Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 09:20

Wij gaan binnen kort verhuizen van een flatje naar een ruime eengezinswoning.
Onze katten hebben nu vrij uitloop naar buiten, maar zullen straks toch echt even binnen moeten blijven.
Ik zal eerst even wat info geven en dan zal het probleem ook snel duidelijk worden.

4 jaar geleden hebben wij onze eerste kater gekocht (asiel)
Mufasa was een hele aanhankelijke kater, zat met wat vriendjes in het asiel en kwam bij ons in ons eerste flatje. Hij was toen 7 maand.
na 1,5 binnen te zijn geweest, en wij gingen verhuizen naar ons 2e flatje is hij een paar x ontsnapt en heeft hij zich ontpopt tot een ware buiten kat.

2 jaar geleden na weer een bezoekje aan het asiel hebben we op advies van de asiel eigenaar (die mufasa dus goed kende) een kitten(kater) mee genomen SCAR.
(waarschijnlijk hebben we de ellende op ons af geroepen door deze namen te kiezen |( )

Mufasa moest eerst niets van Scar hebben, wat moet je ook met zo'n klein zwart ding..
Uiteindelijk konden ze gewoon naast elkaar op de bank liggen zonder elkaar in de haren te vliegen.

Helaas kwam Mufasa steeds minder vaak thuis naarmate Scar groter werd..
Vorige kerst en oud en nieuw heb ik beide katten in huis gehouden ivm vuurwerk e.d.
Dit ging eigenlijk prima. Ze zochten elkaar niet op, leefden langs elkaar heen. Heel af en toe wilde Scar spelen, maar Mufasa wil dit niet.
Scar is dan echt een boomerang, hoe vaakt Mufasa ook duidelijk maakt er geen zin in te hebben, Scar blijft terugkomen. Tot dat hij wat anders gevonden heeft om te doen.

Het laatste jaar is Mufasa eigenlijk helemaal niet meer thuis geweest. Overdag vertoeft hij bij de buurvrouw, en 's nachts zwerft ie buiten rond of ligt hij op ons balkon. Hij heeft de mogelijkheid om naar binnen te komen maar kiest hier bewust niet voor.

Nu gaan we dus verhuizen, en zullen ze beide mee willen/moeten.
Hoe ga ik er voor zorgen dat deze 2 mannen harmonieus naast elkaar kunnen leven, zonder dat Mufasa dood ongelukkig word.
Ze zullen de eerste tijd zeker binnen moeten blijven zodat ze niet terug lopen naar hun oude buurt.
Ik ben wel heel bang dat als ze straks toch weer naar buiten mogen, dat mufasa weer een ander huisje gaat zoeken...


Even wat info over het nieuwe huis:
Het is een huis met veel gesloten ruimtes en 3 slaapkamers
Ze zullen de eerste dagen hun eigen kamer krijgen om te wennen in een kleine ruimte.
Maar dan.... ?

Respect als je alles hebt gelezen en ik hoop hier wat ervaringen/tips te ontvangen!


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:30

Ook bij katten is niet iedereen vriendjes met elkaar, zo te horen mogen ze elkaar niet echt. Is er niet een mogelijkheid om Mufasa bij de buurvrouw te laten blijven? Hij komt blijkbaar toch niet veel thuis en voelt zich er ook niet lekker.

Aan de andere kant als ze samen in een nieuwe omgeving komen kan het zijn dat de rangordes anders komen te liggen en dat ze wel elkaar beter kunnen verdragen. Het kan ook compleet verkeerd uitpakken en dat hij dan inderdaad een ander huisje gaat zoeken of terugloopt naar zijn vertrouwde buurt.

Niet wat je wilde horen denk ik maar het is een kwestie van uitproberen ben ik bang.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 11:52

Ik heb het er met de buurvrouw wel eens over gehad. Echter zij kan hem financieel niet onderhouden.
Ik ben eigenlijk niet van plan om hem financieel te onderhouden (enten e.d.) als hij ergens anders woont.
Dat zou echt de allerlaatste optie zijn.
Daarom laat ik hem nu lopen omdat onze flat nu te klein is, ze kunnen elkaar niet uit de weg. Maar wil ik het toch wel proberen in het nieuwe huis.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken...

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:22

Samen in een kamer zetten met hun kattenbak (of 2) en speeltjes etc en daar een dag laten zitten en dan de deur open zetten zodat ze de rest van het huis kunnen ontdekken. Dan hebben ze alleen elkaar en ze zijn allebei in een vreemde omgeving dus moeten ze zich aanpassen.
Kan zomaar erg meevallen, als je het niet vertrouwt dan een Feliway stekker in het stopcontact. Geef ze de tijd en de ruimte in je nieuwe huis maar laat ze voorlopig nog niet naar buiten gaan. Eerst het huis ontdekken en weten dat ze daar nu wonen en dan pas naar buiten. Duurt een paar weken.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:27

cissy schreef:
Samen in een kamer zetten met hun kattenbak (of 2) en speeltjes etc en daar een dag laten zitten en dan de deur open zetten zodat ze de rest van het huis kunnen ontdekken. Dan hebben ze alleen elkaar en ze zijn allebei in een vreemde omgeving dus moeten ze zich aanpassen.
Kan zomaar erg meevallen, als je het niet vertrouwt dan een Feliway stekker in het stopcontact. Geef ze de tijd en de ruimte in je nieuwe huis maar laat ze voorlopig nog niet naar buiten gaan. Eerst het huis ontdekken en weten dat ze daar nu wonen en dan pas naar buiten. Duurt een paar weken.

Zo zou ik het ook doen, vergeet niet dat je naar een veel groter huis gaat, Scar is waarschijnlijk de baas en Mufasa mijd zijn territorium. Laat ze lekker hun eigen plek vinden in je nieuwe woning, komt vast goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 16:56

ik vraag me af of dat goed gaat als ik ze samen in een kamer vast zet. Maken ze elkaar dan niet af?
Ik doe ze zowiezo de eerste tijd niet naar buiten. De kans dat mufasa terugloopt is dan te groot.
We verhuizen maar 3 km zeg maar.
Het rare aan die 2 vind ik, scar is buiten ' bang' voor alle andere katten, daagt ze wel eens uit maar legt het altijd af.
Mufasa is de baas in de buurt. Alle katten gaan voor hem aan de kant. Hij zou scar dus makkelijk aan kunnen. Ergens lijkt hij zich dat niet te beseffen ofzo

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:04

Als jij zorgt voor genoeg plekken dat ze omhoog weg kunnen zoals kasten of krabpalen en genoeg meubels in die kamer hebt dan komt dat vast goed. Neem een grote kamer om ze in te doen en niet een klein kinderkamertje.
Katten voelen zich lekkerder als ze hoog kunnen zitten, hun territorium is niet alleen de vloer van de kamer.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:39

Dat word al heel lastig. In alle slaapkamers zijn inbouwkasten, dus er komen geen kasten in.
Uit eindelijk komt er in de grote 2e slaapkamer een slaapbank maar die zal de eerste dagen in de woonksmer staan.
Daar moet ik dan echt wat anders op verzinnen dus...

Ik had gedacht ze de eerste dag allebei een eigen kamer, dus eigen plekje te geven maar ik begrijp dat dat helemaal niet verstandig is?


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:52

ik zou ze bij elkaar zetten en dan kijken hoe het gaat, omdat ze allebei nieuw zijn in die omgeving hebben ze steun aan elkaar. Maar het blijven beesten dus je moet gewoon even kijken hoe het gaat.
Als je ze uit elkaar haalt hebben ze niks wat ze al kennen, beter samen houden, als het niet gaat kun je ze altijd nog uit elkaar halen.

Maar je kunt wel de deur uit zo'n inbouwkast halen of m open laten staan? dan hebben ze planken waar ze op kunnen. Zolang ze maar niet alleen op de grond hoeven te vertoeven, hoe meer stoelen, kasten tafels etc er in de kamer staan des te meer plekjes ze hebben als ze niet te dicht bij elkaar willen zijn.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:59

Bij elkaar plaatsen. Niet elk een eigen kamer, dan benadruk je juist het probleem. Doe er gewoon wat dozen in (heb je genoeg als je gaat verhuizen en maak daarvan een hoog/laag bouwsel. dus mag heus wel wat lege dozen tussen zitten, maar ook gewoon volle. handdoek erop en je heb een prima plekje.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 20:26

Wat lege open dozen is ook wel een goed idee. ze houden er allebei van om in dozen te zitten.
Toch maar een kamer volbouwen dus, en feliway om ze kalm te hebben.
Meer goede tips blijven welkom!

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:57

Is 1 stekker feliway genoeg voor de 2 katten? Of zou ik dan beter 2 stekkers kunnen plaatsen?

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:30

hangt vd grootte vd ruimte af, katten hebben hele goede neus dus lijkt 1 me wel genoeg

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Help Katten herenigen? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 09:03

Oke. Ruimte is volgens mij 3x4 m.

Nu alleen nog hopen dat ze gewoon weer op de kattenbak gaan. Haha ze doen al 1,5 jaar alles buiten allebei. Heb al een jaar geen kattenbak hoeven verschonen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 38 bezoekers