Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 12:21

Geen idee waar dit topic thuis hoort, ik hoop dat het hier goed staat. :)

Het is ongetwijfeld een beetje een rare vraag voor op Bokt, maar wie weet: is er hier iemand die ervaring heeft met het rijden 'zonder handen' en met teugels aan je riem vast?

Wat zijn de voor/nadelen ten opzichte van het rijden met bijzet?

(Ter info, het gaat dus om het rijden van een shownummer compleet zonder handen aan de teugels. Paard kan ook zonder optoming gereden worden, maar ik denk dat ondersteuning op enige wijze hierin wel fijn is).


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:24

Waarom moet er dan een bijzet aan je kan toch ook gewoon een net touwtje met een karabijnhaak aan de voorkant van je zadel doen?

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 12:37

mnkortleve schreef:
Waarom moet er dan een bijzet aan je kan toch ook gewoon een net touwtje met een karabijnhaak aan de voorkant van je zadel doen?


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. :)

Het gaat er om welke manier van de beste ondersteuning geeft voor het paard.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:16

Als het paard zonder teugels gereden kan worden waarom moeten je teugels dan vast zitten?

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:19

mnkortleve schreef:
Als het paard zonder teugels gereden kan worden waarom moeten je teugels dan vast zitten?


Omdat het paard zonder enige vorm van begrenzing logischerwijs op de voorhand kukelt. Normaal rij ik met halsring, die heeft ook een begrenzende functie, maar daar gebruik je ook je handen voor.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:20

Aan je riem zou ik eng vinden. Als je valt, hang je aan de mond van je paard vast. Dus óf vaste bijzet of (rondlopend) elastiek aan je zadel, óf je teugels aan je beugels. Als je niet ook zonder zadel rijdt tenminste. Teugels aan je beugels heeft het voordeel dat je daarmee nog iets kunt sturen. De drumhorses van de Royal Guard zijn op die manier opgetoomd volgens mij.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:22

rider schreef:
Omdat het paard zonder enige vorm van begrenzing logischerwijs op de voorhand kukelt.


Dat is niet zo logisch. Je kunt prima op je zit een paard op de achterhand houden. Heb je reiners wel eens zonder hoofdstel een sliding stop zien maken? Niets op de voorhand aan... :n

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:23

niet aan je zelf vast zetten!
opzich is met bijzets best te doen. als het moet kan je er een longeersingel om doen ;)
maar hem aan de voorkant vast zetten zet hem toch juist op de voorhand?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:25

waar rijdt je op?
rijdt je op een zadel, met een singel?

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:27

rider schreef:
mnkortleve schreef:
Als het paard zonder teugels gereden kan worden waarom moeten je teugels dan vast zitten?


Omdat het paard zonder enige vorm van begrenzing logischerwijs op de voorhand kukelt. Normaal rij ik met halsring, die heeft ook een begrenzende functie, maar daar gebruik je ook je handen voor.


Vind ik helemaal niet logisch net wat Ibbel zegt en westenpaarden worden toch ook zonder contact gereden.

Maar om op je vraag terug te komen als jij ze niet los vast wil zou ik iets van elastische bijzet nemen en dan zonder teugel of je teugels er los bij vast aan de voorkant van je zadel.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:28

Als je paard zoals jij zegt op de voorhand kukkeld , tjaaaa dan is er dus nog werk aan héée.
Het is niet genoeg dat jouw paardje braaf de richting uit gaat die jij hem wou laten lopen, ook het frame waar het paard in zou moeten lopen moet er ook zijn natuurlijk.
Voorbeelden kan je genoeg vinden zie bv "Honza Blaha" & "Stacey Westfall world championship" maar er zijn er nog meer die dit kunnen natuurlijk.
Er zomaar een teugeltje gaan aanknopen is het probleem omzeilen en jezelf wijsmaken van zie eens wat ik kan, leuk maar niet af dus.

rider schreef:
mnkortleve schreef:
Als het paard zonder teugels gereden kan worden waarom moeten je teugels dan vast zitten?


Omdat het paard zonder enige vorm van begrenzing logischerwijs op de voorhand kukelt. Normaal rij ik met halsring, die heeft ook een begrenzende functie, maar daar gebruik je ook je handen voor.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 08-12-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:31

Ibbel schreef:
rider schreef:
Omdat het paard zonder enige vorm van begrenzing logischerwijs op de voorhand kukelt.


Dat is niet zo logisch. Je kunt prima op je zit een paard op de achterhand houden. Heb je reiners wel eens zonder hoofdstel een sliding stop zien maken? Niets op de voorhand aan... :n


Ja, als je met je volledige concentratie bij het paard bent, is dat wel te doen ja. Het gaat hier echter om een act waarbij het rijden secundair is en en ik bovendien ondertussen ook aan het bewegen ben, dus dat zal ongetwijfeld interferentie in de hulpen geven.

Daarbij worden westernpaarden weliswaar zonder constant contact gereden, maar echt niet compleet zonder begrenzing. :)

Teugels aan de beugels, meh. Ik heb dat inderdaad weleens gezien maar vind het effect daarvan niet zo optimaal. Ik heb liever iets meer oprichting.

De vraag van de riem was vooral omdat ik dit enkele keren in gebruik heb gezien en dit lijkt mij wel voordelen hebben. Uiteraard op zo'n manier dat de teugels wel loskomen op het moment dat het mis gaat. :)

Ik rij overigens wel gewoon met zadel.

@ Unihorses, het gaat puur om lichte begrenzing, dus niet compleet vastzetten. Het is ter ondersteuning.

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:33

Ik snap denk ik de reden wel achter het vastmaken aan de riem, volgens mij gaat het daarbij niet zozeer om de meest efficiente/correcte manier van vastmaken en het praktische nut, maar ook om het uitbeelden hoe men vroeger reed. TS rijdt historische shows, en vroeger reden mensen (soldaten? ridders?) soms zo :) teugels niet vast hoeven houden geeft ruimte om om andere dingen met je handen te doen, handig in een gevecht.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:36

aeolusnr1 schreef:
Als je paard zoals jij zegt op de voorhand kukkeld , tjaaaa dan is er dus nog werk aan héée.
Het is niet genoeg dat jouw paardje braaf de richting uit gaat die jij hem wou laten lopen, ook het frame waar het paard in zou moeten lopen moet er ook zijn natuurlijk.
Voorbeelden kan je genoeg vinden zie bv "Honza Blaha" maar er zijn er nog meer die dit kunnen natuurlijk.
Er zomaar een teugeltje gaan aanknopen is het probleem omzeilen en jezelf wijsmaken van zie eens wat ik kan, leuk maar niet af dus.


Tjonge, wat een vooroordelen. :')

Nogmaals, het gaat om een act waarbij de concentratie niet bij het rijden ligt, waarbij ik anderzijds bezig ben met mijn handen en waarbij er 'ruis' zal optreden in de zithulpen.

Dus een verdere discussie over optomingsloos rijden, begrenzing, etc. lijkt me hier niet relevant.

Haha, thanks, Telpeva. :) Het gaat hier inderdaad om een niet-reguliere manier van rijden, dus ik denk dat veel van jullie commentaar niet alleen zinloos, maar ongegrond is. Tenzij iemand hiermee daadwerkelijk ervaring heeft, wat ik betwijfel.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:37

rider schreef:
aeolusnr1 schreef:
Als je paard zoals jij zegt op de voorhand kukkeld , tjaaaa dan is er dus nog werk aan héée.
Het is niet genoeg dat jouw paardje braaf de richting uit gaat die jij hem wou laten lopen, ook het frame waar het paard in zou moeten lopen moet er ook zijn natuurlijk.
Voorbeelden kan je genoeg vinden zie bv "Honza Blaha" maar er zijn er nog meer die dit kunnen natuurlijk.
Er zomaar een teugeltje gaan aanknopen is het probleem omzeilen en jezelf wijsmaken van zie eens wat ik kan, leuk maar niet af dus.


Tjonge, wat een vooroordelen. :')

Nogmaals, het gaat om een act waarbij de concentratie niet bij het rijden ligt, waarbij ik anderzijds bezig ben met mijn handen en waarbij er 'ruis' zal optreden in de zithulpen.

Dus een verdere discussie over optomingsloos rijden, begrenzing, etc. lijkt me hier niet relevant.

Haha, thanks, Telpeva. :) Het gaat hier inderdaad om een niet-reguliere manier van rijden, dus ik denk dat veel van jullie commentaar niet alleen zinloos, maar ongegrond is. Tenzij iemand hiermee daadwerkelijk ervaring heeft, wat ik betwijfel.


ik heb er ervaring mee ;)
maar goed, ik deed altijd of elastische bijzet aan de singel, of elastiek over de oren en dan weer vast/tussen de benen, maar tussen de benen kukelen ze juist wat naar voor.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:40

unihorses schreef:
ik heb er ervaring mee ;)
maar goed, ik deed altijd of elastische bijzet aan de singel, of elastiek of er de oren en dan weer vast/tussen de benen, maar tussen de benen kukelen ze juist wat naar voor.


Ah, juist, voltige aan je avatar te zien?

Ik ben sowieso geen fan van diep vastzetten, inderdaad omdat je dan juist het paard op de voorhand brengt. Heb je ervaring met bijzet in een hogere oprichting?

Worden paarden die voor voltige gebruikt worden trouwens ook normaal onder het zadel gereden? En stompt de 'ruis' van het bewegen tijdens voltige, de hulpen onder het zadel af? :) Ik kan me nl. voorstellen dat het paard leert om gewichtsverschuiving op zijn rug te negeren.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:45

Het was zeker niet als kritiek bedoelt hoor, ik zeg alleen dat het dus nog niet af is.
Maar het zelfdragend op de achterhand leren lopen is zowiezo voor een Tinker net iets moeilijker, maar kan uiteraard wel, net iets meer daar aandacht aan gaan geven zou mssn wel iets kunnen oplossen natuurlijk.
En ik zou je toch heel zeker aanraden echt dat filmpje van "Stacey Westfall world chapionship" eens goed te bekijken.
Je kan dit vinden op you-tube, ze won daar idd in 2006 het wereld kampioenschap mee, is echt verbazend en kan motiverend werken om tjaaa losser en nog meer geloof te creeeren dat het echt wel kan.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:48

rider schreef:
unihorses schreef:
ik heb er ervaring mee ;)
maar goed, ik deed altijd of elastische bijzet aan de singel, of elastiek of er de oren en dan weer vast/tussen de benen, maar tussen de benen kukelen ze juist wat naar voor.


Ah, juist, voltige aan je avatar te zien?

Ik ben sowieso geen fan van diep vastzetten, inderdaad omdat je dan juist het paard op de voorhand brengt. Heb je ervaring met bijzet in een hogere oprichting?

Worden paarden die voor voltige gebruikt worden trouwens ook normaal onder het zadel gereden? En stompt de 'ruis' van het bewegen tijdens voltige, de hulpen onder het zadel af? :) Ik kan me nl. voorstellen dat het paard leert om gewichtsverschuiving op zijn rug te negeren.


ja, voltige :)
die worden gewoon onder het zadel gereden, ik rijd ze ook bij dus weet het ook :D die kan je gewoon rijden op zit. juist omdat het meestal op volte is wil je ze rest houden.
doe meestal hem op een wat hoger ringetje.
met mijn eigen wil niemand longeren, dus dan zet ik d'r aan, en loopt ze op stem en doe ik vanalles en nog wat :D al is achterstevoren en onderste boven best creepy :')
maar de paarden maken hier echt onderscheid in, in rijden en voltige :D heb in het begin wel gehad dat als ik aan de binnenkant hing ze afsloeg :')
maar bijzet aan een singel/zadel gaat prima. maar aanjezelf vind ik wel wat eng. ( en is voor mij ook geen optie ;) )

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:52

Spaanse stierenvechters rijden nogal eens zo. Misschien kun je in die richting meer informatie vinden.

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 13:55

unihorses schreef:
ja, voltige :)
die worden gewoon onder het zadel gereden, ik rijd ze ook bij dus weet het ook :D die kan je gewoon rijden op zit. juist omdat het meestal op volte is wil je ze rest houden.
doe meestal hem op een wat hoger ringetje.
met mijn eigen wil niemand longeren, dus dan zet ik d'r aan, en loopt ze op stem en doe ik vanalles en nog wat :D al is achterstevoren en onderste boven best creepy :')
maar de paarden maken hier echt onderscheid in, in rijden en voltige :D heb in het begin wel gehad dat als ik aan de binnenkant hing ze afsloeg :')
maar bijzet aan een singel/zadel gaat prima. maar aanjezelf vind ik wel wat eng. ( en is voor mij ook geen optie ;) )


Bedankt voor de info. :) Fijn om te horen dat de paarden het onderscheid goed kunnen maken!

Ik ga van de week eens een beetje uitproberen met bijzet op verschillende hoogtes en kijken of het het gewenste effect heeft. Ik ben het ermee eens dat teugels aan jezelf vastmaken wat eng is namelijk. :P

Maar zoals Telpeva ook al aangaf, het is voor mij ook interesse in een historische manier van rijden waarin teugels aan je riem dus wel gebruikt werd, dus ik ben gewoon vooral nieuwsgierig naar het wat/waarom en effect daarvan. :)

@ DonCamillo: thanks! Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar idd, dat heb ik ook weleens gehoord. Ga dat zeker even nazoeken!


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Rijden met teugels aan riem/bijzet (show)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:24

Je kunt met je "riem" (=rug) aanhoudende of voorwaartse hulpen geven, vandaar doen stierenvechters te paard (rejonadores) de teugels aan de riem.
Hun handen hebben ze natuurlijk graag vrij....

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:10

aeolusnr1 schreef:
Het was zeker niet als kritiek bedoelt hoor, ik zeg alleen dat het dus nog niet af is.
Maar het zelfdragend op de achterhand leren lopen is zowiezo voor een Tinker net iets moeilijker, maar kan uiteraard wel, net iets meer daar aandacht aan gaan geven zou mssn wel iets kunnen oplossen natuurlijk.
En ik zou je toch heel zeker aanraden echt dat filmpje van "Stacey Westfall world chapionship" eens goed te bekijken.


Mijn Tinker heeft daar inderdaad moeite mee, maar die heeft hier verder weinig mee te maken.

Voor het shownummer rij ik een Criollo, die zichzelf prima kan dragen (is overigens o.a ook western geschoold), maar het moeilijk vind om correct te blijven bewegen als ik niet met rijden bezig ben maar met andere dingen en daarbij dus mijn eigen hulpen 'stoor'. Beetje rechtdoor tuffen is het probleem niet, maar bv. korte wendingen in galop wordt dan toch lastig voor hem. Met alleen zit is dat misschien wel op te vangen, maar dan moet je je daar wel op concentreren en je eigen evenwichtspunt niet verschuiven en ik kan je verzekeren dat dat lastig wordt als je ondertussen ook nog andere dingen aan het doen bent. :)

Simpelman schreef:
Je kunt met je "riem" (=rug) aanhoudende of voorwaartse hulpen geven, vandaar doen stierenvechters te paard (rejonadores) de teugels aan de riem.
Hun handen hebben ze natuurlijk graag vrij....


Bedankt voor de bijdrage. :) Ik heb op Youtube wat filmpje hiervan bekeken, het voordeel lijkt dan dat je toch nog wat controle hebt over de mate van 'contact' zeg maar, i.t.t een bijzet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers