HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:40

De examens komen steeds dichterbij en dat betekend dus ook dat ik een keuze moet maken wat ik op het HBO ga studeren. Wánt ja, ik wil graag naar het HBO.

Ben al weken aan het kijken wat ik zou gaan kiezen. Studiekeuze testen maken, omdat uit te zoeken wat er is wat is nog niet wist, wat er in me zit wat ik nog niet wist. Maar de keuze blijft moeilijk. Tuurlijk weet ik wel wat ik het leuk vind en wat ik het liefste doe. Een studie met dieren, bij voorkeur met paarden. Maar laat ik ook 'houden' wat geld en tja.... die banen liggen echt niet voor het oprapen en als je dan een baan hebt, is je loon erg minimaal. Maar ik vind helpen ook erg leuk. Dieren met problemen (denk aan brooke of mishandelde paarden een toekomst geven, prachtbaan lijkt me dat!), maar ook mensen en kinderen. Bestaat er ook iets waarmee je bij mensen (vooral kinderen lijkt me) kunt helpen/ therapie door gebruik te maken van paarden? Wat voor opleiding is hiervoor.

De studie's die nu op mijn pad gevallen zijn, zijn:
Docentenopleiding paardenhouderij aan STOAS in Wageningen.
Diermanagement met afstudeerrichting Paard en Management of Dier in de Zorg (alleen mogelijk bij Hall en Larenstein in Leeuwarden helaas....).
Dier- en veehouderij met afstudeerrichting Dier en Gezorgheidszorg in CAH Dronten.

Ik wil ook heeeeel graag de ORUN curcus in Ermelo doen en ik krijg momenteel op school paardenmassage en je kunt hier ook je certificaat in behalen. Nu zit ik af te wachten hoe diep we erop in gaan, anders zou ik ook heel graag een opleiding/ curcus hierin willen volgen.

Maar nu genoeg blablabla, om even to the point te komen voor het openen van dit topic. Ik hoop dat dit topic me een eyeopener kan geven over verschillende HBO opleidingen, dat er misschien mensen zijn met ditzelfde 'probleem' en dat er misschien mensen zijn die een van deze opleidingen zijn.

Maargoed, je moet toch ook iets doen wat je leuk vind?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:45

Ik studeer op het moment dier- en veehouderij aan Inholland Delft (jaar 1). Ik kan je 1 ding zeggen: Het is flink bagger. De helft van mijn klas (1e jaar) is al zo'n beetje afgevallen, en de rest denkt er ook aan om te stoppen. Ben dus blij om te zien dat deze opleiding niet op je lijstje staat, maar de meeste dingen komen toch wel in de richting. Dus vooral goed informeren en meeloopdagen meelopen!
Wij hebben trouwens maar 1 vak dat überhaupt met dieren te maken heeft, weet niet hoe dat bij de andere opleidingen is, maar just in case..

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:46


Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:56

Ga vooral eens een dag meelopen (naast een opendag) en kijk naar de vakken die je gaat krijgen en
het banenperspectief! Veel studies klinken veel mooier en leuker dan ze in werkelijkheid zijn.
Werken met probleem paarden of mishandelde paarden bij een organisatie als Brooke is niet erg reëel,
er zijn gewoon heel weinig banen daarin en waarschijnlijk werken ook veel mensen daar op basis van
vrijwilligerswerk.

Er is geen specifieke HBO opleiding waarbij je mensen therapie geeft met behulp van dieren, dan zou
je eerste een studie als sociaal pedagogische hulpverlening of maatschappelijk werk en dienstverlening
moeten doen en eventueel stages zoeken die werken met dieren in de hulp/dienstverlening.

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:03

Sem_ schreef:
Ga vooral eens een dag meelopen (naast een opendag) en kijk naar de vakken die je gaat krijgen en
het banenperspectief! Veel studies klinken veel mooier en leuker dan ze in werkelijkheid zijn.
Werken met probleem paarden of mishandelde paarden bij een organisatie als Brooke is niet erg reëel,
er zijn gewoon heel weinig banen daarin en waarschijnlijk werken ook veel mensen daar op basis van
vrijwilligerswerk.

Er is geen specifieke HBO opleiding waarbij je mensen therapie geeft met behulp van dieren, dan zou
je eerste een studie als sociaal pedagogische hulpverlening of maatschappelijk werk en dienstverlening
moeten doen en eventueel stages zoeken die werken met dieren in de hulp/dienstverlening.


Opendagen bezoeken sowieso en daarop selecteren en op die opleidingen meeloopdagen lopen. Maar lastige is, ik zou dan naar de opleidingen gaan kijken wat ik leuk vind (maar wat gewoon niet goed ligt op de arbeidsmarkt...)... Terwijl ik ook gewoon iets 'nieuws' zou willen vinden wat me ook leuk lijkt en wat beter op de arbeidsmarkt ligt. Is er voor het HBO niet iets van een opleidingenmarkt? Misschien moet ik daar eens gaan kijken.

Ik weet heel goed dat Brooke of zoiets dergelijks helemaal niet reëel is, maar ik zette het gewoon neer af droombaan. Tuurlijk eindig ik daar niet, maar ik zette het neer als iets wat me aantrekt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:08

Stel, er zijn geen opleidingen die te maken hebben met dieren. Wat zou je dan leuk vinden?

Ik zie een aantal dingen in jouw post namelijk:
- Therapie geven aan mensen/kinderen (mensen helpen. Zorgverlening, hulpverlening of dienstverlening?)
- denk aan brooke of mishandelde paarden een toekomst geven, prachtbaan lijkt me dat!) ( Brooke Hospital; geld werven, dingen organiseren (PR, financien, evenmenten)
- ik krijg momenteel op school paardenmassage (interesse in anatomie van mens? Interesse in fysiotherapie? )

Probeer buiten de paarden te denken. Paarden kun je altijd later toevoegen aan jouw opleiding/vakgebied. Bijvoorbeeld: Om een paardenmasseur te kunnen worden moet je eerst een fysiotherapie opleiding doen geloof ik.
Om mensen therapie te geven met paarden, moet je eerst tenminste een dienstverlenend/hulpverlenend opleiding hebben gedaan (zie dus post van Sem_)

Dus wat vind je eigenlijk leuk om ZONDER paarden/dieren te doen?

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:10

WillemYntJee schreef:
[STW] HBO Diermanagement
Als recent afgestudeerde zou ik zeggen: niet doen!


Als afgestudeerd Diermanager zou ik het niet afraden. Ik heb erg veel geleerd en goede contacten opgedaan tijdens o.a. stages en opdrachten. Je moet er wel zelf wat van maken en je moet reëel blijven dat je niet veel baangarantie hebt. Echter kan het wel! Mijn baan sluit mooi aan bij m'n opleiding en ken meer diermanagers die in de sector werken. Echter dat is 1% van het geheel zegmaar.

Paard en Management zou ik dan weer afraden zeker als je Orun wilt gaan doen. Kun je beter beleid en communicatie (of hoe die nu ook mag heten) doen bijvoorbeeld.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:15

Om paardenmassage te doen hoef je geen fysiotherapie te doen. Daar zijn cursussen voor waar geen vooropleiding vereist is.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:17

Eefke85 schreef:
Om paardenmassage te doen hoef je geen fysiotherapie te doen. Daar zijn cursussen voor waar geen vooropleiding vereist is.

Ojee, ik verwarde het met paardenfysio. My fault.

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:19

MoonChloe schreef:
Stel, er zijn geen opleidingen die te maken hebben met dieren. Wat zou je dan leuk vinden?

Ik zie een aantal dingen in jouw post namelijk:
- Therapie geven aan mensen/kinderen (mensen helpen. Zorgverlening, hulpverlening of dienstverlening?)
- denk aan brooke of mishandelde paarden een toekomst geven, prachtbaan lijkt me dat!) ( Brooke Hospital; geld werven, dingen organiseren (PR, financien, evenmenten)
- ik krijg momenteel op school paardenmassage (interesse in anatomie van mens? Interesse in fysiotherapie? )

Probeer buiten de paarden te denken. Paarden kun je altijd later toevoegen aan jouw opleiding/vakgebied. Bijvoorbeeld: Om een paardenmasseur te kunnen worden moet je eerst een fysiotherapie opleiding doen geloof ik.
Om mensen therapie te geven met paarden, moet je eerst tenminste een dienstverlenend/hulpverlenend opleiding hebben gedaan (zie dus post van Sem_)

Dus wat vind je eigenlijk leuk om ZONDER paarden/dieren te doen?


Laat ik die vraag nu al 1000 keer aan mezelf gesteld hebben. Ik weet het gewoon niet... M'n hart ligt er zo bij. En daarbij komt bij dat ik in de vierde klas van de havo me zo uitgesloofd heb, dat ik halverwege me zowat kapot aan werkte... Zat daardoor totaal niet in m'n vel, maar het enigste wat de pijn voor even verlichtte, was als ik lekker bij de paarden was. Daar kon ik nog wel genieten en vergat ik alles even. M'n hart ligt er zo bij....

Mijn sportmasseur voor mijn paard heeft geloof ik gewoon een opleiding/ curcus paardenmassage gedaan, zonder achtergrond hiervan te hebben. En is echt een fijne goede masseur, die het ook super druk heeft. Maar als ik dat wil gaan doen, wil ik gewoon eerst een baan enzo hebben, want tis volgens mij vooral avondwerk of een dag in de week ofzo.

Ik heb al eens een keer fysiotherapie bekeken. Het leek me namelijk altijd heel leuk m dierfysio te worden, maar door de lange weg die je moet gaan, moeilijke studie en omdat ik zelf ook gewoon geen goede humane fysio zal kunnen worden (rugklachten, voeten die scheef staan en dergelijke), lijkt me het gewoon niet zo geschikt voor me helaas...

Ik hoop niet dat ik hierdoor de indruk wek, dat ik niks wil wat jullie voorstellen hoor. Ik sta graag open voor nieuwe dingen. Maar ik zit gewoon te hopen op een perfecte opleiding voor mij, maar verlies gewoon steeds meer het vertrouwen dat ik dat niet ga vinden.....

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:26

Thats_Me schreef:
WillemYntJee schreef:
[STW] HBO Diermanagement
Als recent afgestudeerde zou ik zeggen: niet doen!


Als afgestudeerd Diermanager zou ik het niet afraden. Ik heb erg veel geleerd en goede contacten opgedaan tijdens o.a. stages en opdrachten. Je moet er wel zelf wat van maken en je moet reëel blijven dat je niet veel baangarantie hebt. Echter kan het wel! Mijn baan sluit mooi aan bij m'n opleiding en ken meer diermanagers die in de sector werken. Echter dat is 1% van het geheel zegmaar.

Paard en Management zou ik dan weer afraden zeker als je Orun wilt gaan doen. Kun je beter beleid en communicatie (of hoe die nu ook mag heten) doen bijvoorbeeld.


Oke, toch iets een postiever bericht na al die negatieve berichten die ik lees enzo. Mezelf er voor inzetten doe ik sowieso. Ben wel gedreven en wil wel zoveel mogelijk eruit halen.

Beleid en Communicatie kan ik niet als major vinden. Kun je me misschien wat meer vertellen over wat het inhoud. Wat een puntje is als ik management zie, is dat economie op de middelbare school nooit mijn sterkte punt was, zeg maar...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:29

Meid, de perfecte opleiding is er niet. Het is alleen een weg naar je perfecte werk :D

Van paarden worden de meesten hier op bokt heel erg gelukkig, het betekent alleen niet dat het jouw werk moet worden/zijn. Je kan voor of na de school/werk even langs paarden.

Als je management studeert, kun je later altijd nog een manager worden binnen de dierensector. (bijvoorbeeld)

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:31

Zo te zien hebben ze die richting omgedoopt naar dier en samenleving. Op zich zou ik mij over economie niet zoveel zorgen maken. Daarbij kun je altijd nog richtingen kiezen natuurlijk. En kun je ook van andere studierichtingen minors meepakken.

Ik zeg altijd als iemand met dieren wil werken dat ze het zeker moeten proberen. Met hard werken en een goed netwerk opbouwen heb je al het halve werk gedaan. Zorg wel voor een back-up plan voor het geval je niet je droombaan gaat vinden binnen een x aantal tijd na het behalen van je diploma.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:31

Het kan ook zo zijn dat je paarden er juist minder "leuk" door gaat vinden, ik heb kort op STOAS
gezeten en ik merkte dat ik in mijn vrije tijd helemaal geen zin meer had om paard te rijden of met
paarden bezig te zijn. Het moet niet je hobby in de weg gaan zitten!

Misschien kan je eens een afspraak maken met je decaan, die kan je waarschijnlijk wel een beetje
op weg helpen.

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:33

MoonChloe schreef:
Meid, de perfecte opleiding is er niet. Het is alleen een weg naar je perfecte werk :D

Van paarden worden de meesten hier op bokt heel erg gelukkig, het betekent alleen niet dat het jouw werk moet worden/zijn. Je kan voor of na de school/werk even langs paarden.

Als je management studeert, kun je later altijd nog een manager worden binnen de dierensector. (bijvoorbeeld)


Oke, jaa dat bedoel ik ook!

Oke, klopt dat heb je met dit forum.

Maar ik heb niks anders waarin ik net zoveel plezier in beleef. Ik doe nu ook Horse&Health (paraveterinair) en daarmee heb ik dus al een beetje m'n weg ingeslagen om van m'n hobby m'n beroep te maken. Want dat zou ik heel graag willen. Maar met m'n beroep zou ik toch echt m'n hobby van moeten betalen....

Rijke man, das de beste optie! Is daar ook een opleiding voor?! :=

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:37

Ik wou toen ik tussen 15 en 20 was, niks liever dan mijn hele leven in de paarden werken. Lekker de hele dag bij paarden zijn en hard werken, ik kon me niks anders voorstellen. Want immers, paarden zeiken niet en ze zijn eerlijk!

Nu doe ik al weer paar jaartjes helemaal niks met paarden en studeer ik SPH. Daar word ik ook gelukkig van.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:48

Ik raad je aan het een beetje los te laten en ook naar andere studies te kijken. Ik heb ook ontzettend lang volgehouden dat ik een studie met dieren/ paarden wil, maar heb t los kunnen laten omdat er zo weinig baankans in is. En als je er een baan in hebt, is het veel werken voor weinig geld en vaak ook nog onder je niveau.
Of je moet nog naar VWO gaan (en hoge cijfers halen!), om naar de universiteit te kunnen en dan een studie diergeneeskunde te doen. Kan je daarna nog de kant van het vee op gaan (al is dat ook geen sprookje, hoor vaak dat je vooral in een kont van een koe zit te graaien zegmaar :')). En dat is ook nog een zware studie+ de banen liggen daar ook niet voor het oprapen.
Propedeuse kan helaas niet meer, dat is afgeschaft.

Als ik jou was zou ik de paarden lekker als hobby houden, en je goed orienteren van wat je verder nog leuk vind (als baan).

Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik gewoon echt een actieve baan moet hebben met (veel) actie. Zo ben ik op politie of marechaussee gekomen. En eigenlijk lijkt me dat nu nog leuker dan iets in de dieren nu ik er wat meer van weet :D

Ik zit trouwens ook in m'n examenjaar (havo).
Je kan natuurlijk ook een tussenjaar nemen als je het echt niet weet. Ben ik ook van plan als ik niet wordt aangenomen bij politie/ marechaussee (als er geen vacatures zijn bijv.). Kan ik daarna altijd nog zien wat ik doe :)

Bravour89
Berichten: 132
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:54

Ik ben nu bijna afgestudeerd en ik vond deze opleiding achteraf een slechte keuze. Weinig werk en qua kennis van de diersector moet je vaak toch dingen zelf uitzoeken. Ook merk ik dat veel dierbedrijven de opleiding niet kennen, maar alle andere agrarische Hbo-opleidingen wel. Dat zegt ook wat.
Je kunt beter een andere dieropleiding doen of een algemene opleiding waarbij je je minors richt op de diersector en je kunt dan bij bepaalde opdrachten nog steeds richten op de diersector.

B & C is heet tegenwoordig Dier en Samenleving. Het is een algemene major. Je krijgt een module over communicatieonderzoek, één over de bedrijfseconomie bij goede doelen, één module over overheidsbeleid en er zit een internationale wildlife module die je moet volgen. Ook kun je als minors educatie en onderwijsmodules volgen. Ik heb een paar ervan gevolgd en ze zijn mij niet echt bevallen. Het niveau is te laag, de info is te globaal en met het onderwijsgedeelte kun je niks, omdat je daarvoor de STOAS moet volgen als je het echt wilt.

Met economie valt het ook wel mee. Het niveau op de HAVO is hoger dan bij Diermanagement.

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:03

Welke dierenstudie je ook volgt, je hebt in het werk vooral met mensen van doen.
De eigenaren, de klanten, ruiters, etc. De dieren zijn vooral 'een middel' in de economie waarin je geld kunt verdienen om te leven.
Kiezen voor een dierenstudie omdat je de omgang met mensen lastig vindt, lijkt mij vooral een vluchtweg.
Het goede nieuws is, dat er ook heel veel leuke mensen zijn.
Het kost misschien moeite om jezelf te ontwikkelen in een wat algemenere studie, maar levert ook heel veel op.

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 00:11

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen havo diploma. Zit in het examenjaar van Horse&Health in Deurne (MBO niv. 4).

Ik ga ook maar eens oriënteren op andere studies (als im weet waar ik moet beginnen), die scholen zijn ook dichterbij en heb dan meer tijd voor mijn eigen paarden (al een pluspunt gevonden). Suggesties mag natuurlijk altijd!

Ik vind het niet moeilijk on met mensen om te gaan, zeker niet. Maar ik werk graag gewoon graag met dieren. En breng mijn kennis ervan graag over op andere mensen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:21

Leraar biologie?

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:24

Als je al een diergerelateerde studie hebt, zou ik helemaal kiezen voor een algemenere vervolgstudie.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:27

Misschien een kijkje nemen naar de opleiding Dier- en veehouderij aan de HAS in Den Bosch :)

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: HELP! Ik moet een HBO studie kiezen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:40

Op hoeveel en welke open dagen ben je al geweest als ik vragen mag? Welke opleidingen spraken he daar aan, of heb je uberhaupt gezien? En hheb je al eens een dag meegelopen?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:41

Laat je ouders of vrienden is voor je zoeken of een test in vullen als of ze jou zijn. De opleidingen die er dan uit komen zijn vaak anders dan er bij je zelf uit komen. En zijn vaak toch wat jij leuk vind.

Mijn moeder is ook op mijn opleiding gekomen zo. En ga nog steeds met plezier naar school.

Je kan kijken voor een sph opleiding. En dan bij geestelijk gehandicapten kinderen? Kan je ook bij somige instellingen de kinderen terapie geven door middel van paarden.