2013: ruim 1200 km samengevat

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:29

In navolging op 2011 en 2012, hetgeen waar ik op hoopte: eindelijk een "luchtig" jaaroverzicht!

Met Alanda heb ik dit jaar een nieuwe start gemaakt nadat we in 2012 onze beste vriendin verloren. We hebben elkaar opnieuw moeten leren kennen en zijn een vernieuwde en veel sterkere band aan gegaan. We hebben een hoop tijd in elkaar geïnvesteerd. Naar mijn weten kan ik nu zeggen dat ik mijn paard ken en dat ik mijn paard vertrouw, en denk ik dat Alanda op haar beurt mij ook kan vertrouwen als ruiter. Dit merken we goed terug in het rijden. Zie hier ons 2013! (Viel trouwens niet mee om het samen te vatten in 15 plaatjes).


Januari

Januari begon al vroeg, op 1 januari al maakten we de eerste buitenrit van het jaar! Begin januari kocht ik ook mijn helmcamera en kon ik de achterkant van Alanda's oren pas echt goed vastleggen.

Afbeelding
:')

Het buitenrijden werd rustig aan verder verkend en bevestigd, want voor Alanda was het allemaal nog erg nieuw. Iets meer dan 35 kilometer werd er afgelegd in totaal. Veel zaken moesten nog worden aangeleerd: crossmotoren vonden we allebei nog een beetje eng, maar we besloten het een kans te geven. Onderstaand filmpje leverde ons hele leuke feedback op op Bokt, maar het leerde ons ook dat crossmotoren en hun bestuurders echt zo eng niet zijn als we aanvankelijk dachten. Nadien hebben nog veel toffe crossers ons geholpen en kan ik zeggen dat mijn paard inmiddels vrijwel helemaal crossmotor-mak is (van de week nog met een los teugeltje er voorbij gestapt).




Februari

De winter duurde lekker lang, heerlijk voor iemand die van sneeuw houdt! Met Alanda profiteerde ik hier veel van, en we gingen vaak op pad het bos in. Lekker warm ingepakt en bewapend met de helmcamera leverde het leuke plaatjes op om thuis te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

De buitenritjes werden ook al een beetje langer, en er werden nieuwe stukken van het bos verkend. Het leek toen nog een heel eind. Ongeveer 57 kilometer werd er in totaal afgelegd.


Maart

In maart maakten Alanda en ik onze eerste echte solo-bosrit! We maakten er een heel avontuur van en vonden onderweg nog een "lijk" ook :')
Alanda's eerste grote buitenrit in haar eentje

Ik ontdekte dat ik de helmcamera ook kon gebruiken voor slechte selfies en drive-by's. Dan kwam er weer eens wat anders in beeld dan oren en bomen.

Afbeelding

Drive-by

Mijn vriend ging voor het eerst mee met de mountainbike, waardoor Alanda ook steeds beter gewend raakte aan de spannende fietsers die ineens uit de bosjes schoten en ratelden met de versnellingen. Het aantal kilometers in maart krikte al wat meer op ten opzichte van de voorgaande maanden, iets meer dan 72 kilometer kwam er bij op de teller.


April

Op 1 april hebben we ons snelheidsrecord tot nu toe vastgelegd met de helmcamera. 45,7 kilometer per uur gingen we. De tranen liepen over mijn wangen van de koude wind!



Mijn vriend ging nog een paar keer mee met de fiets en we besloten de rollen eens om te draaien met de camera: kwamen Alanda en ik ook weer eens in beeld als sterren in onze eigen film.

Afbeelding

Alanda leerde dat ritje ook weer een beetje beter om gaan met blaffende honden. In het topic wat ik maakte werden wat vraagtekens gezet bij mijn wijze van omgang met het gedrag van mijn paard, maar het werkte wel: Alanda reageert niet meer op blaffende honden en loopt ook op vreemde plaatsen pal langs hekken met blaffende honden er achter zonder er op te reageren. Ook loslopende honden kunnen haar niet echt interesseren.

Afbeelding
Te fiets en te paard

In april kwamen we ook nog terecht midden in de Rodekruistocht in Goirle, waarbij ze een pauzeplaats hadden gemaakt voor de wandelaars op onze speelplaats, het Bankven.
Bij de Rodekruistocht

Filmpje van Alanda tussen de tenten en dixies met toeschouwers :P


Ook werd in april door mijn vriend een van de gaafste foto's gemaakt die ik heb van Alanda:
Afbeelding

Het feit dat we nu alleen op pad konden en het zachte weer maakten dat het aantal kilometers enorm toenam: 192 kilometer werd er afgelegd in april!


Mei
In mei gingen we rustig door met het maken van kilometers en het verkennen van nieuwe routes. Op 5 mei maakten we onze langste rit tot dan toe, naar de heide bij Riel. Een plek waar ik altijd al naar toe wilde met een eigen paard!

Afbeelding

Daarnaast gingen we ook voor het eerst in ons leven een viaduct over: ik was nog nooit met een paard op een viaduct geweest, en Alanda was uberhaupt nog nooit op een viaduct geweest. Met veel aanmoediging en brokjes is het helemaal goed gekomen: zowel aan de hand als te paard! Toen het viaduct goed ging, hebben we opgeschaald naar een ophaalbrug. En ook die werd met vlag en wimpel getackeld! De roeivereniging die we daarna tegen kwamen aan de andere kant van het kanaal, was Alanda iets te veel. Nadat ze de stresstest had doorstaan van de voorbij komende boten en de meppende peddels op het water, was het rechtsomkeert naar huis. Maar dat oefenen we nog wel een keer.

Mei hebben we afgesloten met 275 kilometer er bij.


Juni

In juni hadden we te kampen met een vervelend wondje van de singel. Het ging iedere keer weer opnieuw open en uiteindelijk besloot ik om dan maar een hele tijd het zadel niet te gebruiken. Alanda vond het wel spannend, want zo valt je vrouwtje er natuurlijk wel heel makkelijk van af. Ze durfde maar amper in stap te gaan. Ze ging dan ook steeds stil staan en keek heel bezorgd om. Uiteindelijk vertrouwde ze de nieuwe situatie genoeg om ook in draf en galop te gaan. In alle gangen blijft ze heel voorzichtig, heel lief als je paard zo voorzichtig met je is.

Op het volgende filmpje zie je nog wel goed de zenuwen bij haar terugkomen :')
Zonder zadel

Het zonder zadel rijden beviel me heel goed. Zo goed dat ik een barebackpad kocht om wat vaker zonder zadel te kunnen trainen, maar wel iets meer grip te hebben en een beetje demping voor Alanda haar rug. We maakten zelfs korte buitenritjes met de BBP.
Buitenritje op BBP

Het aantal kilometers liep wel flink terug door de singelproblemen: "slechts" 93,8 kilometer er bij.


Juli en augustus

Tja. Juli en augustus. Waar wij staan is dat het dazenseizoen. We konden nog 50 kilometer doen en toen was het bekeken voor de rest van het seizoen. Ik ging fanatiek aan de slag met allerlei methodieken om toch naar buiten te kunnen, want het bos was schitterend: vol in het blad en lekker zonnig. Maar de vliegendeken hield het ongedierte niet tegen. Ik las iets over zebrastrepen en probeerde daar eens mee hoe ver we konden komen.

Afbeelding

Het hielp wel, maar als Alanda begon te zweten kwamen de dazen toch door. We maakten wat stapritjes over het fietspad richting Tilburg en zo belandde ik voor het eerst op een paard in "de grote stad". Spannend!

Vanaf augustus ging Alanda van 24/7 op de wei naar overdag op de wei en 's nachts op stal. Ik merkte namelijk dat het rijden moeilijker te combineren werd met mijn werk, wat steeds drukker werd. Als je dan ook nog eerst een paard uit de blubber moet trekken en schoon moet bikken of af moet drogen, wordt het alleen nog maar lastiger als je pas 's avonds laat naar je paard kan. Daarbij had ik al een paar keer een rare snuiter bij de wei gezien, dus besloot ik om het maar eens op stal te proberen.


September

We moesten weer een beetje lange-afstand-conditie opbouwen na de gedwongen pauze van twee maanden. Endomondo werkte echter niet goed mee en registreerde de rit vaak niet, of viel halverwege uit. Vandaar dat er in september slechts 75 geregistreerde kilometers bij kwamen. Ook was het voor Alanda al weer even geleden dat ze in het bos was geweest. Ik hield hier onvoldoende rekening mee en was een tikkeltje overmoedig. Dat mocht ik bekopen met een val van mijn paard in rengalop. Gelukkig kwam ik er vanaf met enkel een deuk in mijn ego en een nieuwe cap, en dat terwijl ik tijdens de val nog dacht "en nu ga ik alles breken". Phieuw. Engeltje op mijn schouder! O:)

In september maakten we ook weer een lekker ritje naar de heide bij Riel.

Afbeelding

Afbeelding

Galop over de hei

Het op stal staan beviel zowel mij als Alanda goed: Alanda leek nog relaxter te worden en is erg (heeeel erg) blij met haar vloerbedekking van stro.


Oktober

In oktober gingen we rustig verder met het maken van kilometers. 153 kilometer kwam er bij. We maakten onze eerste rit naar de Bockenreijder in Esbeek, wat tevens de langste rit tot nu toe is (40 kilometer). De rit zelf was verschrikkelijk: dat gedeelte van het bos was drijfnat door de vele regen die was gevallen, en de paden liepen vreselijk onlogisch. Alanda en ik verdwaalden en ik was bang dat we vast zouden komen te zitten in de zompige grond. Gelukkig was dat allemaal niet het geval en hebben we de verharde weg gekozen voor de terugweg.


November

In november begonnen we ons bewust serieus bezig te houden met het maken van kilometers. Door intervaltraining konden de afstanden lekker worden uitgebouwd. Er kwamen er dan ook aardig wat bij: 233 om precies te zijn. De weersomstandigheden varieerden behoorlijk: zonnig, nat of mistig.

Afbeelding


December

Over een maand die pas twee dagen bezig is, is natuurlijk niet heel veel te vertellen. We hebben wel alvast 33 kilometer gereden, waardoor het totale aantal kilometers geregistreerd door Endomondo voor 2013 komt op 1269 kilometer. Zelf vind ik het wel iets om trots op te zijn :)

Het rijden is wel lastiger te combineren met mijn werk sinds 1 november. Aangezien ik mijn opleiding heb afgerond, werk ik tegenwoordig meer nachtdiensten en komt er ook meer op me af tijdens het werk. Heel erg vet, maar ik ben vaak wel veroordeeld tot de weekenden om echt iets met Alanda te kunnen doen. Hopelijk kunnen we onze training volhouden zoals het nu gaat! In 2014 zou ik dan eindelijk met Alanda willen gaan starten als dit met mijn werk te combineren is.

Heerlijk om nu eens een jaaroverzicht te kunnen plaatsen zonder enorme tegenslagen, afscheid of verdriet. Al met al is 2013 een heel leuk en heel positief jaar geweest, zowel voor mij als voor Alanda!

Op naar 2014!

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:38

Leuk overzicht! Veel ervaringen op gedaan en km gemaakt. Ik doe het je niet na. Veel succes in 2014 :)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:42

Heel leuk overzicht! :) Vond jullie topics doorheen het jaar altijd tof om te volgen en jouw enthousiasme heeft er mee voor gezorgd dat wij ook terug wat meer kilometervreten :) Dat debuut in de endurance gaat zeker goedkomen voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:46

Leuk leuk!!
Vind het echt een leuk dier en ook goed om de vooruitgang te zien!

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:55

Wat een mooie combinatie om te volgen. Mooi hoe je omgaat met spanning enz.
EN wat een kilometers wow.

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:22

Wauw, wat een kilometers! Super mooi overzicht

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:49

Wat een leuk overzicht! Leuk filmpje ook met de crossmotors!

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:03

1269km, wat een prestatie zeg! En dat met zo'n broekie. Wat een engelengeduld heb je met haar en wat een mooie manier om spanning zo aan te pakken (motorcrossfilmpje).

Op naar nog heel veel km's erbij! :D Ik kijk uit naar je volgende fotoverslagen/topics!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:58

Bedankt voor de leuke reacties! En leuk dat ons enthousiasme anderen ook heeft aangewakkerd! :D

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:40

Wauw! 1269 km! :wow:
Ik doe het jullie niet na! :o

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:54

Wat een leuk jaaroverzicht. Je topics zijn altijd leuk om te volgen omdat je zo enthousiast bent over en met je paard en vooral ook het welzijn van je paard goed in het oog houdt.

Dat jullie in 2014 ook maar weer veel kilometers mogen vreten samen!

_Carien

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:23

Geniet altijd van jullie topics en vooral de filmpjes, zo ook nu weer. Wat een mooi jaar hebben jullie gehad!

Wendybrian
Berichten: 591
Geregistreerd: 06-11-13

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:25

Zooo dat zijn nog een kilometer!

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:38

leuk gedaan zeg!
Fotoboek van maken zou ik zeggen!
Doe ik ook elk jaar :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:43

Bedankt voor de reacties! Een fotoboek zou nog niet eens zo'n gek idee zijn :)

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:29

Mooi overzicht Sna! Jij en Alanda hebben echt veel bereikt dit jaar!
Ik denk dat ik Endomondo ook maar eens standaard aan ga slingeren, ben ermee gestopt toen ik veel problemen kreeg, maar hopelijk werkt de app nu beter. Ik ben namelijk wel heel erg benieuwd hoeveel kilometers ik op jaarbasis maak!

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: 2013: ruim 1200 km samengevat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:36

wat een onwijs gaaf topic en ik vind dat filmpje met die crosmotors ontzettend gaaf pluim voor jou en die bestuurders ze laten zien dat het ook normaal kan