Ik wil stoppen... Hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 19:41

Beste bokkers,

Ik zit met een probleempje. Ik ben ongeveer 1,5 maand geleden wezen kijken naar een bijrijdpaard. Een grote ruin van 1,82 die in het verleden Z heeft gelopen.
Op het begin ging alles goed, ik vond het een super leuk paard en was blij dat ik dit paard mocht rijden.
Maar een paar weken geleden krijg hij een hoefszweer en sindsdien is hij verandert. Elke keer als ik rij zet hij het op een rennen en dan bedoel ik ook echt heel hard rennen.
Zo hard dat ik de vorige keer dacht dat hij het deed dat we met zn 2en onder uit zouden gaan.
Ik ben mijn vertrouwen dus in hem kwijt, bang geworden om te vallen doordat hij elke keer zo te keer gaat. Laatst ook gevallen en ik mijn les doet hij het ook.
Ik ben denk ik niet de juiste persoon voor hem en de wederzijdse klik is niet aanwezig die zo belangrijk voor hem is. De eigenaresse zei dat de klik ook vanaf zijn kant moet komen omdat het anders niet werkt..
Bij de eigenaresse doet hij dit voor zover ik het weet namelijk niet.

Maar de vraag is nu, hoe vertel ik dat ik het niet meer zie zitten? Ik kan het super goed met de eigenaresse vinden en ze heeft veel voor me gedaan. Ik vind dit heel naar voor haar om nu al te stoppen want zo ben ik eigenlijk helemaal niet. Pittige paarden vind ik niet erg, maar ik zie nu al iedere keer op tegen het rijden en dat is niet de bedoeling.

Ik hoop dat iemand kan helpen of advies heeft!


miky3
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:06

Je kan het best eerlijk zijn en het bespreken met de eigenaresse. Vertel dat je bang bent, je kan misschien eens vragen dat ze eens komt kijken als je met het paard gaat rijden. Zij kent haar paard het best en kan je misschien helpen. Bovendien zal ze als eigenaresse zeker niet willen dat iemand gekwetst raakt.

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:53

Ik zou even met de eigenaar gaan zitten en dit verhaal aan haar vertellen. Gewoon zeggen wat je dwars zit, wat je vervelend vind en waarom je tegen het rijden opziet. Zoals miky al zei is het misschien een idee haar een keer te laten komen kijken zodat zij het probleem kan zien en wellicht het probleem kan helpen verwerken.

Als je het echt niet meer ziet zitten is het een kwestie van eerlijk zijn tegen de eigenaar.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:55

Bedankt voor de reacties! Heb het gisteren tegen de eigenaresse gezegd. Ze vond t een verstandige keuze en we gaan morgen nog even praten

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:22

stoppen is de makkelijkste weg. Ik zou weigeren te stoppen zolang er nog een 'spark' is.
Ook al vind je het paard nu gewoon niet zo leuk omdat ie niet doet wat je van hem wenst.. als je naar het paard kijkt en denkt 'wat is het eigenlijk ook een pracht' of 'wat ben je toch geweldig', al denk je maar 'ik vind je lief' ook al is het een draak van een dier tijdens het rijden.. dan moet je blijven vechten.
Als je erdoor komt en jullie doorstaan dit samen, heb je straks een dier waar je mee kunt lezen en schrijven.

Als echt elk grijntje gevoel weg is voor hem, en je wilt écht niet meer verder, dan moet je gewoon eerlijk zijn tegen jezelf maar vooral ook tegen de eigenaar en opzoek naar iets anders.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:57

Ben benieuwd hoe het gesprek zal gaan vandaag.
Ik neem aan dat je besluit al vast staat dus ik zal daar verder niets meer over zeggen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 11:07

Ik sta open voor andersmans mening, dus van mij mag je er best wat over zeggen! ;)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:00

Ik zou ook even de eigenaresse mee laten kijken en eventueel een instructrice zoeken die jou hiermee kan helpen.Als het dan nog niet werkt kan je altijd nog stoppen.Ik denk dat je spijt zal krijgen als je te snel opgeeft. Ben benieuwd hoe je gesprek gegaan is :-)

Een dag niet gelachen...is een dag niet geleefd!

Kaitlyn

Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:08

Ik zou niet al meteen stoppen. Grote kans dat hij je nu flink aan het uitproberen is. Kan heel eng zijn maar probeer dan juist door te zetten. Vraag inderdaad eens of de eigenaresse erbij wilt komen om te kijken en jou te helpen. :)

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Anoniem

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:11

Dapper dat je het eerlijk gezegd hebt. :j
En fijn dat de eigenaresse zo heeft gereageerd. :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:14

Ik zou niet meteen stoppen. Ik zou ook aan de eigenaresse vragen of zw eens wilt kijken als jij aan t rijden bent, zodat zij tips kam geven. En anders zelfs idd een instructrice. Kans dat t (deels) bij jou ligt is heel groot.
Paard moet ook wennen aan jou. Mijn bijrijdpaard deed op het begin ook heel raar bij mij terwijl ze dat niet bij de eigenaresse deed (vood zover ik weet). Gewoon doorgegaan (al vond ik t stiekem wel leuk, zit er tenminste wat pit in :')) en rij dr nu alweer 2 jaar. (snap trw ook nog steeds niet waarom ze dat deed haha)
Ik denk wel dat paarden moeten wennen aan hun ruiter.

Joltsje

Berichten: 9023
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:14

lastig ts. ik zou ook niet gelijk stoppen.

ik vind een verzorgpaard eigenlijk een voorloper van een eigen paard.
daar kun je ook niet zomaar mee stoppen.

aan de andere kant. als het echt niet gaat, dan gaat het niet.
goed dat je met de eigenaresse hebt gesproken. succes met je keuze

Be your best self

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 12:25

Jaa ik vind het zelf ook erg lastig. Ben namelijk niet iemand die snel op geeft. De eigenaresse is er de eerste maand iedere keer bij geweest. Dat geeft me wel vertrouwen maar uiteindelijk ben ik diegene die er op zit als hij zo gaat hollen.

Er zijn al flink wat mensen komen kijken om hem te komen rijden maar telkens ging het niet goed. Bij mij ging het de eerste keren wel goed dus de eigenaresse was erg blij dat ze iemand had gevonden maar zij denkt nu ook dat ik die juiste persoon toch niet ben. De klik moet namelijk ook van zijn kant komen zegt ze, anders werkt het niet.

Ik vind het lastig, aan de ene kant wil ik door, aan de andere kant niet doordat mijn zelfvertrouwen weg is.

Vanmiddag ga ik praten. Ik zal laten weten hoe het is gegaan! :)

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:44

Misschien probeert hij je uit? Wilt niet zeggen dat het niet klikt ;) Ik zou dat ook even aankaarten bij de eigenaresse. Als het echt niet wilt of zij wilt niet dan houd t denk ik op.

Een dag niet gelachen...is een dag niet geleefd!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:58

Okey dan zal ik nog wel wat zeggen. Ik zou ook niet zo snel stoppen. In mijn ervaring gebeurt het namelijk heel vaak dat het eerst goed gaat en er dan een dip komt. Dat zie je ook bij mensen die een eigen paard kopen, gaat geweldig, even een dip en dat gaat weer over. Hetzelfde met verzorgpaarden. Paarden weten echt wel wie er op hun rug zit, geen mens is het zelfde. Dan komen ze vaak toch in een periode waarbij je als ruiter ruimte laat en die ruimte kan een paard zelf in gaan vullen. Ik zal niet teveel in detail gaan treden maar dat heb ik hier op stal ook gezien hoor. De eerste weken gaan goed en dan "ineens" niet meer en dat heb je natuurlijk ook in allerlei soorten. De ene is daar iets erger in als de andere.

Op stal komt er ook een bijrijder die heeft toch ook wat problemen gehad maar de laatste tijd ging er goed. Heeft ook wel even geduurd omdat ze toch moest leren om daar mee om te gaan en vooral niet opgeven want dan houd het zeker niet op.
Zij is toen begonnen op een ander paard wat echt niet werkte vanaf het begin af aan eigenlijk niet terwijl dat de makkelijkste was die er stond. Toen toch maar in overleg haar op de pony gezet die een stuk pittiger is en dat ging in het begin dus erg goed en toen kwam er wel dip maar ze heeft het niet op gegeven heb haar samen met de eigenaar geholpen en tips gegeven en het ging dus erg goed.

Het is natuurlijk helemaal aan jezelf maar ik zou toch als dat kan samen met de eigenaar aan gaan werken.
Zoals ik begrijp rijd je het paard nog maar 1,5 maand dus dat er geen klik is zou ik niet zo snel roepen, je moet het natuurlijk ook de tijd geven. Je zegt zelf dat je in het begin erg veel plezier had.
Ik lees ook dat je les hebt en het paard dan ook doet helpt je instructeur je daar dan niet voldoende bij?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:46

Bij mijn les toen hij het weer deed heb ik tijdens toen hij zo hard te keer ging niks gehoord. Het kan zijn dat ik teveel met hem bezig was dat ik het me niet meer kan herrinneren. Toen ik hem eindelijk terug had heb ik hem op de volte gestuurd en na een paar rondjes stappen zijn we verder gegaan.

Op het einde van de les toen ik hem lekker aan het lopen had wou die weer gaan. Toen zei mijn instructrice dat ik er niks van moest aan trekken en doorrijden.

Ik denk dat hij me ook inderdaad flink aan het uitproberen is.

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:50

Die oudere paarden hebben Altijd hun trucjes dat is soms best lastig.

The end

flappiex1

Berichten: 130
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:53

Eerlijk zijn! Tegenover het paard, eigenaresse en jezelf. Het kan idd ook zijn dat hij je uitprobeert.. :j

Flappie, Boris & Olaf <3


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:49

sorry hoor maar met een hoefzweer ga je toch niet rijden? Laat het paard eerst eens herstellen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 15:51

We zijn pas na de hoefszweer gaan rijden. Hij heeft twee weken stil gestaan voordat alles weer goed was. Het lijkt me logisch dat je niet met een hoefszweer gaat rijden ;)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:26

En hoe was het gesprek?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 23:25

Een heel groot gesprek was het niet maar we hebben wel een besluit genomen. Ik weet dat vele van jullie niet hetzelfde hadden gedaan als mij dus ik hoop op niet al te felle reacties.

We hebben samen toch besloten om te stoppen dit omdat mijn vertrouwen gewoonweg verdwenen is. Ik vind hem te onbetrouwbaar voor mij en dit voelt hij goed aan zowel met rijden als longeren.

De eigenarresse was het eigenlijk goed eens met mij, ze zag ook hoe gek hij deed dus ze snapte het. Ik heb hem nog een extra week gedaan maar zelfs met longeren rende hij over mij heen.

Ik weet niet wat ik nu ga doen maar ik zie wel weer wat er op mijn pad komt.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ik wil stoppen... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:34

Wees niet bang voor wat anderen hierop te zeggen hebben. Het is jouw keuze en het gaat erom dat jij je daar het beste bij voelt ;)
Het moet voor jou natuurlijk ook wel leuk blijven en niet steeds iets waar je tegenop ziet. En misschien ben je nu nog niet klaar voor zoiets, maar kijk je er over een paar jaar op terug met het idee 'als dat nu zou gebeuren zou ik proberen door te gaan'.
Succes met wat je verder gaat doen!

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:37

Als ik dit zo allemaal lees denk ik.dat je een goede keus heb gemaakt. Het gaat er om dat je het leuk vind en dat je plezier heb en niet dat je er tegen op ziet! Hopen dat je snel weer iets anders vind!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:42

Als jij je goed voelt bij jullie besluit is het goed en doet het er niet zo toe wat andere zeggen. Je moet vooral je gevoel volgen. Wij hebben natuurlijk makkelijk praten omdat we nu niet in die situatie zitten.
Hopelijk komt er iets leuks op je pad.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers

cron