Hengstkeuze, waarop letten?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 21:58

Hoi allemaal,

Stel, ik wil een veulen fokken van mijn AV-merrie (ws Egyptisch zeggen kenners, maar ik heb geen idee), waarop moet ik letten bij de keuze van een hengst?

Iets over mijn merrie:
Mujannah Salam (geb. 5/5/2002), stekelharig vos
V. = RKS Haziz
M. = Dhana
V.m. = Moshai

Mujannah is super intelligent, eenkennig en soms stront-eigenwijs wat het inrijden zeer moeilijk maakte. Inmiddels is ze sinds voorjaar 2012 bereden en wordt ze door mij uitgebracht in de endurance (op dit moment zijn we klasse 2 + 2 winstpunten). Ze heeft hele fijne en voor de lange afstanden makkelijke en economische bewegingen, maar haar rug is een zwak punt en proberen we dmv dressuurmatig rijden sterker te maken.

Ze is regelmatig hengstig en het is dus goed mogelijk haar eens te laten dekken en te kijken of ze ook drachtig wil worden. Ze zou zeker een goede moeder zijn, want ze heeft ons IJslandse hengstveulen 6 jaar geleden onder haar hoede genomen qua opvoeding en bescherming. Hij mocht nl alleen drinken bij zijn moeder, maar verder keek die merrie niet zo naar hem om (was met het vorige veulen ook zo, maar hebben allebij niks tekort gehad).

Belangrijk vind ik om een veulentje te proberen te fokken met een wat makkelijker karakter, maar met dezelfde looplust en bewegingen. Kleur vind ik onbelangrijk, ik wilde ooit zelfs absoluut geen vos en nu heb ik er zelfs 2 <3 ...

Hoe weet ik dus welke hengst het beste zou passen, want over het algemeen staan alleen positieve punten op internet over dekhengsten? En wat zijn de prijzen voor AVS-hengsten? En welke manier van dekken is gebruikelijk, inseminatie of ook natuurlijke dekking? Bij IJslanders ben ik gewend dat de merrie een periode met meerdere merries en een hengst het land op gaat... Wie kan mij vertellen wat de totale kosten ongeveer zijn voor het fokken van een veulen tot na de geboorte? Mujannah is nu bijna 12 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad... Tot welke leeftijd kan je een eerste veulen fokken of maakt dat niet uit?

Hier wat foto's van Mujannah: http://www.mijnalbum.nl/Album=LVQHSKWR


tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:07

Voor jou merrie zou ik kijken naar karakter. Als ze al moeilijk was wil je geen draak fokken.
Verder wat lengte in het voorbeen kan ze gebruiken. En wat meer maat. Ook zou ik kijken naar een hengst met wat meer body. Plus de sterkere bovenlijn waar je het over had.

Is allemaal wat lastig te zien omdat de foto's onder het zadel zijn.

Kijk eens naar Af Montoyo van bokker Barcelano

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:21

EHK -> AV

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 17:29

Sorry, maar wat is EHK -> AV? Ik heb dit bericht toch geplaatst op iets van fokkerij? Heb ik eerst op gezocht, maar kon daar niks op vinden, dus zelf een topic geopend...

Mbt de maat, Mujannah is 1.52 m. Ik ben zelf vrij lang (1.78 m.), dus ze oogt onder de ruiter wat klein. Oja, de foto's waar ze in de bak loopt is met een ruiter van 1.90 m. waardoor ze wel heel erg klein lijkt. Ze is inderdaad wel smal en op deze foto's ook nog te mager, maar inmiddels dus al aardig bijgekomen (dmv extra gerst en onbeperkt voordroog).

Ik vind Montoyo idd een mooie hengst! Daarom kwam ik ook een beetje op het idee om ooit een veulentje te fokken ;-)... Maar inderdaad is mijn angst het karakter...

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:50

Hier de eigenaar van Mo.

Mo zelf heeft een braaf evenwichtig karakter.
Werkt graag en is een echte kroel.
Op de paddock staat hij gewoon naast en.tegen over merrie,s.

Naast het fokken is opvoeding toch een kwestie die mee speelt.

Mo kan zowel natuurlijk dekken als ki.

En je bent welkom.om hem te bezichtigen:)

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:55

Wat wil je naast een makkelijk karakter?
Ook meer maat?
En wil je met een AV gaan fokken?
Wil je meer body?
Wil je in de toekomst de sport in met het veulen?
En dan alleen dressuur of ook springen?
Of endurance?
Wat zijn je doelen?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:51

Is dit een dochter van Dahna (es) Salam? Niet van Moshana Salam dan?

Je merrie is inderdaad Egyptisch, als je daar verder niet in geïnteresseerd bent hoef je natuurlijk geen Egyptische hengst te kiezen.
Wil je een Arabier fokken voor de sport? Of show.
Over het dekken, sommige hengstenhouders bieden KI aan en natuurlijke dekking (dit gebeurt vaker aan de hand dan in het land). Sommigen doen alleen KI (kunstmatige inseminatie).
Prijzen van AV-hengsten kan je zo vinden op internet, dekprijzen zitten tussen een paar honderd tot duizenden euro's. 750-1000 is al een 'normale' prijs.
Mijn Arabische (Egyptische) merrie is ook 12 en is nu drachtig van haar eerste veulen, wat je kan doen is haar laten checken door een dierenarts of ze fit is voor een eerste veulen :) Ik heb mijn merrie laten scannen en daarbij laten kijken hoe alles eruit zag, of ze cystes had, of haar voortplantingssysteem gezond was. Zij is trouwens gedekt door een Rocky Mountain hengst om een veulen te fokken voor de endurance (volbloed is daar net zo god voor natuurlijk)
Ik ben nu (met 550 euro dekgeld) meer dan 1000 euro kwijt en merrie is 3 maanden drachtig, fokken kost echt wel wat. Denk aan dierenartskosten, dekgeld, eventueel stallingsgeld bij de hengst.. Als het eerst niet lukt weer tweede kosten er overheen (geen dekgeld maar andere kosten)

Qua hengstenkeuze, wil je in heel NL rondkijken, of zelfs België, Duitsland, of nog verder van huis? Als je merrie bij de hengst moet logeren kan je daar rekening mee houden.

Mocht je het interessant vinden, deze bokker heeft familie van die van jou:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=248922

en deze ook:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=78699

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:18


van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 01:21

Hmmm, nu twijfel ik of ze nou van Dhana of Moshana is...kan alleen ivm kleine verbouwing niet bij haar paspoort... Maar als ik een veulen fok zou ik daarmee ook endurance willen rijden, daar ligt toch mijn hart... Weet niet of het echt zo is, maar voor mijn gevoel is Mujannah meer een showpaard waar ik nu gelukkig ook op kan rijden... Ik denk dat een veulen voor de endurance wel wat forser gebouwd mag zijn... Gezien haar papier (ik ben wel leek, hoor, qua fokken) denk ik dat "nieuw bloed" wel goed zou zijn, want ik zie bij haar een paar namen 2 of 3 keer terugkomen (wel ergens rechts op het papier, dus ver terug in de lijn).

Probleem met Mujannah is nu eigenlijk dat ze zo ruim loopt dat ze zich aan alle kanten aantikt, m.n. met haar achterbleven tegen haar voorhoeven/hoefballen en achter strijkt ze... Mijn smid wist dit grotendeels op te lossen met de ijzers (voorijzer maximale opzet om het voorbeen sneller omhoog te laten gaan en achter het ijzer wat meer terug te leggen), maar de laatste 2 keer had ik een vervangende smid en hoorde je haar elke pas met de ijzers tegen elkaar slaan...

Montoyo spreekt mij echt wel aan, maar dekken zal niet komend jaar kunnen... Moet eerst een paar pony's verkopen... Mujannah is trouwens een paar jaar geleden inwendig onderzocht, omdat ze echt constant hengstig was en toen was alles goed. Is Montoyo eigenlijk ook onder het zadel bereden?

Ehm, nu ik er zo over nadenk geloof ik dat Dhana haar oma is en Moshana haar moeder :)* ... Vlak nadat ik Mujannah kocht zijn zij ook verkocht... Van Mujannah haar moeder heb ik later gehoord dat het inrijden ook nogal een probleem was en geen idee of dat ooit gelukt is... Dhana werd geloof ik bij Bob en Dana Treadwell al af en toe bereden...

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 08:46

http://www.allbreedpedigree.com/mujannah+salam

als het goed is dus Moshana :) Je hebt gelijk over de lijnenteelt want rkz Haziz zit twee keer heel dichtbij bijvoorbeeld. Wat je zegt over endurance klopt wel dat het beter lukt met een niet-showgefokt paard. Een hengst die bijvoorbeeld goed presteert is Eenhoorn's Dahman, dat is nou niet wat je zegt een showarabier maar juist heel stevig:
http://www.contact.nl/scripts/edoris/ed ... _id=698679

Dat aantikken hoor ik helaas vaker van Arabieren, mijn merrie deed het de eerste jaren toen ze nog wat overbouwder was. Ik weet zelf niet welke hengst ik je kan adviseren, wel zou ik gewoon zoeken op Arabierenfokkerijen en kijken wat je aanspreekt. (Montoyo is trouwens wel bereden maar volgens mij nog niks gepresteerd zeg maar, wel heel braaf onder het zadel).

Misschien heb je hier nog wat aan? Het is wel een ouder topic maar toch:
[AV] Dekhengst gezocht voor endurance arabier. Waar?

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 11:45

Dahman ken ik inderdaad, ben in 2010 bij de Eenhoorn geweest voor een endurance-trainingsweek. Ik vind op zich prestaties onder het zadel van een hengst niet zo super belangrijk, maar als een hengst bereden is kan ik beter bekijken hoe het karakter is vind ik... De eigenaar kan dan aangeven hoe het bekeren is gegaan... Ik heb 2 IJslandse hengstjes gefokt (nu 10 en 6 jaar en allebij vroeg geruind). Van de eerste was de vader nog erg jong, niet bereden en onze ruin is een van de eerste nakomelingen... Goed gelukt, maar kan toch wat spanning hebben zoals zijn moeder ook heeft. Van de tweede was de hengst al ouder, meer ervaring met dekken en bereden in wedstrijdsport met een jeugdruiter. Ik mocht hem zelfs zelf rijden in de bak, langs de weg en zelfs tussen paddocks met hengsten en merries door. Hij stond toen ook in een groot weiland om een groep merries te dekken. Zo'n relaxt paard! Ik ben nu bezig met ons "veulen" van hem in te rijden en die is net zo relaxt... Alleen aansingelen vind ie nog vervelend, maar eenmaal opgezadeld is het opstappen en wegrijden. We rijden af en toe lekker in het bos zodat hij eerst recht en sterk kan worden. Hij is nog vijfganger ook! Ik hoop dat een veulen van Mujannah ook zo'n soort karakter heeft... Relaxt, maar niet zonder temperament. Mijn twijfel is nog of dit een reeële hoop is of dat het veulen toch ook veel mee krijgt van de moeder? Moet er nog eens goed over nadenken :(:)

Anoniem

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:29

Hallo, Dahna is nooit bereden bij bob en Dana. Moshana wel.
Mocht je informatie willen kun je bpen.
Wij weten er iets meer over.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:37

Altijd moeilijk of het veulen het karakter of bouw (type) erft van de vader of moeder. Dan zal je echt opzoek moeten gaan naar een hengst die ook al nakomelingen heeft en zich zelf sterk vererft kwa karakter en uiterlijk. Maar uiteindelijk blijft fokken altijd gokken natuurlijk !


Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:27

Mo is onder het zadel.
Alleen nog niet zo lang.
Hij doet het erg netjes.
2014 gaan we starten.

zijn eerste beebs worden dan ook geboren.

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 14:51

O, leuk Barcelano, dan kom ik komend voorjaar/zomer graag een keer kijken naar hem! Gaan jullie dressuur starten of ook andere disciplines? Wie weet kan ik haar in 2015 laten dekken...

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:12

Hoi, ik heb nu meerdere veulens gefokt en verwacht een veulen van montoyo in april, ben net als Jessica reuze benieuwd. Ik zou zeker een rustige hengst uitzoeken want ik heb geleerd dat karakter gedeelte aanleg is maar daarnaast ook opvoeding. Mijn oude merrie is ook snel een hittepetitje, haar kinderen zijn allemaal verschillend van karakter maar gelukkig niet zoals zij. Ik heb daar met alle hengstenkeuzes ook erg op gelet. Haar dochter die nu drachtig is heeft het gelukkig ook niet overgenomen, denk ook dat de manier van houden daar ook wel in van invloed is geweest want als jonge merrie heeft ze veel meegemaakt voor ze bij mij kwam.

Sammie drachtig van Solaris!

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:05

Ga vooral heel veel kijken en in real life bezichtigen. Op shows maar vooral ook in hun gewone doen, dus thuis.
Je weet goed waar je je merrie op wilt verbeteren. Das al 1.
Ga dus op zoek naar een hengst die die veranderingen kan brengen!
En wat betreft je nu naar zoekt, kan ik nu heel overtuigend gaan neerzetten dat ik een jonge hengst komend jaar aanbied met een ontzettend goede body en toplijn en mega beweging. En waar is waar: een bravere en lievere ga je niet vinden :P Deels opgevoed/gezoogd en opgegroeid met IJslanders haha!
Maar de interessante vraag is: vererven ze dat dan ook?
Ga dus vooral kijken naar hoe de nakomelingen eruit zien. En vooral die die een soortgelijke pedigree voeren als die van jou.

Prijzen? Je hebt al een AV hengst vanaf 300€ tot pak m beet 30.000€ :D

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:21

Mujannah schreef:
O, leuk Barcelano, dan kom ik komend voorjaar/zomer graag een keer kijken naar hem! Gaan jullie dressuur starten of ook andere disciplines? Wie weet kan ik haar in 2015 laten dekken...


Altijd welkom hoor :D
Ik ga Dressuur met hem starten:)

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 22:33

Inmiddels weer contact gekregen met een vroegere kennis die Mujannah van veulen af aan kent en ik ga er (als het thuis te regelen is) komend voorjaar naar haar hengst kijken. Ik wil inderdaad het liefste een hengst in real life "meemaken"... De vader van onze tweede gefokte IJslander heb ik zelfs mogen rijden! En vandaag weer na 2 maanden op zijn zoon gezeten (is niet meer dan zadelmak en ruitermak) en echt genoten in het bos... Het goede temperament van zijn beide ouders, maar gelukkig niet het explosieve van zijn moeder +:)+ ... Lekker vrolijk, alert en "boelkloedig" paardje!

Vanavond ook voorzichtig mijn moeder gepolst := en ze zei niet meteen "Nee!"...

Mijn plan zoals het er nu uitziet
2014: oriënteren op mogelijke hengsten (voorzichtig ivm inteelt)
Endurance klasse 3 startgerechtigd worden en eind seizoen een korte klasse 3 starten
Daarna lange winterrust
2015: voorjaar laten dekken, rustige ritjes tegen verveling
2016: veulenen, opvoeden en afspenen
Training weer oppakken
2017: verder met endurance klasse 2, 3 en misschien klasse 4 startgerechtigd worden
2018: door met wedstrijden of als ze op top is rustig doorrijden of afbouwen, recreatief verder
2019: veulen rustig gaan voorbereiden (!) op een leven richting rijpaard, dus zadelmak maken, mee als
handpaard, grondwerk, enz.
2020: echte training van veulen :j

Hmmm, nu ik er zo mee bezig ben heb ik het toch wel duidelijk hoe en wat... Nu nog de hengst kiezen :=

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:24

Er zijn ook gewoon erg veel knappe hengsten, dat maakt t kiezen waarschijnlijk niet makkelijk :=

Ik heb ook een heel fijne jonge hengst staan, looplust, sterke body en beweging. Ook een ontzettend fijn en werkwillig karakter, een hart zo groot als de wereld. Maar je moet er wel mee overweg kunnen, geen paard om lang stil te laten staan, hij wil veel te graag iets doen. Gaat volgend jaar voor zn premie :)

Waar je ook naar zou kunnen kijken is KAS Valdes, hengst met een ontzettend fijn karakter, geeft dit ook door maar natuurlijk wel een klein beetje afhankelijk van de moeder. De meeste nakomelingen zijn opstappen en wegrijden, een van zijn zoons wordt momenteel ook getraind voor de endurance. KAS Valdes zelf staat gerust met een draadje naast de merries, heel relaxt dier.
Heeft veel successen behaald, zowel in de showring als onder het zadel. :) Helaas momenteel uit de running, begin dit jaar aangevallen door een andere hengst en nu weer een beetje op de klaver.
http://www.bax-arabiansporthorses.com/# ... aphy/c14cs
http://www.allbreedpedigree.com/kas+valdes

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 21:39

Vandaag was de veearts er voor een van de paarden en meteen even overlegd over Mujannah laten dekken... Ik wilde eigenlijk liefst natuurlijke dekking... Hij raad dit af, omdat haar rug en bekken niet zo sterk zijn en het gewicht van de hengst teveel kan zijn. Daarbij is er dan meer risico op schade van binnen tijdens de dekking... In elk geval gaan we Mujannah volgend jaar eerst inwendig onderzoeken voor de zekerheid en dan kunnen ze gelijk bepalen wanneer de eisprong plaatsvind en we dus kunnen insemineren. Lijkt me zo leuk, een mini-Mujannah!!! Op het karakter na dan := ...

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:41

Dahman van Marly? Die ken je vast wel :)
Karin Jefferson heeft daar een veulen van. Dahman heeft een super karakter en is mooi groot. En een endurance paard.

Endurance klasse III + III

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hengstkeuze, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:48

Dahman is al genoemd.

Maar geen sterke rug en bekken, is dat niet erfelijk? Of nadelig?

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 21:54

Ja, Dahman ken ik :j ... Ik wil komend seizoen bij meerdere hengsten gaan kijken, maar heb er wel 1 waar ik steeds aan blijf denken :o ... Ik heb hem nog niet live gezien, maar hij is van een kennis van mij en ik ga er dit voorjaar heen om kennis te maken... Misschien gedurfd als hij het wordt, maar hij is geloof ik nog niet gekeurd voor AVS... De eerste hengst die mijn IJslandse merrie heeft gedekt was ook nog niet gekeurd en ik heb toch een hele knappe en lieve jongen... Een jaar later kreeg hij op de keuring een tweede premie...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:54

Met een slechte rug EN bekken gaan er bij mij ook vraagtekens rijzen.
CZou je met die merrie wel fokken?
Is het niet erfelijk
En zo niet is de belasting van de dracht niet slecht voor haar rug?
En de bevalling voor haar bekken?

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker