Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:46

Ik vraag me af hoe het zit met de aansprakelijkheid voor de eigenaar als jouw privepaard iets doet bij een lesklant op een manege.
Uiteraard hangen op alle pensionstallen/maneges van die leuke bordjes waaruit zou blijken dat iedereen zich daar op eigen risico bevind. Maar volgens mij zijn deze bordjes niet rechtsgeldig?
Als dat zo is, wie is er dan aansprakelijk als mijn paard bijvoorbeeld een lesklantje zou verwonden?
De manege, omdat de persoon daar op dat moment onder valt?
Of de eigenaar van het paard, die aansprakelijk is voor de gedragingen van zijn paard?
En als dat laatste het geval is, is het dan wel reeel om op een stal zowel lesklanten als pensionklanten tegelijkertijd bezig te laten zijn met paarden? Ze op dezelfde poetsplaats te hebben staan?
Een mede-pensioner is zich vaak meer bewust van de risico's/gedragingen van een medepensionpaard dan een lesklant, die er wellicht voor het eerst komt of juist gewend is aan brave rustige manegepaarden?

Bovenstaande is -gelukkig- puur een hypothetische vraag :)

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:47

Het lijkt me dat hierover dingen in je contract staan toch?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:59

niet dat ik weet, daar stonden volgens mij gewoon gedragsregels in + betalingsafspraken als het ware.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:00

Ok. ik snap trouwens heel goed dat je het duidelijk wilt hebben. Loopt je paard ook in de les met manegeruiters?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:01

De wet staat boven dat contract. Denk dat FloortjeM meer duidelijkheid kan geven hier over.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:02

nee paard loopt niet in de les, maar staat wel tussen de lespaarden aan de poetsplaats tijdens het poetsen/opzadelen als ik er dus zelf mee bezig ga. Paard is heel lief en nog nooit iets gedaan, maar je weet maar nooit natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 08-12-13 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Goyaja
Berichten: 95
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:03

Ik ken hier geen vaste regels voor en hoe dat precies in de wet zou kunnen staan... Geen idee.
Als het je erg veel zorgen baart misschien een overleg houden met de manege eigenaar en een uitkomst zoeken in geval dat...?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:03

Dit vind ik wel een heel erg interessante vraag. Mijn buikgevoel zegt: "de paardeneigenaar. Die is altijd de pineut. }:0 " Mijn verstand zegt: "Kan die er wat aan doen? De manege natuurlijk! Die moet voor zoiets toch verzekerd zijn."
Maar eigenlijk heb ik er gewoon helemaal geen kaas van gegeten. :+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:05

soesita, dat gevoel heb ik dus ook.

Ik vraag me verder nog af; als je als eigenaar wel degelijk aansprakelijk bent, in hoeverre jij dan voorzorgsmaatregelen moet nemen en in hoeverre de manege (in dat geval de verantwoordelijke instructeur bijvoorbeeld) voorzorgsmaatregelen moet nemen. Bijvoorbeeld; niet met een onbetrouwbaar paard daar gaan staan om risico's te vermijden (eigenaar), zorgen dat leskinderen niet tussen de eigen paarden gaan lopen (manege). En of dat invloef heeft op de aansprakelijkheid.
Ik bedoel, je moet altijd wel even naar je kast lopen om je cap nog te pakken bijvoorbeeld, dus je bent er nooit iedere seconde bij.

Goyaja dat ga ik zeker doen, maar ik vermoed dat veel mensen denken dat dat bordje 'eigen risico' ook daadwerkelijk rechtsgeldig is en volgens mij is dat dus niet zo. Waarom zouden instructeurs anders een diploma moeten hebben voor de verzekering, als ruiters altijd op eigen risico zouden rijden ;)

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:08

Het is dus wel zo, dacht ik altijd, dat als mensen bij jouw paard in de wei komen (lees: lieve penny's die erop klimmen en je wilde hengst die een merrie is gaan temmen) jij verantwoordelijk bent.

Dus vraag me dan ook af, stel er komt een wildvreemde in jouw pony's stal :S Jouw pony trapt... Dan ben jij toch verantwoordelijk?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:10

klopt bij mijn weten inderdaad, omdat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de gedragingen van je dier. (volgens mij artikel 6:179 BW);

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:12

Gih ik heb geen idee. Maar lijkt mij wel interessant. Toen mijn paard pas op pension stond heeft hij mijn stal eigenaar ook geschopt (hij stond eerst aan huis en was het niet gewoon door iemand anders dan ik op wei gezet te worden). Nou had de staleigenaar niets, maar nu vraag ik me ook wel af, wat als het een pension genoot wad en die wel gewond was. Hirr zijn namelijk geen lesklanten

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:13

Het enige wat ik weet is dat het paard een dier is, en de eigenaar aansprakelijk is voor alle schade die veroorzaakt wordt door het dier.. maar of hier nog bepaalde dingen aan vastzitten.. geen idee!

Wijziging: ik lees nu in mijn boek over aansprakelijkheid, dat ook de houder of bezitter aansprakelijk kan worden gesteld naast de eigenaar. dan kijk je dus naar wat er in je contract staat of wat er afgesproken is tussen beiden.. en natuurlijk redelijkheid/bilijkheid, gewoonte etc. etc. etc.. als daar niks uit komt
Laatst bijgewerkt door Celiien op 08-12-13 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:14

Ik ga er vanuit dat jij bij een medepensioner sowieso aansprakelijk bent.
Vraag me alleen af of je dat bij een lesklant, die op dat moment betaald aan de manege en daarom wellicht onder hun verantwoording valt, ook zo moet zien.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:16

Maar stel.... Jij bent er niet eens bij... Een manegeklant denkt leuk een paard te gaan poetsen en kiest jouw paard uit, niet wetende dat het een pensionpaard is (waar ik reed, was dat namelijk niet altijd even duidelijk, eerst stond er nog overal e.p. (eigen paard/pony) bij, maar dat is ook niet lang altijd zo geweest :S)

Wie is er dan aansprakelijk? Jij als eigenaar die eigenlijk hier echt niets aan kan doen? of pensionhouder die ergens uit had moeten blijven dat dit een eigen paard was? :S

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:17

Geen idee, bij ons kan dat gelukkig niet voorkomen omdat ze in verschillende paddocks lopen en dus niet door elkaar gehaald kunnen worden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:19

Lianne86 schreef:
Maar stel.... Jij bent er niet eens bij... Een manegeklant denkt leuk een paard te gaan poetsen en kiest jouw paard uit, niet wetende dat het een pensionpaard is (waar ik reed, was dat namelijk niet altijd even duidelijk, eerst stond er nog overal e.p. (eigen paard/pony) bij, maar dat is ook niet lang altijd zo geweest :S)

Wie is er dan aansprakelijk? Jij als eigenaar die eigenlijk hier echt niets aan kan doen? of pensionhouder die ergens uit had moeten blijven dat dit een eigen paard was? :S


Ik kan me dit moeilijk voorstellen aangezien manègeklanten op de meeste manèges niet zonder toezicht/toestemming zomaar een paard mogen uitkiezen om te poetsen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:20

Naja, ik weet van mensen die bij een manege rijden, het arrest van Circus Mullens in aanmerking komt:

Citaat:
Hoge Raad 21 oktober 1988, NJ 1989, 729 (Circus Mullens).
Hier woonde het slachtoffer een circusvoorstelling bij, verleende vrijwillig zijn medewerking aan een stunt met een ongezadelde ezel en raakte gewond. In cassatie wordt het beroep op risicoaanvaarding verworpen. Er wordt ondermeer overwogen dat de circusexploitant het aanvaarden van risico’s heeft uitgelokt. Volgens de HR is er ten hoogste plaats voor vermindering van de vergoedingsplicht.

De parallel met de manegehouder ligt voor de hand: de berijder aanvaardt bepaalde risico’s, maar de manegehouder lokt het nemen van deze risico’s in zekere zin ook uit en hij verdient er ook aan.

In de lagere rechtspraak komt de volgende redenering regelmatig voor: leren paardrijden kan alleen met vallen en opstaan, zodat de benadeelde steeds de schade zou moeten dragen. Er wordt echter ook wel voor een gedeeltelijke vergoedingsplicht gepleit: zowel de manegehouder, als de berijder nemen bepaalde risico’s. Voor deze verdeling zou dan plaats zijn wanneer de benadeelde over (voldoende) inzicht in het risico beschikt .


Dus ik gok dat het hetzelfde is voor pensionpaarden die op een manege gestald staan; staleigenaar/manege-eigenaar is op dat moment houder..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 08-12-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:21

oh dat zal vaak genoeg gebeuren hoor snollygoster!
Dus dan kan een vergissing op sommige stallen weleens voorkomen denk ik inderdaad.
Zijn meer stallen waar eigen/manegepaarden door elkaar staan en friezen lijken bijvoorbeeld nogal op elkaar dus met dat soort paarden zit een vergissing er misschien wel in.

Celien ik snap het niet, wat is nou de uitspraak in jouw stuk?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:22


miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:23

Ik lees even mee, ondanks dat ik bij mensen aan huis sta ben ik best benieuwd naar hoe het juridisch zit.

Gevoelsmatig zeg ik namelijk zelf dat de eigenaar in de meeste gevallen verantwoordelijk is. Echter vind ik ergens ook dat een manegehouder verantwoording moet nemen voor zijn pensionklanten en manegeklanten door bijvoorbeeld het pensiongedeelde apart te houden van de manege paarden en pony's. Ik denk dat je hier al een hoop ongelukken mee kan voorkomen. Net als aparte poetsplaatsen. Nou is dat natuurlijk lang niet altijd haalbaar op bestaande lokaties.

Ik ben erg benieuwd naar wat nu echt waarheid is betreft aansprakelijk en verantwoording. In plaats van wilde indianen verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:23

opisop_shop schreef:
Maar volgens mij zijn deze bordjes niet rechtsgeldig?

Aangezien je kennis lijkt te hebben van de wet:
In beginsel klopt dit voor consumenten, zie art. art. 6:237 sub d

opisop_shop schreef:
Als dat zo is, wie is er dan aansprakelijk als mijn paard bijvoorbeeld een lesklantje zou verwonden?


Dat ben jij, als eigenaar. Zie 6:179 BW.

opisop_shop schreef:
En als dat laatste het geval is, is het dan wel reeel om op een stal zowel lesklanten als pensionklanten tegelijkertijd bezig te laten zijn met paarden? Ze op dezelfde poetsplaats te hebben staan?
Een mede-pensioner is zich vaak meer bewust van de risico's/gedragingen van een medepensionpaard dan een lesklant, die er wellicht voor het eerst komt of juist gewend is aan brave rustige manegepaarden?


Klopt. Bovenstaande is weliswaar een antwoord op de aansprakelijkheid, dat zegt nog niets over de hoogte van de schadevergoeding. Er kan een vermindering van de schadevergoeding plaatsvinden, indien er sprake is van een eigen schuld. (6:101 bw).

Toch kies je als eigenaar zelf voor dit verhoogde risico, dus het is mede een eigen keuze om op zo'n stal te staan.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:24

Hangt heel erg van de stallen af... Waar ik begon met rijden, stonden manege- en pensionpaarden gewoon door elkaar. Ken ook maneges waar alles gescheiden is of waar je dus niet eens zelf een paard mag poetsen... Maar er zijn er genoeg bij waar dit wel zo maar kan :S (Dat is voor mij al een reden om niet op zo'n manege te gaan staan :S maarja) Niet alleen voor het risico, maar ook voor mensen die denken dat ze de manen moeten knippen bij pony's dat het bij het poetsen hoort etc en borstels die weet ik veel voor wie gebruikt zijn, ook voor mijn paard...

Maar gedeeld dus.... Wel goed om te weten :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:27

uit het door jou geplaatste stuk blijkt dat een manege alleen aansprakelijk is als het dier dus gebruikt wordt in de lessen of er tegen betaling staat om beleerd te worden; "op de manegehouder rust geen risicoaansprakelijkheid voor schade die derden lijden als gevolg van een gedraging van een paard als het paard van een ander tegen betaling enkel ter stalling in zijn manege is ondergebracht. In dat geval rust de risicoaansprakelijkheid bij de eigenaar/bezitter op grond van het 'standaardartikel 6:179 BW.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 08-12-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Aansprakelijkheid eigen paard op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:28

Hmm ojaa ik lees het net door.. maarja dan ga je weer terug naar bovenstaande circus arrest.

Maar heeh ik ben ook maar een leek met haar vermogensrecht boek :')