Jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 18:27

Hoi,
In januari krijg ik m'n eerste eigen paard. Een 3,5 jarige, hij is net zadelmak. Ik heb al ervaring met jonge paarden, maar vroeg me af of jullie nog tips hebben hoe ik hem het beste kan trainen.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:28

Hooguit 4x per week wat laten doen.
Werk afwisselend houden.
Niet alleen rijden, ook longeren (ik vind met dubbele lijnen altijd erg prettig).
Met rijden veel overgangen maken en op eigen benen laten lopen.

En lekker genieten :D

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:30

Ik volg even! :)
Ik hoor ook van verschillende mensen dat het goed is om hem na een paar maand/ half jaar even een tijdje lekker in de wei te gooien, en dan na een paar weken/maand weer oppakken, wat vinden jullie hier van?

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:33

Jooliieen schreef:
Ik volg even! :)
Ik hoor ook van verschillende mensen dat het goed is om hem na een paar maand/ half jaar even een tijdje lekker in de wei te gooien, en dan na een paar weken/maand weer oppakken, wat vinden jullie hier van?


Dat zou ik niet doen, misschien een tijdje niet meer zoveel intensief doen maar bijv alleen lopen ofzo. maar niet een tijdje de wei op en dan niks meer met hem doen ;)
Idd wat al eerder werk gezegd, vooral afwisselend werk doen, en zo dat de pony het ook leuk vind :j
Veel plezier!

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:39

Ik heb sinds kort ook een 3,5 jarige merrie en doe veel afwisselende dingen met haar. Heb 1x per week een half uur privéles en rijd verder nog 1 of 2x zelf en longeren met longeertouw 1 of 2x per week. Verder doe ik wat 'grondwerk', waarbij ze leert mee te lopen, halt te houden en terug op commando. Vindt ze allemaal erg leuk. En ik doe ook gewoon veel knuffelen en poetsen, lekker elkaar leren kennen :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:46

Ik weet natuurlijk niet hoe ver je paard op dit moment is, maar ik ga er in mijn antwoord vanuit dat je er al wel op kan zitten en zowel in stap, draf als galop rond kan rijden.
Ik maak juist in het begin niet al te veel overgangen, en als ik ze maak maar hele kleine stukjes naar voren en terug. Een jong paard heeft vooral nog erg veel moeite met balans, dit komt vanzelf en dit zou ik niet te veel verstoren met constant overgangen rijden.
Ontspanning en plezier brengen is het belangrijkste, dus eerst proberen om in een rustig en gelijk tempo de bak rond te komen. Vanuit daar kan je dan beginnen met de kleine stukjes voorwaarts en terug die je dan weer tot grotere en langere tempowisselingen uit kan bouwen.

Grondwerk zoals hierboven genoemd wordt is een leuke manier om vertrouwd met elkaar te maken en dat zou ik ook zeker doen :) Ook dubbele lijnen (ook hierboven ergens genoemd) is erg handig voor het trainen van de spieren en het juiste ruggebruik.

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:51

kyraties schreef:
Jooliieen schreef:
Ik volg even! :)
Ik hoor ook van verschillende mensen dat het goed is om hem na een paar maand/ half jaar even een tijdje lekker in de wei te gooien, en dan na een paar weken/maand weer oppakken, wat vinden jullie hier van?


Dat zou ik niet doen, misschien een tijdje niet meer zoveel intensief doen maar bijv alleen lopen ofzo. maar niet een tijdje de wei op en dan niks meer met hem doen ;)
Idd wat al eerder werk gezegd, vooral afwisselend werk doen, en zo dat de pony het ook leuk vind :j
Veel plezier!


Heb ik idd ook veel gehoord, maar lijkt me ook niet een heel goed idee. Maar om een poosje wat minder intensief met hem te werken lijkg me wel een goed plan

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:56

Sunneva schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe ver je paard op dit moment is, maar ik ga er in mijn antwoord vanuit dat je er al wel op kan zitten en zowel in stap, draf als galop rond kan rijden.
Ik maak juist in het begin niet al te veel overgangen, en als ik ze maak maar hele kleine stukjes naar voren en terug. Een jong paard heeft vooral nog erg veel moeite met balans, dit komt vanzelf en dit zou ik niet te veel verstoren met constant overgangen rijden.
Ontspanning en plezier brengen is het belangrijkste, dus eerst proberen om in een rustig en gelijk tempo de bak rond te komen. Vanuit daar kan je dan beginnen met de kleine stukjes voorwaarts en terug die je dan weer tot grotere en langere tempowisselingen uit kan bouwen.

Grondwerk zoals hierboven genoemd wordt is een leuke manier om vertrouwd met elkaar te maken en dat zou ik ook zeker doen :) Ook dubbele lijnen (ook hierboven ergens genoemd) is erg handig voor het trainen van de spieren en het juiste ruggebruik.


Plezier vind ik ook het belangrijkst. Grondwerk veel doen vind ik een goed plan. Verder heb ik juist veel gehoord overgangen te doen.

Ik denk ook dat ik heel veel ga wandelen. Zoals hierboven al is gezegs moet hij eerst z'n balans goed vinden. Ik vind het wel eeg spannend, voor les heb ik eigenlijk geen geld, maar misschien toch slim om daarvoor te zorgen. Zouden jullie meteen met les beginnen. Ik dacht dat het misschien beter is om eerst zelf gewoon lange stukken te wandelen, veel te longeren, en af en toe rijden. Maar dan ook echt puur om hem zijn balans te laten vinden. En grondwerk dan nog. Ik vind het vooral belangrijk dat m'n paardje er zelf plezier in heeft en dat hij niet al teveel doet, rustig aan beginnen.

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:56

Gewoon lekker door trainen. Sommige grote stallen gooien de paarden na een jaar rijden en een beetje wedstrijdervaring de wei op voor een half jaartje of een jaar. Dan kunnen ze ongestoord groeien en staan ze niet in de weg op stal. Kunnen ze op stal gelijk door met de goeie paarden. Zodra de jonkies weer terug komen kunnen ze opstappen wen wegrijden en gaan ze de wedstrijd en verkooproulatie in.

Maar ik denk dat jij wel gewoon tijd hebt. Gewoon lekker rustig aan doen en beetje opbouwen en door trainen. Gewoon op je gevoel af gaan. Lekker simpel houden, maar niet over je heen laten lopen. Wees dus wel consequent.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:00

Ik ben er wel voor om ze een tijdje op de wei te doen. Even alles laten bezinken, groeien en ontwikkelen. Maar dat is met 3 jaar zadelmak maken en daarna een half jaar op de wei. Deze is al 3,5.
Juist met handelspaarden is dat niet handig want dat kost veel tijd.

Verder is het heel belangrijk dat je naar voren werkt. Voorwaarts is het allerbelangrijkst voor een jong paard, netjes nageeflijk lopen komt pas daarna. Niet andersom doen voor het leuke plaatje. Bij voorkeur veel rechtdoor rijden dus, als het even kan, lekker naar buiten.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:02

Overgangen hebben verschillende belangrijke doelen en mogen zeker niet vergeten worden. Maar om veel overgangen te rijden vind ik geen juiste aanpak in het allereerste begin. Je paard moet eerst in een gelijkmatig tempo rond kunnen lopen, pas dan moet je beginnen met (veel) overgangen. Hiermee bedoel natuurlijk niet dat je geen overgangen mag rijden ;)

Les is altijd verstandig, iemand op de grond ziet dingen die jij niet kan zien op het paard. Ook kan het heel veel goeds doen voor je zelfvertrouwen. En zelfvertrouwen is vanzelfsprekend erg belangrijk ;)

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:19

Bedankt voor alle tips. laatst zei een meisje tegen mij, je moet meteen beginnen met aan de teugel lopen dan leert hij het meteen. Ik weet niet hoe jullie hier over denken, maar ik ben hier heel erg tegen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:21

Aan de teugel lopen is iets dat vanzelf uit ontspanning en correct ruggebruik komt, niet iets dat je vanaf het begin aanleert... Goed dat je er tegen bent. Eerst voorwaarts en in balans!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:24

Lekker voorwaarts houden, breng de looplust erin! En wij deden met de jonge paarden altijd op de binnenhoefslag rijden. Dan plakken ze niet aan de muur en leren ze sneller in balans op eigen benen te lopen!

Succes en geniet ervan :)

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:35

doe dingen waardoor hij de basis onder de knie houdt, zet er een systeem in bijv elke maandag longeren elke vrijuit rijden elke woensdag zorgen dat hij soepeler wordt. breng vooral lust in jullie relatie, als hij het over een tijdje niet meer leuk vindt kan je nog zo goed moeten rijden maar daar wordt geen van jullie vrolijk van

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:38

Ik merk dat mijn 3,5 jarige die net onder het zadel is al heel veel balans en vertrouwen heeft opgebouwd door het lange teugelwerk, werken aan de hand en longeren met dubbele longe.
Op die manier leer je ze zonder gewicht op hun rug op eigen benen lopen en je biedt veel afwisseling.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:57

chantalboes schreef:
Lekker voorwaarts houden, breng de looplust erin! En wij deden met de jonge paarden altijd op de binnenhoefslag rijden. Dan plakken ze niet aan de muur en leren ze sneller in balans op eigen benen te lopen!

Succes en geniet ervan :)


Dit merk ik met mijn jonge paard ook, zij plakt ook graag aan de muur, dus ik rij ook inderdaad veel op de binnenhoefslag en ook veel van hand veranderen, zodat ze niet teveel aan mijn binnenbeen gaat plakken

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:27

Ja idd lekker vooruit onder het zadel en langzaam bijzetten aan de longe, ben fan van een passoa, ook bij jonge paarden :)

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:45

Toen ik mijn 3 jarige paard kreeg ben ik begonnen met licht grondwerk en dingen zoals wandelen, schriktraining, verkeers en trailermak maken etc. Dat was meer omdat ik geen tuig had, maar wel een goede start! Toen ik eindelijk mijn zadel en hoofdstel had reed ik zo'n 4 keer per week en had ik les.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:53

kyraties schreef:
Jooliieen schreef:
Ik volg even! :)
Ik hoor ook van verschillende mensen dat het goed is om hem na een paar maand/ half jaar even een tijdje lekker in de wei te gooien, en dan na een paar weken/maand weer oppakken, wat vinden jullie hier van?


Dat zou ik niet doen, misschien een tijdje niet meer zoveel intensief doen maar bijv alleen lopen ofzo. maar niet een tijdje de wei op en dan niks meer met hem doen ;)
Idd wat al eerder werk gezegd, vooral afwisselend werk doen, en zo dat de pony het ook leuk vind :j
Veel plezier!


En waarom zou dit geen goed idee zijn. Daar is nu eigenlijk maar 1 reden voor, het jaargetijde waar we inzitten. Een paard/pony vergeet echt niet wat hij/zij geleerd heeft. Soms is het juist goed als ze even vakantie hebben. Een aantal komen daar dan zelfs leergieriger uit dan dat ze bij het beleren en doorrijden waren.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:52

Ja zelf vind ik 3.5 erg jong om al op te rijden, alles is nog in de groei, groeischijven zijn dus nog niet gesloten, dus als je traint en perse wil rijden doe het dan op een hele verantwoorde manier, zoek een hele goeie instructrice die jou kan begeleiden , maar ook kan uitleggen wat je allemaal niet moet doen met een 3.5 jarige,
Ik zou zeggen ga eens tot aan de zomer handwerk doen, kijk eens op paardenbegrijpen.nl , staat een hoop info daar over

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:01

Wat een onzin zeg Midgie.. Als je wil wachten tot alles uitgegroeid kan je wachten tot het 6/7 is en dan zadelmak maken.. Dat zal vast zijn vruchten afwerpen.. Nee dus!

Nee 3,5 is een prima leeftijd. Gewoon lekker rustig aan doen, niet gelijk uren rijden maar wel consequent zijn!

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:12

Ik heb toevallig ook een jong paard, en mij DA adviseerde niet te veel longeren. Zo'n klein rondje is te belastend voor een jong paard. Mijn huiswerk is daarom ook veel rechtuit te rijden, en zo af en toe een figuren mee pakken. Ik wandel ook en doe ook bijvoorbeeld schrikoefeningen op de grond :)

En ik ben het met annelinnie eens :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:52

Wij zijn op 't moment (vanwege doorlopend natte bak op stal) heel veel aan het lopen met mijn 3,5 jarige.
Veel aan de lange teugel, ik er achter, en mijn vriend er voor en dan langs de weg.
Vindt 'ie nog enorm spannend, maar zo kan het mooi al wat wennen en hij is er lekker uit, en loopt mooi rechtuit.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:47

annelinnie schreef:
Wat een onzin zeg Midgie.. Als je wil wachten tot alles uitgegroeid kan je wachten tot het 6/7 is en dan zadelmak maken.. Dat zal vast zijn vruchten afwerpen.. Nee dus!

Nee 3,5 is een prima leeftijd. Gewoon lekker rustig aan doen, niet gelijk uren rijden maar wel consequent zijn!



Ik zeg ook doe het op een verantwoorde manier en wat is er mis een 6
jarige zadel mak te maken, zelf ben ik er met 2 bezig en ze pikken het veel fijner op ook omdat ze mentaal sterker zijn en een heel voor traject vanaf de grond hebben gehad,ik zelf zou het dier nog een jaar opleiding geven vanaf de grond, ok af en toe erop kan geen kwaad, maar er zijn te veel ruiters die al veel te veel van zo,n jong dier wat nog in de groei is verwachten.