welk bit???

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:33

hallo bokkers ik ben net nieuw hier en hoop dat ik het goed geplaatst heb.
ik heb een probleem met het bit van mijn paard.
mijn paard is drie jaar maar hij gaat vaak rennen en rodeoën.
nu heb ik een bustrens dubbel gebroken als bit.
hij is al best scherp.
welk bit vinden jullie handig voor een rennend en bokkend paard van drie jaar??

van madelief


xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:35

misschien reageert je paard juist heftig op een scherp bit...

probeer eens wat vriendelijkers voor je jonge paardje :)

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:39

we waren ook heel vriendelijk begonnen maar hij werd steeds vervelender en je hield hem niet meer en toem namen we steeds scherper

xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:41

dan zou ik me ook eens gaan richten op andere dingen dan het bit.

misschien heeft het paard ergens last van... past bijvoorbeeld het zadel niet goed of heeft het ergens anders pijn.

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:53

Ik zou er eerst eens een gebitsverzorger bij halen (als je dat nog niet gedaan hebt) Mogelijk heeft hij ergens last van. Ook zou ik kijken naar de ligging van het zadel. Ook zou ik een ervaren persoon eens een check laten doen. Ook al heb je alle kennis in huis, soms ziet een ander net iets meer of anders dan jijzelf. En een veearts kan mogelijk ook eens kijken naar zijn rug.
Als het allemaal niks is zou ik hem even op rust zetten en een paar stappen terug doen. Even terug in je training naar het punt terug waarop er niks aan de hand is en liefst nog een klein stukje daarvoor. Daarna steeds een heel klein stapje verder. Van daaruit kun je bekijken bij welke volgende stap je verandering op merkt.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:02

I_Love_Fury schreef:
hallo bokkers ik ben net nieuw hier en hoop dat ik het goed geplaatst heb.
ik heb een probleem met het bit van mijn paard.
mijn paard is drie jaar maar hij gaat vaak rennen en rodeoën.
nu heb ik een bustrens dubbel gebroken als bit.
hij is al best scherp.
welk bit vinden jullie handig voor een rennend en bokkend paard van drie jaar??

van madelief


Beter laat je het paard doorrijden door iemand met kennis en ervaring. Beestje is nog maar 3..
Gewoon enkel- of dubbelgebroken bit erin, niet moeilijk doen.
Als je nu al moet gaan klooien met bitten dan is straks het einde zoek..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

winnie70
Berichten: 440
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: meppel

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:12

Ik had een vriendin met precies hetzelfde probleem. De pony pakte het bit vast en ging zo met haar op de loop... Niet echt handig al met al. Na veel probeersels is ze begonnen met bitloos rijden, haar pony reageerde hier echt super op, was braaf en werkwillig!

Maar (ik rijdt zelf ook bitloos) ik weet niet of dit zo verstandig is met een 3-jarig paardje. Heb aan het begin dubbel gereden, op het bit en bitloos. Uit eindelijk gebruik je alleen het bitloos en haal je het bit eruit. Ik vindt het zeker een hele verbetering, misschien een idee

Boyfriend? No, I have my horse. Schoentje

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 15:05

ik heb gekeken naar het zadel en de veearts is al geweest
bitloos rijden doe ik liever niet

MaaikePolly
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:43

Laten doorrijden !

Maya, the super pony
Some of my bestfriends never say a word to me

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:51

I_Love_Fury schreef:
ik heb gekeken naar het zadel en de veearts is al geweest
bitloos rijden doe ik liever niet

terug bij het begin gaan de basis.leer hem op stem reageren stap draf en halt.en ik zou gewoon een dubbelgebroken bit zeggen,maar weet je zeker dat hij geen wolfstanden heeft.want ik had dit ook met een 3jr was zadelmak enz volgens de eigenaar,toen ik er opging ging hij rennen geen stuur gewoon paniek.hij had mega wolfstanden.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:06

AP-->HAR

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 21:18

hij is goed ingereden en op comando rij ik al

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:24

Ik denk dat je qua bit wel goed zit hoor. Je zou eens een enkel gebroken bitje kunnen proberen. Maar je 'probleem' ligt denk ik niet aan het bit. Hoe lang is het paard al onder het zadel? En waar ben je nu qua africhting?

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 15:29

het paard licht nu een half jaar onder zadel. en dat andere begrijp ik niet

Anoniem

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:36

Wat ze bedoeld is denk ik wat je basis opleiding is voor het dier (dus hoe is het dier beleerd) en wat kan hij nu?

Bij een paard wat net onder het zadel is en bokkend en rennend door de bak heen gaat, denk ik niet zozeer dat je moet knutselen aan het bit maar moet knutselen aan de begeleiding en aan de opleiding van het paard... :=

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 22:33

hij leert snel dus de basishulpen kent hij goed.
hij is alleen soms lui aan het been maar dat is ook al opgelost!!
achterwaarts keertwending om de voorhand kent hij ook al maar nu zijn we bezig met wijken. maar eerst altijd lief..... en daarna werdt het winter!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:07

HAR --> YRT

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 06:02

Je bent elf jaar en je rijdt op een drie jarige zonder enige kennis? Misschien iemand met een beetje ervaring laten rijden, een drie jarige moet veel leren. En er een scherper bit in hangen? Wat ga je er later inhangen dan?

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:24

Jeetje meid.. ik denk dat jij er even heel snel iemand bij moet halen die er verstand van heeft voor het mis gaat.
Bij een 3-jarige moet je niet gaan klooien met bitten.. maar hem eerst rustig en onder begeleiding de basis aanleren.
Je zegt dat hij begon te rennen en bokken in de winter ? Hoelang staat hij buiten ?
Een 3-jarige heeft over het algemeen erg veel energie die hij nu natuurlijk wel kwijt moet kunnen.

01-06-'13 MILA

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:49

Oh ben je nog maar 11 jaar? Dan een oudere ervaren persoon erbij halen!!

xpikolover

Berichten: 298
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:15

IK zelf heb ook een heel jong paard! En ik had eerst een doodnormale watertrens, maar mijn pony vond dat blijkbaar ook niet zo fijn :D Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens en daar rijd hij heel erg fijn mee :D En die gewone watertrens was dus ook heel scherp dus als je een nieuwe gaat kopen zou ik wel gewoon iemand die daar werkt voorde zekerheid wel even vragen naar een iets wat dikker bit. En neem dan gewoon als voorbeeld je eigen bit mee zodat ze een beetje kunnen zien hoe dik hij ongeveer moet zijn :D

Piko is 'Piko'bello! :j

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:20

Een heel scherp bit lijkt me niet verstandig. Ik zou voor een dubbelgebroken watertrens. Gaan omdat een enkelgebroken , als je teveel aan de teugel zit gaat her breekpunt prikken in het gehemelte van de pony's dat kan door de leeftijd ook tot irritatie raken. Als je pony veel bokt kan ook eend pafste zijn ik dacht dat het met de rug te maken had, dierenarts en zadelmaker erbij alles in orde gewoon een vorm van eigenwijsheid en niet willen doen watje zegt onder verplichtingen uit proberen te komen. Ruimte voor in geven en veel met je been rijden en vooral niet opgeven en blijven zitten , niet anders gaan rijden . En het is na 2 weken een half uur rijden weer weg


batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:59

Jammer dat de TS niet op mijn vraag reageert hoelang haar paard buiten staat. Hij begon blijkbaar pas te rennen en bokken in de winter.. als hij bijv van hele dagen buiten naar niet naar buiten ging, is dit heel logisch.. en ook een heel makkelijk op te lossen probleem :j

01-06-'13 MILA

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 23:09

batfull schreef:
Jeetje meid.. ik denk dat jij er even heel snel iemand bij moet halen die er verstand van heeft voor het mis gaat.
Bij een 3-jarige moet je niet gaan klooien met bitten.. maar hem eerst rustig en onder begeleiding de basis aanleren.
Je zegt dat hij begon te rennen en bokken in de winter ? Hoelang staat hij buiten ?
Een 3-jarige heeft over het algemeen erg veel energie die hij nu natuurlijk wel kwijt moet kunnen.

hij stond altijd in de wei. nu is hij er sinds augustus afgehaald en nu staat hij op een plaatsje waar hij zijn stal ook in kan lopen. echt luxe voor hem

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: welk bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:11

dus je paard heeft nu een soort uitloop stal als ik het goed begrijp en komt verder niet buiten in de wei/padock/bak?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers