Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 12:44

Ik kijk zo even over mijn schouder en zie Havanna rustig haar pootjes wassen, kleine Cuba ligt tegen haar aan. Als ik dan denk aan wat we hebben overwonnen moet ik toch even slikken.
Mooie Havanna. Iets meer dan 2 jaar geleden haalden we haar op.

Afbeelding
Wat was ze bang. Voor álles. Ik ging destijds, nog vol verdriet van het inslapen van Nouz, voor een ongecompliceerd dier. Een volwassen dier ivm nieuw huis, dus de keuze voor een asielhond was snel gemaakt en na vele omzwervingen vond ik Havanna. Inclusief een heel verhaal dat beschreef hoe angstig ze was, hoe lang de weg zou worden. Maar ze had iets en al snel maakte ik kennis met haar bij haar opvangbaasje. Er klikte iets....ondanks haar verhaal moest zij het worden.

Havanna nog in het asiel in Spanje, toen ze er nog maar net zat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-M3CNQULK.jpg

En de weg was inderdaad lang. Soms stond ik er, ondanks al mijn voornemens om haar niet zielig te vinden, huilend naast. Havanna zat mentaal op de rand van de afgrond en toen we haar ophaalden denk ik dat ze geen hondwaardig leven had. Een nieuwe kaars op de piano leidde bij haar al tot extreem veel stress en angst.

Maar we groeiden.
Afbeelding

De eerste keer los. Haar opvangbaasje was onze kant op gekomen, aan alle kanten het zekere voor het onzekere. Bibberend heb ik haar lijn losgeklikt. En wat deed ze het goed!
Afbeelding

Langzaam kwam er vertrouwen, kwam er rust. Op het strand had ik op haar vertrouwd en ik kreeg dat vertrouwen terug van haar. Alsof loslaten ons uiteindelijk dichter naar elkaar bracht.
Afbeelding

Het strand is hier vlak bij dus vele ritjes die kant op volgden..
Afbeelding

Op stal konden we fijn oefenen aangezien het hele terrein afgesloten is.
Afbeelding

Maar loslaten ''thuis'' op het veld...bleef spannend. we wonen langs een weg met aardig wat verkeer, ze hoefde maar de verkeerde kant op te spurten... Toch hebben we haar al bijzonder vaak moeten zoeken, achter haar aan moeten lopen. Wat hebben we een hoop pech gehad.. Musketonhaken die los schoten, de halsband over haar koppie, de riem per ongeluk losgelaten. Je realiseert je ineens toch hoe makkelijk er iets mis gaat. Gelukkig kwam ze steeds makkelijker, sneller.

Sphoekdag 2012; gewoon los!!!
Afbeelding
Op de foto met haar vriendinnen uit het opvanggezin.

Wat werd ze al blij en relaxed..
Afbeelding

Los op het veld. Het moest toch een keer. En ze deed het super braaf!!!
Afbeelding

De eerste winter, met de sneeuw, had ik haar een belofte gedaan; bij de volgende sneeuw mag jij los. Die belofte heb ik ingelost.. Wat had ze een lol, rennen in de sneeuw, haar neus er helemaal in steken, en vooral; wat was ze braaf..
Afbeelding
Afbeelding

Kleine Cuba kwam er bij, viavia. Ze kunnen zo leuk spelen samen en Havanna is zoooo voorzichtig met die uk. En van elkaar leren ze weer.
Afbeelding
Afbeelding

In september was ze alweer 2 jaar bij ons!


In oktober kwamen we zelfs op tv! Het programma beestengeluk vond haar verhaal zo bijzonder dat we met Havanna gingen shoppen, supergaaf! Met de gedragstherapeut was ik het niet helemaal eens, maar toch weer wat nieuwe dingen opgepikt, maar al met al was het een heel bijzondere dag. De huiskamer hier vol mensen, apparatuur, etc en Havanna was binnen no time gewend en vond het wel ok. Wat was ik trots op haar..

En inmiddels zijn we zelfs op cursus!!!
We zijn begonnen met enkele lessen bij de doggiedance, omdat dit laagdrempelig is en spelenderwijs.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7106_n.jpg
En ja, daar horen ook allerlei obstakels bij.... Het kostte enige moeite maar...Havanna ging door de tunnel!
Afbeelding

Inmiddels zijn we over naar de G&G, das toch meer mijn ding :+ We zitten in de gevorderdengroep, hoewel er qua oefeningen veel rekening wordt gehouden met Havanna (wij mogen ze soms aangepast doen), loopt ze niet veel achter op de rest van de groep. Met een vader die lang hondentrainer is geweest (helaas inmiddels de 60 gepasseerd en een stuk makkelijker geworden :+ ) leer ik Havanna uiteraard wel het een en ander...blijf-oefeningen zijn we dan ook supergoed in! Ook vak-training doet ze boven verwachting.
Ze vindt het echt ontzettend leuk, op cursusdag loopt ze altijd de hele dag om me heen te darren en piepen en als we dan gaan explodeert ze zowat :D Wat een verschil met het in elkaar gedoken hondje...te bang om ooit blij te zijn.

Ik ben zo trots op mijn knappe meid. Ze heeft zo veel overwonnen... Helaas kan ze nog steeds niet overal los, ze is iets te zelfverzekerd (natuurlijk ook weer een beetje Podenco eigen := ) maar op het veld bij ons huis mag ze nu elke dag heerlijk rennen.
Ik hoop dat ze met cursus nog beter gaat luisteren zodat ik haar overal lekker los kan laten. Op zich komt ze altijd wel, dat is het punt niet, maar ze gaat vaak eerst een beetje haar eigen ding doen. Ook niet eens een direct probleem, ware het niet dat ze gerust de weg over wandelt als we niet op ons vaste veld zijn.

Maar we komen er wel. Mijn mooie vriendinnetje...ze is zo vrolijk en enthousiast. Iedere dag weer kan ik er zo gelukkig van worden om dat te zien :) Het heeft bloed, zweet en tranen gekost en heb me vaak afgevraagd waaraan ik was begonnen. Maar ze is het waard geweest, every step of the way...
Laatst bijgewerkt door amyz op 03-12-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:49

Wat een super hond, echt heel fijn dat jullie samen een band hebben opgebouwd. Heel veel geluk met haar en Cuba :)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:50

Wat geweldig, zeg! En wat een prachtig dier.
Je onderschrift is helemaal toepasselijk!

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well!

girlyggirl

Berichten: 3091
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:53

dikke duim voor jouw!!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:53

Wat fijn dat ze zo goed is terecht gekomen bij jullie!

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:02

Bedankt! :o :D

Haha nou je het zegt! Het is een beetje mn levensmotto, komt weer bij mn opa vandaan geloof ik..

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:19

Wat een goed verhaal. En wat een prachtige hond is jouw Havanna.... geweldig dat jullie het zo met elkaar getroffen hebben, ik geloof er echt in dat sommige mensen en honden voorbestemd zijn elkaar tegen te komen en bij elkaar te blijven.
Heel veel plezier met je tweetal,

groetjes,
Elsbeth.

Kijk ook eens op mijn site!
En we hebben natuurlijk ook nog facebook!

Anoniem

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:23

Fijn dat het nu zo goed gaat Amy, heb meegelezen dat je een hoop ellende met haar heb gehad maar dan zie je toch dat het het allemaal waard was :D

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:35

Bedankt! Ik geloof daar ook absoluut in en ik denk ook dat dit zo heeft moeten zijn. Ik herkende een deel van mezelf in haar en ik denk dat we samen zijn geheeld. :)

Ja wat een moeite heeft het gekost he! :oo Potverdorie, wat heb ik een keren half Heemskerk door gerend achter haar aan en we hebben het bij tijd en wijle echt erg moeilijk gehad, maar nu is eigenlijk het meeste achter de rug, alleen nog een ''noodrem'' erop dat ze komt als het écht moet en dan zijn we er! Ben heel verschrikkelijk trots en het is zo'n lieve schat, ze is het dubbel en dwars waard geweest! :D

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:23

haha ,joh,laatst zat ik tv te kijken ,en daar heb ik je dus gezien :D ,dacht al een havanna,en bang dat kan toch niet anders,maar het was dus echt zo :D


leuk hoor,en wat doet ze het goed,een tevreden meisje heb je zo :) :j

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:24

*\o/* Wat fijn dat het zo goed gaat!!!!!!
Ze ziet er super uit zeg!!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 12:26

Oohh wat leuk! :D
De mensen van tv vonden het steeds maar lastig dat Havanna niet zo bang meer was :') Geloof dat ze de focus van het verhaal verkeerd gelegd hadden vooraf :=

Bedankt! Vind haar nu eindelijk mooi op gewicht. Ze was al een tijd vrij ok, maar nu geen ribbetjes meer zichtbaar dus ben dik tevreden :D

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:18

'Te bang om ooit blij te zijn..'
En zie nu! Wat fijn dat je haar die tijd en het vertrouwen gegeven hebt. Ze is super opgeknapt!

¤ You can close your eyes
for things you don't want to see,
but you can't close your heart
for things you don't want to feel ¤

.
http://www.bokt.nl/tools/timeout.php
♡♥♡♥♡♥ ~Ovide~ ♥♡♥♡♥♡
Sinds 29-11-2015 van mij <3

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:19

Wat fijn dat je haar eens kans hebt gegeven! Ze ziet er heel gelukkig uit nu :)

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:08

Wat een fijne update ! Ik herinner mij nog dat ze zo angstig was, geweldig dat ze zo geëvolueerd is!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:25

Wat fijn dat het zo goed gaat met haar zeg! Maar had jij aan het begin een topic van haar lopen?


xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:32

Wauw wat goed van jullie zeg! Podenco, heerlijk!
Ik hoop met onze Podenco dit ook te kunnen bereiken, die is net 3 weken bij ons.

Ik wens jullie heel veel succes en plezier samen!

Rex & Jazz

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 16:18

Bedankt weer voor de lieve reacties! :D

Ik las een keer ergens van iemand ''uitzinnig van vreugde omdat ze blij mogen zijn'' en vond dat zo treffend.. Het is best een bijzonder proces om doorheen te gaan met zo'n hond. Heb me ook steeds geprobeerd in te lezen om enigszins te begrijpen wat er in dat koppie om ging. Weet niet of ik er nog een keer voor zal kiezen, maar hoe dan ook is het een speciale weg geweest :)

Ik heb vrij vaak topics over haar geopend, ze heeft ook een blog, dus dat zou best kunnen kloppen ja!

Ohhh wat leuk! Herplaatsertje ook of een pup?

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:03

wat een prachtige hond!
Wat goed dat je zoveel geduld met haar heb gehad.
Mooi verhaal, wat fijn dat ze nu toch nog een fijn leven kan leiden!

Leef: neem en geef!

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:43

Wij hebben 14 jaar terug precies het zelfde gehad met onze Tom, bang, zielig hoopje pup, hij is in oktober helaas overleden en in november kwam onze Max die als pup bij het asiel kwam en 3 jaar later is het een kerel waarmee we weer die weg afgaan maar ook deze hond gun ik een goed leven.

Rex & Jazz

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:50

Ooh heb je haar al weer twee jaar?? Jeetje,heb je topic toen zo gevolgd...maar wat fijn dat het mooie meiske het ZO goed doet....een heeeeel fijn 2014 samen

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Havanna; van traumahond naar blij op cursus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 10:18

Wat fijn dat jullie je er nogmaals zo voor inzetten!Ik hoop dat ook Max er helemaal bovenop komt :)

Ja wat gaat het hard he! Bedankt, dat gaat helemaal lukken :D

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:21

Is het al twee jaar geleden dat jullie haar ophaalden? Jeetje wat gaat de tijd snel. Ik weet al jullie topics nog wel. Ook dat ze los was gekomen en niet terug wilde komen.

Wat ziet ze er goed uit. Veel meer rust in haar ogen! Knap ding hoor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers