan schiet de trailer ineens helemaal naar voren waardoor die volop remt. het is dan wel vreemd dat ie het niet constant doet. lijkt op roest of vochtvorming in de remtrommels. gewoon terug ermee. zoiets slijt niet, dat hoort gewoon goed te zijn bij een nieuwe trailer.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:45

Zoals frankiej als zegt is het probleem wat je omschrijft een probleem met de stootdemper (oploopdemper) Het smeren van de koppeling d.m.v. de smeernippels heeft hier niets mee te maken.

Je kan de stootdemper testen op de volgende manier:
Als je de koppeling van de trailer induwt dan zou dit vrij zwaar moeten gaan en hij moet vanzelf weer terug komen. Als dit niet het geval is dan is de stoordemper waarschijnlijk kapot/lek. Ondanks dat het een nieuwe trailer is zou dit kunnen gebeuren maar zal het waarschijnlijk nog wel onder de garantie vallen.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:04

Maar als de stootdemper lek is doet ie het ook bij de 2e, 3e , etc keer remmen. Ik hou het op verkeerde afstelling van de remmen ( in de trommels ) Zet je hem achteruitrijdend weg?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:40

@ karreman; nee, ik zet hem niet achteruitrijdend weg. Ik parkeer de auto vooruit onder de carport, koppel dan de trailer af en duw hem dan achteruit op zijn plek. Ik kan namelijk thuis niet keren met de combinatie. Elders keer ik wel eens eerst voor ik het paard uitlaad, dan rij ik wel achteruit bochtje om bijvoorbeeld. Maar of ik nou achteruit heb gereden of niet, dan is het niet gezegd dat de rem weer blokkeert. Het is eigenlijk alleen als de trailer langere tijd (minimaal 4 / 5 uur) heeft stilgestaan.

Vanmorgen weer contact gehad met dealer. Hij zegt dat dit een algemeen probleem is bij IW. Heeft volgens hem te maken met de temperatuur van de remmen. Die zou 60 graden of meer moeten zijn. Als je net weg rijdt, zijn ze dus nog koud en krijg je een schok. Vreemd verhaal. Dan zou je ook het probleem hebben als je een heel stuk door hebt kunnen rijden (bijv. op de snelweg) zonder tussendoor remmen, want dan koelen de remmen gewoon weer weer af, zeker 's winters. Of als de trailer ergens een uurtje stilstaat. Vage redenering....

Morgen gaat de dealer er toch weer even naar kijken. Een andere dealer zei dat het ook zou kunnen dat de staalkabel die de remmen activeert wat speling heeft. We gaan het wel zien.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:24

Vandaag heeft de dealer de remmen opnieuw afgesteld, in de remtrommels. Daarna even proefritje gemaakt met en zonder paard en geen schokken meer gevoeld. Hou nog wel even slag om de arm, morgen ga ik met "'koude"" trailerremmen op pad met 2 paarden. Oh, ik hoop zo dat het nu verholpen is, durfde al bijna niet meer te remmen.....

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: trailerrem blokkeert bij 1e x remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:54

Ik had toevallig 2 maand geleden een trailer met precies dezelfde symptomen. Dacht eerst ook aan de stootdemper maar die was nog goed, Remmen opnieuw afgesteld ( voeringen iets wijder gezet) en toen was het goed, net als bij jouw. Hoop dat het nu bij jou ook goed blijft want er rijd niks beroerder dan een trailer die je niet vertrouwd

gap

Berichten: 571
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Goudriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:34

criollo_yess schreef:
Vandaag heeft de dealer de remmen opnieuw afgesteld, in de remtrommels. Daarna even proefritje gemaakt met en zonder paard en geen schokken meer gevoeld. Hou nog wel even slag om de arm, morgen ga ik met "'koude"" trailerremmen op pad met 2 paarden. Oh, ik hoop zo dat het nu verholpen is, durfde al bijna niet meer te remmen.....


Fijn dat de dealer je wel goed helpt dan hé, hij neemt je gelukkig serieus en zoekt met jou naar een oplossing, fijn om te horen ;)
Ik hoop van harte dat het leed nu geleden is, niks zo vervelend als een nieuwe trailer waar je dit soort ervaringen mee hebt, ben benieuwd morgen ;) succes !!!

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 22:34

Hoi, hoi, hoi, vandaag nauwelijks wat gemerkt bij het remmen. Iets van een piepklein haperingetje, of hebben we ons dat verbeeld.........????