schrikachtig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 00:26

Hoi, ik heb een soort van eigen paard en dat is een 5 jarig fries, en ze is hartstikke mooi, lief, eerlijk en ook heel erg leergierig.
Maar ze schrikt van iedere scheet.
Bijvoorbeeld als de overburen een nieuwe knalroze auto hebben gekocht dan kan ze daar een heel drama van maken.
Kan ik hier iets aan doen, en zo ja wat?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:23

Dit topic hoort niet op dit forum thuis. Ik zal het verplaatsen naar 'Omgang & Paardengedrag' (OPG), wellicht kun je daar beter antwoord krijgen op je vraag.

WWW -> OPG :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:11

met het paard naar de enge dingen toegaan (jij ernaast) en laten zien dat er niets engs is. Is het echt heel eng jij tussen het paard en het enge in zodat je aangeeft dat er niets is om bang voor te zijn.
Blijven herhalen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:13

''Maar ze schrikt van iedere scheet.
Bijvoorbeeld als de overburen een nieuwe knalroze auto hebben gekocht dan kan ze daar een heel drama van maken.''

Dat snap ik niet? :')

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:47

Ik zou me ook kapot schrikken als mijn buren een knalroze auto zouden kopen :+

Maar zonder gekheid, ga lekker schriktrainingen met je paard doen, met allerlei hindernissen en enge dingen, dan wordt ze moedig en zal ze niet zo gauw meer schrikken van iedere scheet.

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:49

Ik heb zelf een 7jarige friese verzorgmerrie die precies hetzelfde heeft. Of eigenlijk had. Ze is nog steeds wel bang, maar ik ga nu steeds over straat met een rustige tinker ervoor. Dit helpt ontzettend. Zo goed, dat ik vandaag mijn eerste buitenrit heb gemaakt. Dus misschien kun je op zoek gaan naar iemand met een rustig, lief paard, die voor jou uit wil lopen als je over straat wil. Na een tijdje zul je merken dat het ook in haar eentje beter gaat!

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:35

Dankuwel Hanmar!

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:37

friesiszwart, ik zou wel willen maar het is alleen tijdens buitenritten en in stressvolle momenten is afstappen van haar een beetje moeilijk..

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:37

doe schriktraining, en word vooral zelf niet paniekerig van dit soort situaties. loop er een paar keer mee aan de hand langs ipv altijd op zijn rug. soms heeft zo'n paardje ook gewoon een duwtje in de rug nodig en sommige gevallen kunnen zich ontzettend aanstellen. maar constateer dat nooit te vroeg

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:39

naomi_g1989 dat was ook niet letterlijk, ik bedoel er mee dat ze van heel veel kleine dingen een probleem kan maken ;p

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:40

Sergeantroos ja dat doe ik nu ook wel eens, dat helpt inderdaad wel een beetje!

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:41

Liefssjulia1 bedoelt u wandelen?

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:03

@lovefriesjes ik bedoel dat je een paar keer met hem langs bijv het huis van de buren loopt zodat hij gaat wennen aan dingen, ipv van dat je er alleen langs gaat als een buitenrit maakt . en zeg maar 'je' . haha ik wil op mijn 16e nog geen u worden genoemd

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:06

Niks gewoon doorrijden en negeren. En een soort van eigen paard snap ik niet hij is van jou of niet. Of mag je er een uurtje per week heen en word ie daarom als eigen beschouwd.

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:14

ayla31 schreef:
Niks gewoon doorrijden en negeren. En een soort van eigen paard snap ik niet hij is van jou of niet. Of mag je er een uurtje per week heen en word ie daarom als eigen beschouwd.


als je grotendeels zorgt voor het paard kan het wel een soort van eigen paard genoemd worden, maar dit wordt meer gedaan vanwege het leuk vinden. het is namelijk gewoon een verzorgpony

lovefriesjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-12-13

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:28

ayla31 Als je het zo wil zien is hij dus niet van mij maar ik mag er alles mee doen wat ik wil en wanneer ik wil, dat is dus niet voor 1 uur in de week.