Vast in lijf en reageert niet op been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 20:15

Mijn paard reageert sinds een tijdje slecht op mijn beenhulpen. In het begin moet ik gewoon wat meer tikjes been geven of een tik met de zweep en dan gaat ze wel, maar na een tijdje als ze goed warm is dan wijkt ze als een gek met der kont (achterbenen) naar binnen. Maar het is niet echt bokken. En als ik dan doorvraag ( hardere tikjes been of tik zweep) bokt. Dan draaft ze nog steeds niet aan. Maar als ze gebokt heeft en ik geen dan een tikje been doet ze het wel. Ik heb laatst mijn rijinstructrice erop laten rijden en zij vertelde me dat ze vast in haar rug zit en dat ze daarom niet goed reageert op mijn been. Ik heb ook een pessoa ( of hoe je het ook schrijft) en ik rij met thiedeman. Het probleem is dus dat ze stijf ( vast) in dr rug zit en dat ze daardoor niet goedop beenhulpen en zweepjes reageert. Wie weet wat je hiermee moet doen ?? Ik weer trouwens niet of ik het wel goed neerzet hier

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:36


different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:40

Ga eens longeren, hoofd laag en voldoende lengte in de hals.
Veel tempowisselingen.

Ligt je zadel goed?
Verder ga ik met simpelman mee, strekken en stretchen.

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:10

heb je wel een goed passend zadel? vaak wordt er gelijk gekeken naar anders rijden, maar een goed passend zadel is zo belangrijk, past deze niet goed en drukt hij dan zal je alleen maar meer problemen krijgen en die kan je niet oplossen door anders te gaan rijdem.

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:15

mocht je zadel wel goed passen dan zou ik inderdaad eens een tijdje gaan longerenzonder zadel op, maar gewoon met 2 lange halstertouwen als bijzet, deze klik je aan de bitringenlinks en rechts een touw, dan haal je de touwen tussen de voorbenen door naar achteren en leg je ze op de schoft in een knoop vast, dan gewooon longeren met longeerlijn, door deze manier van longeren stretch je het paard wel maar belemmer je hem niet hij kan vrij knks rechts bewegen e touwen moeten ook niet te strak neus moet zeker tot kniehoogte kunnen komen.
deze manier van longeren is fijn voor het paard en je laat ze toch goed over de rug lopen.

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:35

Dankjullie wel. Ik longeer mn paard eigenlijk al heel lang , maar nog nooit geprobeert met halstertouwen. Het zadel past goed en het drukt niet. Ik ga vandaag weer rijden dus ik ga het proberen met lange teugels en veel tempo wisselingen

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:30

Niet "lange teugels" maar de hals strekken.

Lange teugels is de boel losgooien, daar schiet je helemaal niets mee op.
Een contact teugel en de hals strekken, daar wordt je paard beter van.

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 17:27

Ja dat snap ik

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:41

Sportmasseur. of fysio lekker de rug los laten maken en laten kijken of er geen onderliggend probleem is,

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:53

Mijn paard had dat ook. Sinds ik rij volgens de methode van Antoine de Both is ze soepeler dan ooit!

Xoxololxoxo
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:08

Jaa ik heb al gekeken naar een sportmasseur. En die zal ook komen. Wat is dat? De methode van antoine de both?

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:10


Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:11

Heeft alles met rechtrichten te maken

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:16

Ik zou idd eerst het zadel naar laten kijken, een goede fysio ziet al gauw of een zadel schade heeft aangericht. het paard met allerhande hulpmiddelen gaan vast binden zou ik niet doen vooral niet als je niet weet wat er aan de hand is, je richt meer schade aan dan goeds. Ik ben zelf al paar jaartjes bezig met rechtrichten acedemische rijkunst, het is ongelooflijk hoe je een paard met weinig druk zo soepel kunt krijgen en plezier krijgt aan het rijden. Voor voorbeelden kun je google op Marion Ablas waar ik ook les van krijg.

JoyceVB
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: (Duitsland)

Re: Vast in lijf en reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:51

In zo'n geval laat ik graag de osteopaat even nakijken of alles nog op zn plek zit en geen zenuwtje klemt.