Over de weg naar manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:32

Hallo bokkers!
Als eerst sorry als het hier fout staat want heb werkelijk geen idee waar het anders moet :+ ..

Ik ga begin van de kerstvakantie naar een andere stal verhuizen. Ze hebben daar een klein buitenbakje en nu had ik het idee om bij de manege verderop te gaan lessen en af en toe gebruik te maken van de bak daar. De manege is alleen 1300 meter lopen en aangezien ik mijn trailer rijbewijs nog(!!) niet heb zal ik er toch echt heen moeten stappen.

Nou vind ik het zelf niet erg om door weer en wind erheen te stappen, ik pak ons gewoon goed in, maaar is dit wel bevorderlijk voor mijn paard haar hoefjes? Is dit niet te ver om bijvoorbeeld 3 tot 4 keer per week te moeten stappen? Ik zou het liefst geen ijzers nemen omdat ik met sneeuw ed. het toch wel fijn vind dat ik dan nog in de buitenbak enzo kan zonder klompen ijs eronder. En zou ik het moeten opbouwen, bijvoorbeeld beginnen met 1 of 2 x per week en zo verder? Het gaat alleen om de winter want in de zomer word er een bak in het land afgezet welke dus ruim genoeg is om goed in te kunnen trainen.

Donatella V. sinds 08-02-2013 bij mij
8 voor scriptieeeee


razahtlaB
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:42

Lijkt mij goed te doen hoor. Lekkere warming up en cooling down! Ik weet niet wat je paard gewend is, maar wandel er eens heen en terug en kijk hoe moe ze ervan is. Dat kan jij beter inschatten dan wij hier, maar een paard met redelijke conditie trekt dat wel hoor.

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:45

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt. Ik stap ook veel met mijn paard over asfalt en dat is geen enkel probleem. Zolang je gewoon rustig stapt en waar het kan door gras/berm gaat, lijkt het me heel goed te doen!

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:47

Oja dan nog mijn tweede vraag :o .. Ik zou 1keer een kruispunt over moeten steken en daarna over fietspaden en door een parkje maar mag ik er dan naast lopen?.. Ze loopt namelijk een stuk makkelijker mee als ik ernaast loop, ik doe altijd veel wandelen waar we nu staan door het bos enzo, maar als ik erop zit heb ik wel meer een veiliger gevoel zegmaar.. Dus wat is wijsheid?

Donatella V. sinds 08-02-2013 bij mij
8 voor scriptieeeee


FornoydHest
Berichten: 917
Geregistreerd: 30-04-10

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:52

Ik denk dat wijsheid is waar je jezelf het veiligst bij voelt.
Als jij je onzeker voelt, voelt je paard dat natuurlijk ook...
En hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het ook zal worden. :)

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:57

Ja ik zou het eerst gewoon eens uitproberen
Ik denk dat het wel kan! (Ligt aan de conditie van je paard)
En ja, doe waar je je het veiligst bij voelt!
Succes ermee! ;)

Life begins at the end of your comfortzone

razahtlaB
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:42

Lekker ernaast gaan lopen dan! En misschien wil er wel een keer iemand meelopen ernaast. Voel jij je veilig en kun je toch oefenen met erop zitten.

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 20:47

Ja daar hebben jullie wel gelijk in!
RazahtlaB dat is.inderdaad wel een goed idee!! Maar het mag zeg maar wel naast je paard door het verkeer?..

Donatella V. sinds 08-02-2013 bij mij
8 voor scriptieeeee

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Over de weg naar manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:51

Je mag naast je paard lopen in het verkeer, dan gelden gewoon dezelfde regels als wanneer je erop zit.

pien_2010

Berichten: 43073
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:59

TS afstand is perfect om in - en uit te stappen. Mijn dochter heeft dit jaren gedaan. Een aantal tips geef ik je mee. Koop om altijd te dragen fluoriserend jasje voor je zelf en als het weer wat grijzer is ook aandachttrekkers fluoriserend voor je paard zijn benen en staart eventueel ook voor zijn hoofd. Dan ben je van ver al zichtbaar voor automobilisten en ze zien daardoor dat je op een paard zit waardoor er eerder rekening met je wordt gehouden.
Als "men" in de les gaat uitstappen kan het verstandig zijn om alvast te vragen of je naar huis mag stappen. Koop een inrij- uitrij dekentje dat ook tegen regen kan zodat je paard geen kou vat in de winter na hard werken.
Vraag met slecht weer iemand die op de weg met knipperlichten achter je aanrijdt en zeker in het donker. Je paard zal na paar keer dit gedaan hebben dit als heel normaal ervaren en dan hoef je er ook niet meer af. Als het voor jou normaal is dan zal dit ook des te sneller voor je paard normaal zijn. Je krijgt er dus fijne paarden van.
Veel plezier met lessen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers