rijden wil gwn niet meer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 23:26

Zou iemand mij kunnen helpen? het rijden gaat de laatste tijd erg slecht ..

Ze struikelt steeds over haar eigen voeten heen, als ik in galop zit & ik ga de bocht door zeg maar in de bak, dan springt ze overkruist, ook kan ik haar nog amper buigen. Ze is gwn helemaal niet meer soepel, ze is stijf..

Zou dit kunnen komen door haar leeftijd? Ze is nu al 20! Eigenlijk ben ik ook wel helemaal klaar met de bak, ik rij er steeds in, ze vind het veel leuker om in het bos te rijden. Maar we rijden maar 1x per maand in het bos met mijn instructrice, zelf mag ik nog niet alleen op buitenrit van mijn ouders omdat wij aan een drukke weg wonen.. mag pas als ik 15 ben .. wat moet ik hier nou mee? Is er iemand die me kan helpen, iemand die tips voor me heeft? Iemand die advies voor me heeft?

Please..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:29

Wat zegt je instructrice?

Armani, Dr: M1 + 28
Spr: B + 11

Roosje01

Berichten: 10705
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:30

Misschien is verdiepen in rechtrichten. Longeren en dubbele lange lijnen helpen je paardje ook soepel te worden. Lijkt mij alsof ze gewoon heel stijf/ scheef is. Heb je het al is met je instructrice besproken wat is haar advies?

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:32

Het lijkt mij dat het niet aan de leeftijd komt, zij genoeg paarden die op hun 20ste nog soepel lopen. :j Daar dus niet iets goed.. Vraag idd je instructrice wat zei er van vind. En wat Roosje zegt, verdiep je eens in rechtrichten!
Over je vraag wat je kunt doen behalve rijden in de bak, misschien vind je vrijheidsdressuur leuk? Of je gaat met lange lijnen aan de slag. Dan wordt het misschien voor jou en je pony weer wat leuker en krijgen jullie er meer plezier in.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 08:51

Mijn instructrice zegt dat ze oud wordt.. zei zegt dat ik veel figuren enzo moet rijden, on haar soepel te krijgen.. maar ik merk dat het niet lukt, ze begint moeite te krijgen met lopen , in de bak rijden vind ze ook niks aan.. daar ziet zij gewoon geen plezier meer in..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:16

Denk aan arthrose in de voet of slechte hoefkatrol.
Hierdoor doet het oplichten van de toon zeer.
Deze wordt dan niet meer optimaal opgelicht en steekt daardoor in de grond en veroorzaakt het struikelen.
Laten onderzoeken door een dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-12-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 09:21

dat hoop ik dus echt niet eh..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:23

Struikelen en stijfheid kan een teken van artrose zijn idd. Wat bij haar leeftijd ook past. Zou even niet meer opstappen maar eerst uitzoeken wat er met haar aan de hand is. Ook even kijken of je zadel nog goed past. Succes!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:27

Ongeacht de leefstijd... Als de situatie in korte tijd flink veranderdis... Is er meer aan de hand.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:32

Ja, miss. Toch even de da laten komen kijken?
En andere dingen gaan doen zoals vd wandelen misschien slalommen en figuren stappen aan de hand?! Maar ik zou het even rustig aan doen en afwachten wat de da zegt.

Life begins at the end of your comfortzone

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:41

Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt maar als het aan stijfheid ligt kan je ook kleine oefeningen doen, mijn pony was bijv altijd heel erg stijf aan de rechterkant, links totaal niet (dat was zelf ook mijn makkelijke kant) toen pakte ik gewoon een wortel en ging op hem zitten en hield hem aan de rechterkant zo moest hij verplicht zijn nek buigen zodat hij aan die kant soepeler werd door dit elke dag te doen, als het om zijn hele lichaam gaat zou je is een pion of paaltje heel strak tegen de bakrand aan moeten zetten en je pony hierdoor moeten longeren zo krijgt hij de verplichting om te buigen . Wat betreft het struikelen kan ook luiheid zijn (kan ik vanaf hier niet beoordelen) laat je pony is vrij uit in een weiland galopperen en kijk of hij dan ook struikelt (zo niet, is hij er misschien niet helemaal bij in de les maar dat kan altijd ook nog jern andere reden hebben)

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 10:21

Aan het zadel ligt het niet. Die is al nagekeken

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ikke

Berichten: 37476
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:25

Andere instructrice nemen; iemand die je leert hoe je een 20-jarige soepel en op conditie houdt. Dat vergt echt een andere aanpak dan een 5-jarige!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:25

Verdiep je eens in het rechtrichten van je paard. Ook een pony van 20 kan makkelijker komen te lopen!
Is hij verder fysiek al eens nagelopen?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl


ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 10:35

Ze is laatst nog helemaal nagekeken van top tot teen, en ze konden niks vinden, zal me wel even in het rechtrichten verdiepen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:36

Struikelen en stijfheid kan ook komen vanuit een scheef paard! Dus hoeft nog niet dadelijk arthrose te zijn.
Ik zou hier ook zeker rechtrichten aanraden. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn paard wat absoluut niet fijn liep en na een half jaar training had ik echt een zalig paard! Dit paard was wel wat jonger dan de jouwe, maar het kan met elk paard.
Kijk eens bij paardenbegrijpen.nl . Hier had ik ook mijn instructrice gevonden, want iemand die aanwijzingen geeft is wel zo handig. Ik nam 1 beginles waar ik de basis leerde. Hier ben ik misschien 2 maand mee bezig geweest: basis basis basis. En doordat de oefeningen in stap aan de hand zijn, kan je zelf ook zien of je paard de oefening goed uitvoert en waar je moet bijsturen. Het is toch wel anders dan gewoon rijden. Na 2 maand vond ik dat de basis er goed op zat, nam ik weer een les waar ik bv schouderbinnenwaarts leerde,... enz
Ik moet er wel bij zeggen dat je voor deze methode een heel aantal stappen zal terug moeten doen (dat gevoel had ik toch) bv: een tijdje niet meer rijden, veel stapoefeningen, een kwartier goed oefenen is beter dan een uur slecht,...
Misschien is het ook wel handig om alvast uit te sluiten of het arthrose is. De instructrices die je bij paardenbegrijpen vind, kunnen je wel raad geven hoe je je paard het beste kan trainen en of het nog goed is voor het paard om bereden te worden.

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

ikke

Berichten: 37476
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:42

ilikex schreef:
Ze is laatst nog helemaal nagekeken van top tot teen, en ze konden niks vinden, zal me wel even in het rechtrichten verdiepen!

Rechtrichten is een kunstje, geen oplossing!

Je verdiepen in rechtrichten heeft alleen zin als je je ook verdiept in waarom een paard moet lopen zoals we willen dat het paard loopt (wat de meesten al niet voor elkaar krijgen!)

Je wil dat je paard over de rug van achteren naar voren beweegt. Als je dat begrijpt en over kunt brengen aan het paard, is rechtrichten de volgende stap, niet andersom!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

BigOne
Berichten: 38069
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:42

ilikex schreef:
Ze is laatst nog helemaal nagekeken van top tot teen, en ze konden niks vinden, zal me wel even in het rechtrichten verdiepen!

Hoelang is dat geleden en wat hebben ze precies gedaan?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:44

ikke schreef:
ilikex schreef:
Ze is laatst nog helemaal nagekeken van top tot teen, en ze konden niks vinden, zal me wel even in het rechtrichten verdiepen!

Rechtrichten is een kunstje, geen oplossing!

Je verdiepen in rechtrichten heeft alleen zin als je je ook verdiept in waarom een paard moet lopen zoals we willen dat het paard loopt (wat de meesten al niet voor elkaar krijgen!)

Je wil dat je paard over de rug van achteren naar voren beweegt. Als je dat begrijpt en over kunt brengen aan het paard, is rechtrichten de volgende stap, niet andersom!


Inderdaad!
Kijk eens op de website van Marijke de Jong, www.paardenbegrijpen.nl daar kun je heel veel informatie vinden over het rechtrichten.
Daarnaast zou ik gaan zoeken naar een andere instructeur, 1 die je wel kan helpen om je paard recht te krijgen.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:53

Misschien een osteopaat/fysiotherapeut eens laten kijken?

Vinur Fluguson van de Hooge Vorssel, Gir fra Fiskimadur en Saethor fra Wespurt.

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:54

Hier een ervaringsdeskundige. Ik ben met mijn paard op 19-jarige leeftijd gaan rijden op basis van rechtrichten onder leiding van een goede instructrice. Ze is nu 21,5 en ze is nog nooit zo soepel geweest! Ik heb haar vanaf haar 16e.
Zo ontzettend veel geleerd de afgelopen jaren. Dus ik zou het écnt proberen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:55

Om weer een fijne basis te leggen zou ik op pony bootcamp gaan bij Jessica Krul. Volgens mij werkt zij ook regelmatig samen met Marion Alblas die volop in het rechtrichten zit. Tijdens het bootcamp leer je wat de wat de fysieke en mentale mogelijkheden van je zelf en je paard/pony zijn. En hoe je het paard leert zijn eigen lijf te gebruiken, zodat hij vele jaren gezond kan bewegen samen met jou.
Zie http://www.debontewieven.nl/trainingopleiding/bootcamp/

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: rijden wil gwn niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:03

Je paard kan ook gewoon op wezen.
Sommige kunnen wel door tot hun 30ste.
En andere tot hun 20ste.
Maar veel struikelen is vaak een teken van artrose.
En als dit zo is had ik maar nirt meer zo hard gewerkt met je paard. En om hrt zeker te weten laat hem na kijken door een dierenarts.
Bij ons op stal had iemand een paardje van dacht 18 jaar. Die mankeerde ook zomaar wat en door een verkeerde dierenarts erbij gehaald te hebben die haar zij van je moet blijven rijden hij neemt je bii de poot.
En door deze dierenarts is er wat afgeknapt bij dit paard en moest afgemaakt worden.
Want hij waren na een andere kliniek gegaan en die zijden ja had nooit verder mogen rijden

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 11:35

bigone schreef:
ilikex schreef:
Ze is laatst nog helemaal nagekeken van top tot teen, en ze konden niks vinden, zal me wel even in het rechtrichten verdiepen!

Hoelang is dat geleden en wat hebben ze precies gedaan?



ongeveer 2mnd geleden, ik was er niet bij, zat op school maar mijn ouders waren er bij en die zeiden dat ze helemaal onderzocht was. haar benen, rug etc.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 11:36

ralphtdw schreef:
Je paard kan ook gewoon op wezen.
Sommige kunnen wel door tot hun 30ste.
En andere tot hun 20ste.
Maar veel struikelen is vaak een teken van artrose.
En als dit zo is had ik maar nirt meer zo hard gewerkt met je paard. En om hrt zeker te weten laat hem na kijken door een dierenarts.
Bij ons op stal had iemand een paardje van dacht 18 jaar. Die mankeerde ook zomaar wat en door een verkeerde dierenarts erbij gehaald te hebben die haar zij van je moet blijven rijden hij neemt je bii de poot.
En door deze dierenarts is er wat afgeknapt bij dit paard en moest afgemaakt worden.
Want hij waren na een andere kliniek gegaan en die zijden ja had nooit verder mogen rijden



maar als ik buiten rij 1x in de maand, dan heeft ze nergens last van, dan heeft ze oortjes naar voren, gas erop en rennen maar..


ze is zo anders, als je het rijden in de bak en in het bos vergelijkt..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sydney_Zorro en 11 bezoekers