Hartkloppingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:19

:wave:

Laat ik maar met de deur is huis vallen, want ik heb namelijk vrij vaak last van hartkloppingen ..
Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, wat ik er aan kan doen, en of ik hiervoor wel of niet naar een huisarts moet gaan.
Ik lees namelijk vrij vaak dat heel veel mensen hier last van hebben en dat het dus niks is of gewoon normaal is.

Ik kan wel zeggen dat ik om de week last heb van hartkloppingen. Mijn hart klopt extreem snel, en ik word erg benauwd. Op een gegeven moment word ik duizelig en moet ik echt even gaan liggen of zitten. Meestal duren deze kloppingen 5 a 10 minuten. Ik begin niet sneller te ademen, en let gewoon goed op mijn ademhaling. Ik merk dat ik dit vaak heb na het douchen ..

Nu heb ik gisteren weer last van mijn hart gekregen. Dit keer waren het niet extreem snelle hartkloppingen, maar wel sneller dan normaal. Ik werd er benauwd van, maar ook dan blijf ik gewoon rustig ademen. Dit keer duurde het 2 uren lang.

Een jaar terug ben ik wel eens naar de dokter geweest en die heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis. Hier hebben ze een hartfilmpje genomen, maar op dat moment was mijn hart gewoon normaal qua ritme, dus was er niks te zien (logisch).

Ik twijfel of ik weer naar de dokter hier voor moet gaan, omdat ik dus erg vaak lees dat dit normaal is en dat meerdere mensen hier last van hebben. Nu was ik benieuwd wat jullie hier aan doen, en hoe je het kan verminderen/verhelpen?


_Chendo_
Berichten: 1698
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:21

heb je niet toevallig veel last van stress?
Dacht zelf altijd dat ik geen last van stress had, tot ik op een revalidatiekliniek de symptomen van stress onder mijn neus kreeg. Blijk ik dus zwaar overspannen te zijn haha.
Een van die symptomen is ook hartkloppingen.
Ik heb het echt al van kind af aan. Ik merk dat als ik in een rustigere periode zit het vaak iets beter gaat en als er een trigger is in mijn omgeving dat ik meer last krijg.

Geloofde dat eerst niet, maar heb het moeten uitzoeken van het revalidatie centrum en toen kwam dat er dus uit.

Sterkte ermee, het is echt heel vervelend!

Anoniem

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:29

Een te kort aan calcium en magnesium kan hartkloppingen veroorzaken,Heeft niet eens te maken met wat je eet, maar of je lichaam het opneemt.Bij mij deden goede suplementen wonderen

Ninia
Berichten: 496
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:30

Je kunt ook vragen om een holter, dat is een kastje dat je hartslag registreert, en je 24u achter elkaar draagt. Daar kunnen ze dan aflezen hoevaak en wanneer je er last van krijgt.
Je houdt dan zelf bij wat je op dat moment doet.
Toch is er meestal niets ernstigs aan de hand. Vaak heeft het toch te maken met stress, of een ongemerkt verkeerde ademhaling. Bij 'bewust op je ademhaling letten' gaat het onbewust toch vaak verkeerd; je gaat de snel en te diep ademhalen. Op internet zijn tests te vinden of je hyperventileert. Bijvoorbeeld door te meten hoe lang je je adem kunt inhouden. Als dit te kort is, zo zittend achter je pc, dan is de kans groot dat je ongemerkt verkeerd ademt. Daar reageert je hartslag op. Ademhalingsoefeningen kunnen goed helpen, bijvoorbeeld door rustig naar je flanken te ademen. (niet naar je buik, dan zet je die uit naar voren en ga je vaak veel te diep ademen) Maar zet je handen in je zij en probeer ze rustig opzij te duwen bij het inademen, door je middenrif omlaag te duwen. Het is even een truukje, maar heeft al veel mensen van hartkloppingen afgeholpen! Maar, als je het niet vertrouwt, vraag toch een extra onderzoek bij de dokter. Succes!

Edit: en nog een testje mbt je ademhaling: zucht of gaap je veel?

Anoniem

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:33

Heb je dit zomaar, of in bepaalde situaties? :)

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:36

Ninia schreef:
Je kunt ook vragen om een holter, dat is een kastje dat je hartslag registreert, en je 24u achter elkaar draagt. Daar kunnen ze dan aflezen hoevaak en wanneer je er last van krijgt.
Je houdt dan zelf bij wat je op dat moment doet.
Toch is er meestal niets ernstigs aan de hand. Vaak heeft het toch te maken met stress, of een ongemerkt verkeerde ademhaling. Bij 'bewust op je ademhaling letten' gaat het onbewust toch vaak verkeerd; je gaat de snel en te diep ademhalen. Op internet zijn tests te vinden of je hyperventileert. Bijvoorbeeld door te meten hoe lang je je adem kunt inhouden. Als dit te kort is, zo zittend achter je pc, dan is de kans groot dat je ongemerkt verkeerd ademt. Daar reageert je hartslag op. Ademhalingsoefeningen kunnen goed helpen, bijvoorbeeld door rustig naar je flanken te ademen. (niet naar je buik, dan zet je die uit naar voren en ga je vaak veel te diep ademen) Maar zet je handen in je zij en probeer ze rustig opzij te duwen bij het inademen, door je middenrif omlaag te duwen. Het is even een truukje, maar heeft al veel mensen van hartkloppingen afgeholpen! Maar, als je het niet vertrouwt, vraag toch een extra onderzoek bij de dokter. Succes!

Edit: en nog een testje mbt je ademhaling: zucht of gaap je veel?


Ik heb het niet elke dag. Meestal om de week dus dan zou zo'n kastje ook niks opmeten ben ik bang ..
Ik kan mijn adem wel gewoon lang inhouden en weet zeker dat ik niet hyperventileer. Eigenlijk ben ik op het moment van een hartkloppingen heel rustig. Bedankt voor je tip qua ademhalen!

Ik moet zeggen dat ik wel vaak gaap, maar dit is gewoon omdat ik dan echt moe ben. Ik slaap veel, en ben snel moe.

Bizzybijtje schreef:
Heb je dit zomaar, of in bepaalde situaties? :)


Ik heb het vaak na het douchen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:44

Klinkt toch als een bijwerking van chronische hyperventilatie.
Hartkloppingen zijn zelden gevaarlijk heb ik mij altijd laten vertellen en idd juist als je rustig bent (vaak in bed bijv.) komen ze voor.
Ik zou me dus niet al te druk maken en wellicht wat vaker op je adem letten.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:30

Er zijn veel soorten hyperventilatie! Als ik dit zo lees kan het toch goed zijn dat je onbewust hyperventileert zoals CM ook al aangeeft. Ook al let je goed op de ademhaling op dat moment. Vaak gapen is namelijk ook een manier om veel zuurstof binnen te krijgen en kan ook met hyperventilatie te maken hebben (spreek uit ervaring ;) en als ik veel ga gapen tijdens stresssituaties moet ik op gaan passen)

Ik zou toch even langsgaan bij de huisarts. Al is het niet ernstig hij/zij kan wel een deel van je zorg wegnemen waardoor jij rustiger wordt en er minder last van krijgt.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Anoniem

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:39

Leg eens een hand op je borst en een hand op je buik. Adem dan heeeel diep in en langzaam weer uit. Welke hand ging er omhoog?

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:44

Bedankt voor je informatie. Ik heb soms wel het idee dat ik niet aan 1 stuk gelijk adem. Maar dat ik soms een ademhaling oversla zeg maar.

@Bizzybijtje: Ze gaan allebei net zo ver omhoog en omlaag, dus daar zie ik geen verschil in.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:45

_Chendo_ schreef:
heb je niet toevallig veel last van stress?
Dacht zelf altijd dat ik geen last van stress had, tot ik op een revalidatiekliniek de symptomen van stress onder mijn neus kreeg. Blijk ik dus zwaar overspannen te zijn haha.
Een van die symptomen is ook hartkloppingen.
Ik heb het echt al van kind af aan. Ik merk dat als ik in een rustigere periode zit het vaak iets beter gaat en als er een trigger is in mijn omgeving dat ik meer last krijg.

Geloofde dat eerst niet, maar heb het moeten uitzoeken van het revalidatie centrum en toen kwam dat er dus uit.

Sterkte ermee, het is echt heel vervelend!


Ik zeg eigenlijk altijd dat ik geen last van stress heb, omdat ik geen flauw idee heb hoe dat voelt. :')

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:47

Ik heb er ook een tijdje last van gehad, bleek bij mij gewoon door stress te komen. Nu is alles terug normaal :)

Why change the past, when you can own this day?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:55

_Sannee schreef:
Bedankt voor je informatie. Ik heb soms wel het idee dat ik niet aan 1 stuk gelijk adem. Maar dat ik soms een ademhaling oversla zeg maar.

@Bizzybijtje: Ze gaan allebei net zo ver omhoog en omlaag, dus daar zie ik geen verschil in.


Dan is je ademhaling niet goed en daardoor kun je inderdaad zulke klachten ontwikkelen. :) Doordat je zo via de borst ademhaalt krijg je nooit echt genoeg lucht en raakt je lichaam een beetje in paniek. Daardoor kun je dus o.a. hartkloppingen krijgen.


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:07

_Sannee schreef:
Bedankt voor je informatie. Ik heb soms wel het idee dat ik niet aan 1 stuk gelijk adem. Maar dat ik soms een ademhaling oversla zeg maar.

Dat is prima! Net als je hart: op het ene moment is er net een beetje meer nodig, op een ander moment net een beetje minder. ... Fluctueren is alleen maar goed.

Op je adem letten heeft weinig zin: je lichaam weet uitstekend hoe dat moet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:35

Janneke2 schreef:
_Sannee schreef:
Bedankt voor je informatie. Ik heb soms wel het idee dat ik niet aan 1 stuk gelijk adem. Maar dat ik soms een ademhaling oversla zeg maar.

Dat is prima! Net als je hart: op het ene moment is er net een beetje meer nodig, op een ander moment net een beetje minder. ... Fluctueren is alleen maar goed.

Op je adem letten heeft weinig zin: je lichaam weet uitstekend hoe dat moet.


Mijne niet.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:39

Janneke2 schreef:
_Sannee schreef:
Bedankt voor je informatie. Ik heb soms wel het idee dat ik niet aan 1 stuk gelijk adem. Maar dat ik soms een ademhaling oversla zeg maar.

Dat is prima! Net als je hart: op het ene moment is er net een beetje meer nodig, op een ander moment net een beetje minder. ... Fluctueren is alleen maar goed.

Op je adem letten heeft weinig zin: je lichaam weet uitstekend hoe dat moet.


Zegt iemand die nog nooit last heeft gehad van een verkeerde ademhaling. Ik heb zelf ervaren dat dit dus niet het geval is. Je kunt wel weer in een normaal ritme komen maar je kunt er zo ook weer van af zijn.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Anoniem

Re: Hartkloppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:44

Precies. Ik heb mezelf ook de vervelende gewoonte aangeleerd om constant "te hoog" adem te halen. Daar is niks positiefs aan.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:44

Ik zou zeker wel naar de huisarts gaan. Een holter kan je lang mee lopen en omhouden totdat je een episode gehad hebt. Ik zou persoonlijk ook even bloed laten prikken. Je zegt dat je vaak en veel slaapt/moe bent. Een niet goed werkende schildklier kan ook hartkloppingen en moeheid veroorzaken.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:47

An_J schreef:
Een niet goed werkende schildklier kan ook hartkloppingen en moeheid veroorzaken.

Precies, voor de zekerheid even na laten kijken.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:03

Bizzybijtje schreef:
Janneke2 schreef:

Op je adem letten heeft weinig zin: je lichaam weet uitstekend hoe dat moet.


Mijne niet.


Slaapapneu is een vreselijke aandoening.
Voor wie dat niet heeft: als je slaapt adem je gewoon door.

Bij schrik is het normaal dat je eventjes anders ademt, adem dan een keer naar je buik en laat het dan los.
Je adem gaat dan doorgaans gewoon zelf verder - er op gaan letten verstoort dat.
(En okee, tegen de tijd dat je duizelig wordt zul je maatregelen moeten nemen. )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:05

Ja naar laten kijken om alle twijfel weg te nemen.
Mijn hyperventilatie bleek geen hyperventalilatie, maar een lichamelijke aandoening.
Het kan gevaarlijk zijn als er ten onrechte uitgegaan wordt van hyperventilatie.

Yinka

Berichten: 2981
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:05

Hartkloppingen zijn symptomen die bij meerdere ziektenbeelden voor komen. Ze kunne ontschuldig zijn, maar kan ook zijn dat er meer speelt wat wel behandeld moet worden.
De enige die hier wat zinnigs over kan zeggen is de huisarts. Ons gokken gaat je in iedergeval niet verder helpen of geruststellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:07

Janneke2 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Mijne niet.


Slaapapneu is een vreselijke aandoening.
Voor wie dat niet heeft: als je slaapt adem je gewoon door.

Bij schrik is het normaal dat je eventjes anders ademt, adem dan een keer naar je buik en laat het dan los.
Je adem gaat dan doorgaans gewoon zelf verder - er op gaan letten verstoort dat.
(En okee, tegen de tijd dat je duizelig wordt zul je maatregelen moeten nemen. )


Een slaapapneu? Waar haal je dat nou weer vandaan :? Ik doel er op dat ik vrijwel altijd in die borstademhaling zit waardoor ik dus bijna constant te weinig lucht binnenkrijg. Nou heeft dat bij mij een psychische oorzaak maar het is dus ook gewoon een slechte gewoonte.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:08

douche je vrij warm?Het kan dat je lichaam zijn warmte niet kwijt kan...Probeer eens een stuk kouder te douchen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:13

Ik heb last gehad van hartkloppingen toen ik veel drop at en sterremunt thee dronk. Door teveel aan zoethoutwortelextract ging mijn kalium omlaag en kreeg ik hartkloppingen.

Daardoor raakte ik in paniek en ging ik hyperventileren en kreeg ik paniekaanvallen. Het heeft best lang geduurd voordat we achter de oorzaak kwamen.
Nu let ik erop en heb ik nooit meer last.


Misschien is het bij jou iets volkomen anders of herken je het juist. Maar zou zeker bij de huisarts langs gaan.

*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cerosa, GrapeshotBot, Jojoju, Lanoca, meiske04, sinnekinne, YandexBot en 148 bezoekers