Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:26

HeeyHeey,

Al een poosje wilde ik graag eens kennis maken met het schapen drijven en kijken of ik en Jinn het leuk vinden. Vandaag was het zo ver en gingen we een kijkje nemen bij de schapen. Mijn vriend heeft foto's gemaakt en ik hoop dat jullie een goed beeld krijgen van Jinn.

Foto 1:
Afbeelding
Diegene waar we les van kregen wilde graag eerst weten wat Jinn al wel en niet kon. Daarom moesten we even een stukje gehoorzaamheid laten zien. Hij kan het veel beter maar vandaag waren alle schapenkeutels veel leuker. Deze foto is van af en blijf.

Foto 2:
Afbeelding
Uitleg terwijl Jinn 'af' en 'blijf' doet.

Foto 3:
Afbeelding
Ik moest hem voorroepen en dol enthousiast kwam hij op me af en kregen we nog wat uitleg.

Foto 4:
http://i40.tinypic.com/bgtyt3.jpg
Omdat ik zelf nog nòòit iets met schapen drijven heb gedaan en Jinn ook helemaal geen schapen kent heeft ze alles rustig uitgelegd en met behulp van haar eigen hond hetgeen laten zien waar we mee gaan beginnen. Hier liet ze zien dat haar hond zowel links om als rechtsom om de netten heen rende en op haar commanda ging liggen.

Foto 5:
Afbeelding
En dan mag nu Jinn.

Foto 6:
Afbeelding
Ze ging zelf weer bij de schapen staan en hoopte Jinn door middel van haar lichaam en stem ook rondjes ging rennen. Hij begon met stukjes rennen en dwaalde toen weer af...

Foto 7:
Afbeelding
Omdat hij keutels vond. Toen er weer even bij gepakt en toen hij enkele rondjes had gerend kwam ze weer bij de schapen uit.

Toen mochten de schapen in het grote weiland. Jinn zat al die tijd aan de lange lijn en die bleef er ook gewoon aan.
Ze dreef met haar eigen hond de schapen en eind weg, riep haar hond terug en toen mocht ik Jinn los laten:

Foto 8:
Afbeelding
Als een ongeleid projectiel ging hij er achteraan.

Foto 9:
Afbeelding
Waar we les van kregen die vroeg me om hem terug te roepen omdat dat erg belangrijk is en ik riep en hij kwam :D

Foto 10:
Afbeelding
Ze ging zelf wat mee lopen en Jinn kreeg er schik van.

We hadden even een pauze en gingen toen nog eens. Mijn instructeur had al gezegd dat de meeste honden het na een pauze en het zien van andere honden er vaker en fanatieker achteraan gaan en zowaar, het klopte. Jinn sloofte zich nog meer uit:

Foto 11:
Afbeelding
Hij kwam ook steeds dichter bij de schapen terwijl de eerste paar minuten die schapen hem nog opaten, tenminste dat dacht Jinn.

Foto 12:
Afbeelding
Schapen opdrijven.
Vind ik zelf een erg mooie foto!

Foto 13:
Afbeelding
Er langs rennen...

Foto 14:
Afbeelding
En de andere kant opsturen.

Foto 15:
Afbeelding
Nog een actie foto van dichtbij.

Jammer genoeg mag je maar 15 foto's plaatsen dus hier nog enkele in een link.

Foto 16:
http://i42.tinypic.com/2dufa8j.jpg
Ook hier probeerde hij de schapen de andere kant op te laten gaan..

Foto 17:
http://i44.tinypic.com/2zdx9hs.jpg
En dat lukte ook nog. Je ziet hem net boven de schapen komen.

Foto 18:
http://i40.tinypic.com/hv1bg9.jpg
Laatste keer achter de schapen aan.

Foto 19:
http://i39.tinypic.com/2ewi1vt.jpg
Ook nog even bij de schapen

Foto 20:
http://i39.tinypic.com/5uice0.jpg
En de laatste alweer.

Liefss

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:31

Ze veranderen wel hoor, door het schapendrijven. Als ze echt eye ervoor hebben, worden ze erg fanatiek. Wij zijn er mee gestopt. Onze zag alles als schaap. Als we het van te voren hadden geweten, waren we er niet aan begonnen.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:32

Johanna59 schreef:
Ze veranderen wel hoor, door het schapendrijven. Als ze echt eye ervoor hebben, worden ze erg fanatiek. Wij zijn er mee gestopt. Onze zag alles als schaap. Als we het van te voren hadden geweten, waren we er niet aan begonnen.


Ik zelf heb het nog nooit gedaan en ik wil gewoon een paar lessen doen om te kijken wat het is. Ik kan er altijd mee stoppen, maar vond van mezelf om het eens te proberen.

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:33

Leuk hoor! Super dat hij het zo makkelijk oppakt! :j

Die van mij komt uit een werklijn, maar vond het helaas leuker om op de schapen in te rennen en ze vervolgens te bijten dan daadwerkelijk te doen waar een Border Collie voor is gemaakt.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:33

Bomba schreef:
Leuk hoor! Super dat hij het zo makkelijk oppakt! :j

Die van mij komt uit een werklijn, maar vond het helaas leuker om op de schapen in te rennen en ze vervolgens te bijten dan daadwerkelijk te doen waar een Border Collie voor is gemaakt.


Hij vond het in ieder geval wel erg leuk. Heb hem niet zien bijten maar dat kan altijd nog komen wanneer hij nòg fanatieker wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:36

Wat leuk zeg! Hij lijkt er lol in te hebben!

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:40

Suzanne F. schreef:
Wat leuk zeg! Hij lijkt er lol in te hebben!


Dat idee kreeg ik ook!

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:41

JesdaPower schreef:
Bomba schreef:
Leuk hoor! Super dat hij het zo makkelijk oppakt! :j

Die van mij komt uit een werklijn, maar vond het helaas leuker om op de schapen in te rennen en ze vervolgens te bijten dan daadwerkelijk te doen waar een Border Collie voor is gemaakt.


Hij vond het in ieder geval wel erg leuk. Heb hem niet zien bijten maar dat kan altijd nog komen wanneer hij nòg fanatieker wordt.


Ik denk dat het bij die van jou wel gaat meevallen. Die van mij begon er gelijk al mee, dus wat dat betreft zit je goed! :j Heb je al een tweede les in de planning?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:42

Superleuk om te zien, waar heb je dit gedaan? Ik krijg nu al jeuk om te zien of Aedan het leuk zal vinden.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:44

Bomba schreef:
Ik denk dat het bij die van jou wel gaat meevallen. Die van mij begon er gelijk al mee, dus wat dat betreft zit je goed! :j Heb je al een tweede les in de planning?


Normaal is het elke zondag maar volgende week kan ik niet omdat ik dan wedstrijd heb van behendigheid. Niet met Jinn natuurlijk maar dan ga ik die week er op.

jilleroo schreef:
Superleuk om te zien, waar heb je dit gedaan? Ik krijg nu al jeuk om te zien of Aedan het leuk zal vinden.


In Enschede. Was voor mij het dichtstbij.
Ik zie dat je uit Zwolle komt. Daar zit er ook eentje :)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:47

Klopt, na informeren weet ik dat ik daar welkom ben met mijn sheltie in de toekomst :) moet er nog wel een keertje gaan kijken.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:49

wat leuk

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:50

jilleroo schreef:
Klopt, na informeren weet ik dat ik daar welkom ben met mijn sheltie in de toekomst :) moet er nog wel een keertje gaan kijken.


Mag je daar ook met andere rassen trainen? Waar ik nu ben mag het niet en ik wil het stiekem een proberen of mijn herder het leuk vind. Die kan dan wel niet zo hard maar dan is ze toch bezig.

PaardjesFan1 schreef:
wat leuk


Dankje :D

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:52

Leuke foto's zeg! Wat is precies het doel?

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:58

Joline_ schreef:
Leuke foto's zeg! Wat is precies het doel?


Dat je schapen er niet vandoor gaan :Y)

Je hebt verschillende onderdelen op wedstrijd gebied maar daar heb ik me nog niet in verdiept omdat ik niet weet of ik hier mee doorga.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:08

Iemand die daar traint met haar bc heeft het gevraagd voor mij en ik was welkom, of dat is omdat ik haar ken weet ik niet, dr lopen wel meer border kruisingen. Ald ik daar eenkeer ga kijken zal ik het voor je vragen, goed?

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:09

jilleroo schreef:
Iemand die daar traint met haar bc heeft het gevraagd voor mij en ik was welkom, of dat is omdat ik haar ken weet ik niet, dr lopen wel meer border kruisingen. Ald ik daar eenkeer ga kijken zal ik het voor je vragen, goed?


Graag, ben gewoon benieuwd of het daar wel mag :)

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:10

Wat leuk om eens een keer te zien!
Lijkt me echt een leuke ervaring, zeker als je hond het zo snel oppakt.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:11

xdniesje schreef:
Wat leuk om eens een keer te zien!
Lijkt me echt een leuke ervaring, zeker als je hond het zo snel oppakt.


Had ik ook. Wilde het zelf graag eens mee maken en Jinn vond het ook wel leuk.
Wordt lastige keus, of behendigheid of schapen drijven, maar stiekem weet ik het toch al xD

polbo

Berichten: 939
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:29

Mijn vriend heeft eerder ook altijd schapendrijven gedaan met onze duitse herder.
Ik vind het wel vervelend want nog altijd probeerd ze de tinker en shetlander ook op te drijven.
Thuis hebben we ook schapen maar daar mag ze niet alleen komen.
Ze vind het te leuk om te doen.

Afbeelding

Nu we twee honden hebben zijn we niet meer aan het schapen drijven maar beide met de hondjes aan behendigheid.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:32

Ik ga sws ook behendigheid doen.
Zit ook te twijfelen of ik er mee doorga. Sws nog wel een paar lessen doen en na enkele lessen wil ik eens bekijken wat ik er echt van vind

I_Nicky_I

Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:40

Ziet er leuk uit!
Wij zijn er helemaal verslaafd aan. Bedenk je wel dat je als je hiermee begonnen bent en je hond vind het erg leuk dat hij wanneer je gaat stoppen hij er bepaald gedrag aan over kan houden en wellicht andere dingen of honden bijv gaat drijven.

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:55

Dat zien we dan wel weer ^^

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:23

Dat ziet er niet slecht uit voor een eerste keer. Hoe oud is Jinn nu?
Had je de indruk dat Jinn de schapen "head"; in feite daar heen rent waar hij ze de pas afsnijdt?
De beste honden vinden snel het balanspunt, vanuit jouw gezien min of meer aan de andere kant van de schapen, en het is helemaal mooi (maar in dit stadium niet zo belangrijk hoor) als ze pogingen doen de schapen in jouw richting te drijven.
Maar om de schapen rennen, en ze zo te fixeren is al mooi, net als het in een hoek van het land drijven om ze daar te fixeren is ook prima, als eerste reactie op het fenomeen schaap.
Het is natuurlijk moeilijk wat zinnigs te zeggen op grond van foto´s, filmpjes zouden beter zijn.
(Wel mooie foto´s trouwens).
Ik vraag me af wat de trainer doet, en waar ze zich bevindt, en hoe ze zich beweegt tijdens de sessie, van je foto´s krijg ik (misschien de verkeerde) indruk dat de hond wat aan zijn lot wordt overgelaten met de groep schapen. De eerste lessen met schapen betekent meestal zweten voor de handler.


Wat er hier boven meerdere keren wordt beweerd, dat je als je de hond schapendrijven leert, je in de problemen komt omdat de hond "overal schapen in gaat zien" is overigens niet helemaal waar. Je hond beschikt over drijf instincten of niet, en het is aan jouw als baas daar controle over te krijgen.
En het onder controle aanleren van "juist" drijfgedrag is daar de beste methode voor. Misschien te vergelijken met een hond die teveel blaft; hem leren op commando te blaffen geeft je de mogelijkheden hem daar ook op commando weer mee te laten ophouden.
Het is wel zo dat je met zo´n uitproberen zijn instincten "wakker maakt". Maar dat gebeurt toch vroeg of later met een hond die over sterke instincten beschikt.

Ben het eens met Nicky, je kunt er behoorlijk aan verslaafd raken, zowel je hond als jezelf....

NB. Ik heb even in je profiel gespiekt, en zie dat Jinn pas op 29 mei geboren is, dat is erg jong hiervoor.

I_Nicky_I

Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:14

Goed verwoord Kuggur! Helemaal mee eens.

Ja het is bij ons echt erg, elk weekend dik een uur in de auto en daarnaast ook bij zo veel mogelijk leuke wedstrijden kijken. Erg leuk :)