opleiding equitherapie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yvonne1993
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-04-11

opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 16:36

Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar een goede opleiding tot equitherapeute. Maar er worden ontzettend veel cursussen en opleidingen aangeboden. Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Ik wil graag therapie gaan geven aan kinderen met een psychiatrische problematiek. Ik werk nu op een zorginstelling op een woongroep met voornamelijk kinderen met een hechtingsproblematiek of/en autisme, ADHD, ODD en heftige trauma's. Binnen deze doelgroep wil ik graag therapie gaan geven door middel van paarden.

Nu weet ik niet welke opleiding hier geschikt voor zou zijn. Heeft iemand ervaringen met bepaalde opleidingen, of is al werkzaam op dit gebied?

Ik heb een MBO opleiding pedagogisch medewerker jeugdzorg afgerond.
Ook heb ik mijn diploma voor het geven van instructie en het trainen van paarden.
Ik met mijn eigen paarden op ong L niveau en ben veel bezig met grondwerk natural horsemanship.
Daarnaast heb ik 5 jaar ervaring met groepswerk in de jeugdzorg met de beschreven doelgroep hierboven. Ook geef ik al deze jaren de kinderen paardrijles.

Ik zou het liefst een opleiding doen waarbij er voornamelijk op de grond word gewerkt vanuit natural horsemanship. En gericht op kinderen met een psychiatrische problematiek, en traumaverwerking.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?



mvkesteren90

Berichten: 134
Geregistreerd: 20-06-13

Re: opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:44

Ik volg even, ben zelf ook in deze richting aan het zoeken.
Misschien komen hier voor mij ook nog wat tips e.d. uit voort.

The truth will set you free, but first, it will piss you off.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:50

Ts: volgens mij heb jij dan alle elementen uit zo'n opleiding toch al gehad in jouw opleidingen en achtergrond? Wat zou je nog willen toevoegen dan?

Edit ik zie dat je het echte geven van therapie dan nog mist. Ik zou een zorgverzekeraar bellen om te vragen wat een therapeut nodig heeft aan kwalificaties om de therapie door hun gedekt te krijgen. Voor ouders is dat natuurlijk heel belangrijk, waarschijnlijk zal dit een HBO opleiding zijn (creatieve therapie of iets in die hoek gok ik). Anders voegt het vrees ik niet zoveel toe aan wat je al hebt.

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:58

Ik heb een opleiding gevolgd aan de Keulseweg tot equine assisted coach.
Ik ben ook werkzaam als coach, met de doelgroep die jij beschrijft.

En ik ben tegenwoordig ook docent op het leercentrum.

Bij dit centrum krijge je een certificaat als equine assisted coach, en kan je je aansluiten bij een beroepsvereniging,
Ook kan je je aansluiten bij een kwaliteitsregitser.

Wat wil je nog meer weten?

Benieuwd naar...
Coaching met behulp van paarden?
Grondwerk?
www.horsebuddy.nl

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:48

Ik volg ook even, doe nu de opleiding MWD en wil later misschien ook iets in deze richting! :)

Mi_Esperanza

Berichten: 564
Geregistreerd: 31-10-11

Re: opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Hai,
Mijn eerste intentie was ook om dit te gaan studeren (maar ik was ingeloot voor diergeneeskunde).
Ik heb toen contact gehad met een vrouw die hierin de cursussen gaf (ik zal even opzoeken waar ik haar site heb). Zij heeft mij toen verteld dat je minimaal HBO gedaan moet hebben (in een richting als psychologie of pedagogiek o.i.d.) maar dat de voorkeur naar universiteit gaat omdat zorgverzekeraars dan vergoeden, aangezien je dan psycholoog of pedagoog bent. Ik vroeg hier echter 2 jaar geleden naar, en het komt steeds meer oplopen dus ik heb geen idee hoe en wat. Ik zal je zo even PBen met de link naar haar site.

Kom allemaal naar de Dag van het Aangespannen Paard 21 mei. Voor meer informatie, stuur gerust een PB

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18040
Geregistreerd: 21-04-04

Re: opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:55

Lowara hier @Bokt, is ook zelfstandig equitherapeut.
Misschien kun je haar om raad vragen? :)

nikkii

Berichten: 84
Geregistreerd: 29-06-06
Woonplaats: Born, Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:04

Kijk eens op deze website: http://www.equitherapie.org. Volgens mij bieden ze hier ook een opleidingstraject voor equitherapie aan.
Ik heb me er enige tijd geleden ook in verdiept en heb voor mezelf besloten dat ik eerst meer werkervaring wil opdoen en wil uitzoeken hoeveel vraag hiernaar is. Maar het lijkt me wel een hele mooie opleiding.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: opleiding equitherapie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:08

Ik lees ook mee, wil dit ook gaan doen, ben nu nog bezig met HBO Pedagogiek
maar volgens mij moet je als vooropleiding een HBO opleiding gedaan hebben, dus ik weet niet of dat met een MBO diploma mogelijk is.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers