Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joeri_AD
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-03-12

Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:10

Hallo bokkers,

Ik rij momenteel met een 16 jarige dressuurmerrie (Z2 geleerd). Ze heeft voor zo ver wij nooit veel gesprongen. Haar zwakste punt is haar galop. Ze heeft niet bepaald een sterke achterhand + haar achterhand is ook wat overbouwd. Hierdoor heeft ze weinig sprong en blijft haar achterhand veel te hoog in de galop. Nu is er iemand bij ons in de club die ook nog maar net is beginnen springen met zijn paard. Vroeger kon dat paard echt voor geen meter galopperen (stijf, op de voorhand,...) . Nu hij ermee aan het springen is, is zijn galop ook VEEL beter geworden (+ het paard is over het algemeen ook veel soepeler geworden). Nu zou ik dit dus ook willen proberen met mijn merrie. Met springen bedoel ik wel gewoon af en toe eens een balkje pakken van 60 à 80 cm. Maar ik weet niet of dit wel een goed idee is. Ze is immers al 16 jaar (en heeft nooit veel gesprongen) en ze is ook wel lichtjes blessure gevoelig + ik heb eigenlijk ook weinig ervaring met springen. Dus daarom graag jullie mening (of eventueel andere tips voor haar galop te verbeteren)

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:13

Ik zou het doen maar dan onder begeleiding. Rustig opbouwen, voorzichtig doen. Je kunt met springen zeker wel de galop verbeteren maar het moet niet DE manier zijn om de galop helemaal beter te maken, dat zul je toch echt in de dressuur moeten doen :) Heel veel schakelen zal helpen, wegrijden maar vooral terugrijden is daarbij belangrijk.
En als je gaat springen zal in dit geval de hoogte niet veel uitmaken maar juist het rijden tussen de hindernissen door, dat maakt het verschil, niet de hoogte :) Ook zal 1 enkele hindernis niet veel uitmaken maar lijntjes en korte parcoursen heb je wat aan, dus dan is les sowieso wel fijn.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:41

Inderdaad, doe het met een instructeur erbij. Niet te hoog (vind 80 cm eerlijk gezegd best hoog voor een paard wat blessuregevoelig is), neem ook oefeningen mee met balkjes en kleine sprongetjes.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:45

Onze merrie heeft dit jaar voor het eerst een cross gelopen. Ze is ook 16.
Verder vorige week nog 2e in het L springen.
Als jij en je paard er lol aan hebben, dan gewoon doen! Wel onder begeleiding natuurlijk.
Let wel op, dat je niet pusht als ze het niet leuk vindt.

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:36

Ik ga inderdaad met de andere mee: onder begeleiding en voorzichtig! Vind 80 cm ook al aardig hoog. Zou ze tot ongeveer 60 cm doen! Succes :)

miessie23
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:17

Ik denk dat springen voor jullie beide een leuke afwisseling is. Je merrie zal er zeker beter gespierd van worden, vooral achter. En dat zal ook wel positief voor haar galop zijn. Ik zeg zeker doen en gewoon rustig opbouwen, leuke hindernisjes van 40 cm en vooral geen dubbelsprongen of ingewikkelde dingen voor je paard, omdat ze blessuregevoelig is. Veel plezier

tiffani12
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:21

wat al eerder is gezegd , onder begeleiding is het geen slecht idee , als je merrie het leuk vind kan je het rustig opbouwen , balkjes , laag kruisje , hoger kruisje enz. is een leuke afwisseling voor jou en je paard :)

Dies_7

Berichten: 81
Geregistreerd: 20-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:49

Springen is voor beide sowieso een hele fijne en goede afwisseling.
Zoals al door anderen gezegd ik dat zeker met instructie doen, je kunt namelijk anders ook veel kapotmaken.

Begin eens met balkjes draven of 2 balken neerleggen en het aantal galoppassen ertussen meten en dan proberen juist 1 pas meer of minder er tussen te krijgen. Daarna rustig opbouwen met een laag kruisje. En als ze blessuregevoelig zeker niet te hoog springen (ik zou max 50-60 cm doen).

Eline0206
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-09-12

Re: Nu nog beginnen springen met 16 jarig dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:20

Zeker doen! Is hartstikke leuk! Ik zou het inderdaad zoals eerder al gezegd wel onder begeleiding doen en waar je denk ik veel profeit van kan hebben is op de volte een balkje neerleggen en daar overheen galopperen. Één enkel sprongetje heeft weinig zin maar lijntjes en dan in de vorm van gewoon balkjes en lage hindernisjes op verschillende afstanden zal zeker helpen bij de verbetering van je galop.

asdfghjkl06

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:06

Kan prima lijkt mij, hartstikke leuk!
Als jij en je paard er plezier in hebben al helemaal leuk!